Sprawdź się
Zapoznaj się z fragmentem tekstu i wykonaj polecenie.
Struktura społecznego świataZupełnie inaczej przedstawia się sprawa trwania takich grup (jeśli pozostać przy terminie „grupa”) jak naród, państwo lub klasa społeczna. Te grupy utrzymują się przez pokolenia i nie mają z góry zakreślonych okresów swego trwania…
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Historia myśli socjologicznej. Wydanie noweNowożytna doktryna prawnonaturalna była – w odróżnieniu od średniowiecznej – nominalistyczna lub, jeśli kto woli, indywidualistyczna. Niezależnie od tego, czy jednostkom przypisywano wrodzony appetitus societatis, czy też – przeciwnie – uznawano je za aspołeczne z natury, w prawie naturalnym widziano zasady odnoszące się do jednostek właśnie, a nie do społeczeństwa jako całości. Zasady te miały regulować wzajemne stosunki między członkami społeczeństwa i tylko pośrednio funkcjonowanie społecznego organizmu.
Historia myśli polityczno-prawnejNa czym polega grzech pierworodny Wieku Świateł? Wedle komunitarystów oświeceniowa idea samookreślenia zrodziła fałszywą koncepcję tożsamości. Oświecenie snując swą wielką opowieść emancypacyjną, wzniosło na piedestał antecedently individuated self – „ja” a priori ukonstytuowane (…). Rzecz w tym, iż kogoś takiego nie ma. Abstrakcyjnie pojęta jednostka, emancypująca się dzięki wysiłkowi samookreślenia, może pojawić się jedynie wtedy, gdy dokonujemy ekstrapolacji aktu cogito, gdy naszymi wyobrażeniami dotyczącymi społeczeństwa rządzić zaczynają kartezjańskie projekcje. Człowiek rzeczywisty jest całkiem inny. Mówiąc o nim, komunitaryści wprowadzają własne specyficzne określenie. Tak pojawia się – radically situated subject – podmiot radykalnie usytuowany (…). Zdaniem komunitarystów fakt, iż człowiek jest istotą zakorzenioną, ukształtowaną przez wspólnotę, niesie ze sobą szereg doniosłych konsekwencji.