Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Rozstrzygnij, które zdania są fałszywe, a które prawdziwe.

RwbtnYVY1VqSd
Łączenie par. . Pojęcie epoka archaiczna miało pierwotnie pejoratywny wydźwięk.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Już w starożytności uważano dzieła powstałe w V i IV w. p.n.e. za wzór do naśladowania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W epoce hellenistycznej nastąpił regres greckiej kultury.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dyscyplina naukowa zwana filologią powstała w czasach archaicznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ateny stanowiły centrum greckiego świata kulturalnego w czasach klasycznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gdy Grecy mówili o „poecie” bez podawania konkretnego imienia, mieli na myśli Kallimacha z Cyreny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W epoce hellenistycznej powstały szkoły filozoficzne Akademia i Liceum. F. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 2

Przyporządkuj postać do właściwej epoki.

R10YXQekzhM0M
Epoka archaiczna: Możliwe odpowiedzi: 1. Polibiusz, 2. Kallimach, 3. Safona, 4. Homer, 5. Ksenofont, 6. Fidiasz, 7. Epikur, 8. Tukidydes, 9. Herodot, 10. Eurypides, 11. Platon, 12. Lizyp, 13. Demostenes, 14. Tales, 15. Sokrates, 16. Teokryt z Syrakuz, 17. Sofokles, 18. Arystofanes, 19. Hezjod, 20. Ajschylos, 21. Archimedes, 22. Arystoteles, 23. Zenon z Kition, 24. Poliktet Epoka klasyczna: Możliwe odpowiedzi: 1. Polibiusz, 2. Kallimach, 3. Safona, 4. Homer, 5. Ksenofont, 6. Fidiasz, 7. Epikur, 8. Tukidydes, 9. Herodot, 10. Eurypides, 11. Platon, 12. Lizyp, 13. Demostenes, 14. Tales, 15. Sokrates, 16. Teokryt z Syrakuz, 17. Sofokles, 18. Arystofanes, 19. Hezjod, 20. Ajschylos, 21. Archimedes, 22. Arystoteles, 23. Zenon z Kition, 24. Poliktet Epoka hellenistyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Polibiusz, 2. Kallimach, 3. Safona, 4. Homer, 5. Ksenofont, 6. Fidiasz, 7. Epikur, 8. Tukidydes, 9. Herodot, 10. Eurypides, 11. Platon, 12. Lizyp, 13. Demostenes, 14. Tales, 15. Sokrates, 16. Teokryt z Syrakuz, 17. Sofokles, 18. Arystofanes, 19. Hezjod, 20. Ajschylos, 21. Archimedes, 22. Arystoteles, 23. Zenon z Kition, 24. Poliktet
1
Ćwiczenie 3

Przyporządkuj postać do właściwej dziedziny kultury. W przypadku twórców, którzy działali na wielu polach, wybierz tę dziedzinę, z której są najbardziej znani.

RkqMPgexB8N24
Literatura: Możliwe odpowiedzi: 1. Kallimach, 2. Arystofanes, 3. Myron, 4. Platon, 5. Eurypides, 6. Arystarch z Samos, 7. Archimedes, 8. Homer, 9. Hezjod, 10. Arystoteles, 11. Praksyteles, 12. Fidiasz, 13. Epikur, 14. Ajschylos, 15. Herodot, 16. Sokrates, 17. Safona, 18. Tukidydes, 19. Ksenofont, 20. Sofokles, 21. Lizyp, 22. Poliktet, 23. Polibiusz, 24. Zenon z Kition Historiografia: Możliwe odpowiedzi: 1. Kallimach, 2. Arystofanes, 3. Myron, 4. Platon, 5. Eurypides, 6. Arystarch z Samos, 7. Archimedes, 8. Homer, 9. Hezjod, 10. Arystoteles, 11. Praksyteles, 12. Fidiasz, 13. Epikur, 14. Ajschylos, 15. Herodot, 16. Sokrates, 17. Safona, 18. Tukidydes, 19. Ksenofont, 20. Sofokles, 21. Lizyp, 22. Poliktet, 23. Polibiusz, 24. Zenon z Kition Filozofia: Możliwe odpowiedzi: 1. Kallimach, 2. Arystofanes, 3. Myron, 4. Platon, 5. Eurypides, 6. Arystarch z Samos, 7. Archimedes, 8. Homer, 9. Hezjod, 10. Arystoteles, 11. Praksyteles, 12. Fidiasz, 13. Epikur, 14. Ajschylos, 15. Herodot, 16. Sokrates, 17. Safona, 18. Tukidydes, 19. Ksenofont, 20. Sofokles, 21. Lizyp, 22. Poliktet, 23. Polibiusz, 24. Zenon z Kition Sztuka: Możliwe odpowiedzi: 1. Kallimach, 2. Arystofanes, 3. Myron, 4. Platon, 5. Eurypides, 6. Arystarch z Samos, 7. Archimedes, 8. Homer, 9. Hezjod, 10. Arystoteles, 11. Praksyteles, 12. Fidiasz, 13. Epikur, 14. Ajschylos, 15. Herodot, 16. Sokrates, 17. Safona, 18. Tukidydes, 19. Ksenofont, 20. Sofokles, 21. Lizyp, 22. Poliktet, 23. Polibiusz, 24. Zenon z Kition Nauka: Możliwe odpowiedzi: 1. Kallimach, 2. Arystofanes, 3. Myron, 4. Platon, 5. Eurypides, 6. Arystarch z Samos, 7. Archimedes, 8. Homer, 9. Hezjod, 10. Arystoteles, 11. Praksyteles, 12. Fidiasz, 13. Epikur, 14. Ajschylos, 15. Herodot, 16. Sokrates, 17. Safona, 18. Tukidydes, 19. Ksenofont, 20. Sofokles, 21. Lizyp, 22. Poliktet, 23. Polibiusz, 24. Zenon z Kition
21
Ćwiczenie 4

Na podstawie opracowania historycznego przyporządkuj świątynię do stylu, w którym została wybudowana. Uzasadnij odpowiedź.

Stanisław Stabryła Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu

Okres archaiczny (800‑500 przed Chr.) przynosi Grecji rozwój budownictwa świątyń, w którym prawdopodobnie w VII w. przed Chr. ustaliły się dwa równolegle istniejące porządki czy też style: dorycki i joński. Pierwszy z tych porządków – dorycki – odznaczał się charakterystycznymi kolumnami z ostrymi wyżłobieniami, geometryczną głowicą w formie poduszki oraz ogólną prostotą, powagą i dostojeństwem […]. Porządek joński […] to styl bardzo dekoracyjny, bujny, lżejszy i swobodniejszy niż dorycki. […] W drugiej połowie V w. [przed Chr.] został w architekturze świątynnej wprowadzony tzw. styl koryncki, który różnił się od jońskiego inną proporcją kolumn i dekoracją głowicy, ozdobionej dwoma rzędami liści akantu.

A Źródło: Stanisław Stabryła, Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2007, s. 103–104.

Ilustracja A

RO5P2fvbTSVXc
Świątynia Hefajstosa w Atenach, V w. p.n.e.
Źródło: Runner1928, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Ilustracja B

R1QhHzXgSWz3O
Erechtejon na ateńskim Akropolu, V w. p.n.e.
Źródło: Giovanni Dall'Orto., Wikimedia Commons.

Ilustracja C

RWW9lpz5ckGEt
Świątynia Zeusa Olimpijskiego w Atenach, której budowa z przerwami trwała od VI w. p.n.e. do II w. n.e.
Źródło: Andreas Trepte, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
R1XPWWNH4cyyt
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wpisz imię filozofa z epoki archaicznej/klasycznej obok fragmentu biografii.

R2yozYKI9ZVfE
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
3
Ćwiczenie 6

Na podstawie opracowania przyporządkuj poniższe zabytki do odpowiedniej epoki.

Stanisław Stabryła Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu

Najdawniejsze zabytki rzeźby greckiej to niewielkie figurki ludzi i zwierząt z brązu, kości słoniowej i terakoty. Około 650 r. przed Chr. zaczynają powstawać w Grecji rzeźby dużego formatu. Początkowo są to rzeźbione w kamieniu posągi bogów naturalnej wielkości. W VI wieku pojawiają się dwa zasadnicze typy greckiej rzeźby posągowej: tzw. kurosy – nagie postaci młodych bogów lub bohaterów – i tzw. kory – postaci kobiece w długich fałdowanych szatach. […] W epoce klasycznej święci triumfy rzeźba. W pierwszej połowie V w. przed Chr. rozwinął się tzw. styl surowy – pełen powagi i nieco sztywny, wolny jednak od schematyzmu. […] W drugiej połowie V w. [przed Chr.], w okresie dojrzałego klasycyzmu, rzeźba grecka osiąga najwyższy poziom: świadczą o tym rzeźby w Partenonie, wykonane pod kierunkiem Fidiasza […]. W okresie hellenistycznym w sztuce greckiej występuje dążenie do wiernego przedstawiania zjawisk, scen i postaci, a artyści interesują się przede wszystkim człowiekiem. […] W sztuce rzeźbiarskiej […] miejsce klasycznej prostoty i harmonii zajmuje dążenie do efektów dramatycznych […], z drugiej strony pojawiają się tendencje realistyczne i naturalistyczne.

B Źródło: Stanisław Stabryła, Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2007, s. 104–106.
R7x4jdCWfj6MB
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R13ZNyDnSrrZ6
Rzeźby okresu archaicznego: Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 3, 3. 6, 4. 2, 5. 4, 6. 5 Rzeźby okresu klasycznego: Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 3, 3. 6, 4. 2, 5. 4, 6. 5 Rzeźby okresu hellenistycznego: Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 2. 3, 3. 6, 4. 2, 5. 4, 6. 5
Ćwiczenie 6
R19xZIpAY1FeZ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Poniższe ilustracje nawiązują do tragedii Ajschylosa i Sofoklesa. Na podstawie opracowań zinterpretuj każdą z ilustracji.

Ilustracja A

RF3XKY4pzG1ot
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja B

R6ZGJs6hiB5c4
Źródło: Remi Mathis, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja C

R1Sxq3g9Uq6Bh
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Tekst A

Po bratobójczej śmierci Polinejkesa i Eteoklesa władający Tebami Kreon odmówił Polinejkesowi pogrzebu jako zdrajcy ojczyzny. Jednak pogrzebanie zwłok było jednym z najważniejszych obowiązków rodziny. Siostra Polinejkesa Antygona wierna obowiązkom rodzinnym, dwukrotnie usiłuje uczcić ciało pogrzebem. Prawo boskie stawia przed prawem państwowym. Kreon każe zamknąć Antygonę w podziemnym lochu, skazując na śmierć głodową […].

C Źródło: Cytowska M., Szelest H., Historia literatury starożytnej, Warszawa 2019, s. 46.

Tekst B

W […] tragedii Ofiarnice ukazuje Ajschylos konsekwencje tej zbrodni [zabójstwa Agamemnona przez żonę Klitajmestrę i jej kochanka Ajgista, po tym jak Agamemnon wrócił spod Troi]. Nie uszła ona zabójcom bezkarnie. Powrócił do Argos Orestes, którego siostra, Elektra, bojąc się o jego bezpieczeństwo, wysłała we wczesnym dzieciństwie do Fokidy. Orestes zjawił się w ojczyźnie w momencie, gdy jego siostra składała błagalne ofiary przy grobie zamordowanego ojca, prosząc o karę dla zabójców […]. Orestes wraz z przyjacielem Pyladasem dostaje się do domu królewskiego, podając się za podróżnego przynoszącego wiadomość o śmierci królewicza, i zabija nieprzeczuwającą niczego występną parę.

D Źródło: Cytowska M., Szelest H., Historia literatury starożytnej, Warszawa 2019, s. 44.
RZsvxqjCRwmie
(Uzupełnij).
R1VemU5MfA7H0
Ćwiczenie 7
jfkjghg W okresie archaicznym wykształciły się dwa z trzech podstawowych porządków architektonicznych starożytnej Grecji - dorycki i joński. Pierwsze kolumny doryckie powstały w VII lub VI wieku p.n.e. Charakteryzowały się prostotą, surowością, ociężałością. Były pozbawione bazy, a ich żłobione trzony lekko zwężały się ku górze. Głowice przybierały postać okrągłych, spłaszczonych poduszek (echinus). Porządek joński wykształcił się w Azji Mniejszej na przełomie VII i VI w. p.n.e. Cechowały go lekkość, zgrabne proporcje i obecność zdobień. W przeciwieństwie do kolumn doryckich jońskie miały bazy, a ich głowice przypominały baranie rogi. Przykłady budowli, w których zastosowano oba style, znajdziemy w Atenach: dorycki w Partenonie, joński w Erechtejonie.
31
Ćwiczenie 8

Rozstrzygnij, który z poniższych fragmentów pochodzi z dzieła Herodota, a który z dzieła Tukidydesa. Następnie porównaj metodę badania historii u obu dziejopisarzy, oceniając, którego dzieło zasługuje na większe zaufanie, jeśli chodzi o rzetelność przedstawiania wypadków historycznych.

Źródło A

Taki oto obraz starożytności starałem się ustalić na podstawie przeprowadzonych poszukiwań; zresztą trudno jest dawać wiarę każdemu dowolnemu świadectwu. Tradycję ustną o dawnych wypadkach przyjmują ludzie bezkrytycznie, nawet jeśli odnosi się do ich własnego kraju. […] Jednakże nie zbłądziłby ten, kto by na podstawie wyżej przytoczonych dowodów nabrał przekonania, że właśnie tak było, jak to przedstawiłem, i nie powinien ufać poetom, którzy upiększali i wyolbrzymiali przeszłość, ani też logografom [poprzednikom autora, którzy zajmowali się zapisywaniem przeszłości], którzy przedstawiali wypadki w sposób raczej interesujący niż prawdziwy. Są to bowiem rzeczy nie dające się udowodnić i takie, z których wiele z czasem zostało przeniesionych między baśnie. Słuszne byłoby tedy mniemanie, że osiągnąłem opierając się na oczywistych dowodach rezultaty wystarczające, jeśli się zważy, że idzie o tak zamierzchłą przeszłość. […] Jeśli zaś idzie o wypadki wojenne, nie uważałem za słuszne spisywać tego, czego się dowiedziałem od pierwszego lepszego świadka, lub tego, co mi się zdawało, ale tylko to, czego sam byłem świadkiem, albo to, co słysząc od innych, z największą możliwie ścisłością i w każdym szczególe zbadałem; trudno zaś było dojść prawdy, ponieważ nie zawsze świadkowie byli zgodni w przedstawianiu tych samych wypadków, lecz podawali je zależnie od sympatii dla jednej lub drugiej strony walczącej i zależnie od swej pamięci. Jeśli chodzi o słuchaczy, to dzieło moje, pozbawione baśni, wyda im się może mniej interesujące, lecz wystarczy mi, jeśli uznają je za pożyteczne ci, którzy będą chcieli poznać dokładnie przeszłość i wyrobić sobie sąd o takich samych lub podobnych wydarzeniach, jakie zgodnie ze zwykłą koleją spraw ludzkich mogą zajść w przyszłości. Dzieło moje jest bowiem dorobkiem o nieprzemijającej wartości, a nie utworem dla chwilowego popisu.

Źródło B

[Autor] przedstawia tu wyniki swych badań, żeby ani dzieje ludzkie z biegiem czasu nie zatarły się w pamięci, ani wielkie i podziwu godne dzieła, jakich bądź Hellenowie, bądź barbarzyńcy dokonali, nie przebrzmiały bez echa, między innymi szczególnie wyjaśniając, dlaczego oni nawzajem z sobą wojowali. […] Dotąd kierowały mną w opowiadaniu własne obserwacje, sąd i badanie; znajdzie się jednak przy tym także niejedno, na co sam patrzyłem. […] Z obu tych tradycji wolno posługiwać się tą, której ktoś bardziej zawierzy – ja już o nich własne swe zdanie wyłożyłem […]. Ja zaś muszę podać, co się opowiada, ale bynajmniej nie jestem zobowiązany w to wierzyć.

Indeks dolny Źródła: Tukidydes, Wojna peloponeska, ks. I, rozdz. 20–22, tłum. K. Kumaniecki; Herodot, Dzieje, ks. I, rozdz. 1; ks. II, rozdz. 99; ks. VII, rozdz. 152, tłum. S. Hammer. Indeks dolny koniec

R5tJLYD2fjHP2
(Uzupełnij).