1
Pokaż ćwiczenia:
RNqiQ2D2fsHrt1
Ćwiczenie 1
Wskaż, które fragmenty w zacytowanym tekście odnoszą się do kategorii mimesis, a które do kategorii katharsis. Tekst: Tragedia jest to naśladowcze przedstawienie akcji poważnej, skończonej i posiadającej (odpowiednią) wielkość, wyrażone w języku ozdobnym, odmiennym w różnych częściach dzieła, przedstawione w formie dramatycznej, a nie narracyjnej, które przez wzbudzenie litości i trwogi doprowadza do oczyszczenia tych uczuć.
1
Ćwiczenie 1
RfTRfGgZDriEf
Tragedia jest to naśladowcze przedstawienie akcji poważnej, skończonej i posiadającej (odpowiednią) wielkość, wyrażone w języku ozdobnym, odmiennym w różnych częściach dzieła, przedstawione w formie dramatycznej, a nie narracyjnej, które przez wzbudzenie litości i trwogi doprowadza do oczyszczenia tych uczuć. (Uzupełnij).
RHaXKguUS5hWT1
Ćwiczenie 2
Opierając się na pojęciu sztuki zaproponowanym przez Arystotelesa, wskaż wszystkie możliwe zakończenia zdania „Sztuka jest…” Możliwe odpowiedzi: 1. celowym stosowaniem ogólnych reguł., 2. zbiorem wybitnych dzieł., 3. umiejętnością., 4. materialna.
R1IzXfQmwvo9r1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij luki w tekście poświęconym podziałowi sztuk naśladowczych odpowiednimi słowami. Tragedia różni się od komedii ze względu na 1. narracyjną, 2. sposób, 3. poezję, 4. dramatycznej, 5. przedmiot, 6. muzyki, 7. narzędzie, 8. epicką, 9. lirycznej, 10. rytmem naśladowania. Od epiki odróżnia ją natomiast 1. narracyjną, 2. sposób, 3. poezję, 4. dramatycznej, 5. przedmiot, 6. muzyki, 7. narzędzie, 8. epicką, 9. lirycznej, 10. rytmem naśladowania – podczas gdy epika posługuje się formą 1. narracyjną, 2. sposób, 3. poezję, 4. dramatycznej, 5. przedmiot, 6. muzyki, 7. narzędzie, 8. epicką, 9. lirycznej, 10. rytmem, tragedia używa formy 1. narracyjną, 2. sposób, 3. poezję, 4. dramatycznej, 5. przedmiot, 6. muzyki, 7. narzędzie, 8. epicką, 9. lirycznej, 10. rytmem. Natomiast jeśli chodzi o środki naśladowania, to posługuje się ona tymi samymi środkami, co komedia – 1. narracyjną, 2. sposób, 3. poezję, 4. dramatycznej, 5. przedmiot, 6. muzyki, 7. narzędzie, 8. epicką, 9. lirycznej, 10. rytmem, słowem i melodią. Pod tym względem całą 1. narracyjną, 2. sposób, 3. poezję, 4. dramatycznej, 5. przedmiot, 6. muzyki, 7. narzędzie, 8. epicką, 9. lirycznej, 10. rytmem odróżnić możemy od 1. narracyjną, 2. sposób, 3. poezję, 4. dramatycznej, 5. przedmiot, 6. muzyki, 7. narzędzie, 8. epicką, 9. lirycznej, 10. rytmem.
RY3WjA2Tg487n1
Ćwiczenie 4
Zdecyduj, czy podane w tabeli stwierdzenia wyrażają starożytne, czy współczesne rozumienie sztuki. Uznaje się, że sztuka Homera nie miała sobie równych. Możliwe odpowiedzi: Starożytne rozumienie sztuki, Współczesne rozumienie sztuki. Sztuka Różewicza nie została zrozumiana przez publiczność. Możliwe odpowiedzi: Starożytne rozumienie sztuki, Współczesne rozumienie sztuki. Miejsce sztuki jest w galerii. Możliwe odpowiedzi: Starożytne rozumienie sztuki, Współczesne rozumienie sztuki. Trzeba wielu lat, aby posiąść tę sztukę. Możliwe odpowiedzi: Starożytne rozumienie sztuki, Współczesne rozumienie sztuki. Sztukę można kolekcjonować. Możliwe odpowiedzi: Starożytne rozumienie sztuki, Współczesne rozumienie sztuki. Czy sztuka jeszcze szokuje? Możliwe odpowiedzi: Starożytne rozumienie sztuki, Współczesne rozumienie sztuki. Należy zaś nazwać poetą tego, kto uprawia sztukę naśladowania, gdyby nawet używał różnych miar wiersza jednocześnie, jak to np. czynił Chajremon. Możliwe odpowiedzi: Starożytne rozumienie sztuki, Współczesne rozumienie sztuki
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij swoimi słowami, na czym polegają kategorie estetyczne z ćwiczenia 1 oraz podaj po jednym przykładzie ich występowania w sztuce.

R19s83XRLccIW
mimesis (Uzupełnij) katharsis (Uzupełnij).
RUUlsMCnMCdYU21
Ćwiczenie 6
Zdecyduj, czy podane w tabeli stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Celem tragedii jest wywołanie u widza silnych emocji, a następnie oczyszczenie z nich. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tragedia posługuje się dwoma środkami naśladowania przyrody – słowem oraz rytmem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zasada mimesis oznacza, że grecka tragedia przedstawia ludzi takimi, jakimi są w rzeczywistości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tragedia różni się od komedii tym, że w tragedii autor wprowadza bezpośrednio działające postaci.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Zdecyduj, czy zaprezentowany niżej przykład sztuki architektonicznej – budynek Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu może zostać uznany za piękny. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do sześciu wyznaczników piękna według Arystotelesa.

Rtuh9iD9nbkvn
Źródło: Maciej Lulko, dostępny w internecie: http://flickr.com, licencja: CC BY-NC 2.0.
R18AvHb5mG5Vh
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
R1E8VvRctnThZ
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Pomyśl o dziele sztuki, które wywarło na tobie ostatnio silne wrażenie. Może być to np. obejrzany film, przeczytana książka lub wystawa. Opisz krótko wybrany przykład (np. gatunek, tematykę, artystyczne środki wyrazu), a następnie zastanów się, czy można odnieść do niego kategorie mimesis i katharsis. Postaraj się wskazać konkretne elementy dzieła sztuki lub odczucia towarzyszące obcowaniu z nim, które odpowiadają pojęciom Arystotelesa. Następnie zdecyduj, czy są one przydatne w myśleniu o sztuce, którą lubisz. Jeśli nie – zastanów się, dlaczego tak jest.

R1WpPWvocSL8R
Opis dzieła sztuki. Autor (Uzupełnij). Tytuł (Uzupełnij). Gatunek (Uzupełnij). Tematyka (Uzupełnij). Mimesis (Uzupełnij). Katharsis (Uzupełnij). Czy pojęcia estetyki Arystotelesa są przydatne w myśleniu o sztuce, którą lubisz? (Uzupełnij).