Prezentacja multimedialna
Zapoznaj się z prezentacją multimedialną i wykonaj kolejne polecenia.
„Inżynierowie ludzkich dusz” - w taki sposób Józef Stalin określał pisarzy. Przywódca ZSRS przywiązywał dużą wagę do kultury, ale traktował ją jako narzędzie polityki. W zamyśle Stalina nie tylko literatura, ale cała kultura miała służyć utrwalaniu władzy komunistycznej oraz tworzeniu nowego, „sowieckiego” człowieka: bezwzględnie oddanego państwu i partii. Słowa „socrealizm” Stalin miał użyć po raz pierwszy w rozmowie z rosyjskim pisarzem, Maksymem Gorkim.
Pod rządami Stalina realizm socjalistyczny, czyli socrealizm stał się jedynym obowiązującym nurtem w sztuce „Kraju Rad”. Komuniści całkowicie podporządkowali twórczość artystyczną ideologii oraz celom politycznym. W państwie Sowietów twórcy mieli bezkrytycznie opiewać prawdziwe i rzekome osiągnięcia przywódców ZSRS. Zwłaszcza Stalina otaczał swoisty „kult jednostki”. Artyści poświęcali „przywódcy światowego proletariatu” rozliczne obrazy, rzeźby i pomniki oraz utwory literackie. Jeden z sowieckich poetów pisał:
Niech głosi pieśń bezkresnej dali
I niech wie o tym wszystka ziemia,
Że słońcem naszym jest On! Stalin
Słońcem świecącym światu z Kremla
Sowieccy artyści hołubili nie tylko Stalina, ale także innych wodzów rewolucji i dygnitarzy sowieckich. Specjalne miejsce w panteonie komunistycznych „bożków” zajmował Lenin. Zmumifikowane zwłoki Lenina spoczęły w mauzoleum przy ścianie kremlowskiej w Moskwie, wystawione na widok publiczny w przezroczystej trumnie. Pod rządami Stalina na sławę i uwielbienie mogli liczyć także przedstawiciele ludu, bohaterowie nowych czasów, czyli przodownicy pracy. Najbardziej rozpoznawalnym był Aleksiej Stachanow, górnik, który jakoby podczas jednej zmiany wykonał 1475 % normy wydobycia. Jeśli to prawda (w co należy poważnie wątpić), Stachanow uzyskałby 102 tony węgla zamiast…. 7. Malarze, filmowcy, twórcy plakatów czy rzeźbiarze propagowali ideę „współzawodnictwa pracy” przedstawiając ludzi pokroju Stachanowa jako socjalistyczne wzorce osobowe dla mieszkańców ZSRS.
Sowieci dbali, aby idee komunizmu wpajać od najmłodszych lat. „Mamy radosną i spełnioną młodzież, bo państwo nie szczędzi sił i środków na wychowanie dzieci sowietów”, powiadał Stalin. Narzędziem indoktrynacji stała się w „Kraju Rad” organizacja młodzieżowa Komsomoł. Komsomolcy pracowali na wielkich budowach komunizmu, zwalczali kułaków w czasach kolektywizacji wsi, organizowali uroczystości z okazji rewolucyjnych świąt, donosili na „wrogów ludu”, czyli osoby, które - w ich odczuciu - działały na szkodę kraju. Sowiecka sztuka i literatura stawiała komsomolców jako wzorce osobowe dla młodzieży, prawdziwą awangardę nowego, lepszego i nowoczesnego społeczeństwa.
Twórcy socrealizmu przedstawiali rewolucję komunistyczną, jako przełomowe wydarzenie w dziejach świata. Artyści idealizowali rządy Sowietów, jednocześnie bezkrytycznie i jednostronnie potępiając czasy przedrewolucyjne. W ich mniemaniu komunizm niósł dotychczas uciemiężonym narodom ZSRS wolność, dostatek, pokój oraz szczęście po wiekach ucisku, zacofania i ciemnoty. Triumf nowoczesności nad mroczną przeszłością tak oto opiewał kazachski poeta Dżambuł Dżabajew:
Cóżeśmy czuli? Nędzę i gorycz rozpaczy.
Co widzieliśmy? Bagnet, łańcuchy i knuty.
Cośmy znali? Pogardę spasionych bogaczy.
Krzyk nasz milknął zdławiony i w ciemności skuty.Lecz jak wschodzące słońce, co rozgarnia mroki.
Przyszedłeś - wyzwolone przez ciebie narody
Herb wykuły i sztandar uniosły wysoki
Kraju radosnej pracy, szczęścia i swobody
Cechą architektury stalinowskiej był wielki rozmach i monumentalizm. Harmonia i symetria budynków miały świadczyć o rozmachu i skuteczności sowieckiego planowania. Gabaryty budynków miały świadczyć o potędze władz oraz wielkości ideologii komunistycznej. Ponadto wielkie założenia sowieckiej urbanistyki ukazywały prymat ogółu nad jednostką - przestrzeń publiczna zaprojektowana była ze znacznie większym rozmachem niż prywatna. Architekci czasów socrealizmu chętnie nawiązywali do motywów antycznych. Wejścia do budynków tworzyły klasycyzujące portale, zaś fasady zdobiły arkadowe podcienia, kolumny, filary i pilastry, a fasady wieńczyły dekoracyjne attyki. Motywom znanym ze sztuki klasycznej towarzyszyły odwołania do symboliki komunistycznej: czerwone gwiazdy, sierpy i młoty, atletyczne postaci robotników i robotnic oraz podobizny przywódców komunistycznych.
Nieodłączną stroną kultury masowej w czasach socrealizmu były masowe defilady, pochody oraz imprezy sportowe. Od uczestników władze oczekiwały entuzjazmu, zaangażowania i pogodnego nastroju. Komuniści eksponowali rolę młodzieży w wydarzeniach masowych. Krzepa i optymizm młodych ludzi oraz jej poparcie dla reżimu stanowić miały wyrazisty symbol sukcesu polityki władz. W Związku Sowieckim szczególnie spektakularne uroczystości towarzyszyły obchodom Święta Pracy (1 maja) oraz święta „Wielkiej Rewolucji Październikowej” (7 listopada).
Po zakończeniu II wojny światowej okazją do manifestowania potęgi ZSRS stał się Dzień Zwycięstwa nad faszyzmem obchodzony na pamiątkę niemieckiej kapitulacji przed dowództwem Armii Czerwonej 9 maja 1945 roku. Spektakularne obchody, którym towarzyszyła demonstracja potencjału wojskowego, pełniły między innymi ważną funkcję integrującą różne narody Kraju Rad. Wielka Wojna Ojczyźniana stała się w czasach powojennych jednym z najważniejszych tematów sztuki socrealizmu. Twórcy idealizowali wysiłek zbrojny ZSRS oraz jej uczestników. Pomniki bohaterów „Wielkiej Wojny Ojczyźnianej” powstawały nawet w zupełnie niedużych miasteczkach i wioskach.
Ciemna dziś noc
Świszczą kule po stepie i znów
Za depeszą depeszę przez mrok
Wiatr po drutach przesyła
Wiem, że tę noc
Znowu spędzisz do świtu bez snu
Przy łóżeczku dziecinnym i znów
W oczach łzy, moja miła
Ciemna noc to popularna i poruszająca sowiecka piosenka związana z Wielką Wojną Ojczyźnianą. Pierwotnie zaśpiewał ją Mark Bernes w filmie wojennym z 1943 roku Dwaj Żołnierze. Liczne filmy o czasach wojennych pełniły ważną funkcję integracyjną - tworzyły mit zwycięstwa, który spajał różnorodne i liczne narody ZSRS.
Wyjaśnij najważniejsze założenia sztuki socrealistycznej. W jaki sposób miała kształtować „nowego człowieka”?
Opisz, w jaki sposób socrealizm przejawiał się w architekturze i przestrzeni miejskiej. Dlaczego tak gorące spory wywołuje kwestia funkcjonowania Pałacu Kultury i Nauki w centrum Warszawy?