Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Uporządkuj wydarzenia w kolejności chronologicznej.

R1MOMbZZJQxli
Elementy do uszeregowania: 1. śluby jasnogórskie, 2. internowanie Stefana Wyszyńskiego, 3. referendum ludowe, 4. wybory parlamentarne do Sejmu Ustawodawczego, 5. porozumienie państwo–Kościół, 6. opuszczenie kraju przez Stanisława Mikołajczyka, 7. aresztowanie Władysława Gomułki, 8. konstytucja PRL, 9. powstanie PZPR, 10. ślubowanie lojalności Episkopatu wobec władz PRL, 11. I Krajowy Zjazd Delegatów Komisji Księży przy ZBoWiD, 12. uchwalenie małej konstytucji, 13. powstanie Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej
1
Ćwiczenie 2

Dopasuj pojęcia do definicji.

RZqtSI3BixgJ6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1RgAhVwtJqSD
Dopasuj pojęcia do definicji. Potoczna nazwa komunistycznego aparatu bezpieczeństwa. Możliwe odpowiedzi: 1. Związek Bojowników o Wolność i Demokrację, 2. Konkordat, 3. Polska Partia Robotnicza, 4. Internowanie, 5. Bezpieka, 6. Episkopat Organizacja kombatancka zrzeszająca głównie walczących po stronie komunistów uczestników II wojny światowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Związek Bojowników o Wolność i Demokrację, 2. Konkordat, 3. Polska Partia Robotnicza, 4. Internowanie, 5. Bezpieka, 6. Episkopat W Kościele katolickim instytucja zrzeszająca biskupów danego terytorium, najczęściej kraju, koordynująca ich współpracę w rozwiązywaniu wspólnych problemów. Możliwe odpowiedzi: 1. Związek Bojowników o Wolność i Demokrację, 2. Konkordat, 3. Polska Partia Robotnicza, 4. Internowanie, 5. Bezpieka, 6. Episkopat Partia dominująca w powojennym polskim życiu politycznym, która istniała do 1948 r. Możliwe odpowiedzi: 1. Związek Bojowników o Wolność i Demokrację, 2. Konkordat, 3. Polska Partia Robotnicza, 4. Internowanie, 5. Bezpieka, 6. Episkopat Oficjalna umowa między państwem a Kościołem. Możliwe odpowiedzi: 1. Związek Bojowników o Wolność i Demokrację, 2. Konkordat, 3. Polska Partia Robotnicza, 4. Internowanie, 5. Bezpieka, 6. Episkopat Środek przymusu polegający na umieszczeniu danej osoby w wyznaczonym miejscu pobytu, połączony z zakazem opuszczania tego miejsca. Możliwe odpowiedzi: 1. Związek Bojowników o Wolność i Demokrację, 2. Konkordat, 3. Polska Partia Robotnicza, 4. Internowanie, 5. Bezpieka, 6. Episkopat
1
Ćwiczenie 3

Zaznacz na czerwono zdania fałszywe, a na niebiesko zdania prawdziwe.

R60r6I1DYHcb9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RYFtgvngcPVha
Wskaż zdania fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Pius XII nie krył swojego krytycznego nastawienia do władzy komunistycznej., 2. Bolesław Piasecki stworzył katolickie wydawnictwo PAX, aby wesprzeć Episkopat w obliczu agresywnych ataków komunistów na Kościół., 3. Porozumienie państwa z Kościołem z 1950 r. zobowiązywało Episkopat m.in. do wsparcia państwowej akcji likwidowania prywatnej własności na polskiej wsi., 4. Komuniści do 1947 r. powstrzymywali się od masowych represji wobec Kościoła z uwagi na pojednawczą względem Watykanu politykę ZSRS w okresie powojennym., 5. Władze komunistyczne w reakcji na orędzie Non possumus internowały biskupa kieleckiego Czesława Kaczmarka.
21
Ćwiczenie 4

Episkopat Polski w starciu z władzą komunistyczną nie stał na pozycji przegranej. Wskaż po cztery atuty, jakimi dysponował Kościół, oraz cztery atuty władzy ludowej.

R1Re3pjo4g2Lz
Atuty Kościoła: 1 (Uzupełnij) 2 (Uzupełnij) 3 (Uzupełnij) 4 (Uzupełnij) Atuty władzy ludowej: 1 (Uzupełnij) 2 (Uzupełnij) 3 (Uzupełnij) 4 (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem tekstu artykułu popularnonaukowego i wykonaj polecenia.

1

Zaraz po wojnie, kiedy kształt ustroju dopiero się krystalizował […]. […] podczas uroczystości 1 maja 1945 r. we Wrocławiu władze miasta, członkowie PPR i przedstawiciele wojska uczestniczyli w uroczystym poświęceniu krzyża, połączonym ze śpiewaniem pieśni religijnych. Także w następnych latach politycy komunistyczni zasiadali w pierwszych rzędach podczas nabożeństw inaugurujących obchody państwowe, klękali podczas podniesienia, uczestniczyli też w procesjach Bożego Ciała, krocząc pod baldachimem. Przemawiający do wyobraźni opis symbiozy katolicyzmu z partyjnym ceremoniałem znajdziemy we wspomnieniach polskiego osadnika na ziemiach zachodnich: „Pamiętam zebranie w Zarządzie Miejskim, zorganizowane w kwietniu 1946 przez nowego burmistrza, sekretarza Komitetu Miejskiego PPR, towarzysza Marciniaka. Chodziło o przygotowanie programu obchodów robotniczego święta 1 Maja. […]. Towarzysz Marciniak postawił warunek, aby uroczystości pierwszomajowe zacząć od mszy, bo inaczej ludzie nie będą czuli, że to święto […]”. W małych miasteczkach relacje między komitetem PPR i parafią bywały nieraz znakomite. Oto w jednym z powiatów na Kielecczyźnie aktywiści lokalnej komórki partyjnej poprosili proboszcza, jako osobę najlepiej wykształconą, by pomógł im sporządzić urzędowe sprawozdanie z pracy komitetu. […] W gruncie rzeczy ostentacyjna pobożność polskich komunistów miała charakter czysto taktyczny, a co za tym idzie – krótkotrwały. W tajnych wytycznych z listopada 1944 r. kierownictwo PPR wyłożyło swój stosunek do Kościoła z szokującą otwartością: „Musimy »na razie« pozyskać kler, a z nim przejdą do naszego obozu wszyscy ci, którzy dzisiaj stoją w rezerwie. Kler pójdzie tam, gdzie [będzie] widział siłę i korzyści materialne. Wiemy z historii, że kler w pierwszym rzędzie wysługiwał się zaborcom i ciemiężycielom naszego Narodu. Pójdzie i teraz na stronę PKWN, jeżeli będzie widział w tym swój interes. Dziś kler jest nam potrzebny i musimy go pozyskać, choć byśmy chwilowo stracili na tym”.

B Cytat za: artykuł Władza ludowa zwalcza religianctwo, Piotr Osęka, 2012, tekst dostępny online: polityka.pl.
R17CRrOWe1nVl
Czego na jego podstawie możesz dowiedzieć się o: a) roli Kościoła w życiu publicznym polskich społeczności lokalnych? (Uzupełnij) b) przyczynach współpracy komunistów z Kościołem w pierwszych latach Polski Ludowej? (Uzupełnij) c) strategii komunistów wobec Kościoła w Polsce? (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem artykułu historycznego o ruchu „księży patriotów”. Następnie postaw się w roli doradcy Episkopatu, obeznanego z bezwzględnymi metodami działalności komunistycznych służb bezpieczeństwa. Opracuj listę pięciu porad dla księży, które ułatwiłyby im uniknięcie uzależnienia się od władzy komunistycznej.

1

Zapewne nieliczna grupa księży należała do ruchu [księży patriotów] z inspiracji lub wcześniejszego zezwolenia władz kościelnych […]. Istotne były motywy ideowe, które nie musiały wykluczać innych powodów. Wedle Jana Żaryna „dla księży tych niewątpliwym spoiwem mogącym połączyć duchowieństwo z ówczesną władzą państwową było wspólne widzenie między innymi następujących kwestii: 1) stosunku do Niemiec i drugiej wojny światowej: antyniemieckość, a zatem podatność na argumentację komunistów, że to jedynie Stalin i ZSRR byli gwarantami granicy polskiej na Odrze i Nysie Łużyckiej; 2) pozytywny stosunek do przemian społeczno‑gospodarczych […]. Jakie były najczęstsze przyczyny współpracy ze służbami bezpieczeństwa? Od chwili powstania – pisał Bohdan Cywiński – „[…] nad rozszerzeniem stanu liczebnego grupy zaczął usilnie pracować Urząd Bezpieczeństwa, nachodząc poszczególnych księży i namawiając ich do współpracy, strasząc aresztowaniem, represjami lub szantażując na tle faktycznych, a najczęściej wmawianych wykroczeń, zwłaszcza na przykład de sexto [z szóstego przykazania]. […] wielu księży ustępowało przed uderzeniem, nie chcąc być przedmiotem skandalu. Pierwsze ustępstwo pociągało za sobą dalsze naciski, idące coraz dalej aż do kompletnej kompromitacji ideowo‑moralnej delikwenta. Złamani lub ogłupieni księża, poprzez fakt swego przystąpienia do grupy publicznie występującej w prasie i radiu przeciw Episkopatowi lub papieżowi, tracili, oczywiście, poparcie w środowisku i całkowicie wpadali w ręce komunistów. […] Ta aktywna grupa była jednak bardzo nieliczna, stanowiło ją zaledwie kilkadziesiąt osób. Kilkuset innych księży udawało się zastraszeniem lub dezinformacją skłonić do uczestnictwa w organizowanych przez władze zjazdach […]. Większość spośród nich, czując się oszukana, dokonywała wielkich wysiłków, by wydostać się stamtąd i uciąć na przyszłość podobne kontakty”. Ostatnia kategoria motywacji to zależność finansowa. 20 marca 1950 r. Sejm RP uchwalił ustawę o przejęciu przez państwo majątków ziemskich Kościoła. Z dochodów z przejętych nieruchomości i dotacji państwowych utworzono Fundusz Kościelny, przeznaczony na utrzymanie i odbudowę kościołów, pomoc materialną i opiekę lekarską. […] Po 1950 r. dotacje dla poszczególnych księży rozdzielał Urząd do spraw Wyznań w nagrodę za „dobre sprawowanie”.

C Cytat za: artykuł Kim byli „księża-patrioci”?, Jacek Żurek, BEP IPN Warszawa, tekst dostępny online: polska1918-89.pl.
RNflceuYHlBIt
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wstaw w luki w tekście brakujące zdania.

RssyNMfOe43ze
Bp Kaczmarek został aresztowany w styczniu 1951 r. Przez blisko trzy lata znajdował się w areszcie Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego. (Tu wybierz) 1. Poddawany zróżnicowanej presji kapłan ostatecznie skapitulował i przyznał się do
popełnienia zarzucanych mu czynów., 2. Następnie wygnali biskupów katowickich, zastępując ich kapłanami współpracującym
z komunistami, wreszcie na przełomie 1951 i 1952 r. usunęli także biskupów krakowskich, 3. Zapisano w nim m.in.: „objęcie duchownego stanowiska kościelnego
wymaga uprzedniej zgody właściwych organów państwowych”., 4. Kolejnym uderzeniem komunistów stał się więc proces bp. Kaczmarka, a tuż po nim
internowanie kard. Wyszyńskiego., 5. Komuniści już wcześniej uderzyli w zaplecze personalne Kościoła, likwidując niższe
seminaria duchowne i nowicjaty zakonne. Można przyjąć, że aresztowanie bp. Kaczmarka rozpoczęło decydującą ofensywę antykościelną, zaś jego proces przypadł na jej apogeum. (Tu wybierz) 1. Poddawany zróżnicowanej presji kapłan ostatecznie skapitulował i przyznał się do
popełnienia zarzucanych mu czynów., 2. Następnie wygnali biskupów katowickich, zastępując ich kapłanami współpracującym
z komunistami, wreszcie na przełomie 1951 i 1952 r. usunęli także biskupów krakowskich, 3. Zapisano w nim m.in.: „objęcie duchownego stanowiska kościelnego
wymaga uprzedniej zgody właściwych organów państwowych”., 4. Kolejnym uderzeniem komunistów stał się więc proces bp. Kaczmarka, a tuż po nim
internowanie kard. Wyszyńskiego., 5. Komuniści już wcześniej uderzyli w zaplecze personalne Kościoła, likwidując niższe
seminaria duchowne i nowicjaty zakonne. Usiłowali także wpływać na jego politykę personalną. W 1951 r. usunęli z ziem uzyskanych kosztem III Rzeszy administratorów apostolskich, na których miejsce – pod naciskiem władz – wybrano spolegliwych wobec reżimu wikariuszy kapitulnych. (Tu wybierz) 1. Poddawany zróżnicowanej presji kapłan ostatecznie skapitulował i przyznał się do
popełnienia zarzucanych mu czynów., 2. Następnie wygnali biskupów katowickich, zastępując ich kapłanami współpracującym
z komunistami, wreszcie na przełomie 1951 i 1952 r. usunęli także biskupów krakowskich, 3. Zapisano w nim m.in.: „objęcie duchownego stanowiska kościelnego
wymaga uprzedniej zgody właściwych organów państwowych”., 4. Kolejnym uderzeniem komunistów stał się więc proces bp. Kaczmarka, a tuż po nim
internowanie kard. Wyszyńskiego., 5. Komuniści już wcześniej uderzyli w zaplecze personalne Kościoła, likwidując niższe
seminaria duchowne i nowicjaty zakonne.. […]. Decydującym ruchem było wprowadzenie miesiąc później dekretu o obsadzie stanowisk kościelnych, w którym – już całkiem otwarcie – władze reżimu przyznały sobie prawo do ingerowania w mianowania duchownych na funkcje administracyjne w Kościele. (Tu wybierz) 1. Poddawany zróżnicowanej presji kapłan ostatecznie skapitulował i przyznał się do
popełnienia zarzucanych mu czynów., 2. Następnie wygnali biskupów katowickich, zastępując ich kapłanami współpracującym
z komunistami, wreszcie na przełomie 1951 i 1952 r. usunęli także biskupów krakowskich, 3. Zapisano w nim m.in.: „objęcie duchownego stanowiska kościelnego
wymaga uprzedniej zgody właściwych organów państwowych”., 4. Kolejnym uderzeniem komunistów stał się więc proces bp. Kaczmarka, a tuż po nim
internowanie kard. Wyszyńskiego., 5. Komuniści już wcześniej uderzyli w zaplecze personalne Kościoła, likwidując niższe
seminaria duchowne i nowicjaty zakonne. Przewidywano także, że kapłani mają składać „ślubowanie na wierność Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej”. Gwałtowny sprzeciw Episkopatu, wyrażony w głośnym memoriale Non possumus i zdecydowana postawa prymasa kard. Stefana Wyszyńskiego były symbolem niezłomności Kościoła. (Tu wybierz) 1. Poddawany zróżnicowanej presji kapłan ostatecznie skapitulował i przyznał się do
popełnienia zarzucanych mu czynów., 2. Następnie wygnali biskupów katowickich, zastępując ich kapłanami współpracującym
z komunistami, wreszcie na przełomie 1951 i 1952 r. usunęli także biskupów krakowskich, 3. Zapisano w nim m.in.: „objęcie duchownego stanowiska kościelnego
wymaga uprzedniej zgody właściwych organów państwowych”., 4. Kolejnym uderzeniem komunistów stał się więc proces bp. Kaczmarka, a tuż po nim
internowanie kard. Wyszyńskiego., 5. Komuniści już wcześniej uderzyli w zaplecze personalne Kościoła, likwidując niższe
seminaria duchowne i nowicjaty zakonne.
Źródło: tekst dostępny online: ipn.gov.pl.
31
Ćwiczenie 8

Oceń skuteczność polityki antykościelnej władz PRL w czasach stalinowskich. Uzasadnij swoją opinię, podając cztery argumenty.

R1PulLgNoyohY
Argument 1 (Uzupełnij) Argument 2 (Uzupełnij) Argument 3 (Uzupełnij) Argument 4 (Uzupełnij)