1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1E4ZXcYz9x50
Dopasuj powiedzenia i przysłowia do kultury, której mentalność lepiej oddają. Kolektywizm Możliwe odpowiedzi: 1. „Ręka rękę myje”., 2. „Umiesz liczyć, licz na siebie”., 3. „Z kim przestajesz, takim się stajesz”., 4. „Lepszy na wolności kąsek lada jaki niźli w niewoli przysmaki”., 5. „Kto pierwszy, ten lepszy”., 6. „Nie czyń bliźniemu, co tobie niemiłe”., 7. „Kto nie pracuje, ten nie je”., 8. „Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”., 9. „Lepiej nosić niż prosić”., 10. „Prawdziwego przyjaciela poznaje się w biedzie”., 11. „Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem”., 12. „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje”., 13. „Każdy jest kowalem własnego losu”., 14. „Każda pliszka swój ogonek chwali”., 15. „Każdy sobie rzepkę skrobie”., 16. „Czyja kosa pierwsza, tego miedza szersza”., 17. „Kruk krukowi oka nie wykole”., 18. „Co dwie głowy, to nie jedna”. Indywidualizm Możliwe odpowiedzi: 1. „Ręka rękę myje”., 2. „Umiesz liczyć, licz na siebie”., 3. „Z kim przestajesz, takim się stajesz”., 4. „Lepszy na wolności kąsek lada jaki niźli w niewoli przysmaki”., 5. „Kto pierwszy, ten lepszy”., 6. „Nie czyń bliźniemu, co tobie niemiłe”., 7. „Kto nie pracuje, ten nie je”., 8. „Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”., 9. „Lepiej nosić niż prosić”., 10. „Prawdziwego przyjaciela poznaje się w biedzie”., 11. „Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem”., 12. „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje”., 13. „Każdy jest kowalem własnego losu”., 14. „Każda pliszka swój ogonek chwali”., 15. „Każdy sobie rzepkę skrobie”., 16. „Czyja kosa pierwsza, tego miedza szersza”., 17. „Kruk krukowi oka nie wykole”., 18. „Co dwie głowy, to nie jedna”.
11
Ćwiczenie 2

Podczas sprawdzianu kolega z klasy prosi o „pomoc” – chce przepisać rozwiązanie jednego z zadań. Wskaż, która z możliwych reakcji jest bardziej prawdopodobna ze strony osoby wychowywanej w kulturze kolektywistycznej, a która ze strony osoby wychowywanej w kulturze indywidualistycznej. Uzasadnij swoje wybory.

RmF3Rc7Kv3hRb
1. Poproszony o „pomoc” pozwala przepisać rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. kolektywizm, 2. indywidualizm
RHTyKp0iodGwu
Uzasadnienie: (Uzupełnij).
RcS2YlTSdhwqA
2. Poproszony o „pomoc” odmawia udostępnienia rozwiązania. Możliwe odpowiedzi: 1. kolektywizm, 2. indywidualizm
RuleyLF7842ds
Uzasadnienie: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

W pewnym eksperymencie grupę Amerykanów i Japończyków poproszono o wybranie długopisu. Większość długopisów była jednakowa, tylko kilka wyróżniało się kolorem i kształtem. Większość Amerykanów wybrała niepowtarzalne długopisy. Japończycy znacznie częściej wybierali typowe długopisy, których było dużo.

RKWQ0zBqS59oA
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 4
RhLqnCodhBsXn
Wśród poniższych przykładów wskaż zachowania, rozwiązania i działania bardziej charakterystyczne dla kultur kolektywistycznych i te bardziej charakterystyczne dla kultur indywidualistycznych. kolektywizm Możliwe odpowiedzi: 1. zamawianie w restauracji całego dzbanka lemoniady dla wszystkich przy stoliku do podziału, 2. motywowanie pracowników przez zachęcanie do pobicia dotychczasowego rekordu produkcji, 3. prywatna służba zdrowia, 4. samodzielny wybór różnych napojów podczas posiłku w restauracji, 5. państwowa służba zdrowia, 6. wybieranie pracownika miesiąca jako element motywacji pracowników indywidualizm Możliwe odpowiedzi: 1. zamawianie w restauracji całego dzbanka lemoniady dla wszystkich przy stoliku do podziału, 2. motywowanie pracowników przez zachęcanie do pobicia dotychczasowego rekordu produkcji, 3. prywatna służba zdrowia, 4. samodzielny wybór różnych napojów podczas posiłku w restauracji, 5. państwowa służba zdrowia, 6. wybieranie pracownika miesiąca jako element motywacji pracowników
31
Ćwiczenie 5
RSltLydfNdwya
Wykorzystując tę myśl: „Jeśli chcesz iść szybko, idź sam. Jeśli chcesz zajść daleko, idźcie razem”, wskaż, czego mogą się od siebie wzajemnie nauczyć przedstawiciele kultur kolektywistycznych i indywidualistycznych. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się ze źródłami i wykonaj polecenie.

Źródło I

1
Môri Motonari, 1497–1571

Motonari Mōri, szesnastowieczny japoński właściciel ziemski, miał trzech synów: Takamoto Mōri, Motoharu KikkawęTakakage Kobayakawę, których zachęcał do współpracy dla dobra rodu Mōri. Legenda mówi, że pewnego dnia wezwał ich do siebie i wręczył każdemu z nich strzałę, po czym polecił im je złamać. Kiedy już to zrobili, Motonari wyjął kolejne trzy strzały i kazał synom złamać wszystkie trzy naraz. Kiedy okazało się, że nie potrafią tego dokonać, Motonari pouczył ich, że pojedynczą strzałę złamać łatwo, ale trzech trzymanych razem nic nie ruszy.

2 Źródło: Môri Motonari, 1497–1571, dostępny w internecie: samurai-archives.com [dostęp 20.02.2020 r.].

Źródło II

1
Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych

Art. 1.

Spór zbiorowy pracowników z pracodawcą lub pracodawcami może dotyczyć warunków pracy, płac lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związkowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związkach zawodowych.

Art. 2. 

1. Prawa i interesy zbiorowe pracowników wskazane w art. 1 są reprezentowane przez związki zawodowe.

3 Źródło: Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 20.02.2020 r.].
R1aDOjcRfGkCh
Wyjaśnij, w jaki sposób myśl wyrażona w legendzie o trzech strzałach i synach Motonariego znajduje odzwierciedlenie w przytoczonych regulacjach prawnych. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
R1ARqxkm3OiRc
Przeanalizuj porady dla managerów, dotyczące zarządzania organizacją, z punktu widzenia kolektywizmu i indywidualizmu, a następnie pogrupuj w zestawy sugestii, jakie skierowałbyś do managera organizacji w Wenezueli oraz Wielkiej Brytanii. Wenezuela Możliwe odpowiedzi: 1. Wskazana dbałość o małą fluktuację kadr i mobilność załogi., 2. Trzeba być przygotowanym na dużą fluktuację kadr i mobilność załogi., 3. Należy wyszukać przodowników pracy, rekordzistów i kandydatów do specjalnych wyróżnień., 4. Zalecane wyznaczenie celów nadrzędnych, które wszyscy mogą osiągnąć., 5. Należy chwalić całą grupę i unikać faworyzowania jednostki., 6. Dobrze jest starać się łączyć osobowości z autorytetami w grupie., 7. Należy próbować dostosować potrzeby jednostek do potrzeb organizacji., 8. Zalecane jest dawanie ludziom swobody wykazania się indywidualną inicjatywą. Wielka Brytania Możliwe odpowiedzi: 1. Wskazana dbałość o małą fluktuację kadr i mobilność załogi., 2. Trzeba być przygotowanym na dużą fluktuację kadr i mobilność załogi., 3. Należy wyszukać przodowników pracy, rekordzistów i kandydatów do specjalnych wyróżnień., 4. Zalecane wyznaczenie celów nadrzędnych, które wszyscy mogą osiągnąć., 5. Należy chwalić całą grupę i unikać faworyzowania jednostki., 6. Dobrze jest starać się łączyć osobowości z autorytetami w grupie., 7. Należy próbować dostosować potrzeby jednostek do potrzeb organizacji., 8. Zalecane jest dawanie ludziom swobody wykazania się indywidualną inicjatywą.
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z wykresem i wykonaj polecenie.

R1QYrBPeBMemW
Wykres skumulowany. Jak Pan(i) myśli, czy ludzie w Polsce na ogół:. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Stwierdzenie: szanują własność publiczną
    • tak: 29
    • nie: 64
    • trudno powiedzieć: 7
  • 2. zestaw danych:
    • Stwierdzenie: są skłonni do kompromisów – potrafią ograniczyć swoje potrzeby – tak, by uwzględnić interesy innych
    • tak: 32
    • nie: 59
    • trudno powiedzieć: 9
  • 3. zestaw danych:
    • Stwierdzenie: uczciwie płacą podatki
    • tak: 35
    • nie: 56
    • trudno powiedzieć: 9
  • 4. zestaw danych:
    • Stwierdzenie: przestrzegają prawa
    • tak: 39
    • nie: 54
    • trudno powiedzieć: 7
  • 5. zestaw danych:
    • Stwierdzenie: potrafią się dogadać, zrobić coś wspólnie
    • tak: 46
    • nie: 46
    • trudno powiedzieć: 8
Wynik w % odpowiedzi.
Oprac. na podst.: CBOS, O dobrach wspólnych i moralności publicznej, Komunikat z badań BS/155/2012, cbos.pl [dostęp: 31.03.2021 r.]
RLxDdbk6ucW8M
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).