Etap postindustrialny rozpoczął się: Możliwe odpowiedzi: 1. w drugiej połowie XX w., 2. w pierwszej połowie XX w., 3. w pierwszej połowie XXI w., 4. w drugiej połowie XIX w.
R3gpRTdNS8OfR1
Ćwiczenie 2
Zaznacz rodzaj działalności gospodarczej, który nie odegrał znaczącej roli w etapie przedindustrialnym. Możliwe odpowiedzi: 1. Rolnictwo, 2. Rybołówstwo, 3. Zbieractwo, 4. Przemysł wydobywczy
R5bn1l3jwXocU1
Ćwiczenie 3
Połącz w pary grupy krajów z ich charakterystyką w kontekście relacji człowiek-środowisko. kraje słabo rozwinięte, rolnicze i surowcowe Możliwe odpowiedzi: 1. środowisko przyrodnicze ma duże znaczenie dla życia i działalności człowieka, 2. środowisko przyrodnicze kształtuje tam rozwój niektórych działów gospodarki (np. górnictwa czy rolnictwa), 3. środowisko przyrodnicze wpływa na człowieka i gospodarkę w niewielkim stopniu, decydując między innymi o rozmieszczeniu upraw, osadnictwa i możliwościach rekreacji kraje średnio rozwinięte Możliwe odpowiedzi: 1. środowisko przyrodnicze ma duże znaczenie dla życia i działalności człowieka, 2. środowisko przyrodnicze kształtuje tam rozwój niektórych działów gospodarki (np. górnictwa czy rolnictwa), 3. środowisko przyrodnicze wpływa na człowieka i gospodarkę w niewielkim stopniu, decydując między innymi o rozmieszczeniu upraw, osadnictwa i możliwościach rekreacji kraje wysoko rozwinięte Możliwe odpowiedzi: 1. środowisko przyrodnicze ma duże znaczenie dla życia i działalności człowieka, 2. środowisko przyrodnicze kształtuje tam rozwój niektórych działów gospodarki (np. górnictwa czy rolnictwa), 3. środowisko przyrodnicze wpływa na człowieka i gospodarkę w niewielkim stopniu, decydując między innymi o rozmieszczeniu upraw, osadnictwa i możliwościach rekreacji
Połącz w pary grupy krajów z ich charakterystyką w kontekście relacji człowiek-środowisko. kraje słabo rozwinięte, rolnicze i surowcowe Możliwe odpowiedzi: 1. środowisko przyrodnicze ma duże znaczenie dla życia i działalności człowieka, 2. środowisko przyrodnicze kształtuje tam rozwój niektórych działów gospodarki (np. górnictwa czy rolnictwa), 3. środowisko przyrodnicze wpływa na człowieka i gospodarkę w niewielkim stopniu, decydując między innymi o rozmieszczeniu upraw, osadnictwa i możliwościach rekreacji kraje średnio rozwinięte Możliwe odpowiedzi: 1. środowisko przyrodnicze ma duże znaczenie dla życia i działalności człowieka, 2. środowisko przyrodnicze kształtuje tam rozwój niektórych działów gospodarki (np. górnictwa czy rolnictwa), 3. środowisko przyrodnicze wpływa na człowieka i gospodarkę w niewielkim stopniu, decydując między innymi o rozmieszczeniu upraw, osadnictwa i możliwościach rekreacji kraje wysoko rozwinięte Możliwe odpowiedzi: 1. środowisko przyrodnicze ma duże znaczenie dla życia i działalności człowieka, 2. środowisko przyrodnicze kształtuje tam rozwój niektórych działów gospodarki (np. górnictwa czy rolnictwa), 3. środowisko przyrodnicze wpływa na człowieka i gospodarkę w niewielkim stopniu, decydując między innymi o rozmieszczeniu upraw, osadnictwa i możliwościach rekreacji
RXRrXF8baWSx72
Ćwiczenie 4
Korzystając z dostępnych źródeł informacji geograficznej, przyporządkuj etapy rozwoju gospodarczego odpowiednim etapom rozwoju społecznego.wspólnota pierwotna Możliwe odpowiedzi: 1. pasterstwo, 2. myślistwo, 3. urbanizacja, 4. zbieractwo, 5. rolnictwo, 6. przemysł niewolnictwo i feudalizm Możliwe odpowiedzi: 1. pasterstwo, 2. myślistwo, 3. urbanizacja, 4. zbieractwo, 5. rolnictwo, 6. przemysł kapitalizm Możliwe odpowiedzi: 1. pasterstwo, 2. myślistwo, 3. urbanizacja, 4. zbieractwo, 5. rolnictwo, 6. przemysł
Korzystając z dostępnych źródeł informacji geograficznej, przyporządkuj etapy rozwoju gospodarczego odpowiednim etapom rozwoju społecznego.wspólnota pierwotna Możliwe odpowiedzi: 1. pasterstwo, 2. myślistwo, 3. urbanizacja, 4. zbieractwo, 5. rolnictwo, 6. przemysł niewolnictwo i feudalizm Możliwe odpowiedzi: 1. pasterstwo, 2. myślistwo, 3. urbanizacja, 4. zbieractwo, 5. rolnictwo, 6. przemysł kapitalizm Możliwe odpowiedzi: 1. pasterstwo, 2. myślistwo, 3. urbanizacja, 4. zbieractwo, 5. rolnictwo, 6. przemysł
RntjQ6gTPNzpH2
Ćwiczenie 5
Pogrupuj podane cechy do odpowiednich etapów rozwoju społeczno-gospodarczego.etap przedindustrialny Możliwe odpowiedzi: 1. wydobywanie surowców mineralnych, 2. silna zależność człowieka od środowiska, 3. bardzo niski poziom technologiczny, 4. stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, 5. skonstruowanie broni jądrowej, 6. zaspokajanie przez ludność jedynie podstawowych potrzeb, 7. rozwój rolnictwa poprzez wprowadzenie nawozów sztucznych i wydajniejszych odmian roślin, 8. rozwój technologii wpływających mniej szkodliwie na środowisko, 9. zauważenie związku między stanem środowiska przyrodniczego a poziomem życia etap industrialny Możliwe odpowiedzi: 1. wydobywanie surowców mineralnych, 2. silna zależność człowieka od środowiska, 3. bardzo niski poziom technologiczny, 4. stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, 5. skonstruowanie broni jądrowej, 6. zaspokajanie przez ludność jedynie podstawowych potrzeb, 7. rozwój rolnictwa poprzez wprowadzenie nawozów sztucznych i wydajniejszych odmian roślin, 8. rozwój technologii wpływających mniej szkodliwie na środowisko, 9. zauważenie związku między stanem środowiska przyrodniczego a poziomem życia etap postindustrialny Możliwe odpowiedzi: 1. wydobywanie surowców mineralnych, 2. silna zależność człowieka od środowiska, 3. bardzo niski poziom technologiczny, 4. stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, 5. skonstruowanie broni jądrowej, 6. zaspokajanie przez ludność jedynie podstawowych potrzeb, 7. rozwój rolnictwa poprzez wprowadzenie nawozów sztucznych i wydajniejszych odmian roślin, 8. rozwój technologii wpływających mniej szkodliwie na środowisko, 9. zauważenie związku między stanem środowiska przyrodniczego a poziomem życia
Pogrupuj podane cechy do odpowiednich etapów rozwoju społeczno-gospodarczego.etap przedindustrialny Możliwe odpowiedzi: 1. wydobywanie surowców mineralnych, 2. silna zależność człowieka od środowiska, 3. bardzo niski poziom technologiczny, 4. stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, 5. skonstruowanie broni jądrowej, 6. zaspokajanie przez ludność jedynie podstawowych potrzeb, 7. rozwój rolnictwa poprzez wprowadzenie nawozów sztucznych i wydajniejszych odmian roślin, 8. rozwój technologii wpływających mniej szkodliwie na środowisko, 9. zauważenie związku między stanem środowiska przyrodniczego a poziomem życia etap industrialny Możliwe odpowiedzi: 1. wydobywanie surowców mineralnych, 2. silna zależność człowieka od środowiska, 3. bardzo niski poziom technologiczny, 4. stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, 5. skonstruowanie broni jądrowej, 6. zaspokajanie przez ludność jedynie podstawowych potrzeb, 7. rozwój rolnictwa poprzez wprowadzenie nawozów sztucznych i wydajniejszych odmian roślin, 8. rozwój technologii wpływających mniej szkodliwie na środowisko, 9. zauważenie związku między stanem środowiska przyrodniczego a poziomem życia etap postindustrialny Możliwe odpowiedzi: 1. wydobywanie surowców mineralnych, 2. silna zależność człowieka od środowiska, 3. bardzo niski poziom technologiczny, 4. stosowanie zasad zrównoważonego rozwoju, 5. skonstruowanie broni jądrowej, 6. zaspokajanie przez ludność jedynie podstawowych potrzeb, 7. rozwój rolnictwa poprzez wprowadzenie nawozów sztucznych i wydajniejszych odmian roślin, 8. rozwój technologii wpływających mniej szkodliwie na środowisko, 9. zauważenie związku między stanem środowiska przyrodniczego a poziomem życia
R1GkmGEr31Zk92
Ćwiczenie 6
Połącz w pary przykłady działalności człowieka i ich skutki dla środowiska naturalnego. zbieractwo Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów myślistwo Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów udomowienie zwierząt Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów powiększanie obszarów rolniczych Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów stosowanie nowych technologii w rolnictwie Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów wydobywanie węgla kamiennego Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów stosowanie systemów irygacyjnych Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów rozwój ośrodków przemysłowych Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów
Połącz w pary przykłady działalności człowieka i ich skutki dla środowiska naturalnego. zbieractwo Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów myślistwo Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów udomowienie zwierząt Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów powiększanie obszarów rolniczych Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów stosowanie nowych technologii w rolnictwie Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów wydobywanie węgla kamiennego Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów stosowanie systemów irygacyjnych Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów rozwój ośrodków przemysłowych Możliwe odpowiedzi: 1. wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, 2. wycinka drzew, 3. praca maszyny parowej, 4. wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu, 5. faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, 6. zmiany w stosunkach wodnych, 7. powstawanie dużych skupisk ludności, 8. zwiększenie plonów
Połącz w pary przykłady działalności człowieka i ich skutki dla środowiska naturalnego.
wycinka drzew, powstawanie dużych skupisk ludności, zwiększenie plonów, wpływ na liczebność gatunkową fauny i intensyfikację nomadyzmu, zmiany w stosunkach wodnych, praca maszyny parowej, faworyzacja wybranych, oswojonych zwierząt, wpływ na liczebność gatunkową flory i intensyfikację nomadyzmu
zbieractwo
myślistwo
udomowienie zwierząt
powiększanie obszarów rolniczych
stosowanie nowych technologii w rolnictwie
wydobywanie węgla kamiennego
stosowanie systemów irygacyjnych
rozwój ośrodków przemysłowych
21
Ćwiczenie 7
Sformułuj prawidłowość między poziomem rozwoju społeczno‑gospodarczego a rolą zasobów naturalnych oraz kwalifikacji i technologii w gospodarce.
R4JlahtZ5MGL0
(Uzupełnij).
Zastanów się jak postęp wpływa na zapotrzebowanie człowieka na posiadanie dóbr i rozwój technologii.
Wraz ze wzrostem poziomu rozwoju społeczno gospodarczego maleje znaczenie zasobów naturalnych, a jednocześnie wzrasta znaczenie kwalifikacji i technologii w gospodarce.
31
Ćwiczenie 8
Uzasadnij, podając trzy argumenty, że w krajach wysoko rozwiniętych człowiek może przekraczać bariery przyrody.
R1CognlWBfn5M
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na rzeźbę terenu, klimat, gleby czy warunki wodne, które hamują egzystencję i gospodarkę człowieka.
Przykłady:
– budowa sztucznych wysp, np. w rejonie Zatoki Perskiej,
– systemy irygacyjne na pustyniach, np. w rejonie Zatoki Perskiej,
– prowadzenie rurociągów na obszarach o trudnych warunkach przyrodniczych, np. gdzie występuje wieloletnia zmarzlina, dla przykładu: Alaska,
– powstawanie i rozwój miast na obszarach pustynnych, np. Las Vegas,
– budowa tuneli drogowych lub kolejowych w obrębie pasm górskich.
31
Ćwiczenie 9
Korzystając z dostępnych źródeł, wyjaśnij, dlaczego karibu lubią zimą gromadzić się pod ropociągiem Trans‑Alaska. Wyjaśnij ponadto, dlaczego ekolodzy uznają to za wypaczenie natury.
R1QYBsnApb40f
Zdjęcie przedstawia rurociąg biegnący nad terenem porośniętym trawą. Ścieżką obok rurociągu biegnie karibu - zwierzę z okazałym porożem.
Źródło: By Stan Shebs, CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=88711.
R1M4J4xpgIG89
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na warunki klimatyczne na Alasce oraz jaki wpływ ma funkcjonowanie rurociągu zimą na zwierzęta.
Karibu zimą ogrzewają się przy tym ropociągu, ponieważ płynie nim ropa o temperaturze ok. 50°C. W ten sposób działalność człowieka wpływa poniekąd na przetrwanie tego gatunku.