Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej Pierwsza fotografia Hitlera. Określ funkcje umieszczonych w tabeli środków artystycznego wyrazu.

RYtbWZaLgb3Fp1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RFt5KiELRQ1TB1
Środek stylistyczny. Funkcja w wierszu. Pytania. (Uzupełnij). Wyliczenia. (Uzupełnij).
Wisława Szymborska Pierwsza fotografia Hitlera

A któż to jest ten mały dzidziuś w kaftaniku?
Toż to mały Adolfek, syn państwa Hitlerów!
Może wyrośnie na doktora praw?
Albo będzie tenorem w operze wiedeńskiej?
Czyja to rączka, czyja, uszko, oczko, nosek?
Czyj brzuszek pełen mleka, nie wiadomo jeszcze:
drukarza, konsyliarza, kupca, księdza?
Dokąd te śmieszne nóżki zawędrują, dokąd?
Do ogródka, do szkoły, do biura, na ślub
może z córką burmistrza?

Bobo, aniołek, kruszyna, promyczek,
kiedy rok temu przychodził na świat,
nie brakło znaków na niebie i ziemi:
wiosenne słońce, w oknach pelargonie,
muzyka katarynki na podwórku,
pomyślna wróżba w bibułce różowej,
tuż przed porodem proroczy sen matki:
gołąbka we śnie widzieć – radosna nowina,
tegoż schwytać – przybędzie gość długo czekany.
Puk puk, kto tam, to stuka serduszko Adolfka.

Smoczek, pieluszka, śliniaczek, grzechotka,
chłopczyna, chwalić Boga i odpukać, zdrów,
podobny do rodziców, do kotka w koszyku,
do dzieci z wszystkich innych rodzinnych albumów.
No, nie będziemy chyba teraz płakać,
pan fotograf pod czarną płachtą zrobi pstryk.

Atelier Klinger, Grabenstrasse Braunau,
Braunau to niewielkie, ale godne miasto,
solidne firmy, poczciwi sąsiedzi,
woń ciasta drożdżowego i szarego mydła.
Nie słychać wycia psów i kroków przeznaczenia.
Nauczyciel historii rozluźnia kołnierzyk
i ziewa nad zeszytami.

fotografiahitlera Źródło: Wisława Szymborska, Pierwsza fotografia Hitlera , [w:] Wisława Szymborska, Ludzie na moście, Kraków 2016.
RfCnaiE7ptQKW11
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość zdań. Wiersz Wisławy Szymborskiej został oparty na koncepcie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiersz należy zaliczyć do liryki bezpośredniej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wierszu można wyróżnić dwie płaszczyzny czasowe – teraźniejszość dotyczącą dzieciństwa Adolfa Hitlera oraz zapowiedź tragicznej przyszłości, która pojawia się w ostatniej strofie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Oceń, czy biografia Stroopa mogłaby skłonić do podobnych refleksji jak biografia Hitlera, która stała się inspiracją dla wiersza Wisławy Szymborskiej Pierwsza fotografia Hitlera. Sformułuj wniosek dotyczący ewentualnych korelacji między tym, jak wyglądały ich młodzieńcze lata, a tym, jak potoczyły się dalsze losy późniejszych zbrodniarzy.

R1B9j6t2dEuNs
Podobieństwo pierwsze (Uzupełnij) Podobieństwo drugie (Uzupełnij) Wniosek (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z opisem fotografii przedstawiającym Jürgena Stroopa w różnych sytuacjach. Scharakteryzuj jego postawę, używając odpowiednich określeń. Zwróć uwagę na symbolikę gestów. 
Zapoznaj się z opisem fotografii przedstawiającym Jürgena Stroopa w różnych sytuacjach. Scharakteryzuj jego postawę, używając odpowiednich określeń. Zwróć uwagę na symbolikę gestów. 
RX5XQP6jCTwXw
Jürgen Stroop dokonujący przeglądu podległych mu oddziałów przed rozpoczęciem akcji w getcie warszawskim, 1943 rok
R1AT7pmdvOJJh
Jürgen Stroop (w środku, bez broni) obserwuje płonące getto warszawskie, 1943 rok
Rvz3dFedDu67H
Oskarżony o zbrodnie wojenne Jürgen Stroop w czasie procesu, 1951 rok
Rwl7r5gHGNx0T
POSTAWA (Uzupełnij) SYMBOLIKA GESTÓW (Uzupełnij).
R1BA3bksR6yaM21
Ćwiczenie 5
Stroop za jeden z ewenementów getta uznał walczące żydowskie kobiety. Przeczytaj fragment jego wypowiedzi na ich temat. Zaznacz fragmenty, które ujawniają podziw hitlerowca wobec biorących udział w powstaniu kobiet. „– Gdybym nie widział na własne oczy tych żydowskich dziewczyn z powstania w getcie, myślałbym, Herr Moczarski, że pan trochę koloryzuje. Ale wy tu, w Polsce, macie kobiety! [...] Myślę, że nie były to ludzkie istoty: chyba diablice albo boginie. Spokojne. Sprawne jak cyrkówki. Często strzelały z pistoletów jednocześnie z obu rąk. Zażarte w walce, do końca. Niebezpieczne w bezpośrednim zbliżeniu. Taka schwytana [...] wyglądała niby trusia. Całkowicie zrezygnowana. Aż tu raptem – gdy grupa naszych podeszła do niej na kilka kroków – jak nie sięgnie po ukryty w spódnicy lub szarawarach granat, jak nie rąbnie w SS-owców, jak nie zacznie miotać przekleństwa do dziesiątego pokolenia w przyszłość – to się włosy jeżyły! Ponosiliśmy w takich sytuacjach straty, więc rozkazałem nie brać więcej dziewczyn do niewoli, nie dopuszczać ich zbyt blisko i z daleka rozwalać pistoletami maszynowymi”.
Kazimierz Moczarski, Rozmowy z katem, Warszawa 2001, s. 204–205.
2
Ćwiczenie 5
R1YHJ2PxPvUYi2
„– Gdybym nie widział na własne oczy tych żydowskich dziewczyn z powstania w getcie, myślałbym, Herr Moczarski, że pan trochę koloryzuje. Ale wy tu, w Polsce, macie kobiety! [...] Myślę, że nie były to ludzkie istoty: chyba diablice albo boginie. Spokojne. Sprawne jak cyrkówki. Często strzelały z pistoletów jednocześnie z obu rąk. Zażarte w walce, do końca. Niebezpieczne w bezpośrednim zbliżeniu. Taka schwytana [...] wyglądała niby trusia. Całkowicie zrezygnowana. Aż tu raptem – gdy grupa naszych podeszła do niej na kilka kroków – jak nie sięgnie po ukryty w spódnicy lub szarawarach granat, jak nie rąbnie w SS-owców, jak nie zacznie miotać przekleństwa do dziesiątego pokolenia w przyszłość – to się włosy jeżyły! Ponosiliśmy w takich sytuacjach straty, więc rozkazałem nie brać więcej dziewczyn do niewoli, nie dopuszczać ich zbyt blisko i z daleka rozwalać pistoletami maszynowymi”. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z definicją zjawiska określanego mianem dysonansu poznawczego. Odnosząc się do biografii Stroopa oraz jego wypowiedzi dotyczącej żydowskich kobiet w getcie, sformułuj dwa argumenty potwierdzające tezę, że mógł on doświadczać dysonansu poznawczego.

DYSONANS POZNAWCZY
DYSONANS POZNAWCZY

stan napięcia psychicznego; doświadcza go osoba, u której jednocześnie pojawiają się dwa sprzeczne ze sobą elementy poznawcze

R14STxM17czWN2
argument pierwszy (Uzupełnij) argument drugi (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem uzasadnienia wyroku śmierci dla Jürgena Stroopa orzeczonym przez Sąd Wojewódzki dla m. st. Warszawy. Następnie oceń, które z podanych zdań należy uznać za prawdziwe, a które są fałszywe.

Kazimierz Moczarski Rozmowy z katem

Poszczególne fragmenty działania oskarżonego Stroopa w getcie, pomimo całej swej grozy i okropności, nie decydują jednak przy ocenie jego winy i rozmiaru jego odpowiedzialności. Cała bowiem akcja likwidacyjna getta, wszystkie morderstwa i całe zniszczenie, są jego dziełem. Obrona oskarżonego, że spełniał on tylko swój obowiązek żołnierski i wykonywał rozkazy swoich przełożonych, sądząc, że są one zgodne z prawem międzynarodowym, znajduje odparcie w faktach wyżej ustalonych. Organizacja i rozmiar bestialskich mordów i prześladowań dowodzi, że nie były one spontanicznymi czynami bezpośrednich oprawców, lecz że metoda działania narzucona została przez kierownika akcji [...] przez specjalnie do tej akcji wyznaczonego oskarżonego Stroopa, który z całą świadomością włączył się w wprowadzoną przez hitlerowców politykę antyżydowską i niezliczone morderstwa popełnione na mieszkańcach getta objął swą wolą i zamiarem. Powołanie, na usprawiedliwienie tych czynów, konwencji haskiej, nie mającej zastosowania do spraw zbójeckiej napaści, jakiej dokonali hitlerowcy wobec Polski w 1939 roku, i próba zbezczeszczenia uczestników bohaterskiego oporu piętnem „bandytów”, czynią wrażenie cynicznego szyderstwa.

Ćwiczenie9 Źródło: Kazimierz Moczarski, Rozmowy z katem, Warszawa 2001, s. 394–395.
RlprIosNTg50r3
Sąd, uzasadniając wyrok, skontrastował bohaterstwo osób biorących udział w walce z hitlerowcami z cyniczną postawą Stroopa w czasie procesu. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Sąd uwzględnił w swoim wyroku fakt, że Stroop był jedynie wykonawcą rozkazów swoich przełożonych. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Sąd skupił się nie tyle na zniszczeniach dokonanych przez podwładnych Stroopa w getcie, ile na jego kierowniczej roli w całej akcji. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Sąd uznał działania Stroopa oraz jego podwładnych w getcie warszawskim za akt ludobójstwa. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
31
Ćwiczenie 8

Odnieś się do sformułowania „człowiek z plasteliny”, którym określono Jürgena Stroopa w temacie lekcji. Czy uważasz, że adekwatnie opisuje postawę tego zbrodniarza? Sformułuj dwa argumenty na potwierdzenie swojej tezy.

R1PJSFnFsGnLB
(Uzupełnij).