Sprawdź się
Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj polecenie.
Ilustracja A

Ilustracja B

Ilustracja C

Ilustracja D

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenie.
Źródło A
Przepisy od Komisji Edukacji Narodowej Pensjomistrzom i MistrzyniomZakazuje się odtąd każdemu Pensjomistrzowi i Mistrzyni przyjmować dzieci nad liczbę dziesięciu w Warszawie, a 12 po województwach, bez wyraźnego pozwolenia komisarza departamentowego. […] młode osoby obojga płci płacą pensją roczną za wikt i wszelkie wydatki na edukacją potrzebne […] Pod tym chyba warunkiem mogłoby się pozwolić, mężowi i żonie, za sposobnym uznanym do edukowania osób, każdy swojej płci, trzymać w jednym domu obojga płci wychowańców, gdyby tak było ułożone mieszkanie, żeby zupełnie mężczyźni od białychgłów odzielonemi będąc, żadnej z sobą nie mieli komunikacji, u jednego nie jadali stołu, razem się nie uczyli, słowem, nie widywali się. […]
Pierwsze lata od 6‑tego aż do 10‑tego na tem zejdą, żeby dziecię doskonale najpierw po polsku nauczyło się czytać i pisać. Nauka języka francuskiego i niemieckiego równym wzorem prowadzona będzie, i początki arytmetyki. […]
Od 10‑tego roku łacina może być zaczęta […]. Od 12‑go do 14‑go chłopcom letkie początki geometrii i panienkom także […]. Jak pannom tak chłopcom należy umieć historią narodową.
Źródło: Przepisy od Komisji Edukacji Narodowej Pensjomistrzom i Mistrzyniom, [w:] Pierwiastkowe przepisy pedagogiczne Komisji Edukacji Narodowej z lat 1773–1776, oprac. Z. Kukulski, Lublin 1923, s. 57–61.
Źródło B
Przepis do szkół parafialnychFormując tak człowieka ciało, w tym większym mieć potrzeba staraniu umysł jego, im edukacja moralna trudniejsza jest nad fizyczną; oświecić rozum i w sercu zaszczepić cnotę, to cel i owoc całej pracy. Od pierwiastków życia i rodzice, i nauczyciele na to powinni całą usilność obrócić. Dalsze zaś wydoskonalenie wyższym szkołom zostawiwszy, same czytanie, pisanie i rachowanie, czyli arytmetykę, nauczycielom parafialnym zalecamy.
Co do porządku i policji szkół:
1. Czas edukacji całej w przeciągu lat 12 zamykać by się powinien, a za tym od lat 4 lub 5 dzieci powinne zaczynać pierwiastkową swą edukacją, aby w roku 17. lub 18. mogli być już do usług Ojczyzny użytecznemi.
2. Równość wszelkiej kondycji między dziećmi utrzymywać, dystynkcją osób zachowawszy z przymiotów i aplikacji, pomnąc, iż dzieci szlacheckie równie jak chłopskie, nic są innego w społeczności tylko dzieci.
3. W rzeźwości i wesołości utrzymywać, wiele pomaga, co do zdrowia, ciała i umysłu.
Źródło: Przepis do szkół parafialnych, [w:] Pierwiastkowe przepisy pedagogiczne Komisji Edukacji Narodowej z lat 1773–1776, oprac. Z. Kukulski, Lublin 1923, s. 24–28.
Pełniąc go, szlachcic wywiązywał się ze swoich obywatelskich obowiązków.1. Urząd, 2. Matka, 3. Głowa, 4. Wojsko, 5. Obywatelka, 6. Żona
Chociaż kobieta nie miała praw politycznych, zasługiwała na to miano. 1. Urząd, 2. Matka, 3. Głowa, 4. Wojsko, 5. Obywatelka, 6. Żona
Jeżeli rodzina nie umieściła kobiety w zakonie, zazwyczaj stawała się nią po osiągnięciu pełnoletności. 1. Urząd, 2. Matka, 3. Głowa, 4. Wojsko, 5. Obywatelka, 6. Żona
„… rodziny”. Określenie tradycyjnie zarezerwowane dla męża i ojca.1. Urząd, 2. Matka, 3. Głowa, 4. Wojsko, 5. Obywatelka, 6. Żona
Kobieta zwykle stawała się nią po wyjściu za mąż. 1. Urząd, 2. Matka, 3. Głowa, 4. Wojsko, 5. Obywatelka, 6. Żona
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi, a następnie wykonaj polecenie.
Źródło A
Katechizm moralny dla uczniów Korpusu KadetówP[ytanie]: Co jest Kadet?
O[dpowiedź]: Jest to człowiek młody dobrze urodzony, oddany pod dozór osób, którzy obyczaje jego kształcić, rozum polerować, i wiadomościami zdobić powinny, na to aby go uczyniły godnym zaszczytu szlachetnego urodzenia.
P: Pod jakim gatunkiem karności zostaje Kadet?
O: Żołnierskiej.
P: Czy dla tego aby każdy wstąpił w stan żołnierski?
O: Nie. Każdemu wolno ten stan obrać, który mu skłonność i sposobność wyznaczy; i tym końcem wprowadzone są w tym Zgromadzeniu nauki do wszystkich sposobiące stanów; karność zaś żołnierska obrana, bo najporządniejsza i najszlachetniejsza.
P: Jaki powinien być Kadet?
O: Powinien mieć miłość, bojaźń Boga i przywiązanie do religii przed oczyma; powinien ojczyznę swą kochać i jej dobro nade wszystko, i sposobić się do tego, aby się mógł poświęcić na jej usługi; powinien być cnotliwy, pełen poszanowania dla zwierzchnich, dobroczynności i afektu dla równych, względu dla niższych.
Źródło: Katechizm moralny dla uczniów Korpusu Kadetów, [w:] Prawidła moralne dla Szkoły Rycerskiey: zbiór pism tyczących się moralney edukacyi wychowania Szkoły Rycerskiey przez Adama Czartoryskiego w roku 1774 ułożone, Warszawa 1824, s. 1–2.
Źródło B
Drugi list Imć Pana Doświadczyńskiego do przyjaciela swego względem edukacji córekZ ust [matki] powinny te przymioty i te wiadomości, które je [córki] w dobie przyzwoitej uczynią, żonami, matkami, obywatelkami, paniami dobremi, że dobra żona wspólnicą staje się wszystkich zachodów zdarzyć mogących się w stadle, że dzielić powinna z mężem ciężar domowego gospodarstwa, że gospodarstwo nie na skrzętności, nie na zrzędzie, lecz na pomiarkowaniu i na rządzie dobrym się zasadza, że chcąc rzeczy mieć w dokładnym ułożeniu, trzeba się pilnie uczyć rachuby, znać się na rejestrach, znać się na cenie rzeczy, że przed zabrnieniem w długi chronić się nade wszystko należy, wystrzegać się tudzież owej niepomiarkowanej żądzy dogodzenia najmniejszym, choć nader kosztownym, zachceniom; [...] źle ten bowiem uczy, kto sam źle umie. Znać im należy, i z zapaleniem nawet cenić, obywatelstwo, męstwo, zdatność do usług publicznych, charakter ściśle poczciwy, i przymioty słodycz społeczności stanowiące; z synów bowiem swoich winne są stawić ojczyźnie najużyteczniejszych obywatelów, a z córek matki godne i sposobne do wychowywania obywatelów.
Źródło: Adam Kazimierz Czartoryski, Drugi list Imć Pana Doświadczyńskiego do przyjaciela swego względem edukacji córek, Warszawa 1781, s. 31–33.
Zapoznaj się z tabelami i wykonaj polecenia.
Źródło A

Źródło B

W społeczeństwie staropolskim 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn nieumiejących pisać było znacznie więcej niż 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn.
Niemal wszyscy 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn umieli pisać.
Edukacja 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn uległa poprawie w XVIII w.
Najwyższy współczynnik analfabetyzmu występował wśród polskich 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn.
W Rzeczpospolitej pod koniec XVIII w. pisać nie umiało więcej zamożnych szlachciców i średniozamożnych 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn niż w połowie XVII w.
Współczynnik analfabetyzmu w nowożytnej Anglii był 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn niż w Rzeczpospolitej.
Zapoznaj się z fragmentem Powrotu posła Juliana Ursyna Niemcewicza oraz z obrazami, a następnie wykonaj polecenia.
Bóg wie, co porobiły sejmujące Stany,
Dlaczego ten rząd, po co te wszystkie odmiany?
Alboż źle było dotąd, a nasi przodkowie,
Nie mieliż to rozumu i oleju w głowie?
Byliśmy potężnymi pod ich ustawami,
Jak to Polak szczęśliwie żył pod Augustami!
Co to za dwory, jakie trybunały huczne,
Co za paradne sejmy, jakie wojsko juczne.
Człek jadł, pił, nic nie robił, i suto w kieszeni,
Dziś się wszystko zmieniło i bardziej się zmieni,
Zepsuli wszystko, tknąć się śmieli okrutnicy,
Liberum Veto, tej to wolności źrenicy!
płacze
Przedtem bez żadnych intryg, bez najmniejszej zdrady
Jeden poseł mógł wstrzymać sejmowe obrady,
Jeden ojczyzny całej trzymał w ręku wagę,
Powiedział: nie pozwalam, i uciekł na Pragę.
Cóż mu kto zrobił: jeszcze za tak przedni wniosek,
Miał promocje, i dostał czasem kilka wiosek.
[...]
PODKOMORZY
Narody szybkim pędem do upadku lecą,
Lecz długo trzeba czekać, niźli się oświecą,
Nim się zwalczą przesądy, duch niezgód obłudny,
Nad wkorzenionym błędem tryumf światła trudny.
Czernić sejm ten już rzeczą stało się zwyczajną,
Nie zrobił tyle, co mógł, nikomu nie tajną,
Ale zważając jakie znajdował trudności,
Za to co zrobił, wiele winniśmy wdzięczności.
Nie podlegamy nigdy panowi obcemu,
Zważmy, czemeśmy byli lat tylko dwa temu?
Wewnątrz słabi, niezgodni, srodze uciśnieni,
U postronnych nieznani, albo też wzgardzeni.
Dziś się sława narodu i powaga wraca;
Obywatel z radością podatek opłaca,
Przez wolny sojusz dawna świetność nam oddana,
Mamy dziś sprzymierzeńca, mieliśmy wprzód pana;
Wojska wzrastają pełne szlachetnej ochoty,
Patrz na okryte zbroją cnej młodzieży roty,
Skarby złotem, zbrojownie śpiżem napełnione:
Będą jeszcze dla Polski dni świetne wrócone,
Będą, byleby naród cnotą zapalony,
Chęcią dobra ojczyzny z królem połączony,
Uwodzić się namowom przewrotnym nie dawał.
Julian Ursyn Niemcewicz [1757-1841], Powrót posła. Komedia w 3 aktach, wolnelektury.pl,domena publiczna
Obraz A

Obraz B

Obraz C

Obraz D
