Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1WzGg2OJS42L1
Ćwiczenie 1
Wskaż czynniki, od których zależy urodzajność gleb. Możliwe odpowiedzi: 1. Kategoria użytkowa (gleba uprawna, gleba leśna, gleba miejska)., 2. Nakłady pracy w rolnictwie., 3. Zanieczyszczenie chemiczne., 4. Zanieczyszczenie powietrza.
R3pve8d8AZ5591
Ćwiczenie 2
Spodziewane zyski ze sprzedaży plonów można oszacować na podstawie: Możliwe odpowiedzi: 1. Żyzności gleby, 2. Produktywności gleby, 3. Urodzajności gleby, 4. Zasobności gleby
R14IK8fZEk0pm1
Ćwiczenie 3
Przeanalizuj właściwości podanych typów gleb i przyporządkuj je do trzech kategorii żyzności – dużej, średniej i małej. Duża żyzność Możliwe odpowiedzi: 1. Rdzawa, 2. Czarnoziem, 3. Brunatna, 4. Czarna ziemia, 5. Bielicowa, 6. Płowa Średnia żyzność Możliwe odpowiedzi: 1. Rdzawa, 2. Czarnoziem, 3. Brunatna, 4. Czarna ziemia, 5. Bielicowa, 6. Płowa Mała żyzność Możliwe odpowiedzi: 1. Rdzawa, 2. Czarnoziem, 3. Brunatna, 4. Czarna ziemia, 5. Bielicowa, 6. Płowa
11
Ćwiczenie 4

Diagram przedstawia powierzchniowy udział klas bonitacyjnych gleb na pewnym terenie. Przeanalizuj diagram i określ, czy na tym terenie występują gleby żyzne, średnio żyzne czy mało żyzne. Spróbuj określić przypuszczalne właściwości tych gleb.

RHN4qfPYAgYcB
Wykres kołowy. Lista elementów:
  • I; Wartość: 1; Udział procentowy: 1%
  • II; Wartość: 3; Udział procentowy: 3%
  • IIIa; Wartość: 2; Udział procentowy: 2%
  • IIIb; Wartość: 8; Udział procentowy: 8%
  • IVa; Wartość: 10; Udział procentowy: 10%
  • IVb; Wartość: 15; Udział procentowy: 15%
  • V; Wartość: 35; Udział procentowy: 35%
  • VI; Wartość: 21; Udział procentowy: 21%
  • VIRZ; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%
RUJFiy0r9DDqE
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Podaj przykład gleby, która jest zasobna w składniki pokarmowe i próchnicę, ale mało żyzna. Uzasadnij odpowiedź.

R1Feoau7Xprwk
(Uzupełnij).
R1SHtUkPfSZYE2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Zaznacz, czy podane stwierdzenie jest prawdziwe czy fałszywe.. Gleby o małej żyzności mogą być jednocześnie glebami urodzajnymi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Urodzajność potencjalna powinna być brana pod uwagę przy bonitacji gleb.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Żyzność gleby zależy od skały macierzystej, pozostałe czynniki glebotwórcze mają drugorzędne znaczenie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mikroorganizmy glebowe, uczestnicząc w procesach rozkładu szczątków organicznych, wpływają na żyzność gleb.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Żyzność każdej gleby można zwiększyć, stosując zabiegi agrotechniczne i agrochemiczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Pewien rolnik był właścicielem gruntów rolnych, w obrębie których przeważały gleby bielicowe. Chcąc uzyskać większe plony, zwiększył kilkukrotnie dawki stosowanych nawozów. Oceń, czy działanie takie przyniosło oczekiwany efekt.

R1alH40fn9OsY
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Fotografie przedstawiają zdjęcia kilku profili glebowych. Uporządkuj je według rosnącej żyzności. Napisz, które cechy budowy profili glebowych świadczą o żyzności gleb.

R19b0QHgPqZBE
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Grafiki: C. Kabała, Atlas Zasobów Otwartej Nauki, dostępny w internecie: https://zasobynauki.pl, CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl.

Podaj, jakie cechy świadczą o żyzności gleb.

R89BRpkDOOquQ
(Uzupełnij).