Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

Konstytucja RP

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Art. 116

  1. Sejm decyduje w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej o stanie wojny i o zawarciu pokoju.

  2. Sejm może podjąć uchwałę o stanie wojny jedynie w razie zbrojnej napaści na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy z umów międzynarodowych wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji. Jeżeli Sejm nie może się zebrać na posiedzenie, o stanie wojny postanawia Prezydent Rzeczypospolitej.

Art. 229

W razie zewnętrznego zagrożenia państwa, zbrojnej napaści na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub gdy z umowy międzynarodowej wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji, Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów może wprowadzić stan wojenny na części albo na całym terytorium państwa.

cytat1 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 3.01.2020 r.].
RzczPt25dDD3a
podobieństwo:. różnica:. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
R1TJ8Qp3YR6Ok2
Ćwiczenie 2
Dopasuj odpowiednie zasady dotyczące stanów nadzwyczajnych do ich opisów: zasada legalności Możliwe odpowiedzi: 1. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa., 2. Stan nadzwyczajny może być wprowadzony tylko na podstawie ustawy, w drodze rozporządzenia, które podlega dodatkowemu podaniu do publicznej wiadomości., 3. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia., 4. Stany nadzwyczajne mogą być wprowadzone wyłącznie w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające. zasada proporcjonalności Możliwe odpowiedzi: 1. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa., 2. Stan nadzwyczajny może być wprowadzony tylko na podstawie ustawy, w drodze rozporządzenia, które podlega dodatkowemu podaniu do publicznej wiadomości., 3. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia., 4. Stany nadzwyczajne mogą być wprowadzone wyłącznie w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające. zasada efektywności Możliwe odpowiedzi: 1. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa., 2. Stan nadzwyczajny może być wprowadzony tylko na podstawie ustawy, w drodze rozporządzenia, które podlega dodatkowemu podaniu do publicznej wiadomości., 3. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia., 4. Stany nadzwyczajne mogą być wprowadzone wyłącznie w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające. zasada wyjątkowości Możliwe odpowiedzi: 1. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa., 2. Stan nadzwyczajny może być wprowadzony tylko na podstawie ustawy, w drodze rozporządzenia, które podlega dodatkowemu podaniu do publicznej wiadomości., 3. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia., 4. Stany nadzwyczajne mogą być wprowadzone wyłącznie w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające.
R1WL1onLsIefc2
Ćwiczenie 3
Rozstrzygnij, czy poniższe stwierdzenia dotyczące stanów nadzwyczajnych są prawdziwe czy fałszywe. Jedynie stan wojenny może zostać wprowadzony na czas nieoznaczony. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zakres praw i wolności, których nie wolno ograniczać w czasie stanu wojennego i wyjątkowego, jest taki sam. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jedynie stan klęski żywiołowej wprowadzany jest przez Radę Ministrów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.

Materiały źródłowe do ćwiczeń 4–5.

Źródło I

1
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Rozdział XI – Stany nadzwyczajne

Art. 228

  1. W sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, może zostać wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej.

  2. Stan nadzwyczajny może być wprowadzony tylko na podstawie ustawy, w drodze rozporządzenia, które podlega dodatkowemu podaniu do publicznej wiadomości.

  3. Zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres, w jakim mogą zostać ograniczone wolności i prawa człowieka i obywatela w czasie poszczególnych stanów nadzwyczajnych, określa ustawa.

  4. Ustawa może określić podstawy, zakres i tryb wyrównywania strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela.

  5. Działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia i powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa.

  6. W czasie stanu nadzwyczajnego nie mogą być zmienione: Konstytucja, ordynacje wyborcze do Sejmu, Senatu i organów samorządu terytorialnego, ustawa o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej oraz ustawy o stanach nadzwyczajnych.

  7. W czasie stanu nadzwyczajnego oraz w ciągu 90 dni po jego zakończeniu nie może być skrócona kadencja Sejmu, przeprowadzane referendum ogólnokrajowe, nie mogą być przeprowadzane wybory do Sejmu, Senatu, organów samorządu terytorialnego oraz wybory Prezydenta Rzeczypospolitej, a kadencje tych organów ulegają odpowiedniemu przedłużeniu. Wybory do organów samorządu terytorialnego są możliwe tylko tam, gdzie nie został wprowadzony stan nadzwyczajny.

Art. 229

W razie zewnętrznego zagrożenia państwa, zbrojnej napaści na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub gdy z umowy międzynarodowej wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji, Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów może wprowadzić stan wojenny na części albo na całym terytorium państwa.

Art. 230

  1. W razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego, Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów może wprowadzić, na czas oznaczony, nie dłuższy niż 90 dni, stan wyjątkowy na części albo na całym terytorium państwa.

  2. Przedłużenie stanu wyjątkowego może nastąpić tylko raz, za zgodą Sejmu i na czas nie dłuższy niż 60 dni.

Art. 231

Rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wojennego lub wyjątkowego Prezydent Rzeczypospolitej przedstawia Sejmowi w ciągu 48 godzin od podpisania rozporządzenia. Sejm niezwłocznie rozpatruje rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej. Sejm może je uchylić bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Art. 232

W celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia Rada Ministrów może wprowadzić na czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni, stan klęski żywiołowej na części albo na całym terytorium państwa. Przedłużenie tego stanu może nastąpić za zgodą Sejmu.

Art. 233

  1. Ustawa określająca zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanu wojennego i wyjątkowego nie może ograniczać wolności i praw określonych w art. 30 (godność człowieka), art. 34 i art. 36 (obywatelstwo), art. 38 (ochrona życia), art. 39, art. 40 i art. 41 ust. 4 (humanitarne traktowanie), art. 42 (ponoszenie odpowiedzialności karnej), art. 45 (dostęp do sądu), art. 47 (dobra osobiste), art. 53 (sumienie i religia), art. 63 (petycje) oraz art. 48 i art. 72 (rodzina i dziecko).

  2. Niedopuszczalne jest ograniczenie wolności i praw człowieka i obywatela wyłącznie z powodu rasy, płci, języka, wyznania lub jego braku, pochodzenia społecznego, urodzenia oraz majątku.

  3. Ustawa określająca zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w stanie klęski żywiołowej może ograniczać wolności i prawa określone w art. 22 (wolność działalności gospodarczej), art. 41 ust. 1, 3 i 5 (wolność osobista), art. 50 (nienaruszalność mieszkania), art. 52 ust. 1 (wolność poruszania się i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), art. 59 ust. 3 (prawo do strajku), art. 64 (prawo własności), art. 65 ust. 1 (wolność pracy), art. 66 ust. 1 (prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy) oraz art. 66 ust. 2 (prawo do wypoczynku).

Art. 234

Jeżeli w czasie stanu wojennego Sejm nie może zebrać się na posiedzenie, Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów wydaje rozporządzenia z mocą ustawy w zakresie i w granicach określonych w art. 228 ust. 3–5. Rozporządzenia te podlegają zatwierdzeniu przez Sejm na najbliższym posiedzeniu. Rozporządzenia, o których mowa w ust. 1, mają charakter źródeł powszechnie obowiązującego prawa.

cytat1 Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: sejm.gov.pl [dostęp 3.01.2020 r.].

Źródło II

1
Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej

Art. 5. 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może wprowadzić stan klęski żywiołowej z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego wojewody.

cytat3 Źródło: Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 3.01.2020 r.].

Źródło III

1
Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym

Art. 2. 1. W sytuacji szczególnego zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego, w tym spowodowanego działaniami o charakterze terrorystycznym lub działaniami w cyberprzestrzeni, które nie może być usunięte poprzez użycie zwykłych środków konstytucyjnych, Rada Ministrów może podjąć uchwałę o skierowaniu do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o wprowadzenie stanu wyjątkowego.

wyj Źródło: Ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 3.01.2020 r.].

Źródło IV

1
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej

Art. 2. 1. W razie zewnętrznego zagrożenia państwa, w tym spowodowanego działaniami o charakterze terrorystycznym lub działaniami w cyberprzestrzeni, zbrojnej napaści na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy z umowy międzynarodowej wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej może, na wniosek Rady Ministrów, wprowadzić stan wojenny na części albo na całym terytorium państwa.

Art. 3

  1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej niezwłocznie rozpatruje wniosek, o którym mowa w art. 2 ust. 1, a następnie wydaje rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wojennego albo postanawia odmówić wydania takiego rozporządzenia. Rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wojennego Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej przedstawia Sejmowi w ciągu 48 godzin od jego podpisania.

  2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, określa się przyczyny wprowadzenia oraz obszar, na którym wprowadza się stan wojenny, a także – w zakresie dopuszczonym niniejszą ustawą – rodzaje ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela.

Art. 8. 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, znosi stan wojenny, jeżeli ustaną przyczyny, dla których stan wojenny został wprowadzony, oraz zostanie przywrócone normalne funkcjonowanie państwa.

Art. 22

W czasie stanu wojennego mogą być zawieszone prawa do:

  1. organizowania i przeprowadzania wszelkiego rodzaju zgromadzeń;

  2. organizowania i przeprowadzania imprez masowych oraz prowadzonych w ramach działalności kulturalnej imprez artystycznych i rozrywkowych niebędących imprezami masowymi;

  3. zrzeszania się poprzez nakazanie okresowego zaniechania działalności zarejestrowanych stowarzyszeń, partii politycznych, związków zawodowych, organizacji społeczno‑zawodowych rolników, organizacji pracodawców, ruchów obywatelskich oraz innych dobrowolnych zrzeszeń i fundacji, których działalność może utrudnić realizację zadań obronnych.

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy zgromadzeń organizowanych przez Kościoły i inne związki wyznaniowe oraz organizacje religijne działające w obrębie świątyń, budynków kościelnych, w innych pomieszczeniach służących organizowaniu i publicznemu sprawowaniu kultu, a także zgromadzeń organizowanych przez organy państwa lub organy samorządu terytorialnego.

cytat4 Źródło: Ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 3.01.2020 r.].
31
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się ze źródłem i wykonaj polecenie.

Opis sytuacji

Dolny Śląsk nawiedziła jedna z największych fal powodziowych od dziesięcioleci. Nieustające opady wciąż pogarszały sytuację i coraz bardziej zagrożone było bezpieczeństwo i życie mieszkańców województwa. Na specjalnie w tym celu zwołanym posiedzeniu sejmik województwa zdecydował więc o wprowadzeniu stanu wyjątkowego na terenie całego województwa. Uchwała sejmiku nie wyznaczała okresu, w jakim miał obowiązywać stan wyjątkowy, ponieważ nie można było przewidzieć, kiedy zakończą się ulewne opady i kiedy skutki powodzi będą mogły zostać usunięte.

Indeks górny Źródło: oprac. własne. Indeks górny koniec

RDmcvLeUhrAwG
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się ze źródłem i wykonaj polecenie.

Opis sytuacji

W związku z agresją obcego państwa na jedno z państw członkowskich Sojuszu Północnoatlantyckiego, Prezydent RP wprowadził na czas nieoznaczony na mocy rozporządzenia wydanego na wniosek Rady Ministrów stan wojenny na całym terytorium państwa polskiego. Dzień po wprowadzeniu stanu wojennego upłynęła kadencja sejmu. Prezydent RP uznał, że, ponieważ przepisy Konstytucji RP zabraniają przeprowadzenia wyborów parlamentarnych w czasie trwania stanu nadzwyczajnego, stał się on jedynym organem, który odtąd może wydawać akty prawne o randze ustawy i nie ma możliwości przedstawienia sejmowi do zatwierdzenia rozporządzenia wprowadzającego stan wojenny, gdyż ma na to 48 godzin, a w takim czasie nie będzie już sejmu. Korzystając ze swoich nowych uprawnień, Prezydent RP wydał rozporządzenia z mocą ustawy zmieniające kilka zapisów konstytucyjnych, m.in. w zakresie długości kadencji Prezydenta RP, która od tej pory miała trwać (na wypadek przedłużającego się konfliktu zbrojnego) 15 lat. Obawiając się sprzeciwu opozycji, zakazał też organizacji wszelkich zgromadzeń publicznych, w tym nawet przeprowadzania mszy w kościele. Prezydent stwierdził też, że jego rozporządzenia z mocą ustawy nie wymagają zatwierdzenia przez sejm w związku z upływem kadencji tego organu.

Indeks górny Źródło: oprac. własne. Indeks górny koniec

RuLgwAiujvctK
1. Czy w opisanych okolicznościach Prezydent RP mógł wprowadzić stan wojenny? (Uzupełnij) 2. Czy wprowadzenie stanu wojennego odbyło się zgodnie z przewidzianymi procedurami w odniesieniu do aktu prawnego i wnioskodawcy? (Uzupełnij) 3. Czy rozporządzenie Prezydenta RP o wprowadzeniu stanu wojennego mogło nie zawierać oznaczenia terminu obowiązywania tego stanu nadzwyczajnego? (Uzupełnij) 4. Czy Prezydent RP słusznie twierdził, że w związku z wprowadzonym stanem wojennym nie mogą zostać przeprowadzone wybory parlamentarne, pomimo upływu kadencji Sejmu? (Uzupełnij) 5. Czy prawdą jest, że w związku z upływem kadencji Sejmu Prezydent RP stał się jedynym organem władnym wydawać akty prawne o randze ustawy? (Uzupełnij) 6. Czy zgodne z prawem było nieprzedstawienie Sejmowi do zatwierdzenia rozporządzenia wprowadzającego stan wojenny? (Uzupełnij) 7. Czy Prezydent RP mógł wprowadzić do Konstytucji RP zmiany w opisanym zakresie? (Uzupełnij) 8. Czy Prezydent mógł zakazać zgromadzeń publicznych? (Uzupełnij) 9. Czy zakaz ten mógł dotyczyć również mszy w kościele? (Uzupełnij) 10. Czy rozporządzenia z mocą ustawy wydawane przez Prezydenta RP wymagały zatwierdzenia przez Sejm? (Uzupełnij).

Materiał źródłowy do ćwiczeń 6–8.

1
Krzysztof Prokop Stany nadzwyczajne w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.

Problematyka stanów nadzwyczajnych nie jest często podejmowana w doktrynie prawa konstytucyjnego. Niewątpliwie najważniejszą tego przyczyną jest wyjątkowość tej materii konstytucyjnej, o której nie wiadomo, czy kiedykolwiek zostanie wykorzystana w praktyce. Dopiero w czasach zagrożeń problematyka ta staje na pierwszym planie. Wówczas jednak nie ma czasu na rozważania doktrynalne. Dlatego kwestię stanów nadzwyczajnych trzeba poruszać na co dzień, w czasach, gdy nie ma mowy o zagrożeniach, które swymi rozmiarami uzasadniają potrzebę wprowadzenia stanu nadzwyczajnego (...).

Regulacja stanów nadzwyczajnych w Konstytucji RP nie budzi większych wątpliwości w aspekcie zasady demokratycznego państwa prawnego. W szczególności należy podkreślić, że zostały spełnione standardy demokratycznego państwa prawnego w aspekcie procedury wprowadzenia stanu nadzwyczajnego. Mimo że uprawnienie to należy organów egzekutywy, zostaje zachowana parlamentarna kontrola nad decyzją o wprowadzeniu stanu nadzwyczajnego. Drugim godnym podkreślenia faktem jest to, że wprowadzenie stanu nadzwyczajnego nie prowadzi do zawieszenia, a jedynie ograniczenia praw i wolności jednostki oraz nie powoduje zmiany organizacji i kompetencji organów władzy państwowej – zmiana dotyczy tylko zasad ich działania. Jedynym odejściem od konstytucyjnego sposobu sprawowania władzy, lecz za to o zasadniczym charakterze, jest prawo wydawania rozporządzeń z mocą ustawy w czasie stanu wojennego. Tutaj niestety pojawia się najwięcej wątpliwości, które mogą zostać usunięte tylko – jak się wydaje – przez nowelizację art. 234 (...).

Słabością rozwiązań konstytucyjnych jest chyba również zbyt częste odwoływanie się do interesu państwa, a nie do interesu jego obywateli. W szczególności art. 228 ust. 5 in fine traktujący o zasadzie celowości stwierdza, że działania podjęte w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia „normalnego funkcjonowania państwa”, nie wspominając o przywróceniu pełnej realizacji wolności i praw człowieka i obywatela. W demokratycznym państwie prawnym stany nadzwyczajne mają służyć nie tylko przywróceniu prawidłowego funkcjonowania organów władzy publicznej, ale również zapewnieniu korzystania przez obywateli w jak najszerszym stopniu z przysługujących im praw i wolności.

Z innych wątpliwości, (...) nadmienić należy regulację art. 228 ust. 6. Jest to przepis niewątpliwie potrzebny, chroniący podstawy systemu prawnego w dobie zagrożenia, ale obecny jego kształt wydaje się nie do końca przemyślany. Może bowiem dojść do sytuacji, w której wprowadzenie stanu nadzwyczajnego (w szczególności stanu klęski żywiołowej) na niewielkim terytorium kraju spowoduje wstrzymanie prac nad zmianą określonego aktu prawnego (konstytucji, ordynacji wyborczej). Może w tym miejscu dojść do nadużyć, a ogólna zasada proporcjonalności, sformułowana w art. 228 ust. 5, w aspekcie gwarancyjnym może okazać się niewystarczająca.

Podobne wątpliwości odnoszą się do art. 228 ust. 7. Przepis ten został pomyślany jako ochrona podstawowych mechanizmów rządzących państwem demokratycznym w czasie stanu nadzwyczajnego. Może jednak w tym miejscu dojść do naruszenia zasady demokratycznego państwa prawnego, jeżeli przepis ten zostanie wykorzystany do odsuwania w czasie wyborów pod pretekstem wprowadzenia stanu nadzwyczajnego (stanu klęski żywiołowej) nawet na niewielkim terytorium państwa. Trzeba w tym aspekcie również pamiętać, że Sejm może zezwolić na przedłużenie stanu klęski żywiołowej na czas praktycznie nieograniczony. Przepis art. 228 ust. 7 zdanie drugie należy uznać za zbyt słabą gwarancję, że w tym miejscu nie dojdzie do nadużyć.

cytat5 Źródło: Krzysztof Prokop, Stany nadzwyczajne w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: repozytorium.uwb.edu.pl [dostęp 3.01.2020 r.].
31
Ćwiczenie 6
ReIhfJDLdVL60
Podaj, jakie regulacje Konstytucji RP dotyczące stanów nadzwyczajnych budzą zastrzeżenia autora publikacji, i wyjaśnij, z czego wynikają te zastrzeżenia. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
RLabN9P9gPz6P
Podaj dwa przytaczane przez autora argumenty na poparcie tezy, że obecne konstytucyjne regulacje dotyczące stanów nadzwyczajnych spełniają zasady demokratycznego państwa prawa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1PlaAknIw4z0
Wyjaśnij, dlaczego zdaniem autora, kwestię stanów nadzwyczajnych trzeba poruszać w czasach, gdy nie występują zagrożenia uzasadniające ich wprowadzenie, mimo że nie wiadomo, czy przepisy te kiedykolwiek znajdą zastosowanie. (Uzupełnij).