Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zrekonstruuj przebieg wydarzeń przedstawionych w dramacie.

RRDp9w5EQih4G
Elementy do uszeregowania: 1. Powrót do hotelowego pokoju, postanowienie o ponownej wizycie u Lekarza, by uzyskać od niego przebaczenie za dawne grzechy., 2. Wizyta Pani i Nieznajomego w domu Lekarza; upokorzenie Nieznajomego., 3. Kłótnia Pani i Nieznajomego zakończona klątwą rzuconą przez Panią na męża., 4. Spotkanie Nieznajomego i Pani na ulicy., 5. Wizja, która ukazuje się Nieznajomemu na robótce Pani., 6. Odejście Nieznajomego, pobyt w klasztorze i powrót do domu Matki Pani, 7. Podróż i przybycie do domu Pani., 8. Ponowne spotkanie Pani i Nieznajomego w tym samym miejscu nad morzem, w którym byli już razem., 9. „Droga do Damaszku” w poszukiwaniu Pani., 10. Na ławce, na tej samej ulicy, gdzie się poznali, Nieznajomy i Pani decydują się na wizytę w kościele., 11. Ślub głównych bohaterów.
RdZrvMdr7BoZi
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Czy poszczególne wydarzenia są powiązane ze sobą następstwem przyczynowo‑skutkowym, czy tylko następstwem czasowym? Zaznacz w tabeli właściwą odpowiedź.

R12wFFumFsZzI
Poszczególne wydarzenia dramatu są powiązane ze sobą następstwem przyczynowo-skutkowym. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Poszczególne wydarzenia dramatu są powiązane ze sobą następstwem czasowym. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
1
Ćwiczenie 3
R1QzvNOgOoD7a
Scharakteryzuj akcję dramatu. Zaznacz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. prostą, jednowątkową, 2. skomplikowaną, wielowątkową, 3. jednowątkową, ale skomplikowaną, 4. wielowątkową, ale nieskomplikowaną
21
Ćwiczenie 4

Wskaż dominantę kompozycyjną utworu. Następnie scharakteryzuj kompozycję akcji, wskazując jej główne elementy.

RXki415Za2LFo
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, czy w dramacie istnieje konflikt między bohaterami, który jest motorem akcji. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RmyMk3dG9o1kK
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Określ motywację zdarzeń – czy ma ona charakter metafizyczny czy realistyczny (np. psychologiczny, społeczny)?

RPkpTJxg9h82p
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Dokonaj podsumowania analizy dramatu:
– scharakteryzuj rolę poszczególnych postaci w rozwoju wydarzeń,
– scharakteryzuj budowę czasu i przestrzeni w utworze.

RXki415Za2LFo
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Uzasadnij, że Do Damaszku to dramat ekspresjonistyczny.

R1PAbMXnYfP0y
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wykorzystując zebrane dotychczas informacje, napisz interpretację dramatu Do Damaszku, w której omówisz jeden z poniższych problemów:

  • Relacja człowiek‑Bóg w dramacie Strindberga.

  • Wydarzenia i bohaterowie utworu jako projekcje „ja” Nieznajomego.

  • Do Damaszku jako dramat stacyjny.

Słownik

antagonista
antagonista

(gr. antagōnistḗs) – w antycznym teatrze greckim: aktor grający drugą co do ważności rolę; bywa przeciwnikiem głównego bohatera określanego mianem protagonisty

protagonista
protagonista

(gr. prōtagōnistḗs) – w starożytnym teatrze greckim: pierwszy aktor prowadzący dialog z chórem; odtwórca głównej roli w sztuce lub filmie; też: główny bohater, wokół którego toczy się akcja i którego przemiana jest opisywana