1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj zamieszczoną poniżej ilustrację i wskaż zdania prawdziwe oraz fałszywe.

Zapoznaj się z opisem ilustracji, wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.

R1MrTXUddoXbO
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1IvxKk3NYrRw
Łączenie par. . Autorem ołtarza przedstawionego na rysunku był Wit Stwosz.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ołtarz znajduje się w katedrze wawelskiej w Krakowie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ołtarz został wykonany w stylu romańskim.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Do ilustracji przyporządkuj właściwy podpis.

RHIs1SZm6BDu8
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1E5Ol33snzCf
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i odpowiedz na pytania.

Postanowienia siódmego (nicejskiego) soboru ekumenicznego z 787 roku

[...] Wyrób ikon nie jest wynalazkiem malarzy, lecz stanowi wyraz uznanych zasad Kościoła katolickiego. Wszystko, co jest dawne, zasługuje na szacunek, rzecze święty Bazyli, a świadectwo tego mamy i w starożytności naszej instytucji i w naukach naszych natchnionych Ojców, a mianowicie, że gdy oglądali oni ikony w kościołach świętych, byli z tego zadowoleni, a gdy sami kościoły budowali, umieszczali w nich ikony. [...] Idea i tradycja pochodzą więc od nich, a nie od malarza; dziedzina malarza jest bowiem ograniczona do jego sztuki, gdy zasady działania oczywiście należą do Świętych Ojców, którzy podejmowali budowę. Imię Chrystus wskazuje na boskość podobnie jak i na ludzkość – dwie doskonałe natury Zbawiciela. Nauczono chrześcijan przedstawiać obraz Chrystusa w zgodzie z Jego widzialną naturą, a nie z tą, która sprawia, iż nie jest widzialny; ta druga bowiem nie daje się opisać i wiemy z Ewangelii, że nikt nigdy Boga swymi oczami nie oglądał. Skoro więc przedstawia się Chrystusa zgodnie z Jego ludzką naturą, jest rzeczą oczywistą, że chrześcijanie – jak to wykazała Prawda – uznają zgodność obrazu widzialnego z archetypem tylko co do imienia, leczenie co do natury; a tymczasem ci nierozumni ludzie mówią, że nie ma różnicy między obrazem i jego pierwowzorem i przypasują tożsamość natury rzeczom, które posiadają natury odmienne. Któż nie Wyśmieje ich głupoty? [...]

1 Źródło: Postanowienia siódmego (nicejskiego) soboru ekumenicznego z 787 roku, [w:] Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500, oprac. Jan Białostocki, wybór Jan Białostocki, Warszawa 1988, s. 214.
R14hKO41lSXya
Nazwij, scharakteryzuj i wymień główne strony sporu, do którego odnosi się cytowane źródło. (Uzupełnij). Wyjaśnij, jakie stanowisko w tej sprawie zajął sobór nicejski oraz przedstaw argumenty, na które się powołał. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4
R17RBsYV2MCcn
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RWtUGiqS0kg2Q
W romańskiej i gotyckiej architekturze sakralnej galeryjka mieszcząca się wewnątrz kościoła, w grubości muru to: Możliwe odpowiedzi: 1. triforium
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i na podstawie jego treści wykonaj zamieszczone pod nim polecenia.

Poglądy Bernarda z Clairvaux na temat sztuki

Wystawia się na pokaz bardzo piękny obraz jakiegoś świętego lub świętej i wierzy się, że tym większy święty, im bardziej kolorowy. Biegną ludzie i całują, wzywa się do składania darów i bardziej podziwiają piękno, niż czczą świętość. Jak sądzisz, czego się szuka w tym wszystkim, skruszenia pokutników, czy podziwu oglądających? O próżności nad próżnościami, bardziej jeszcze szalona niż próżna! Ściany Kościoła błyszczą złotem, a biedacy w nim golizną. Kościół kamienie przyobleka złotem, a synów swych porzuca nagich... W klasztorach, w obliczu braci czytających, jaki sens mają te śmieszne potworności, dziwne jakieś brzydkie piękno i piękna brzydota. Cóż robią tam nieczyste małpy, dzikie lwy i potworne centaury, półludzie, pręgowane tygrysy, co robią walczący żołnierze i grający na trąbkach myśliwi? Nie mówię o olbrzymiej wysokości domów bożych, o nadmiernej ich długości, zbędnej szerokości, zbytkownym wyposażeniu, przesadnych malowidłach, które, ściągając wzrok modlących się, rozpraszają jednocześnie ich uczucie. (…) Ale mniejsza o to, niech już tak będzie na chwałę bożą.

2 Źródło: Poglądy Bernarda z Clairvaux na temat sztuki, [w:] Wł. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. II, Wrocław 1962, s. 220.
RYpXy0AbOMOvO
Napisz, jakie stanowisko w sprawie bogactwa architektury i wystroju świątyń zajął autor przekazu, a następnie przedstaw jego argumentację. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj zamieszczone pod nim polecenia.

Wiedeń zamknięty jest pierścieniem murów, długim na 2000 kroków i ma duże przedmieścia, które również otoczone są rowami i wałami. Miasto samo też otoczone potężnym rowem, oraz szerokim i wysokim wałem. Poza rowem znajdują się grube i wysokie mury z licznymi wieżami i przedmurzami, dogodnymi do obrony. Domy mieszczan są obszerne i ozdobione bogatą ornamentacją, mimo to jednakże trwałe i mocne. Wszakże tam spotyka się sklepione bramy i szerokie dziedzińce. Na miejscu trykliniów [sala jadalna] znajdujemy tam jednak pokoje do ogrzewania, które zwą się izbami, a które konieczne są do przebycia srogiej zimy. Okna ze szkła wpuszczają światło, bramy zaś są przeważnie z żelaza (...) Ulice są wybrukowane twardymi kamieniami, tak koła wozów nie mogą ich ryć z łatwością. Dla Boga najwyższego i świętych w niebie poświęcone są wspaniałe, obszerne kościoły, zbudowane z ciosanego kamienia, o wysokich sklepieniach, godne podziwu z powodu całych szeregów kolumn. Jest też w nich wiele i to cennych relikwii świętych, oprawnych w złoto, srebro i drogie kamienie. Kościoły są ozdobione wspaniale i zasobne w sprzęty (...)

3 Cytat za: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 8, Miasta i mieszczaństwo średniowiecza (do schyłku XV wieku), oprac. R. Heck, Warszawa 1959.
R1Awh29N8qiHc
Wymień składniki systemu obronnego Wiednia. (Uzupełnij). Rozstrzygnij, czy cytowany opis dotyczy Wiednia wczesno- czy późnośredniowiecznego. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
RnBEn5ZFMf2NX
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Długi korytarz okalający wewnętrzny dziedziniec., 2. Półkoliste lub ostrołukowe pole nad drzwiami., 3. Duży kolisty otwór okienny w szczytach lub nad portalami., 4. Nisza ołtarzowa na zamknięciu chóru., 5. Element systemu obronnego, stanowiący rozwiniętą formę przedbramia.
RIjV7b2Zuimic
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem. 1. Długi korytarz okalający wewnętrzny dziedziniec. To 1. krużganek, 2. tympanon, 3. Barbakan, 4. rozeta, 5. apsyda.
2. Półkoliste lub ostrołukowe pole nad drzwiami. To 1. krużganek, 2. tympanon, 3. Barbakan, 4. rozeta, 5. apsyda.
3. Duży kolisty otwór okienny w szczytach lub nad portalami. To 1. krużganek, 2. tympanon, 3. Barbakan, 4. rozeta, 5. apsyda.
4. Nisza ołtarzowa na zamknięciu chóru. To 1. krużganek, 2. tympanon, 3. Barbakan, 4. rozeta, 5. apsyda.
5. Element systemu obronnego, stanowiący rozwiniętą formę przedbramia.
To 1. krużganek, 2. tympanon, 3. Barbakan, 4. rozeta, 5. apsyda.
31
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższe ilustracje i wykonaj zamieszczone pod nimi polecenia.

Ilustracja nr 1

RG3M7Flnygh4g
Źródło: Aniacra, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Ilustracja nr 2

RHHM4hAZvzElj
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R7ZnPZ0O4NHQ6
Do ilustracji dobierz odpowiadające im nazwy. Ilustracja nr 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Drzwi gnieźnieńskie, 2. Drzwi płockie Ilustracja nr 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Drzwi gnieźnieńskie, 2. Drzwi płockie
R1G2qWdNntmZv
(Uzupełnij).
R5xnOCJAK2CaL
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Drzwi gnieźnieńskie przedstawiają losy Pięciu Braci Męczenników., 2. Drzwi gnieźnieńskie zostały wykonane metodą na wosk tracony., 3. Drzwi płockie stanowią zabytek kultury romańskiej, 4. Drzwi gnieźnieńskie zostały wykonane w stylu gotyckim