Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RR2BJGgmrQmIi1
Ćwiczenie 1
Zaznacz odpowiedź. Podmiot wiersza Padlina uznaje za najwyższą wartość: Możliwe odpowiedzi: 1. nieprzemijalność, 2. śmierć, 3. brzydotę, 4. urodę
11
Ćwiczenie 2

Wypisz z utworu Padlina trzy wyrazy (różne formy gramatyczne: rzeczownik, przymiotnik, czasownik) o szczególnie dosadnym charakterze.

R1EHsgfObYxWt
(Uzupełnij).
R163exo7MSOpp11
Ćwiczenie 3
Podanym fragmentom A-C przyporządkuj funkcję, jaką każdy z nich pełni w wierszu. Opis sytuacji wyjściowej. Możliwe odpowiedzi: 1. A jednak upodobnisz się do tego błota,
Co tchem zaraźliwym zieje, 2. Czerwie biegły za obcym im brzmieniem muzycznym
Jak wiatr i woda bieżąca, 3. Przypomnij sobie, cośmy widzieli, jedyna,
W ten letni, tak piękny poranek, 4. -, 5. - Porównanie odwołujące się do zmysłowych wrażeń. Możliwe odpowiedzi: 1. A jednak upodobnisz się do tego błota,
Co tchem zaraźliwym zieje, 2. Czerwie biegły za obcym im brzmieniem muzycznym
Jak wiatr i woda bieżąca, 3. Przypomnij sobie, cośmy widzieli, jedyna,
W ten letni, tak piękny poranek, 4. -, 5. - Wyrażenie refleksji. Możliwe odpowiedzi: 1. A jednak upodobnisz się do tego błota,
Co tchem zaraźliwym zieje, 2. Czerwie biegły za obcym im brzmieniem muzycznym
Jak wiatr i woda bieżąca, 3. Przypomnij sobie, cośmy widzieli, jedyna,
W ten letni, tak piękny poranek, 4. -, 5. - Wysłowienie zachwytu. Możliwe odpowiedzi: 1. A jednak upodobnisz się do tego błota,
Co tchem zaraźliwym zieje, 2. Czerwie biegły za obcym im brzmieniem muzycznym
Jak wiatr i woda bieżąca, 3. Przypomnij sobie, cośmy widzieli, jedyna,
W ten letni, tak piękny poranek, 4. -, 5. - Podsumowanie treści wiersza. Możliwe odpowiedzi: 1. A jednak upodobnisz się do tego błota,
Co tchem zaraźliwym zieje, 2. Czerwie biegły za obcym im brzmieniem muzycznym
Jak wiatr i woda bieżąca, 3. Przypomnij sobie, cośmy widzieli, jedyna,
W ten letni, tak piękny poranek, 4. -, 5. -
11
Ćwiczenie 4

Na poniższej ilustracji Carlosa Schwabe do Kwiatów zła Charles’a Baudelaire’a wskaż przynajmniej trzy elementy, które nie współgrają z klasyczną definicją piękna.

R1XOElDM8C4GD
Carlos Schwabe, ilustracja do wiersza Zmierzch z tomu Kwiaty zła Charles’a Baudelaire’a (1900).
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia, domena publiczna.
RI7mO48fF6UU5
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4
R1QQ8LJIeod9P
(Uzupełnij).
R8V9q2S8DD9Fv
Propozycje Tekst, Tekst 2, Tekst, Tekst 2
211
Ćwiczenie 5
RlGEBmzyqev791
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
Źródło: dostępny w internecie: Ilustracje 1-3 commons.wikimedia; Ilustracja 4 flickr.com CC BY 2.0.
2
Ćwiczenie 5
R1HQRKKKXacEo
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Na podstawie Padliny, innych wierszy Charles’a Baudelaire’a oraz informacji zawartych w audiobooku sformułuj definicję piękna zgodną z estetyką poezji francuskiego artysty.

Rp9q2YpmdE7ko
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z wierszem Charles’a Baudelaire’a Piękno i napisz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie, czy przedstawiony w nim ideał piękna jest spójny z estetyką innych utworów poety.

Charles Baudelaire Piękno

Jam piękna, o śmiertelni, niby sen z granitu,
A pierś ma, gdzie krwawiła niejedna pierś żywa,
Jest dla poety źródłem, z którego wypływa
Miłość wieczna i niema jak materia bytu.

Króluję wśród lazurów jak Sfinks niezbadany,
Biel serca łączę z śniegiem łabędziego puchu;
Niszczącego harmonię nienawidzę ruchu;
I łzy są dla mnie obce, i śmiech mi nie znany.

Poeci u stóp mojej wyniosłej postawy,
Którą zda się, że wzięłam od dumnych pomników,
Cały żywot swój strawią na nauce krwawej;

Bo mam, by oczarować moich miłośników,
Zwierciadła, w których świata pięknieją obrazy:
Oczy me, wielkie oczy – o blaskach bez skazy!

2 Źródło: Charles Baudelaire, Piękno, [w:] Symboliści francuscy (od Baudelaire’a do Valéry’ego), oprac. M. Jastrun, tłum. S.K. Brzozowski, wybór M. Jastrun, Wrocław 1965, s. 22.
RawP1YcsRZNDd
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Napisz notatkę w formie punktów, w której porównasz estetykę Padliny Baudelaire’a z estetyką hymnu Dies irae Jana Kasprowicza.

R1OulOLdqbxUl
(Uzupełnij).
Praca domowa

Poszukaj we współczesnej kulturze (filmowej, muzycznej, literackiej, teatralnej itd.) dzieł, w których jest wyeksponowana brzydota, podobnie jak w Padlinie Baudelaire’a. Przygotuj się do dyskusji na temat roli brzydoty w sztuce XXI wieku.