Wyjaśnij swoimi słowami, na czym polegają kategorie estetyczne z ćwiczenia 1 oraz podaj po jednym przykładzie ich występowania w sztuce.
R19s83XRLccIW
Jeśli nie pamiętasz, czym są mimesis i katharsis, przypomnij sobie treść podrozdziałów bloku tekstowego poświęconych tym pojęciom.
Sprawdź, czy twoje odpowiedzi są bliskie następującym:
Mimesis polega na tym, że artysta naśladuje rzeczywistość, stosując w tym celu właściwe sobie środki. To, czy są właściwe, czy nie, zależy od gatunku. Przykładem mimesis może być wiersz Lokomotywa Juliana Tuwima, w którym – za pomocą rytmu oraz doboru epitetów – poeta oddał scenę odjazdu lokomotywy ze stacji.
Katharsis polega na tym, że dzieło sztuki wywołuje w nas uczucia litości oraz trwogi. Są one tak silne, że prowadzi to oczyszczenia nagromadzonych emocji. Przykładem może być film katastroficzny – współczujemy jego bohaterom, boimy się, a szczęśliwe zakończenie przynosi uczucie ulgi.
RUUlsMCnMCdYU21
Ćwiczenie 6
31
Ćwiczenie 7
Zdecyduj, czy zaprezentowany niżej przykład sztuki architektonicznej – budynek Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu może zostać uznany za piękny. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do sześciu wyznaczników piękna według Arystotelesa.
Rtuh9iD9nbkvn
R18AvHb5mG5Vh
Wróć do tekstu bazowego i przypomnij sobie wyznaczniki piękna według Arystotelesa. Następnie zastanów się, co z nich wynika. Jakie elementy budynku mogą podlegać ocenie?
Sprawdź, czy w swojej ocenie odniosłeś się do tych elementów budynku, które mogą być poddane ocenie estetycznej, tj. kolorystyki, rozmiaru, układu okien, ich rozmiaru, krzywizn i linii prostych. Twoja odpowiedź powinna również odnosić wymienione elementy do sześciu wyznaczników piękna: ład, proporcja, wielkość, uchwytność, odpowiedniość, umiar. Zastanów się również, czy twoja ocena końcowa – negatywna czy pozytywna – jest zgodna z wcześniejszą argumentacją.
3
Ćwiczenie 7
R1E8VvRctnThZ
311
Ćwiczenie 8
Pomyśl o dziele sztuki, które wywarło na tobie ostatnio silne wrażenie. Może być to np. obejrzany film, przeczytana książka lub wystawa. Opisz krótko wybrany przykład (np. gatunek, tematykę, artystyczne środki wyrazu), a następnie zastanów się, czy można odnieść do niego kategorie mimesis i katharsis. Postaraj się wskazać konkretne elementy dzieła sztuki lub odczucia towarzyszące obcowaniu z nim, które odpowiadają pojęciom Arystotelesa. Następnie zdecyduj, czy są one przydatne w myśleniu o sztuce, którą lubisz. Jeśli nie – zastanów się, dlaczego tak jest.
R1WpPWvocSL8R
Zastanów się, jakie elementy wybranego dzieła sztuki mogą zostać odniesione do kategorii mimesis lub/i katharsis. Jeśli nie pamiętasz, o jakie elementy może chodzić, wróć do tekstu bazowego i zastanów się jeszcze raz.
Czy w swojej odpowiedzi wskazałeś elementy konstrukcyjne wybranego dzieła sztuki i odnosłeś do nich pojęcia mimesis i katharsis? Czy odniosłeś się do konkretnych elementów dzieła sztuki, np. montażu, gry aktorskiej (w przypadku filmu); środków stylistycznych, rytmu, kreacji świata przedstawionego (literatura), itd.?
Następnie zastanów się, czy twoja argumentacja wskazuje, że rozumiesz omawiane w czasie lekcji pojęcia estetyczne.