Sprawdź się
Wypisz z utworu Padlina trzy wyrazy (różne formy gramatyczne: rzeczownik, przymiotnik, czasownik) o szczególnie dosadnym charakterze.
Co tchem zaraźliwym zieje, 2. Czerwie biegły za obcym im brzmieniem muzycznym
Jak wiatr i woda bieżąca, 3. Przypomnij sobie, cośmy widzieli, jedyna,
W ten letni, tak piękny poranek, 4. -, 5. - Porównanie odwołujące się do zmysłowych wrażeń. Możliwe odpowiedzi: 1. A jednak upodobnisz się do tego błota,
Co tchem zaraźliwym zieje, 2. Czerwie biegły za obcym im brzmieniem muzycznym
Jak wiatr i woda bieżąca, 3. Przypomnij sobie, cośmy widzieli, jedyna,
W ten letni, tak piękny poranek, 4. -, 5. - Wyrażenie refleksji. Możliwe odpowiedzi: 1. A jednak upodobnisz się do tego błota,
Co tchem zaraźliwym zieje, 2. Czerwie biegły za obcym im brzmieniem muzycznym
Jak wiatr i woda bieżąca, 3. Przypomnij sobie, cośmy widzieli, jedyna,
W ten letni, tak piękny poranek, 4. -, 5. - Wysłowienie zachwytu. Możliwe odpowiedzi: 1. A jednak upodobnisz się do tego błota,
Co tchem zaraźliwym zieje, 2. Czerwie biegły za obcym im brzmieniem muzycznym
Jak wiatr i woda bieżąca, 3. Przypomnij sobie, cośmy widzieli, jedyna,
W ten letni, tak piękny poranek, 4. -, 5. - Podsumowanie treści wiersza. Możliwe odpowiedzi: 1. A jednak upodobnisz się do tego błota,
Co tchem zaraźliwym zieje, 2. Czerwie biegły za obcym im brzmieniem muzycznym
Jak wiatr i woda bieżąca, 3. Przypomnij sobie, cośmy widzieli, jedyna,
W ten letni, tak piękny poranek, 4. -, 5. -
Podanym fragmentom A-C przyporządkuj funkcję, jaką każdy z nich pełni w wierszu.
-, Czerwie biegły za obcym im brzmieniem muzycznym <br> Jak wiatr i woda bieżąca, Przypomnij sobie, cośmy widzieli, jedyna,<br> W ten letni, tak piękny poranek, -, A jednak upodobnisz się do tego błota,<br> Co tchem zaraźliwym zieje
Opis sytuacji wyjściowej. | |
Porównanie odwołujące się do zmysłowych wrażeń. | |
Wyrażenie refleksji. | |
Wysłowienie zachwytu. | |
Podsumowanie treści wiersza. |
Na poniższej ilustracji Carlosa Schwabe do Kwiatów zła Charles’a Baudelaire’a wskaż przynajmniej trzy elementy, które nie współgrają z klasyczną definicją piękna.
Na podstawie Padliny, innych wierszy Charles’a Baudelaire’a oraz informacji zawartych w audiobooku sformułuj definicję piękna zgodną z estetyką poezji francuskiego artysty.
Zapoznaj się z wierszem Charles’a Baudelaire’a Piękno i napisz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie, czy przedstawiony w nim ideał piękna jest spójny z estetyką innych utworów poety.
PięknoJam piękna, o śmiertelni, niby sen z granitu,
A pierś ma, gdzie krwawiła niejedna pierś żywa,
Jest dla poety źródłem, z którego wypływa
Miłość wieczna i niema jak materia bytu.Króluję wśród lazurów jak Sfinks niezbadany,
Biel serca łączę z śniegiem łabędziego puchu;
Niszczącego harmonię nienawidzę ruchu;
I łzy są dla mnie obce, i śmiech mi nie znany.Poeci u stóp mojej wyniosłej postawy,
Którą zda się, że wzięłam od dumnych pomników,
Cały żywot swój strawią na nauce krwawej;Bo mam, by oczarować moich miłośników,
Zwierciadła, w których świata pięknieją obrazy:
Oczy me, wielkie oczy – o blaskach bez skazy!
Napisz notatkę w formie punktów, w której porównasz estetykę Padliny Baudelaire’a z estetyką hymnu Dies irae Jana Kasprowicza.
Poszukaj we współczesnej kulturze (filmowej, muzycznej, literackiej, teatralnej itd.) dzieł, w których jest wyeksponowana brzydota, podobnie jak w Padlinie Baudelaire’a. Przygotuj się do dyskusji na temat roli brzydoty w sztuce XXI wieku.