Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz związki, w których występuje grupa karboksylowa.

RMB6Fs2berqfU
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R16Qx5H4FRKjv1
Zaznacz związki, w których występuje grupa karboksylowa. Możliwe odpowiedzi: 1. aminokwasy, 2. kwas propanowy, 3. propan-2-on, 4. propionamid, 5. etanoamina
1
Ćwiczenie 2

Oceń, do jakiej klasy związków chemicznych należy przedstawiona poniżej cząsteczka.

RYGBBfin9E3Oo
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1LNm7BsI95L21
Ćwiczenie 2
Zaznacz, do jakiej grupy związków należy związek o wzorze półstrukturalnym:
CH3NHCH3. Możliwe odpowiedzi: 1. Amin., 2. Amidów., 3. Karbksyamidów.
11
Ćwiczenie 3

Związek przedstawiony poniżej, znany pod nazwą Atenolol, stosowany jest w nadciśnieniu tętniczym i leczeniu zaburzeń rytmu serca. Wstaw nazwy grup funkcyjnych w miejsca oznaczone strzałkami.

R1OPWEgROAmMU
Propozycje grupa estrowa, grupa amidowa, grupa aminowa, grupa nitrylowa, grupa sulfanylowa, grupa karbonylowa, grupa hydroksylowa, grupa alkoksylowa
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RX3Am0eIHsUx31
Ćwiczenie 3
Dopasuj nazwę grupy funkcyjnej do jej wzoru półstrukturalnego. grupa karboksylowa Możliwe odpowiedzi: 1. NH2, 2. CHO, 3. OH, 4. COOH grupa aminowa Możliwe odpowiedzi: 1. NH2, 2. CHO, 3. OH, 4. COOH grupa hydroksylowa Możliwe odpowiedzi: 1. NH2, 2. CHO, 3. OH, 4. COOH grupa aldehydowa Możliwe odpowiedzi: 1. NH2, 2. CHO, 3. OH, 4. COOH
2
Ćwiczenie 4
R11to7HT0QhBN
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Uzupełnij tekst, przeciągając odpowiednie wyrażenia w puste pola.

RrBDQibZI2TEU
Przedstawiony powyżej związek nosi hadlową nazwę Propranolol. Stosowany jest w leczeniu między innymi nadciśnienia. Związek ten należy do grupy związków 1. metylowe, 2. formylowa, 3. jednofunkcyjnych, 4. wielofunkcyjnych, 5. hydroksylowa, 6. amidowa, 7. aminowa, 8. iminowa. W powyższej cząsteczce grupę główną stanowi grupa 1. metylowe, 2. formylowa, 3. jednofunkcyjnych, 4. wielofunkcyjnych, 5. hydroksylowa, 6. amidowa, 7. aminowa, 8. iminowa. Grupami charakterystycznymi są: grupa 1. metylowe, 2. formylowa, 3. jednofunkcyjnych, 4. wielofunkcyjnych, 5. hydroksylowa, 6. amidowa, 7. aminowa, 8. iminowa, grupa alkoksylowa oraz naftalenowa (w postaci pierścienia). W cząsteczce występują również dwie grupy 1. metylowe, 2. formylowa, 3. jednofunkcyjnych, 4. wielofunkcyjnych, 5. hydroksylowa, 6. amidowa, 7. aminowa, 8. iminowa.
Rs0I1VA1vKyAu2
Ćwiczenie 4
Połącz w prawy pojęcie i definicję. Grupa funkcyjna - Możliwe odpowiedzi: 1. grupy funkcyjne obecne w cząsteczce, z wyłączeniem grupy funkcyjnej głównej., 2. atom lub grupa powiązanych ze sobą atomów, które związane są ze strukturą macierzystą., 3. grupa decydująca o przynależności związku do danej klasy, co wynika z hierarchii pierwszeństwa; jej nazwa umieszczana jest w przyrostku. Grupa funkcyjna główna - Możliwe odpowiedzi: 1. grupy funkcyjne obecne w cząsteczce, z wyłączeniem grupy funkcyjnej głównej., 2. atom lub grupa powiązanych ze sobą atomów, które związane są ze strukturą macierzystą., 3. grupa decydująca o przynależności związku do danej klasy, co wynika z hierarchii pierwszeństwa; jej nazwa umieszczana jest w przyrostku. Grupy charakterystyczne - Możliwe odpowiedzi: 1. grupy funkcyjne obecne w cząsteczce, z wyłączeniem grupy funkcyjnej głównej., 2. atom lub grupa powiązanych ze sobą atomów, które związane są ze strukturą macierzystą., 3. grupa decydująca o przynależności związku do danej klasy, co wynika z hierarchii pierwszeństwa; jej nazwa umieszczana jest w przyrostku.
21
Ćwiczenie 5

Przyporządkuj poniższe związki do odpowiedniej grupy.

R17UWiLIcFD1f
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1RtH8j36V9tx2
Ćwiczenie 5
Połącz wzory półstrukturalne przykładowych cząsteczek organicznych z nazwą klasy związków, do których należą. estry Możliwe odpowiedzi: 1. CH3SCH2CH3, 2. CH3COOCH3, 3. CH3SH, 4. CH3OCH3 etery Możliwe odpowiedzi: 1. CH3SCH2CH3, 2. CH3COOCH3, 3. CH3SH, 4. CH3OCH3 tiole Możliwe odpowiedzi: 1. CH3SCH2CH3, 2. CH3COOCH3, 3. CH3SH, 4. CH3OCH3 sulfidy Możliwe odpowiedzi: 1. CH3SCH2CH3, 2. CH3COOCH3, 3. CH3SH, 4. CH3OCH3
2
Ćwiczenie 6

Poniżej przedstawiono wzór związku antywirusowego, stosowanego w leczeniu grypy.

RTUpQfnCfx58X
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Związek sprzedawany jest jako lek pod nazwą „Tamiflu”. Podaj nazwy grup funkcyjnych, oznaczonych numerami 1-4. Uzupełnij puste pola, wpisując nazwę grupy.

R1WM3rnb0sZQM
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rhuj6YeA6lQPe2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst. Według 1. przedrostek, 2. zgodnej z masą cząsteczkową, 3. lokantami, 4. rdzeń, 5. przyrostek, 6. liczbami porządkowymi, 7. alfabetycznej, 8. IUPAC, 9. PAN nazwę związku tworzy się, uwzględniając trzy elementy:
  • 1. przedrostek, 2. zgodnej z masą cząsteczkową, 3. lokantami, 4. rdzeń, 5. przyrostek, 6. liczbami porządkowymi, 7. alfabetycznej, 8. IUPAC, 9. PAN – to najważniejsza grupa funkcyjna w cząsteczce, a co istotne, dana cząsteczka może posiadać w nazwie wyłącznie jeden przyrostek;
  • 1. przedrostek, 2. zgodnej z masą cząsteczkową, 3. lokantami, 4. rdzeń, 5. przyrostek, 6. liczbami porządkowymi, 7. alfabetycznej, 8. IUPAC, 9. PAN – opisuje szkielet cząsteczki; atomy szkieletu są oznaczone odpowiednimi numerami, tak zwanymi 1. przedrostek, 2. zgodnej z masą cząsteczkową, 3. lokantami, 4. rdzeń, 5. przyrostek, 6. liczbami porządkowymi, 7. alfabetycznej, 8. IUPAC, 9. PAN;
  • 1. przedrostek, 2. zgodnej z masą cząsteczkową, 3. lokantami, 4. rdzeń, 5. przyrostek, 6. liczbami porządkowymi, 7. alfabetycznej, 8. IUPAC, 9. PAN – nie jest to najważniejsza grupa funkcyjna w cząsteczce; przedrostki ułożone są w nazwie związku w kolejności 1. przedrostek, 2. zgodnej z masą cząsteczkową, 3. lokantami, 4. rdzeń, 5. przyrostek, 6. liczbami porządkowymi, 7. alfabetycznej, 8. IUPAC, 9. PAN.
31
Ćwiczenie 7

Poniżej przedstawiono wzór Zingeronu – cząsteczki odpowiedzialnej za ostry smak imbiru.

RMQBZd2hHSPim
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Określ, jakie grupy funkcyjne występują w cząsteczce tego związku.

R1aoCirDjMXL2
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Rnc7YkDMAEWss3
Ćwiczenie 7
Zakładając, iż podane grupy występują w jednym związku i kierując się zasadami starszeństwa podstawników, zaznacz, która z nich jest główną grupą funkcyjną. Możliwe odpowiedzi: 1. karboksylowa, 2. aldehydowa, 3. hydroksylowa
3
Ćwiczenie 8

Feksofenadyna jest lekiem przeciwko alergii.

Rx4wWSomqn8dc
Feksofenadyna jest lekiem przeciwko alergii
Źródło: dostępny w internecie: www.wikipedia.org, domena publiczna.

Oceń, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.

RhxnZC0Ae7S41
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RjexlSx4PL8KA3
Ćwiczenie 8
Związek organiczny zawiera w swojej strukturze następujące grupy funkcyjne: amidowe, hydroksylowe i karboksylowe. Zaznacz, do jakiej grupy związków należy ten związek. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to kwas karboksylowy., 2. Jest to amid., 3. Jest to alkohol.