Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.

R10DQuaDm4n7y
Rozstrzygnij które zdania są prawdziwe. 1. Druga wojna światowa zdecydowanie wpłynęła na powojenną sztukę. 2. Plan Marshalla został początkowo skierowany jedynie do zachodnich państw kapitalistycznych poszkodowanych działaniami wojennymi. 3. Pojęcie „żelaznej kurtyny” po raz pierwszy pojawiło się w przemówieniu wygłoszonym przez prezydenta H. Trumana. 4. „Polityka faktów dokonanych” polegała na współpracy Wielkiej Trójki.
11
Ćwiczenie 2

Przyporządkuj do odpowiedniej kategorii skutki społeczne, polityczne i gospodarcze II wojny światowej.

R1Fj0tnGIWELc
Jakie były SKUTKI SPOŁECZNE, SKUTKI GOSPODARCZE oraz skutki polityczne drugiej wojny światowej. Możliwe odpowiedzi: 1. zimna wojna, 2. dwubiegunowy podział świata na gospodarkę kapitalistyczną i komunistyczną, 3. grabież i zniszczenie dóbr kultury, 4. śmierć wielu milionów ludzi, 5. zmiany w przemyśle zbrojeniowym, 6. zniszczona infrastruktura, 7. problemy ze zdrowiem psychicznym lub fizycznym, 8. powstanie ONZ, 9. powstanie NATO i Układu Warszawskiego, 10. dekolonizacja, 11. nierównomierny rozwój świata, 12. zagłada Żydów-Holocaust, 13. zrujnowany przemysł i rolnictwo, 14. przesiedlenia ludności, 15. powstanie nowych państw, 16. podział świata na dwa obozy
211
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z mapą oraz przeczytaj poniższy fragment tekstu źródłowego, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło A

R1CJ2C8DSxfjj
Konturowa mapa Europy.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło B

Konstytucja Niemiec - Preambuła

Preambuła […]

Mając świadomość swojej odpowiedzialności przed Bogiem i ludźmi,

kierowany wolą, by jako równoprawny członek zjednoczonej Europy służyć pokojowi na świecie, Naród Niemiecki mocą swojej władzy ustrojodawczej przyjął niniejszą Ustawę Zasadniczą.

Niemcy, w krajach Badenia‑Wirtembergia, Bawaria, Berlin, Brandenburgia, Brema, Hamburg, Hesja, Meklemburgia‑Pomorze Przednie, Dolna Saksonia, Północna Nadrenia‑Westfalia, Nadrenia‑Palatynat, Kraj Saary, Saksonia, Saksonia‑Anhalt, Szlezwik‑Holsztyn i Turyngia, w swobodnym samostanowieniu zakończyli dzieło wolności i jedności Niemiec. W ten sposób niniejsza Ustawa Zasadnicza wiąże cały Naród Niemiecki.

c Źródło: Konstytucja Niemiec - Preambuła, [w:] USTAWA ZASADNICZA REPUBLIKI FEDERALNEJ NIEMIEC z 23 maja 1949 roku, tłum. B. Banaszak; A. Malicka, dostępny w internecie: biblioteka.sejm.gov.pl, s. 521. libr.sejm.gov.pl.
Ro6Yn0u2Mhjio
Czy Twoim zdaniem tekst ze źródła nr 2 dotyczy państwa zaznaczonego na mapie w źródle nr 1 ? Odpowiedź uzasadnij, podając co najmniej dwa argumenty. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Uzupełnij tabelę na podstawie mapy.

Uzupełnij tabelę na podstawie opisu mapy.

R7YHF8NA8QkJS
Mapa świata w 1985 r.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R2qeI2UTGRHD7
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 5

Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenia.

RFv8iumt7yE0j
Awers i rewers czechosłowackiej monety z 1949 r.
Źródło: Jan Kalinka, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1cGhKpATppoy
Wyjaśnij symbolikę polityczną ikonografii tej monety. Jak myślisz, dlaczego twórca ikonografii upamiętnił na monecie przedstawioną postać ? Uwzględnij datę wybicia monety. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Wskaż dwie ilustracje, które odnoszą się bezpośrednio do skutków II wojny światowej. Uzasadnij swój wybór.

RaxYH4KPQvwBQ
Wymień trzy bezpośrednie skutki drugiej wojny światowej.
Źródło: Ilustracje: Wikimedia Commons oraz Krystian Chariza.
RiKeNIZ090ly7
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
Ćwiczenie 6
R1K9deKWYYuL7
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z materiałem źródłowym – fragmentem dokumentu, a następnie wykonaj polecenia.

Układające się Strony, potwierdzając ponownie swoje dążenie do stworzenia systemu bezpieczeństwa zbiorowego w Europie, […] uwzględniając jednocześnie sytuację, jaka powstała w Europie w wyniku ratyfikacji układów paryskich, przewidujących utworzenie nowego ugrupowania wojennego w postaci „Unii Zachodnioeuropejskiej” z udziałem remilitaryzowanych Niemiec Zachodnich i ich włączeniem do bloku północnoatlantyckiego, co wzmaga niebezpieczeństwo nowej wojny i stwarza groźbę dla bezpieczeństwa narodowego państw miłujących pokój, [...] postanowiły zawrzeć niniejszy Układ o Przyjaźni, Współpracy i Pomocy Wzajemnej. [...]

c1 Źródło: , [w:] Prawo w stosunkach międzynarodowych. Wybór dokumentów, Warszawa 1996.

Układające się Strony zobowiązują się nie brać udziału w jakichkolwiek koalicjach lub sojuszach i nie zawierać żadnych porozumień, których cele pozostają w sprzeczności z celami niniejszego Układu. [...]

c2 Źródło: , [w:] Układ o przyjaźni, współpracy i pomocy wzajemnej, Dz.U.55.30.182, dostępny w internecie: prawo.pl, Warszawa 14.05.1955.
RZfAvSdUai2aH
Pytanie 1. Powstania jakiej organizacji dotyczy powyższy materiał źródłowy? (Uzupełnij).
R4q01zM7ifH4t
Pytanie 2. Podaj datę i wyjaśnij, jaka była przyczyna jego powołania. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Korzystając ze zdobytych już informacji (tekst źródłowy prof. Jadwigi Kiwerskiej), wyjaśnij, jaki model dekolonizacji w Afryce zastosowały władze Wielkiej Brytanii.

R1edkMjGxnWIg
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).