Sprawdź się
Przeanalizuj zamieszczoną poniżej ilustrację i wskaż zdania prawdziwe oraz fałszywe.
Zapoznaj się z opisem ilustracji, wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
![Ilustracja przedstawia ołtarz - pentaptyk. Zbudowany jest główne części z rzeźbionymi figurami i przylegającymi do tej części skrzydłami. Każde skrzydło składa się z trzech rzeźbionych scen.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1MrTXUddoXbO/1647516164/Oddxo1XO98NGO4Xry8jIw0TjPsQD5Zii.jpg)
Do ilustracji przyporządkuj właściwy podpis.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i odpowiedz na pytania.
Postanowienia siódmego (nicejskiego) soboru ekumenicznego z 787 roku[...] Wyrób ikon nie jest wynalazkiem malarzy, lecz stanowi wyraz uznanych zasad Kościoła katolickiego. Wszystko, co jest dawne, zasługuje na szacunek, rzecze święty Bazyli, a świadectwo tego mamy i w starożytności naszej instytucji i w naukach naszych natchnionych Ojców, a mianowicie, że gdy oglądali oni ikony w kościołach świętych, byli z tego zadowoleni, a gdy sami kościoły budowali, umieszczali w nich ikony. [...] Idea i tradycja pochodzą więc od nich, a nie od malarza; dziedzina malarza jest bowiem ograniczona do jego sztuki, gdy zasady działania oczywiście należą do Świętych Ojców, którzy podejmowali budowę. Imię Chrystus wskazuje na boskość podobnie jak i na ludzkość – dwie doskonałe natury Zbawiciela. Nauczono chrześcijan przedstawiać obraz Chrystusa w zgodzie z Jego widzialną naturą, a nie z tą, która sprawia, iż nie jest widzialny; ta druga bowiem nie daje się opisać i wiemy z Ewangelii, że nikt nigdy Boga swymi oczami nie oglądał. Skoro więc przedstawia się Chrystusa zgodnie z Jego ludzką naturą, jest rzeczą oczywistą, że chrześcijanie – jak to wykazała Prawda – uznają zgodność obrazu widzialnego z archetypem tylko co do imienia, leczenie co do natury; a tymczasem ci nierozumni ludzie mówią, że nie ma różnicy między obrazem i jego pierwowzorem i przypasują tożsamość natury rzeczom, które posiadają natury odmienne. Któż nie Wyśmieje ich głupoty? [...]
Źródło: Postanowienia siódmego (nicejskiego) soboru ekumenicznego z 787 roku, [w:] Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500, oprac. Jan Białostocki, wybór Jan Białostocki, Warszawa 1988, s. 214.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i na podstawie jego treści wykonaj zamieszczone pod nim polecenia.
Poglądy Bernarda z Clairvaux na temat sztukiWystawia się na pokaz bardzo piękny obraz jakiegoś świętego lub świętej i wierzy się, że tym większy święty, im bardziej kolorowy. Biegną ludzie i całują, wzywa się do składania darów i bardziej podziwiają piękno, niż czczą świętość. Jak sądzisz, czego się szuka w tym wszystkim, skruszenia pokutników, czy podziwu oglądających? O próżności nad próżnościami, bardziej jeszcze szalona niż próżna! Ściany Kościoła błyszczą złotem, a biedacy w nim golizną. Kościół kamienie przyobleka złotem, a synów swych porzuca nagich... W klasztorach, w obliczu braci czytających, jaki sens mają te śmieszne potworności, dziwne jakieś brzydkie piękno i piękna brzydota. Cóż robią tam nieczyste małpy, dzikie lwy i potworne centaury, półludzie, pręgowane tygrysy, co robią walczący żołnierze i grający na trąbkach myśliwi? Nie mówię o olbrzymiej wysokości domów bożych, o nadmiernej ich długości, zbędnej szerokości, zbytkownym wyposażeniu, przesadnych malowidłach, które, ściągając wzrok modlących się, rozpraszają jednocześnie ich uczucie. (…) Ale mniejsza o to, niech już tak będzie na chwałę bożą.
Źródło: Poglądy Bernarda z Clairvaux na temat sztuki, [w:] Wł. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. II, Wrocław 1962, s. 220.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj zamieszczone pod nim polecenia.
Wiedeń zamknięty jest pierścieniem murów, długim na 2000 kroków i ma duże przedmieścia, które również otoczone są rowami i wałami. Miasto samo też otoczone potężnym rowem, oraz szerokim i wysokim wałem. Poza rowem znajdują się grube i wysokie mury z licznymi wieżami i przedmurzami, dogodnymi do obrony. Domy mieszczan są obszerne i ozdobione bogatą ornamentacją, mimo to jednakże trwałe i mocne. Wszakże tam spotyka się sklepione bramy i szerokie dziedzińce. Na miejscu trykliniów [sala jadalna] znajdujemy tam jednak pokoje do ogrzewania, które zwą się izbami, a które konieczne są do przebycia srogiej zimy. Okna ze szkła wpuszczają światło, bramy zaś są przeważnie z żelaza (...) Ulice są wybrukowane twardymi kamieniami, tak koła wozów nie mogą ich ryć z łatwością. Dla Boga najwyższego i świętych w niebie poświęcone są wspaniałe, obszerne kościoły, zbudowane z ciosanego kamienia, o wysokich sklepieniach, godne podziwu z powodu całych szeregów kolumn. Jest też w nich wiele i to cennych relikwii świętych, oprawnych w złoto, srebro i drogie kamienie. Kościoły są ozdobione wspaniale i zasobne w sprzęty (...)
Cytat za: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 8, Miasta i mieszczaństwo średniowiecza (do schyłku XV wieku), oprac. R. Heck, Warszawa 1959.
2. Półkoliste lub ostrołukowe pole nad drzwiami. To 1. krużganek, 2. tympanon, 3. Barbakan, 4. rozeta, 5. apsyda.
3. Duży kolisty otwór okienny w szczytach lub nad portalami. To 1. krużganek, 2. tympanon, 3. Barbakan, 4. rozeta, 5. apsyda.
4. Nisza ołtarzowa na zamknięciu chóru. To 1. krużganek, 2. tympanon, 3. Barbakan, 4. rozeta, 5. apsyda.
5. Element systemu obronnego, stanowiący rozwiniętą formę przedbramia.
To 1. krużganek, 2. tympanon, 3. Barbakan, 4. rozeta, 5. apsyda.
Przeanalizuj poniższe ilustracje i wykonaj zamieszczone pod nimi polecenia.
Ilustracja nr 1
![Ilustracja](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RG3M7Flnygh4g/1647516176/sdKgA9FDclU0Pt3lo7nulaayYzCOAdkq.jpg)
Ilustracja nr 2
![Ilustracja](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RHHM4hAZvzElj/1647516178/1LVSw8wQVV5olTLoTLQS2SNUXedyGf1M.jpg)