Sprawdź się
Zrekonstruuj przebieg wydarzeń przedstawionych w dramacie.
Czy poszczególne wydarzenia są powiązane ze sobą następstwem przyczynowo‑skutkowym, czy tylko następstwem czasowym? Zaznacz w tabeli właściwą odpowiedź.
PRAWDA | FAŁSZ | |
Poszczególne wydarzenia dramatu są powiązane ze sobą następstwem przyczynowo-skutkowym. | □ | □ |
Poszczególne wydarzenia dramatu są powiązane ze sobą następstwem czasowym. | □ | □ |
Wskaż dominantę kompozycyjną utworu. Następnie scharakteryzuj kompozycję akcji, wskazując jej główne elementy.
Wyjaśnij, czy w dramacie istnieje konflikt między bohaterami, który jest motorem akcji. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Określ motywację zdarzeń – czy ma ona charakter metafizyczny czy realistyczny (np. psychologiczny, społeczny)?
Dokonaj podsumowania analizy dramatu:
– scharakteryzuj rolę poszczególnych postaci w rozwoju wydarzeń,
– scharakteryzuj budowę czasu i przestrzeni w utworze.
Uzasadnij, że Do Damaszku to dramat ekspresjonistyczny.
Wykorzystując zebrane dotychczas informacje, napisz interpretację dramatu Do Damaszku, w której omówisz jeden z poniższych problemów:
Relacja człowiek‑Bóg w dramacie Strindberga.
Wydarzenia i bohaterowie utworu jako projekcje „ja” Nieznajomego.
Do Damaszku jako dramat stacyjny.
Słownik
(gr. antagōnistḗs) – w antycznym teatrze greckim: aktor grający drugą co do ważności rolę; bywa przeciwnikiem głównego bohatera określanego mianem protagonisty
(gr. prōtagōnistḗs) – w starożytnym teatrze greckim: pierwszy aktor prowadzący dialog z chórem; odtwórca głównej roli w sztuce lub filmie; też: główny bohater, wokół którego toczy się akcja i którego przemiana jest opisywana