Przypomnij sobie tytuł ogólny książki: Medytacje o życiu godziwym, oraz tytuł jej pierwszej części: Pogwarki na rozdrożach, i zestaw je ze sobą. Jak sądzisz, czy zastosowane formy językowe wskazują na poważne teoretycznofilozoficzne ambicje autora, czy raczej na intencje popularyzacji określonych poglądów etycznych?
RIEDM0UEgCqp3
Rozważ stylistyczną przynależność słów „medytacje” i „pogwarki”.
Medytacje to pojęcie, które odwołuje się do tradycji filozoficznej, w ramach której pewien problem poddaje się gruntownej analizie. Z kolei słowo pogwarki odnosi się do pogawędki, niezobowiązującej rozmowy. Zestawienie obu terminów wskazuje, że T. Kotarbiński – z jednej strony – podejmuje się aktywności popularyzatorskiej, w postaci zwykłej rozmowy, z drugiej strony – treścią tej rozmowy są sprawy, które należy poważnie i rzetelnie badać, są jak najbardziej przedmiotem analiz filozoficznych.
RITntcACfNpUT11
Ćwiczenie 2
R36ckW0YOaeVx11
Ćwiczenie 3
R17SqWMctKiTb1
Ćwiczenie 4
RnbpKI7nTLuxt21
Ćwiczenie 5
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z tekstem piosenki zespołu Lombard Przeżyj to sam.
Zapoznaj się z tekstem piosenki zespołu Lombard Przeżyj to sam.
Zapoznaj się z tekstem piosenki zespołu Lombard Przeżyj to sam.
Znajdź w internecie i odsłuchaj piosenkę zespołu Lombard Przeżyj to sam.
1
LombardPrzeżyj to sam
Na życie patrzysz bez emocji Na przekór czasom i ludziom wbrew Gdziekolwiek jesteś, w dzień czy w nocy Oczyma widza oglądasz grę
Ktoś inny zmienia świat za ciebie Nadstawia głowę, podnosi krzyk A ty z daleka, bo tak lepiej I w razie czego nie tracisz nic
Przeżyj to sam, przeżyj to sam Nie zamieniaj serca w twardy głaz Póki jeszcze serce masz
Widziałeś wczoraj znów w dzienniku Zmęczonych ludzi wzburzony tłum I jeden szczegół wzrok twój przykuł Ogromne morze ludzkich głów
A spiker cedził ostre słowa Od których nagła wzbierała złość I począł w tobie gniew kiełkować Aż pomyślałeś milczenia dość
cytat 3 Źródło: Lombard, Przeżyj to sam.
R15kfOJzsOFGA
Zwróć uwagę na to, czy motywacje, do których odwołuje się podmiot wypowiedzi w piosence, dotyczą wyrażenia siebie czy oddania się czemuś większemu i/lub niezależnemu od osobistych interesów (w tym zarówno społecznych, jak i emocjonalnych).
Podmiot wypowiedzi przypisuje odbiorcy brak zaangażowania i konformizm. Nakłania go do uczuciowej „pobudki”, czyli przeżycia gniewu w obliczu „ostrych słów spikera”, którymi komentował zgromadzenie zmęczonych i wzburzonych ludzi. Zatem podmiot wypowiedzi nakłania odbiorcę do zaangażowania się w sprawę zmiany świata na lepsze wraz z innymi ludźmi. Taki wysiłek uważa za godny trudu, właściwy człowiekowi, który „ma serce”, Motywuje zatem do dobrej roboty na rzecz czegoś, co nie jest konieczne dla interesów odbiorcy, skoro do tej pory odbiorca świetnie sobie radził jako konformista, nie ryzykował niczego. Można uznać, że nakłania odbiorcę do działania ze względu na najszlachetniejsze (według Tadeusza Kotarbińskiego) pobudki.
RTDeY2ndo4WVh31
Ćwiczenie 7
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z fragmentem reporterskiej książki Dobry wilk. Następnie odpowiedz na pytanie, jak można ocenić opisane przedsięwzięcia, odwołując się do przekonań Tadeusza Kotarbińskiego.
Zapoznaj się z fragmentem reporterskiej książki Dobry wilk. Następnie odpowiedz na pytanie, jak można ocenić opisane przedsięwzięcia, odwołując się do przekonań Tadeusza Kotarbińskiego.
Zapoznaj się z fragmentem reporterskiej książki Dobry wilk. Następnie odpowiedz na pytanie, jak można ocenić opisane przedsięwzięcia, odwołując się do przekonań Tadeusza Kotarbińskiego.
Przeczytaj fragment reporterskiej książki Dobry wilk. Następnie odpowiedz na pytanie, jak można ocenić opisane przedsięwzięcia, odwołując się do przekonań Tadeusza Kotarbińskiego.
1
Lars BergeDobry wilk. Tragedia w szwedzkim zoo
Na wybiegu dla wilków w Kolmården organizowano szkolenia z zarządzania i organizacji. Na przykład pracownicy firmy telekomunikacyjnej mogli nauczyć się od wilków, jak lepiej ze sobą współpracować i przyciągnąć więcej klientów. Nawet najwyższe władze polityczne kraju zwróciły się o wsparcie do zwierząt w Kolmården, aby skuteczniej kierować krajem. W tym samym roku, w którym nastąpił atak wilków, zoo odwiedzili pracownicy Ministerstwa Przemysłu z ówczesną minister Annie Lööf na czele. Z pomocą delfinów urzędnicy mieli się szkolić w komunikacji i informacji zwrotnej. Tę szeroko komentowaną wizytę można by uznać za dowód na to, że we współczesnym społeczeństwie wpływy zwierząt sięgają aż do sfer rządowych.
cytat 4 Źródło: Lars Berge, Dobry wilk. Tragedia w szwedzkim zoo, Wołowiec 2019, s. 183.
RcfDVOfr8PCcB
Przypomnij sobie, jak T. Kotarbiński ustosunkowywał się do postulatów, w tym etycznych, naśladowania zwierząt.
Nie można ocenić pozytywnie opisanych przedsięwzięć, powołując się na przekonania T. Kotarbińskiego. Według filozofa nie sposób utożsamiać motywów i sposobów działania zwierząt z ludzkimi.
Praca domowa
Medytacje o życiu godziwym to cykl krótkich, 10‑minutowych, audycji radiowych Tadeusza Kotarbińskiego. Przygotuj 5‑minutowy odcinek audycji radiowej lub prezentacji na YT pt. Spotkanie z „Medytacjami o życiu godziwym” w pierwszej połowie XXI wieku – daj w niej wyraz temu, jak odbierasz filozofię praktyczną Tadeusza Kotarbińskiego i jak oceniasz sens spotkania z nią z perspektywy młodego człowieka żyjącego współcześnie.