Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RxHw5sD97An5E1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj podane rodzaje pamięci do odpowiednich klasyfikacji. Klasyfikacja pamięci ze względu na trwałość engramu Możliwe odpowiedzi: 1. pamięć proceduralna, 2. pamięć sensoryczna, 3. pamięć operacyjna, 4. pamięć deklaratywna, 5. pamięć świeża, 6. pamięć długotrwała Klasyfikacja pamięci ze względu na naturę engramu Możliwe odpowiedzi: 1. pamięć proceduralna, 2. pamięć sensoryczna, 3. pamięć operacyjna, 4. pamięć deklaratywna, 5. pamięć świeża, 6. pamięć długotrwała
R1dJMSvOVdOtD1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj podanym sformułowaniom odpowiadające im definicje. Engram Możliwe odpowiedzi: 1. proces zmiany pamięci świeżej w odległą, 2. ślad pamięciowy, zmiana powstająca w wyniku odebrania bodźca, 3. zdolność do przebudowy istniejących lub tworzenia nowych połączeń między komórkami nerwowymi Konsolidacja pamięci Możliwe odpowiedzi: 1. proces zmiany pamięci świeżej w odległą, 2. ślad pamięciowy, zmiana powstająca w wyniku odebrania bodźca, 3. zdolność do przebudowy istniejących lub tworzenia nowych połączeń między komórkami nerwowymi Plastyczność Możliwe odpowiedzi: 1. proces zmiany pamięci świeżej w odległą, 2. ślad pamięciowy, zmiana powstająca w wyniku odebrania bodźca, 3. zdolność do przebudowy istniejących lub tworzenia nowych połączeń między komórkami nerwowymi
R1XjflAAGQrtn1
Ćwiczenie 3
Zaznacz wszystkie informacje charakterystyczne dla pamięci długotrwałej. Możliwe odpowiedzi: 1. ma praktycznie nieograniczoną pojemność, 2. ma znacznie ograniczoną pojemność, 3. wymaga ciągłych powtórzeń, 4. nie wymaga ciągłych powtórzeń, 5. występuje w dwóch postaciach- deklaratywnej i niedeklaratywnej, 6. utrzymuje się długo, 7. ten typ pamięci łatwo ulega zaburzeniom po dotarciu nowych bodźców
R17DKqOB079522
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RhPkrUYaPpqLQ2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst, zaznaczając prawidłowe sformułowania spośród podanych propozycji. Pamięć sensoryczna służy do krótkotrwałego/długotrwałego przechowywania informacji o bodźcach docierających do narządów zmysłów. Wszystko co słyszymy i czujemy jest gromadzone w pamięci krótkotrwałej/sensorycznej. W przeciwieństwie do pamięci sensorycznej, pamięć krótkotrwała charakteryzuje się małą/dużą pojemnością. Engramy pamięci świeżej, czyli inaczej krótkotrwałej/bezpośredniej, w wyniku konsolidacji przekazywane są do pamięci długotrwałej, inaczej operacyjnej/odległej. Jazda samochodem czy gra na instrumencie to przykłady czynności wykonywanych w oparciu o pamięć długotrwałą/operacyjną, inaczej bezpośrednią/odległą.
2
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7
RfI3F056aFpkt2
Zaznacz kolorem zielonym przykłady informacji, które posiadamy dzięki pamięci epizodycznej, a kolorem czerwonym – dzięki pamięci semantycznej. Ostatnie wakacje spędziłem/spędziłam w Kalifornii Kalifornia leży w Stanach Zjednoczonych W dzieciństwie duża część dzieci układa puzzle W dzieciństwie układałem/układałam puzzle z rodzicami Na lekcjach muzyki w szkole uczy się grać na Podczas lekcji muzyki moja koleżanka upuściła flet
RJ1X7S3gLLYUo2
Pamięć epizodyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Podczas lekcji muzyki moja koleżanka upuściła flet, 2. W dzieciństwie duża część dzieci układa puzzle, 3. W dzieciństwie układałem/układałam puzzle z rodzicami, 4. Na lekcjach muzyki w szkole uczy się grać na flecie, 5. Kalifornia leży w Stanach Zjednoczonych, 6. Ostatnie wakacje spędziłem/spędziłam w Kalifornii Pamięć semantyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Podczas lekcji muzyki moja koleżanka upuściła flet, 2. W dzieciństwie duża część dzieci układa puzzle, 3. W dzieciństwie układałem/układałam puzzle z rodzicami, 4. Na lekcjach muzyki w szkole uczy się grać na flecie, 5. Kalifornia leży w Stanach Zjednoczonych, 6. Ostatnie wakacje spędziłem/spędziłam w Kalifornii
31
Ćwiczenie 8

Choroba Alzheimera jest najczęstszą przyczyną otępienia. Jest to choroba postępująca i nieuleczalna. Główny objaw choroby, który rozwija się jako pierwszy i jest najbardziej widoczny, to osłabienie pamięci, aż do jej całkowitej utraty. Osoba chora zaczyna coraz częściej zapominać bieżące informacje, jednocześnie pamiętając zdarzenia odległe. Zaburzenia pamięci polegają m.in. na kilkukrotnym powtarzaniu tych samych czynności, np. opłacaniu czynszu kilka razy w miesiącu, zapominaniu, gdzie zostawiło się klucze czy pilot do telewizora.

RdAowBtJQYTfF
Wymień przynajmniej dwa rodzaje pamięci, które ulegają uszkodzeniu u osób cierpiących na chorobę Alzheimera. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Henry Gustav Molaison był pacjentem chorującym na padaczkę, znanym jako Pacjent H.M. Częstotliwość napadów padaczkowych zwiększała się z wiekiem, mimo stosowania dużych dawek leków przeciwdrgawkowych. W 1953 roku, w wieku 27 lat, H.M nie mógł już pracować ani prawidłowo funkcjonować, w związku z czym zdecydowano się na eksperymentalną operację. Polegała ona na usunięciu części płatów skroniowych – hipokampów i ciał migdałowatych, w obu półkulach. Zabieg okazał się częściowo skuteczny – zmniejszyła się liczba napadów padaczkowych. Wystąpiły jednak nieoczekiwane powikłania wykonanego zabiegu. H.M. stracił zdolność zapamiętywania wydarzeń, które miały miejsce po operacji, ponieważ jego mózg nie był w stanie składować nowych wspomnień i dołączać ich do pamięci deklaratywnej. Pod koniec życia, Henry Molaison rozwiązywał dużo krzyżówek, podawał jednak tylko te hasła, które poznał przed rokiem 1953.

RG8cew1n13jWi
Na podstawie tekstu i wiedzy własnej określ, który rodzaj amnezji – następcza czy wsteczna, wystąpił u pacjenta H.M. W odpowiedzi uwzględnij nazwy struktur w mózgowiu odpowiadających za poprawne tworzenie wspomnień, które u pacjenta H.M. zostały usunięte. (Uzupełnij).