Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R10q3DCKxWah81
Ćwiczenie 1
Oznacz poniższe sądy jako reprezentatywne lub niereprezentatywne dla etyki epikurejskiej. Świat, który poznaliśmy, przestaje nas trwożyć, staje się dla nas przyjazny. Możliwe odpowiedzi: Reprezentatywny, Niereprezentatywny. Śmierci nie powinniśmy się bać, ponieważ otwiera ona przed nami nowe życie. Możliwe odpowiedzi: Reprezentatywny, Niereprezentatywny. Szczęście mogą osiągnąć tylko ci ludzie, którzy poznali absolutne piękno i dobro. Możliwe odpowiedzi: Reprezentatywny, Niereprezentatywny. Nie ma sensu filozofia, która nie podaje odpowiedzi na pytanie, jak żyć. Możliwe odpowiedzi: Reprezentatywny, Niereprezentatywny
R14naMltLD03z11
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w tekście znajdującymi się pod nim wyrażeniami. 1. Przyjemność, 2. dobra, 3. małym, 4. przykrości, 5. wszelką, 6. wyboru, 7. dobro, 8. unikania, 9. przyjemnością według nas, stanowi pierwsze i przyrodzone 1. Przyjemność, 2. dobra, 3. małym, 4. przykrości, 5. wszelką, 6. wyboru, 7. dobro, 8. unikania, 9. przyjemnością oraz punkt wyjścia wszelkiego 1. Przyjemność, 2. dobra, 3. małym, 4. przykrości, 5. wszelką, 6. wyboru, 7. dobro, 8. unikania, 9. przyjemnością i 1. Przyjemność, 2. dobra, 3. małym, 4. przykrości, 5. wszelką, 6. wyboru, 7. dobro, 8. unikania, 9. przyjemnością; do niej w końcu powracamy, gdy odwołujemy się do czucia jako kryterium wszelkiego dobra. I właśnie dlatego, że jest ona dobrem pierwszym i przyrodzonym, nie uganiamy się bynajmniej za 1. Przyjemność, 2. dobra, 3. małym, 4. przykrości, 5. wszelką, 6. wyboru, 7. dobro, 8. unikania, 9. przyjemnością 1. Przyjemność, 2. dobra, 3. małym, 4. przykrości, 5. wszelką, 6. wyboru, 7. dobro, 8. unikania, 9. przyjemnością, lecz nieraz rezygnujemy z wielu; postępujemy tak zwłaszcza wtedy, gdy spodziewamy się z ich powodu doznać więcej 1. Przyjemność, 2. dobra, 3. małym, 4. przykrości, 5. wszelką, 6. wyboru, 7. dobro, 8. unikania, 9. przyjemnością (…). Umiarkowanie uważamy za największe dobro nie dlatego, żebyśmy w ogóle mieli poprzestawać na 1. Przyjemność, 2. dobra, 3. małym, 4. przykrości, 5. wszelką, 6. wyboru, 7. dobro, 8. unikania, 9. przyjemnością, ale dlatego, abyśmy się nauczyli obywać byle czym, gdy nas bieda nawiedzi, w przeświadczeniu, że najlepiej korzystają z obfitości 1. Przyjemność, 2. dobra, 3. małym, 4. przykrości, 5. wszelką, 6. wyboru, 7. dobro, 8. unikania, 9. przyjemnością ci, którzy jej najmniej pożądają, i że to, co jest naturalne, jest też łatwe do zdobycia, a to, co urojone, z trudem trzeba zdobywać.
1
Ćwiczenie 3

Wybierz poprawne zakończenia zdań.

RP4wKYXevoHHb
Do osiągnięcia szczęścia... Możliwe odpowiedzi: 1. konieczna jest wiara w bogów., 2. ważna jest pozycja w społeczności., 3. trzeba uniezależnić się od warunków zewnętrznych.
RLdDkEwaTcuk6
Aby osiągnąć szczęście, wystarczy... Możliwe odpowiedzi: 1. nie doznawać cierpienia., 2. doznawać coraz to nowych przyjemności., 3. opanować zewnętrzne warunki naszego życia.
R1CshqECsrQHZ
Szczęście możemy osiągnąć dzięki... Możliwe odpowiedzi: 1. namiętnościom., 2. rozumowi., 3. wspólnocie.
RBldv3FTw7WI6
Na nasze szczęście wpływa... Możliwe odpowiedzi: 1. posiadanie rzeczy., 2. nieposiadanie rzeczy., 3. opinia, jaką tworzymy sobie na temat posiadania rzeczy.
RVe6nsTdOTf5k
Życie człowieka... Możliwe odpowiedzi: 1. jest z natury przyjemne., 2. jest w istocie cierpieniem., 3. jest pozbawione szczęścia.
1
11
Ćwiczenie 4

Epikur napisał, że cała nasza działalność zdąża do tego, aby się uwolnić od cierpienia i niepokoju. A gdy raz zdołamy to wszystko osiągnąć, wnet zniknie niepokój duszy; istota żywa nie odczuwa już bowiem potrzeby zabiegania o cokolwiek, czego by jej brakowałoIndeks górny 111 Indeks górny koniec (…).

W jaki sposób filozof ten godził pogląd, że przyjemność jest największym dobrem i celem człowieka, z poglądem, że do szczęścia wystarczy brak bólu i cierpienia?

R1P9pdrXUj8t2
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem poematu O naturze wszechrzeczy autorstwa rzymskiego epikurejczyka Lukrecjusza. W krótkiej rozprawce odpowiedz na pytanie: Z jakiej perspektywy proponuje autor patrzeć na śmierć i ją oceniać?

1
Lukrecjusz O naturze wszechrzeczy

Wreszcie, gdyby Natura, wcielona w ludzką postać,
Przemówiła, tak mogłaby karcić nas i chłostać:
«Czemu tak śmierć ci straszna, marny, lękliwy prochu,
Że nie ustajesz w żalach i nie zamilkniesz w szlochu?
Jeśli ci żywot miniony owocny był i miły
I dary jego wszystkie nie zmarnowane były,
Nie wyciekły wszystkie, jak z wazy nadpękniętej —
Czegóż, głupcze, żałujesz? Czemuż nie uśmiechnięty
W błogi odchodzisz spokój, po uczcie życia syty?
Jeśli zaś żywot miałeś twardy i nieużyty,
Szczęście marnie stracone — czyż na to jeszcze czekasz,
Co przepadnie podobnie? Toż nędzny los człowieka
Raczej ci warto przerwać i skończyć z tem cierpieniem.

cw5 Źródło: Lukrecjusz, O naturze wszechrzeczy, tłum. E. Szymański, Warszawa 1957, s. 115.
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem krytyki poglądów Epikura autorstwa Plutarcha i odpowiedz na pytanie: Poglądy jakich filozofów przeciwstawia Plutarch poglądom Epikura?

1
Plutarch Moralia

A mimo to oni [epikurejczycy] nie ustają wmawiać wszystkim ludziom, że mają za dobro uważać uniknięcie zła, ale za zło nie uważać utraty dobra! Z tym się zgadzają, że śmierć nie przynosi żadnej nadziei ani radości, tylko pozbawia wszelkiego dobra i przyjemności. W tym samym czasie wielu wspaniałych i boskich perspektyw oczekują inni, którzy uważają dusze za niezniszczalne i nieśmiertelne, lub że przebywają one ogromne okresy czasu już to na ziemi, już to w niebie, aż się zleją ze wszechświatem rozpłomienione wraz ze słońcem i księżycem w ogień ponadzmysłowy. Taką to dziedzinę, z tak wielkimi rozkoszami, Epikur odrzuca i, jako się rzekło, prócz zniweczenia nadziei i łask od bogów, jeszcze stępiwszy żądzę wiedzy u myśliciela, a ambicję u człowieka czynu, wepchnął radość duszy i naszą naturę w ciasny jaki i doprawdy nieczysty kąt jedynie cielesnych rozkoszy, jako że nie posiada ona większego dobra jak unikanie zła.

cw6 Źródło: Plutarch, Moralia, t. II, tłum. Z. Abramowiczówna, Warszawa 1988, s. 2009.
R1NbFmmicsJrh
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Współczesne potoczne rozumienie hedonizmu odbiega od znaczenia ustanowionego przez Epikura. Przeczytaj wiersz Adama Zagajewskiego Epikur z mojej klatki schodowej z 1972 roku i odpowiedz na pytanie, w jakiej mierze bohater wiersza przypomina swoją postawą hellenistycznego filozofa, a w jakiej stanowi poetycką interpretację postawy epikurejskiej.

Współczesne potoczne rozumienie hedonizmu odbiega od znaczenia ustanowionego przez Epikura. Zapoznaj się z wierszem Adama Zagajewskiego Epikur z mojej klatki schodowej z 1972 roku i odpowiedz na pytanie, w jakiej mierze bohater wiersza przypomina swoją postawą hellenistycznego filozofa, a w jakiej stanowi poetycką interpretację postawy epikurejskiej.

1
Adam Zagajewski Epikur z mojej klatki schodowej

Epikur z mojej klatki schodowej
po wieczornym uniwersytecie
marksizmu‑leninizmu
po skróconym kursie miłości
dwa razy dziennie wypuszcza na wolność
swoją teściową schorowaną staruszkę
która pluje starą czarną krwią
i mówi do niego ty skurwisynu
Wtedy on nastawia na nią radio
gdzie właśnie audycja
pełnym głosem o sprawach młodzieży
i myśli jeszcze jestem młody
moje życie otwiera się przede mną
jak zatoka morska w pełnym słońcu lata

cw7 Źródło: Adam Zagajewski, Epikur z mojej klatki schodowej.
RbuMZ8VjWVM9y
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeczytaj fragment artykułu Adama Aduszkiewicza Nihilistyczny wellness Epikura. Następnie odpowiedz na pytanie, czy – Twoim zdaniem – czwórmian leczniczy zachowuje swoją aktualność wobec lęków współczesnych ludzi.

Zapoznaj się z fragmentem artykułu Adama Aduszkiewicza Nihilistyczny wellness Epikura. Następnie odpowiedz na pytanie, czy – Twoim zdaniem – czwórmian leczniczy zachowuje swoją aktualność wobec lęków współczesnych ludzi.

1
Adam Aduszkiewicz Nihilistyczny wellness Epikura

(fragment)

Meditatio mortis to praktyka, która pozwala dostrzec, jak łatwo zdobyć dobro. Mędrzec – uczy Epikur – ani się życia nie wyrzeka, ani się śmierci nie boi, albowiem życie nie jest mu ciężarem, a nieistnienia nie uważa wcale za zło. Podobnie jak nie wybiera pożywienia obfitszego, lecz smaczniejsze, tak też nie chodzi mu bynajmniej o trwanie najdłuższe, lecz najprzyjemniejsze. Negatywny proces, przez który prowadzi nas Epikur – uwolnienie się od pragnienia pewności i od złudzeń wieczności, minimalistyczny na pierwszy rzut oka program oparty na podstawowych potrzebach – wydaje się zapowiedzią surowej ascezy. Ale znakiem firmowym epikureizmu jest przecież przyjemność. Oczywiście wynikająca z powściągliwości: przyjemność, którą mamy na myśli, charakteryzuje nieobecność cierpień fizycznych i brak niepokojów duszy. Nie pijatyki, nie hulanki, nie obcowanie z pięknymi chłopcami i kobietami; nie ryby i inne smakołyki, jakich dostarcza zbytkowny stół, czynią życie przyjemnym, ale trzeźwy rozum dociekający przyczyn wszelkiego wyboru i unikania, odrzucający czcze domysły, owo źródło największych utrapień duszy. Ale powściągliwość nie jest wartością sama w sobie. Na świecie nigdy nie brakło moralistów, którzy potępiali pragnienie wygody i luksusu. I wiązali to pragnienie z grzechem i potępieniem. Lecz Epikur nie mówi: porzuć pragnienie luksusu, bo spotka cię kara, lecz stwierdza: pragniesz luksusu, bo lękasz się kary, boisz się unicestwienia i łudzisz się, że luksusowe doznania ten lęk zagłuszą. To lęk przed śmiercią napędza gorączkową pogoń za różnymi dobrami, namiastkami wiecznej szczęśliwości.

cw8 Źródło: Adam Aduszkiewicz, Nihilistyczny wellness Epikura.
RYeOWiojBv0QK
(Uzupełnij).