Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Ułóż w kolejności chronologicznej wydarzenia dotyczące wojen prowadzonych przez Rzeczpospolitą w XVII w.

R1Q6w2OrqWANf
Elementy do uszeregowania: 1. rozejm ze Szwecją w Sztumskiej Wsi, 2. ugoda z Kozakami w Hadziaczu, 3. pokój z Turcją w Karłowicach, 4. pokój z Rosją w Polanowie, 5. rozejm z Rosją w Andruszowie
1
Ćwiczenie 2

Rozstrzygnij, czy wylosowane elementy, dotyczące wojen prowadzonych przez Rzeczpospolitą w XVII w., do siebie pasują.

R1TgKHe2jVgXB
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RAeBmy8CTImvC
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Wskaż właściwe dokończenie zdania.

Zaznacz właściwe dokończenie zdania.

RiAbtZ2awnYDY
Największy zasięg terytorialny Rzeczpospolita Obojga Narodów osiągnęła w wyniku zawarcia traktatu w… Możliwe odpowiedzi: 1. Jamie Zapolskim., 2. Sztumskiej Wsi., 3. Karłowicach., 4. Polanowie.
2
Ćwiczenie 4

Połącz traktat pokojowy z panowaniem króla polskiego.

R1WNuxgpcLV8O
pokój w Oliwie Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Korybut Wiśniowiecki, 2. Jan III Sobieski, 3. Władysław IV Waza, 4. Jan Kazimierz Waza, 5. Zygmunt III Waza pokój w Polanowie Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Korybut Wiśniowiecki, 2. Jan III Sobieski, 3. Władysław IV Waza, 4. Jan Kazimierz Waza, 5. Zygmunt III Waza traktat w Buczaczu Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Korybut Wiśniowiecki, 2. Jan III Sobieski, 3. Władysław IV Waza, 4. Jan Kazimierz Waza, 5. Zygmunt III Waza pokój Grzymułtowskiego Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Korybut Wiśniowiecki, 2. Jan III Sobieski, 3. Władysław IV Waza, 4. Jan Kazimierz Waza, 5. Zygmunt III Waza rozejm w Dywilinie Możliwe odpowiedzi: 1. Michał Korybut Wiśniowiecki, 2. Jan III Sobieski, 3. Władysław IV Waza, 4. Jan Kazimierz Waza, 5. Zygmunt III Waza
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami i wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z opisami poniższych ilustracji i wykonaj polecenia.

Źródło A

RwhkzT4xq5dhI
Źródło: Szymon Kobyliński, Mateusz Siuchniński, Ilustrowana kronika Polaków, Warszawa 2005, s. 84.

Źródło B

RrkOV98cbjYpU
Postacie na medalu: INNOCENTY XI PAPIEŻ, LEOPOLD I CESARZ, JAN III KRÓL, MARCANTONIO GIUSTINIAN DOŻA WENECKI.
Źródło: dostępny w internecie: wilanow-palac.pl.

Rozstrzygnij, które zdania w poniższej tabeli są prawdziwe, a które fałszywe.

RZKztTC7jnyFu
Wydarzenie, którego przebieg przedstawiono w źródle A, miało miejsce za panowania Jana III Sobieskiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sojusz, którego zawarcie zostało upamiętnione na medalu (źródło B), był skierowany przeciwko Rosji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wydarzenie upamiętnione na medalu (źródło B) było skutkiem działań przedstawionych na ilustracji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z mapą, a następnie wskaż właściwe dokończenie zdań.

RtKL1qIEhv7tZ
Mapa terytorium Polski w XVII w.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., na podstawie: Wielka historia Polski, Kraków 2004, t. 5, s. 101, licencja: CC BY-SA 3.0.
R128JNKKw11fQ
Terytorium, które najpierw zostało utracone, a następnie odzyskane przez Rzeczpospolitą w XVII wieku, oznaczono na mapie numerem Możliwe odpowiedzi: 1. 1., 2. 2., 3. 3., 4. 4.
R1BE4eePuChYp
Obszar ten został odzyskany przez Rzeczpospolitą na mocy pokoju wieczystego w Możliwe odpowiedzi: 1. Oliwie., 2. Buczaczu., 3. Karłowicach., 4. Andruszowie.
RF1qzXgxZOf2a
Dokończ zdanie. Rzeczpospolita odzyskała obszar Ukrainy Prawobrzeżnej i Podola z Kamieńcem Podolskim na mocy pokoju wieczystego w... Możliwe odpowiedzi: 1. Karłowicach., 2. Oliwie., 3. Buczaczu., 4. Andruszowie.
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z poniższymi materiałami źródłowymi, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło A: plan bitwy z 1. połowy XVII w.

R1Qpqa03oeVtk
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Źródło B: Julian Ursyn Niemcewicz, Śpiewy historyczne (fragmenty)

Ilekroć Polska nieprzyjaciół miała,
On wszystkich walczy, zwycięża:
Turczyn, Szwed mężny i Moskwa doznała
Dzielności jego oręża. […]
Już się żałosny płacz w obozie wszczyna,
Pogonie kirem okryte:
Ten świetne pod nim zwycięstwa wspomina,
Ów miasta szturmem dobyte.
Osman, czcząc w wodzu pomyślność oręża,
Acz silna jego potęga,
Na martwych zwłokach walecznego męża
Mir wieczny Polsce przysięga.

A Źródło: tekst dostępny online: literat.ug.edu.pl.

Rozstrzygnij, czy obydwa źródła informują o dokonaniach tego samego wodza. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do obu źródeł.

R1Ryq3WuSzV9m
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: Tak, Nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z poniższym tekstem i wykonaj polecenia.

Mowa króla polskiego na sejmie w 1661 r.
Konsyderując ja tedy, iż to już od dwóchset lat z linii macierzystej, a od siedmiudziesiąt z ojczystej, dom mój wolnymi waszmościów głosami na tym tronie jest posadzony; żem i sam w tej ojczyźnie zrodzony, wychowany i od waszmościów obrany panuję, […] żebym ja mógł i po śmierci mojej, na wdzięczne wspomnienie zasłużywszy, w sercach waszmościów trwać, przewiódłszy waszmościów przez zachęcenie i zezwolenie moje do wolnej elekcji, która tylko za żywota mojego przedsięwzięta, istotnie wolną być może […]. Nie potrzeba waszmościom wywodzić, co wszystkim wiadomo, jakie są korzyści elekcji, a jakie niebezpieczeństwa bezkrólewia. […] W dawnych bowiem czasach większa była prostota i szczerość i sprawiedliwość w przodkach naszych; nie znaliśmy się na interesach i względach panów cudzoziemskich, a dopiero na fakcjach. Oni też nie przejrzeli bogactw naszych, przyjaźń naszą lekceważyli. Na ten czas wojsk żadnych zaciągowych nie było; o borgowej służbie i z niej idącej konfederacji nigdy nie słychano; nie było niebezpieczeństwa, żeby jedna strona drugiej przemocą wpychała na tron pana; a lubo by to bywało, nie trzeba się było bać, żeby nas sąsiedzi między siebie rozerwali.
Obecnie, niestety! (o gdybym był fałszywym prorokiem) wszystkie te nieszczęścia zagrażają z coraz większą pewnością i obawiać się należy, iż bez takiej elekcji stanie się Rzeczpospolita łupem okolicznych narodów. Moskwa i Ruś odwołają się do ludów jednego z nimi języka i Litwę dla siebie przeznaczą; granice Wielkopolski staną otworem dla Brandenburczyka, a przypuszczać należy, iż o całe Prusy certować zechce, czy przez ugodę ze Szwedami, czy przez wojnę na własnym teatrze; zresztą dom austriacki, spoglądający łakomie na Kraków, nie opuści dogodnej dla siebie sposobności i przy powszechnym rozgrywaniu państwa nie wstrzyma się od zaboru.

B Źródło: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 17, Upadek międzynarodowego znaczenia polski w wieku XVII–XVIII, oprac. Z. Libiszowska, Warszawa 1960, s. 8.

Rozpoznaj króla Polski, który wygłosił mowę na sejmie. Uzasadnij odpowiedź, podając dwa argumenty.

R1EC3LAFLZCCq
Król: (Uzupełnij). Uzasadnienie: (Uzupełnij).

Wyjaśnij, na czym miała polegać reforma wolnej elekcji zaproponowana przez króla.

RsIc5TWCkfl4d
(Uzupełnij).

Rozstrzygnij, czy przewidywania króla dotyczące zagrożeń dla Rzeczypospolitej się sprawdziły. Uzasadnij odpowiedź.

R1PbFusBD35Vd
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).