Sprawdź się
Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Przyporządkuj do odpowiedniej kategorii skutki społeczne, polityczne i gospodarcze II wojny światowej.
Zapoznaj się z mapą oraz przeczytaj poniższy fragment tekstu źródłowego, a następnie wykonaj polecenie.
Źródło A
Źródło B
Konstytucja Niemiec - PreambułaPreambuła […]
Mając świadomość swojej odpowiedzialności przed Bogiem i ludźmi,
kierowany wolą, by jako równoprawny członek zjednoczonej Europy służyć pokojowi na świecie, Naród Niemiecki mocą swojej władzy ustrojodawczej przyjął niniejszą Ustawę Zasadniczą.
Niemcy, w krajach Badenia‑Wirtembergia, Bawaria, Berlin, Brandenburgia, Brema, Hamburg, Hesja, Meklemburgia‑Pomorze Przednie, Dolna Saksonia, Północna Nadrenia‑Westfalia, Nadrenia‑Palatynat, Kraj Saary, Saksonia, Saksonia‑Anhalt, Szlezwik‑Holsztyn i Turyngia, w swobodnym samostanowieniu zakończyli dzieło wolności i jedności Niemiec. W ten sposób niniejsza Ustawa Zasadnicza wiąże cały Naród Niemiecki.
Uzupełnij tabelę na podstawie mapy.
Uzupełnij tabelę na podstawie opisu mapy.
Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenia.
Wskaż dwie ilustracje, które odnoszą się bezpośrednio do skutków II wojny światowej. Uzasadnij swój wybór.
Zapoznaj się z materiałem źródłowym – fragmentem dokumentu, a następnie wykonaj polecenia.
Układające się Strony, potwierdzając ponownie swoje dążenie do stworzenia systemu bezpieczeństwa zbiorowego w Europie, […] uwzględniając jednocześnie sytuację, jaka powstała w Europie w wyniku ratyfikacji układów paryskich, przewidujących utworzenie nowego ugrupowania wojennego w postaci „Unii Zachodnioeuropejskiej” z udziałem remilitaryzowanych Niemiec Zachodnich i ich włączeniem do bloku północnoatlantyckiego, co wzmaga niebezpieczeństwo nowej wojny i stwarza groźbę dla bezpieczeństwa narodowego państw miłujących pokój, [...] postanowiły zawrzeć niniejszy Układ o Przyjaźni, Współpracy i Pomocy Wzajemnej. [...]
Układające się Strony zobowiązują się nie brać udziału w jakichkolwiek koalicjach lub sojuszach i nie zawierać żadnych porozumień, których cele pozostają w sprzeczności z celami niniejszego Układu. [...]
Korzystając ze zdobytych już informacji (tekst źródłowy prof. Jadwigi Kiwerskiej), wyjaśnij, jaki model dekolonizacji w Afryce zastosowały władze Wielkiej Brytanii.