Sprawdź się
Na podstawie danych Banku Światowego uporządkuj państwa w kolejności od największego do najmniejszego zużycia nawozów sztucznych wyrażonego w kilogramach na hektar gruntów uprawnych (stan na 2018 rok).
- Chiny
- Singapur
- Meksyk
- Etiopia
- Polska
Poniżej przedstawiono intensywność użytkowania nawozów sztucznych wyrażoną w kilogramach na hektar w Niemczech w latach 1880‑2014. Wyjaśnij, dlaczego największe tempo wzrostu zużycia nawozów sztucznych obserwowano w latach 1900‑1940.

Na poniższym wykresie ukazano wielkość produkcji nawozów sztucznych na świecie w latach 1961‑2014. Podaj główny argument, dlaczego nawozy azotowe mają największe znaczenie gospodarcze.

Wskaż powody silnego zróżnicowania wielkości plonów zbóż (t/ha) w przedstawionych na wykresie państwach cechujących się podobnym stopniem zużycia nawozów sztucznych (kg/ha terenów uprawnych). Dane dotyczą 2017 roku.

Na podstawie wykresu zestawiającego wybrane państwa pod względem poziomu rozwoju gospodarczego (PKB per capita) i skali zużycia nawozów sztucznych (kg/ha gruntów uprawnych) w 2017 roku, oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
Na podstawie opisu wykresu zestawiającego wybrane państwa pod względem poziomu rozwoju gospodarczego (PKB per capita) i skali zużycia nawozów sztucznych (kg/ha gruntów uprawnych) w 2017 roku, oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.

| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Najmniej nawozów sztucznych zużywa się w krajach afrykańskich. | □ | □ |
| Można zaobserwować następującą zależność: w miarę wzrostu poziomu rozwoju gospodarczego państwa maleje stopień zużycia nawozów sztucznych. | □ | □ |
| Wysokie zużycie nawozów sztucznych występuje nie tylko w wysoko rozwiniętych gospodarczo państwach Europy, ale także w najbardziej zaludnionych krajach azjatyckich. | □ | □ |
| Niskie zużycie nawozów sztucznych dotyczy nie tylko krajów najbiedniejszych, ale także bogatszych państw naftowych, w których rolnictwo nie ma większego znaczenia w gospodarce. | □ | □ |
Poniższy wykres przedstawia zużycie nawozów potasowych w różnych częściach świata w latach 1961‑2014. Podaj główny powód spadku zużycia tych nawozów.
1. Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku – dla Europy i Azji.
2. W 2009 roku – na całym świecie.

Nazwij negatywny efekt nadmiernego nawożenia przedstawiony na zdjęciu. Wskaż sposób, w jaki można temu problemowi zaradzić.
Zapoznaj się z opisem zdjęcia i nazwij negatywny efekt nadmiernego nawożenia. Wskaż sposób, w jaki można temu problemowi zaradzić.
