Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, czym jest socrealizm.

RRbd24wbkirjP
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

W tabeli zamieszczono imiona i nazwiska trzech postaci tworzących w dobie dyktatu socrealizmu. Przyporządkuj im właściwe krótkie opisy.

Rg8YXTfw9HYqs
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1Nj2TcBFUqu5
Poniżej umieszczono biogramy trzech postaci tworzących w dobie dyktatu socrealizmu. Przyporządkuj do nich właściwe nazwiska. Polski malarz, grafik, plakacista. Jeden z inicjatorów i propagatorów socrealizmu w malarstwie i plakacie polskim. Jego najważniejsze dzieła to: Olbrzym i zapluty karzeł reakcji, Towarzysz Bierut wśród robotników. Postać: (tu wybierz) 1. Tadeusz Konwicki, 2. Andrzej Panufnik, 3. Włodzimierz Zakrzewski

Polski prozaik, scenarzysta i reżyser. Wielokrotnie wyróżniany najwyższymi nagrodami branżowymi oraz państwowymi. Jednym z jego dzieł jest powieść Władza. Postać: (tu wybierz) 1. Tadeusz Konwicki, 2. Andrzej Panufnik, 3. Włodzimierz Zakrzewski

Polski kompozytor i dyrygent, który wiele lat życia spędził na emigracji w Wielkiej Brytanii. Jest autorem Symfonii pokoju. Postać: (tu wybierz) 1. Tadeusz Konwicki, 2. Andrzej Panufnik, 3. Włodzimierz Zakrzewski
1
Ćwiczenie 3

Poniżej przedstawiono nazwy różnych budowli. Zaznacz, która z nich nie została wykonana w stylu socrealistycznym.

RNAxJtjk2x4CK
Możliwe odpowiedzi: 1. Hala Stulecia we Wrocławiu, 2. Kino Świt w Krakowie (dzielnica Nowa Huta), 3. Instytut Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego w Rzeszowie (dawny Dom Kultury WSK), 4. Pałac Kultury i Nauki w Warszawie
31
Ćwiczenie 4

Przyjrzyj się przedstawionej na poniższym zdjęciu rzeźbie Robotnik i kołchoźnica autorstwa Wiery Muchiny i wyjaśnij, co może symbolizować młot i sierp trzymany przez postacie.

Zapoznaj się z opisem zdjęcia, na którym przedstawiono rzeźbę Robotnik i kołchoźnica autorstwa Wiery Muchiny i wyjaśnij, co może symbolizować młot i sierp trzymany przez postacie.

R1KcWBOtptgE6
Źródło: Сам лично, Wikimedia Commons, licencja: CC 0 1.0.
R1JAmMZHsy1UL
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Przyjrzy się poniższym obrazom i zaznacz ten, który twoim zdaniem reprezentuje realizm socjalistyczny.

RatfGPCyAzrbo
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1dQSNkuM2h3j
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z przykładami rzeźb powstałych po II wojnie światowej i zaznacz kraje, w których najprawdopodobniej wciąż można je zobaczyć. Odpowiedź uzasadnij.

RMmJsX5Mz6PdK
Możliwe odpowiedzi: 1. Francja, 2. Grecja, 3. Polska, 4. Litwa, 5. Norwegia, 6. Szwajcaria, 7. Bułgaria, 8. Rosja, 9. Austria, 10. Luksemburg
R18bw91IozNYn
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem utworu Władysława Broniewskiego, a następnie wykonaj polecenia.

1

Któż, jak On, przez dziesiątki lat
na dziobie okrętu wytrwał?
Szóstej Części przygląda się świat.
Bitwa.

Tam - bezrobocia, strajki, głód.
Tu - praca. Natchniony traktor.
Tworzy historię zwycięski lud.
Chwała faktom!

Któż, jak On, przez dziesiątki lat
wiódł ludzkość na krańce dziejów?
Jego imię - walczący świat:
nadzieja.

Rewolucjo! - któż wiatr powstrzyma,
kto ziemię zawróci w biegu?
Rewolucjo, tablice praw Rzymu
obalamy od Chin po Biegun!

Rewolucjo! siedemdziesiąt lat
[…] powiewa nad światem.
I rodzi się nowy świat,
świat stary pęka jak atom.

c1 Źródło: tekapomorska.pl [dostęp 22.12.2021 r.].
R12PTTawmLNNr
Utwór powstał z okazji 70. rocznicy urodzin: Możliwe odpowiedzi: 1. Włodzimierza Lenina., 2. Józefa Stalina., 3. Lwa Trockiego.
R4N1BLqfPYqGB
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Utwór powstał z okazji 70. rocznicy urodzin: Możliwe odpowiedzi: 1. Włodzimierza Lenina., 2. Józefa Stalina., 3. Lwa Trockiego.
R1T5Dmk6zeKq7
Uzasadnienie: (Uzupełnij). Zacytuj fragment, w którym autor posłużył się manipulacją, i wyjaśnij, na czym ona polegała. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z opisami trzech produkcji filmowych powstałych w latach 50. XX w. i wykonaj polecenie.

Fragment 1

1

Poprzez losy chłopca - którego głód wypędza z rodzinnej wsi i który odbiera surową szkołę życia, przechodząc przez różne środowiska społeczne, by stać się świadomym, aktywnym działaczem rewolucyjnym - twórcy ukazują realistyczną panoramę konfliktów przedwrześniowej Polski. Ramę filmu stanowi rozmowa Szczęsnego ze spotkaną przypadkowo działaczką komunistyczną. Opowiada on jej swe życie… Pochodzi ze wsi, gdzie wraz z ojcem i rodzeństwem żył w straszliwej nędzy. W poszukiwaniu pracy wywędrował z ojcem do Włocławka. Mieszkał w lepiankach, był najemnym robotnikiem w Celulozie. Tu zetknął się po raz pierwszy z działalnością związkową i polityczną, ze zorganizowanym ruchem robotniczym. W Warszawie pracował w zakładzie stolarskim Czerwiaczka; przeżył miłość do pięknej majstrowej. Nie mając pracy mieszkał w nędzarskiej norze, uczył się. Posądzony o komunizm przeszedł gehennę w czasie odbywania służby wojskowej. Po powrocie do Warszawy znalazł zatrudnienie jako agent ubezpieczeniowy. Postanawia wrócić do Celulozy i podjąć walkę rewolucyjną.

c2 Cytat za: Celuloza, 1954, reż. Jerzy Kawalerowicz, filmpolski.pl, [dostęp 22.12.2021].

Fragment 2

1

Rozgrywający się w zrujnowanej Warszawie roku 1947 dramat społeczny. Historia trudnej reedukacji zdeprawowanych przez wojnę chłopców, których reakcyjne podziemie usiłuje wykorzystać do swoich celów. Pięciu młodych chłopców, którzy przywykli do wojennego stylu życia, nie potrafili dostosować się do nowych warunków i wchodzi na drogę przestępczą. Stają przed sądem oskarżeni o kradzież. Ponieważ nie zjawił się świadek oskarżenia, Radziszewski, otrzymują dwa lata więzienia z zawieszeniem. Opiekę kuratora sprawuje nad nimi robotnik Wojciechowski. Reedukację utrudnia działalność przedstawicieli reakcyjnego podziemia. To oni żądają „unieszkodliwienia” owego świadka. Radziszewski zwabiony przez chłopców do piwnicy w czasie bójki wpada do wyrwy i zabija się. Odtąd nad chłopcami ciąży to nie chciane zabójstwo… Dwaj chłopcy otrzymują dzięki kuratorowi pracę przy budowie Trasy W‑Z. Jeden z nich, Kazek, zakochuje się w Hance, dziewczynie pracującej jako kreślarz. Podziemie planuje wysadzenie w powietrze Trasy W‑Z. Ma w tym wziąć udział „piątka z ulicy Barskiej”. Chłopcy odmawiają jednak posłuszeństwa. Milicja udaremnia zamach, ale Kazek zostaje ciężko ranny. Nie wiadomo, czy wyżyje i czy chłopcy staną przed sądem…

c3 Cytat za: Piątka z ulicy Barskiej, 1954, reż. Aleksander Ford, filmpolski.pl [dostęp 22.12.2021].

Fragment 3

1

W warstwie fabularnej jest opowieścią o grupie lewicujących młodych ludzi, zaangażowanych w konspiracyjną walkę z hitlerowskim okupantem. Główny bohater - Stach rozpoczyna pracę w stolarni Berga. Działa tam komórka AK. Stach wszakże zaprzyjaźnia się z robotnikiem, związanym z lewicową Gwardią Ludową. Sekuła wyjaśnia mu istotę wyzysku kapitalistycznego i mobilizuje do nauki. Na tajnych kompletach Stach poznaje Dorotę - aktywistkę ZWM. Pod wpływem dziewczyny postanawia wstąpić do organizacji. Składa przysięgę wojskową, stara się też pozyskać do organizacji kolegę, ale on odmawia. Wkrótce Stach zostaje niesłusznie oskarżony o kradzież drewna i pobity przez niemieckiego oficera. Kolega zmaltretowanego chłopaka wykonuje na Niemcu wyrok, czym narusza zasady konspiracji. Tymczasem wybucha powstanie w getcie. Bohaterowie otrzymują rozkaz przejęcia grupy Żydów. Jasio Krone, ścigany przez Niemców, nie znajduje wyjścia z klatki schodowej i ginie samobójczą śmiercią… Stach zostaje na noc u Doroty. Rankiem, kiedy wychodzi po chleb, gestapo aresztuje dziewczynę… Teraz on przejmuje jej zadanie - organizuje nową grupę chłopców.

c4 Cytat za: Pokolenie, 1955, reż. Andrzej Wajda, filmpolski.pl [dostęp 22.12.2021].
R1FmbxQVIJFMS
Udowodnij, że polskie władze komunistyczne wykorzystywały film do uprawiania propagandy. (Uzupełnij).