1
Pokaż ćwiczenia:
R99gOTXbYUUzh1
Ćwiczenie 1
Wskaż dwa zdania, które opisują społeczeństwo w kategoriach teorii konfliktu. Możliwe odpowiedzi: 1. Społeczeństwo (a więc również każda grupa w społeczeństwie) w toku stałej zmiany tworzy system, którego elementy pozostają ze sobą w sprzeczności., 2. Cechą charakterystyczną systemu społecznego jest występowanie zróżnicowanych ról i pozycji społecznych związanych z różnorodnymi prawami i obowiązkami oraz istnienie wspólnych norm i wartości., 3. W społeczeństwie występuje zjawisko zależności wynikające z pełnienia różnych funkcji i zajmowania różnych pozycji, ale naturalną konsekwencją tego są różne interesy i konflikty, które poprzez dezintegrację prowadzą do zmiany społecznej., 4. Organizacja społeczeństwa opiera się na rozróżnieniu pozycji wyższych i niższych, na przymusie władzy stosowanym przez jednych jego członków w stosunku do innych.
R3BZ7gfOA4Prx1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj rodzaj konfliktu do jego kategorii. konflikt ekonomiczny Możliwe odpowiedzi: 1. konflikt pomiędzy ministrem gospodarki a strajkującymi górnikami, 2. konflikt pomiędzy miłośnikami muzyki disco polo i muzyki klasycznej, 3. konflikt pomiędzy pracownikiem a pracodawcą o prawo do strajku, 4. spór pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami eutanazji konflikt kulturowy Możliwe odpowiedzi: 1. konflikt pomiędzy ministrem gospodarki a strajkującymi górnikami, 2. konflikt pomiędzy miłośnikami muzyki disco polo i muzyki klasycznej, 3. konflikt pomiędzy pracownikiem a pracodawcą o prawo do strajku, 4. spór pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami eutanazji konflikt wartości Możliwe odpowiedzi: 1. konflikt pomiędzy ministrem gospodarki a strajkującymi górnikami, 2. konflikt pomiędzy miłośnikami muzyki disco polo i muzyki klasycznej, 3. konflikt pomiędzy pracownikiem a pracodawcą o prawo do strajku, 4. spór pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami eutanazji
RefBx3kqKPpMY1
Ćwiczenie 3
Wskaż właściwe zakończenie zdania.
Rozmowy podjęte dobrowolnie przez strony konfliktu to… Możliwe odpowiedzi: 1. mediacje., 2. negocjacje., 3. arbitraż.
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj ćwiczenie.

1
Anna Śliz, Marek S. Szczepański Konflikt społeczny i jego funkcje. Między destrukcją a kreacją

Karol Marks dostrzegał podstawową siłę leżącą u podstaw konfliktu społecznego w nierównym rozdziale zasobów w systemie, co wywoływało wewnętrzny konflikt interesów. Sytuacja ta prowadziła do dychotomicznego podziału społeczeństwa (…). Tak ukształtowane status quo społeczne trwa do momentu, aż członkowie zbiorowości podporządkowanej staną się świadomi swojej sytuacji, wynikającej z dystrybucji zasobów, i zaczną kwestionować legitymację systemu. Siła kwestionowania systemu jest proporcjonalna do stopnia świadomości grup podporządkowanych w aspekcie ich prawdziwych interesów.

1 Źródło: Marek S. Szczepański, Anna Śliz, Konflikt społeczny i jego funkcje. Między destrukcją a kreacją, 2011 r., dostępny w internecie: dlibra.umcs.lublin.pl [dostęp 19.02.2021 r.].
Rqc44uggXSl4D
Wyjaśnij, na czym według Marksa polegał dychotomiczny podział społeczeństwa. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z definicją i wykonaj ćwiczenie.

Konflikt wewnętrzny, dotyczący sprzeczności, przekonań i wartości człowieka, nazywany jest także konfliktem wewnętrznym.

Indeks górny Źródło: opracowanie własne. Indeks górny koniec

R14RN1cadnkrG
Wyjaśnij, czy podana definicja dotyczy konfliktu interpersonalnego. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tabelą i wykonaj ćwiczenie.

Czy, Pana(i) zdaniem obecnie sytuacja młodych ludzi w Polsce prowadzi do konfliktu między młodymi ludźmi i starszymi, czy też nie?

Odpowiedzi badanych, którzy uważają, że w porównaniu z rówieśnikami sprzed dwudziestu lat obecnie młodzi ludzie w Polsce mają:

większe szanse na odniesienie sukcesu

takie same szanse

mniejsze szanse na odniesienie sukcesu

Tak*

35

31

45

Nie**

59

58

47

Trudno powiedzieć

6

11

8

cbos Źródło: CBOS, O szansach młodych w III RP, Komunikat z badań 135/2014, dostępny w internecie: cbos.pl [dostęp 29.12.2020 r.].

* Połączone odpowiedzi „Zdecydowanie tak” i „Raczej tak”
** Połączone odpowiedzi „Zdecydowanie nie” i „Raczej nie”

R1HJwNTLG6fM2
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).

Materiał źródłowy do ćwiczeń 7 i 8.

1
Krzysztof Brzechczyn Polityka jako proces rewolucyjnej zmiany społecznej. Od Marksa do współczesnych teorii rewolucji w socjologii historyczno-porównawczej

W teorii Karola Marksa rewolucja była zatem fundamentalną zmianą społeczną decydującą o mechanizmach przejścia międzyformacyjnego i prowadzącą do przeobrażeń we wszystkich sferach życia społecznego: gospodarczej, polityczno‑społecznej i kulturowej. Rewolucje w dziejach są nieuniknione, gdyż warunkuje je stały rozwój sił wytwórczych. Jak pisał Marks: „Żadna formacja społeczna nie ginie, zanim się nie rozwiną wszystkie te siły wytwórcze, którym ona daje dostateczne pole rozwoju, a nowe, wyższe stosunki produkcji nie zjawiają się nigdy na jej miejsce, zanim w łonie starego społeczeństwa nie dojrzeją materialne warunki ich istnienia”. Rewolucje mogą być przedwczesne, gdy wybuchają wtedy, kiedy nowy poziom sił wytwórczych nie jest dostatecznie ukształtowany. Skazane są wówczas na przegraną. Rewolucje dojrzałe wybuchają wtedy, gdy siły wytwórcze ukształtują się na dostatecznie dojrzałym poziomie, co warunkuje całościowe zmiany społeczne. Warto zauważyć, że termin „rewolucja” występuje w pismach Marksa w co najmniej dwóch znaczeniach. W pierwszym oznacza walkę wyzyskiwanych z wyzyskiwaczami w poszczególnych formacjach społecznych, w drugim – walkę postępowego odłamu klasy właścicieli ze stosunkami produkcji i nadbudową polityczno‑prawną sankcjonującą interesy konserwatywnego odłamu właścicieli.

polityka Źródło: Krzysztof Brzechczyn, Polityka jako proces rewolucyjnej zmiany społecznej. Od Marksa do współczesnych teorii rewolucji w socjologii historyczno-porównawczej, [w:] Koncepcje polityki, red. Włodzimierz Wesołowski, Warszawa 2010, s. 276.
31
Ćwiczenie 7
R9w6jWc2ZKOrB
Na podstawie tekstu wyjaśnij, jaki jest według Karola Marksa podstawowy warunek zajścia zmiany społecznej. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Rwt1AZma1ktyF
Odnosząc się do tekstu, wyjaśnij, co jest skutkiem rewolucji według Karola Marksa. (Uzupełnij).