Sprawdź się
Dopasuj powiedzenia i przysłowia do kultury, której mentalność lepiej oddają.
„Czyja kosa pierwsza, tego miedza szersza”., „Kto nie pracuje, ten nie je”., „Prawdziwego przyjaciela poznaje się w biedzie”., „Każdy jest kowalem własnego losu”., „Kruk krukowi oka nie wykole”., „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje”., „Co dwie głowy, to nie jedna”., „Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem”., „Nie czyń bliźniemu, co tobie niemiłe”., „Każda pliszka swój ogonek chwali”., „Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”., „Lepszy na wolności kąsek lada jaki niźli w niewoli przysmaki”., „Lepiej nosić niż prosić”., „Ręka rękę myje”., „Każdy sobie rzepkę skrobie”., „Umiesz liczyć, licz na siebie”., „Kto pierwszy, ten lepszy”., „Z kim przestajesz, takim się stajesz”.
Kolektywizm | |
---|---|
Indywidualizm |
Podczas sprawdzianu kolega z klasy prosi o „pomoc” – chce przepisać rozwiązanie jednego z zadań. Wskaż, która z możliwych reakcji jest bardziej prawdopodobna ze strony osoby wychowywanej w kulturze kolektywistycznej, a która ze strony osoby wychowywanej w kulturze indywidualistycznej. Uzasadnij swoje wybory.
W pewnym eksperymencie grupę Amerykanów i Japończyków poproszono o wybranie długopisu. Większość długopisów była jednakowa, tylko kilka wyróżniało się kolorem i kształtem. Większość Amerykanów wybrała niepowtarzalne długopisy. Japończycy znacznie częściej wybierali typowe długopisy, których było dużo.
Wśród poniższych przykładów wskaż zachowania, rozwiązania i działania bardziej charakterystyczne dla kultur kolektywistycznych i te bardziej charakterystyczne dla kultur indywidualistycznych.
motywowanie pracowników przez zachęcanie do pobicia dotychczasowego rekordu produkcji, państwowa służba zdrowia, zamawianie w restauracji całego dzbanka lemoniady dla wszystkich przy stoliku do podziału, wybieranie pracownika miesiąca jako element motywacji pracowników, prywatna służba zdrowia, samodzielny wybór różnych napojów podczas posiłku w restauracji
kolektywizm | |
---|---|
indywidualizm |
Zapoznaj się ze źródłami i wykonaj polecenie.
Źródło I
Môri Motonari, 1497–1571Motonari Mōri, szesnastowieczny japoński właściciel ziemski, miał trzech synów: Takamoto Mōri, Motoharu Kikkawę i Takakage Kobayakawę, których zachęcał do współpracy dla dobra rodu Mōri. Legenda mówi, że pewnego dnia wezwał ich do siebie i wręczył każdemu z nich strzałę, po czym polecił im je złamać. Kiedy już to zrobili, Motonari wyjął kolejne trzy strzały i kazał synom złamać wszystkie trzy naraz. Kiedy okazało się, że nie potrafią tego dokonać, Motonari pouczył ich, że pojedynczą strzałę złamać łatwo, ale trzech trzymanych razem nic nie ruszy.
Źródło II
Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowychArt. 1.
Spór zbiorowy pracowników z pracodawcą lub pracodawcami może dotyczyć warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związkach zawodowych.
Art. 2.
1. Prawa i interesy zbiorowe pracowników wskazane w art. 1 są reprezentowane przez związki zawodowe.
Przeanalizuj porady dla managerów, dotyczące zarządzania organizacją, z punktu widzenia kolektywizmu i indywidualizmu, a następnie pogrupuj w zestawy sugestii, jakie skierowałbyś do managera organizacji w Wenezueli oraz Wielkiej Brytanii.
Zalecane wyznaczenie celów nadrzędnych, które wszyscy mogą osiągnąć., Należy wyszukać przodowników pracy, rekordzistów i kandydatów do specjalnych wyróżnień., Należy chwalić całą grupę i unikać faworyzowania jednostki., Trzeba być przygotowanym na dużą fluktuację kadr i mobilność załogi., Należy próbować dostosować potrzeby jednostek do potrzeb organizacji., Wskazana dbałość o małą fluktuację kadr i mobilność załogi., Zalecane jest dawanie ludziom swobody wykazania się indywidualną inicjatywą., Dobrze jest starać się łączyć osobowości z autorytetami w grupie.
Wenezuela | |
---|---|
Wielka Brytania |
Zapoznaj się z wykresem i wykonaj polecenie.