Sprawdź się
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Konstytucja Stanów Zjednoczonych AmerykiArtykuł I
§1. Wszelka niniejszym przyznana władza ustawodawcza przysługuje Kongresowi Stanów Zjednoczonych, który składa się z Senatu i z Izby Reprezentantów. (…)
Artykuł II
§1. Władzę wykonawczą sprawuje prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki. Urząd swój pełni przez okres lat czterech, a wybierany jest wraz z obieranym na ten sam okres wiceprezydentem (…).
Artykuł III
§1. Władzę sądową Stanów Zjednoczonych sprawuje jeden Sąd Najwyższy oraz takie sądy niższe, jakie z biegiem czasu Kongres ustanowi i utworzy. Sędziowie zarówno Sądu Najwyższego, jak i niższych sądów pozostają na swym urzędzie, dopóki sprawują go nienagannie. Za swoją służbę otrzymują w określonych terminach uposażenie, które nie może być obniżone, dopóki pełnią swój urząd.
Przyporządkuj element do kategorii.
niezależność od innych państw, obywatele państwa mogą dokonać aktu obywatelskiego nieposłuszeństwa, państwo jako równorzędny podmiot nawiązuje i utrzymuje stosunki z innymi państwami, władza sama może decydować o zakresie swojego działania, państwo posiada kompetencję normowania wszystkich stosunków wewnętrznych, m.in. posiada zwierzchnią władzę nad terytorium i obywatelami, stanowi prawa oraz ma monopol na środki przymusu
suwerenność zewnętrzna | |
---|---|
suwerenność wewnętrzna | |
żadna z wymienionych |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Japonia nakłada nowe sankcje na Rosję40 osób, w tym były prezydent Ukrainy Wiktor Janukowycz, a także dwie firmy działające na Krymie zostały objęte sankcjami zatwierdzonymi dziś przez Japonię. Powód? Zaanektowanie przez Rosję Krymu i destabilizowanie Ukrainy. Nowe sankcje, które zostały zapowiedziane w ubiegłym tygodniu, były jeszcze przed ogłoszeniem nazwane przez Moskwę nieprzyjaznym i nieprzemyślanym aktem, opartym na całkowicie błędnej ocenie tego, co dzieje się na Ukrainie – pisze AFP.
Zapoznaj się ze słowami Fryderyka Engelsa przytoczonymi w książce Włodzimierza Ilicza Lenina i wykonaj ćwiczenie.
Państwo a rewolucjaA zatem państwo nie jest odwieczne. Istniały społeczeństwa, które się bez niego obchodziły, które pojęcia nie miały o państwie i władzy państwowej. Na określonym stopniu rozwoju ekonomicznego, nieuchronnie związanym z podziałem społeczeństwa na klasy, państwo, w następstwie tego podziału, stało się koniecznością. Obecnie zbliżamy się szybkimi krokami do takiego stopnia rozwoju wytwórczości, na którym istnienie tych klas nie tylko przestało być koniecznością, lecz staje się faktyczną zawadą dla produkcji. Klasy znikną z taką samą koniecznością, z jaką niegdyś powstały. Wraz ze zniknięciem klas zniknie niechybnie państwo. Społeczeństwo, które na nową modłę zorganizuje wytwórczość na podstawie wolnego i równego zrzeszenia wytwórców, odeśle całą machinę państwową tam, gdzie będzie wówczas jej właściwe miejsce: do muzeum starożytności, obok kądzieli i topora brązowego.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatoweArt. 35
Nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18. roku życia.
Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18. roku życia. (…)
Art. 42
Niespełnianie (…) obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.