Sprawdź się
Zrekonstruuj przebieg wydarzeń przedstawionych w dramacie.
- Powrót do hotelowego pokoju, postanowienie o ponownej wizycie u Lekarza, by uzyskać od niego przebaczenie za dawne grzechy.
- Spotkanie Nieznajomego i Pani na ulicy.
- Kłótnia Pani i Nieznajomego zakończona klątwą rzuconą przez Panią na męża.
- Ponowne spotkanie Pani i Nieznajomego w tym samym miejscu nad morzem, w którym byli już razem.
- Podróż i przybycie do domu Pani.
- Na ławce, na tej samej ulicy, gdzie się poznali, Nieznajomy i Pani decydują się na wizytę w kościele.
- Odejście Nieznajomego, pobyt w klasztorze i powrót do domu Matki Pani
- „Droga do Damaszku” w poszukiwaniu Pani.
- Ślub głównych bohaterów.
- Wizyta Pani i Nieznajomego w domu Lekarza; upokorzenie Nieznajomego.
- Wizja, która ukazuje się Nieznajomemu na robótce Pani.
Czy poszczególne wydarzenia są powiązane ze sobą następstwem przyczynowo‑skutkowym, czy tylko następstwem czasowym? Zaznacz w tabeli właściwą odpowiedź.
| PRAWDA | FAŁSZ | |
| Poszczególne wydarzenia dramatu są powiązane ze sobą następstwem przyczynowo-skutkowym. | □ | □ |
| Poszczególne wydarzenia dramatu są powiązane ze sobą następstwem czasowym. | □ | □ |
Scharakteryzuj akcję dramatu. Zaznacz właściwą odpowiedź.
- prostą, jednowątkową
- skomplikowaną, wielowątkową
- jednowątkową, ale skomplikowaną
- wielowątkową, ale nieskomplikowaną
Wskaż dominantę kompozycyjną utworu. Następnie scharakteryzuj kompozycję akcji, wskazując jej główne elementy.
Wyjaśnij, czy w dramacie istnieje konflikt między bohaterami, który jest motorem akcji. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Określ motywację zdarzeń – czy ma ona charakter metafizyczny czy realistyczny (np. psychologiczny, społeczny)?
Dokonaj podsumowania analizy dramatu:
– scharakteryzuj rolę poszczególnych postaci w rozwoju wydarzeń,
– scharakteryzuj budowę czasu i przestrzeni w utworze.
Uzasadnij, że Do Damaszku to dramat ekspresjonistyczny.
Wykorzystując zebrane dotychczas informacje, napisz interpretację dramatu Do Damaszku, w której omówisz jeden z poniższych problemów:
Relacja człowiek‑Bóg w dramacie Strindberga.
Wydarzenia i bohaterowie utworu jako projekcje „ja” Nieznajomego.
Do Damaszku jako dramat stacyjny.
Słownik
(gr. antagōnistḗs) – w antycznym teatrze greckim: aktor grający drugą co do ważności rolę; bywa przeciwnikiem głównego bohatera określanego mianem protagonisty
(gr. prōtagōnistḗs) – w starożytnym teatrze greckim: pierwszy aktor prowadzący dialog z chórem; odtwórca głównej roli w sztuce lub filmie; też: główny bohater, wokół którego toczy się akcja i którego przemiana jest opisywana