Sprawdź się
Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.
Przyporządkuj do odpowiedniej kategorii skutki społeczne, polityczne i gospodarcze II wojny światowej.
Zapoznaj się z mapą oraz przeczytaj poniższy fragment tekstu źródłowego, a następnie wykonaj polecenie.
Źródło A
![Ilustracja przedstawia mapę Europy z zaznaczonym zielonym kolorem obszarem RFN.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1CJ2C8DSxfjj/1637856831/2f6dQ6oA0QYf30Lr8b1O408Hm1ODze0d.png)
Źródło B
Konstytucja Niemiec - PreambułaPreambuła […]
Mając świadomość swojej odpowiedzialności przed Bogiem i ludźmi,
kierowany wolą, by jako równoprawny członek zjednoczonej Europy służyć pokojowi na świecie, Naród Niemiecki mocą swojej władzy ustrojodawczej przyjął niniejszą Ustawę Zasadniczą.
Niemcy, w krajach Badenia‑Wirtembergia, Bawaria, Berlin, Brandenburgia, Brema, Hamburg, Hesja, Meklemburgia‑Pomorze Przednie, Dolna Saksonia, Północna Nadrenia‑Westfalia, Nadrenia‑Palatynat, Kraj Saary, Saksonia, Saksonia‑Anhalt, Szlezwik‑Holsztyn i Turyngia, w swobodnym samostanowieniu zakończyli dzieło wolności i jedności Niemiec. W ten sposób niniejsza Ustawa Zasadnicza wiąże cały Naród Niemiecki.
Źródło: Konstytucja Niemiec - Preambuła, [w:] USTAWA ZASADNICZA REPUBLIKI FEDERALNEJ NIEMIEC z 23 maja 1949 roku, tłum. B. Banaszak; A. Malicka, dostępny w internecie: biblioteka.sejm.gov.pl, s. 521. libr.sejm.gov.pl.
Uzupełnij tabelę na podstawie mapy.
Uzupełnij tabelę na podstawie opisu mapy.
![Ilustracja przedstawia mapę świata z oznaczonymi czterema punktami: A - Wyspy na wschodnim wybrzeżu Ameryki Środkowej, B - Europa środkowa, C - wschodnie wybrzeże Azji oraz południowo‑wschodnie wybrzeże Azji.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R7YHF8NA8QkJS/1637856832/20OrJy3A81njI0hERUA9L4TbfAYqWeeO.png)
Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenia.
![Fotografia przedstawia monetę. Na awersie widać mężczyznę w mundurze z wąsami, wokół niego napis J.V. Stalin oraz data: 21 grudzień 1949 roku. Na rewersie znajduje się lew w koronie stojący na dwóch tylnych łapach, a wokół niego napis Republika Ceskoslovenska i liczba sto.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RFv8iumt7yE0j/1637856833/1FmCokbczP2ueOjtOvhpu253R9OvjdEn.jpg)
Wskaż dwie ilustracje, które odnoszą się bezpośrednio do skutków II wojny światowej. Uzasadnij swój wybór.
Zapoznaj się z materiałem źródłowym – fragmentem dokumentu, a następnie wykonaj polecenia.
Układające się Strony, potwierdzając ponownie swoje dążenie do stworzenia systemu bezpieczeństwa zbiorowego w Europie, […] uwzględniając jednocześnie sytuację, jaka powstała w Europie w wyniku ratyfikacji układów paryskich, przewidujących utworzenie nowego ugrupowania wojennego w postaci „Unii Zachodnioeuropejskiej” z udziałem remilitaryzowanych Niemiec Zachodnich i ich włączeniem do bloku północnoatlantyckiego, co wzmaga niebezpieczeństwo nowej wojny i stwarza groźbę dla bezpieczeństwa narodowego państw miłujących pokój, [...] postanowiły zawrzeć niniejszy Układ o Przyjaźni, Współpracy i Pomocy Wzajemnej. [...]
Źródło: , [w:] Prawo w stosunkach międzynarodowych. Wybór dokumentów, Warszawa 1996.
Układające się Strony zobowiązują się nie brać udziału w jakichkolwiek koalicjach lub sojuszach i nie zawierać żadnych porozumień, których cele pozostają w sprzeczności z celami niniejszego Układu. [...]
Źródło: , [w:] Układ o przyjaźni, współpracy i pomocy wzajemnej, Dz.U.55.30.182, dostępny w internecie: prawo.pl, Warszawa 14.05.1955.
Korzystając ze zdobytych już informacji (tekst źródłowy prof. Jadwigi Kiwerskiej), wyjaśnij, jaki model dekolonizacji w Afryce zastosowały władze Wielkiej Brytanii.