Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:

Tekst źródłowy do ćwiczeń

Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią

Wszytcy ludzie, posłuchajcie,
Okrutność śmirci poznajcie! –
Wy, co jej nizacznizacznizacz nie macie,
Przy skonaniu ją poznacie.
Bądź to stary albo młody,
Żadny nie ujdzie śmiertelnej szkody;
Kogo koliKogo koliKogo koli śmierć udusi,
Każdy w jej szkole być musi;
Dziwno się swym żakom stawi,
Każdego żywota zbawi.
PrzykładPrzykładPrzykład o tem chcę powiedzieć,
Słuchaj tego, kto chce wiedzieć!

Polikarpus, tak wezwanywezwanywezwany,
Mędrzec wieliki, mistrz wybranywybranywybrany,
Prosił Boga o to prawieprawieprawie,
By uźrzał śmierć w jej postawiew jej postawiew jej postawie.
Gdy się moglił Bogu wiele,
Ostał wszech ludzi w kościeleOstał wszech ludzi w kościeleOstał wszech ludzi w kościele,
Uźrzał człowieka nagiego,
PrzyrodzeniaPrzyrodzeniaPrzyrodzenia niewieściego,
[…]
Mistrz widząc obraz skarady,
Żołte oczy, żywotżywotżywot blady,
Groźno się tego przelęknął,
Padł na ziemię, eżeeżeeże stęknął.
[…]

[Śmierć]

Czemu się tako barzo lękasz?
Wrzekomoś zdrow, a wżdywżdywżdy stękasz!
[…]
Już odetchni, nieboraku,
Mow ze mną, ubogi żaku,
Nie boj się dziś mojej szkoły,
Nie dam ci czyśćczyśćczyść epistoły.
[…]

[Polikarp]

Miła Śmirci, racz mi wzjewićwzjewićwzjewić,
PrzeczPrzeczPrzecz chcesz ludzie żywota zbawićzbawićzbawić,
Czemu twą łaskę stracili,
ZaćZaćZać co złego uczynili?
[…]

[Śmierć]

Stworzyciel wszego stworzenia
PożyczyłPożyczyłPożyczył mi takiej mocy,
Bych morzyła we dnie i w nocy.
Morzę na wschod, na południe,
umiem to działo cudnieumiem to działo cudnieumiem to działo cudnie.
Od połnocy do zachodu
Chodzę nie pytając brodunienie pytając brodu.
Toć me nawięcsze wiesiele,
Gdy mam morzyć żywych wiele:
Gdy się jimęGdy się jimęGdy się jimę z kosą plęsać,
Chcę jich tysiąc pokęsać.
Toć jest mojej mocy znamięznamięznamię
Morzę wszytko ludzskie plemię:
Morzę mądre i też wiływiławiły,
W tym skazujęskazujęskazuję swoje siły;
I chorego, i zdrowego,
Zbawię żywota każdego;
LuboLuboLubo stary, lubo młody,
Każdemu ma kosa zgodzizgodzizgodzi;
Bądź ubodzy i bogaci,
SzwytkiSzwytkiSzwytki ma kosa potraci;
Wojewody i czestnikiczestnikiczestniki,
Wszytki świecskieświecskieświecskie miłostniki,
Bądź książęta albo grabiegrabiegrabie,
Wszytki ja pobierzę k sobie.
Ja s krola koronę semknęsemknęsemknę,
Za włosy ji pod kosę wemknęwemknęwemknę;
Też bywam w cesarskiej sieniw ... sieniw cesarskiej sieni,
ZimieZimieZimie, lecie i w jesieni.
Filozofy i gwiazdarzegwiazdarzegwiazdarze,
Wszytki na swej stawiam sparzena swej stawiam sparzena swej stawiam sparze;
Rzemieślniki, kupce i oracze,
Każdy przed mą kosą skacze;
Wszytki zdradźce i lifnikilifnikilifniki
Zostawię je nieboszczyki.
[…]
Ja zabiła GolijaszaGolijaszaGolijasza,
Annasza i Kajifasza,
Ja Judasza obiesiłaobiesiłaobiesiła
I dwu łotru na krzyż wbiłana krzyż wbiłana krzyż wbiła;
Alem kosy naruszyłanaruszyłanaruszyła,
Gdym Krystusa umorzyła,
Bo w niem była Boska siła.
Ten jeden mą kosę zwyciężył,
Iż trzeciego dnia ożył;
Z tegom się żywotem biedziła,
Potem jużem wszytkę moc straciła.
Mam moc nad ludźmi dobremi,
Ale więcej nade złemi;
Kto nawięcej czyni złości,
W tem słamię kości.
[…]
Dał ci mi to Wszechmogący,
Bych morzyła lud żywiącyżywiącyżywiący.
Zawżdy wsłyniewsłyniewsłynie moja siła,
Jam obrzymyobrzymyobrzymy pomorzyła:
Salomona tak mądrego,
AbsolonaAbsolonaAbsolona nadobnego,
SampsonaSampsonaSampsona wielmi mocnego
Wietrzycha obrzymskiegoWietrzycha obrzymskiegoWietrzycha obrzymskiego.
Ja się nad niemi pomściła,
A swą kosę ucieszyła.
Jać też dziwy poczynamdziwy poczynamdziwy poczynam,
Jedny wieszam, drugie ścinam.

polikarp Źródło: Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią, [w:] Wiesław Wydra, Wojciech R. Rzepka, Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, Wrocław 1984, s. 268–272.
nizacz
Kogo koli
Przykład
wezwany
wybrany
prawie
w jej postawie
Ostał wszech ludzi w kościele
Przyrodzenia
żywot
eże
wżdy
czyść
wzjewić
Przecz
zbawić
Zać
Pożyczył
umiem to działo cudnie
nie
Gdy się jimę
znamię
wiła
skazuję
Lubo
zgodzi
Szwytki
czestniki
świecskie
grabie
semknę
wemknę
w ... sieni
Zimie
gwiazdarze
na swej stawiam sparze
lifniki
Golijasza
obiesiła
na krzyż wbiła
naruszyła
żywiący
wsłynie
obrzymy
Absolona
Sampsona
Wietrzycha obrzymskiego
dziwy poczynam
Rlgh1RzqN10lj1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe odpowiedzi w tekście. Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią to XV-wieczny/XIII-wieczny XIV-wieczny/XVI-wieczny utwór w postaci monologu/dialogu spisanego prozą/wierszem/wierszem i prozą. Utwór ma swoje źródło w łacińskojęzycznym/niemieckojęzycznym/włoskojęzycznym traktacie z tego samego/trudnego do ustalenia/poprzedniego stulecia.
R13CxSyQPeHUM1
Ćwiczenie 2
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią zalicza się do utworów parenetycznych, a to oznacza, że dominuje w niej: Możliwe odpowiedzi: 1. dydaktyzm., 2. funkcja estetyczna., 3. funkcja poznawcza., 4. moralizatorstwo.
RoGKylzGgsz8K1
Ćwiczenie 3
Funkcja wychowawcza w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią jest realizowana przez ukazanie: Możliwe odpowiedzi: 1. wzorców pozytywnych i negatywnych., 2. wyłącznie wzorców pozytywnych., 3. wyłącznie wzorców negatywnych., 4. wyglądu śmierci., 5. wyglądu Polikarpa.
R94VJ7mV9H6df1
Ćwiczenie 4
Wskaż fragment Rozmowy... potwierdzający, że w tym utworze występują wzorce negatywne i pozytywne. Możliwe odpowiedzi: 1. Mam moc nad ludźmi dobremi,
Ale więcej nade złemi., 2. Dał ci mi to Wszechmogący,
Bych morzyła lud żywiący., 3. Bądź ubodzy i bogaci,
Szwytki ma kosa potraci., 4. Rzemieślniki, kupce i oracze,
Każdy przed mą kosą skacze.
21
Ćwiczenie 5

Rozmowie... dominują wzorce negatywne, ale pouczenia obecne w utworze mają też wskazywać na taki sposób życia, który autor zaleca odbiorcom. Jaki – według twórcy Rozmowy... – jest warunek, aby nie lękać się śmierci? Napisz na ten temat krótki tekst.

R115fTy9Cl6e7
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Znajdź w tekście informację, gdzie Polikarp spotkał się ze Śmiercią, i napisz, w jakim celu autor wskazał właśnie to miejsce.

R1FbggfbatBAM
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Parenetyczny charakter Rozmowy... wynika m.in. z obecnych w tym dziele odwołań do poetyki typowej dla tańców śmierci. Napisz plan wystąpienia, w którym udowodnisz, że te odwołania wzmacniają moralizatorski ton Rozmowy...

R1OwakjLTeCu1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wybierz z wypowiedzi Śmierci jeden wers, który – według ciebie – zawiera główną tezę tego dzieła. Wykorzystaj ten cytat w krótkim tekście, w którym przedstawisz przekaz dydaktyczny Rozmowy...

R113zD0sCjFBs
(Uzupełnij).
Praca domowa

Rozmowie... śmierć została opisana jako „skarada” z kosą, o żółtych oczach i bladym ciele. Napisz krótki tekst, w którym wyjaśnisz, w jaki sposób takie przedstawienie Śmierci wiąże się z dydaktycznym charakterem całego utworu.

R120EAMEsdmT5
(Uzupełnij).