Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R164cYBF3wp6I1
Ćwiczenie 1
Na podstawie danych Banku Światowego (https://data.worldbank.org/indicator/) Uporządkuj państwa w kolejności od największego do najmniejszego zużycia nawozów sztucznych wyrażonego w kilogramach na hektar gruntów uprawnych (stan na 2018 rok). Elementy do uszeregowania: 1. Chiny, 2. Polska, 3. Singapur, 4. Etiopia, 5. Meksyk
RuSR2L7BbTXgO11
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 2

R1bv7jYu3bJLU
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 3

Poniżej przedstawiono intensywność użytkowania nawozów sztucznych wyrażoną w kilogramach na hektar w Niemczech w latach 1880‑2014. Wyjaśnij, dlaczego największe tempo wzrostu zużycia nawozów sztucznych obserwowano w latach 1900‑1940.

R2VmflQVzQLgN
Intensywność użytkowania nawozów sztucznych wyrażona w kg/ha w Niemczech w latach 1880–2014
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie danych ourworldindata.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
RWshThUTfJdSn
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 4

Na poniższym wykresie ukazano wielkość produkcji nawozów sztucznych na świecie w latach 1961‑2014. Podaj główny argument, dlaczego nawozy azotowe mają największe znaczenie gospodarcze.

R1KzmQo6dbu54
Wielkość produkcji nawozów azotowych, fosforowych, potasowych na świecie w latach 1961–2014
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie ourworldindata.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ro8SchZS1c8lw
(Uzupełnij).
RGUh0Umd0JDPr
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
211
Ćwiczenie 5

Wskaż powody silnego zróżnicowania wielkości plonów zbóż (t/ha) w przedstawionych na wykresie państwach cechujących się podobnym stopniem zużycia nawozów sztucznych (kg/ha terenów uprawnych). Dane dotyczą 2017 roku.

R1EtHz4vx1pcP
Wielkość plonów zbóż (t/ha) i stopień zużycia nawozów sztucznych (kg/ha terenów uprawnych)
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie ourworldindata.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JI8kDVWYSMY
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie wykresu zestawiającego wybrane państwa pod względem poziomu rozwoju gospodarczego (PKB per capita) i skali zużycia nawozów sztucznych (kg/ha gruntów uprawnych) w 2017 roku, oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.

Na podstawie opisu wykresu zestawiającego wybrane państwa pod względem poziomu rozwoju gospodarczego (PKB per capita) i skali zużycia nawozów sztucznych (kg/ha gruntów uprawnych) w 2017 roku, oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.

RA3STLhhWgZcJ
Skala zużycia nawozu azotowego a poziom rozwoju gospodarczego (PKB na osobę)
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie ourworldindata.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1aMmuEOq4hRZ
Łączenie par. . Najmniejszej nawozów sztucznych zużywa się w krajach afrykańskich.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obserwuje się ogólna zależność, że w miarę wzrostu poziomu rozwoju gospodarczego państwa maleje stopień zużycia nawozów sztucznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wysokie zużycie nawozów sztucznych występuje nie tylko w państwach wysoko rozwiniętych gospodarcza Europy, ale także w ludnych krajach azjatyckich.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Niskie zużycie nawozów sztucznych dotyczy nie tylko krajów najbiedniejszych, ale także bogatszych państwach naftowych, gdzie rolnictwo nie odgrywa większego znaczenia w gospodarce.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
311
Ćwiczenie 7

Poniższy wykres przedstawia zużycie nawozów potasowych w różnych częściach świata w latach 1961‑2014. Podaj główny powód spadku zużycia tych nawozów.

1. Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku – dla Europy i Azji.

R1B9uSsLHEOtf
(Uzupełnij).

2. W 2009 roku – na całym świecie.

Rk69TSSyogzrQ
(Uzupełnij).
Rzh3JCVzhgrhH
Wielkość produkcji nawozów potasowych na świecie w latach 1961–2014
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie ourworldindata.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1LdRzIPncgbG
Ćwiczenie 7
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 8

Nazwij negatywny efekt nadmiernego nawożenia przedstawiony na zdjęciu. Wskaż sposób, w jaki można temu problemowi zaradzić.

Zapoznaj się z opisem zdjęcia i nazwij negatywny efekt nadmiernego nawożenia. Wskaż sposób, w jaki można temu problemowi zaradzić.

RxSNmm2yLFiNa
Źródło: Fenrisulfir, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
R152t5lRl9rgW
(Uzupełnij).