Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przypomnij sobie początek i przedostatnią scenę (czytanie fragmentu Biblii przez żonę Rycerza) lub obejrzyj fragmenty filmu [00:01:33–00:04:00] oraz [01:30:00–01:34:15]. Wyjaśnij, jakie znaczenie ma przytoczenie słów Biblii na początku i w zakończeniu filmu. Opisz, jak odczytujesz symbolikę obu scen?

RrW1FcCZC5Kd8
(Uzupełnij).
z offu
11
Ćwiczenie 2
Zapoznaj się z opisem poniższych zdjęć. Zwróć uwagę na sposób ukazania twarzy bohaterów. Określ, jaką funkcję pełni ten zabieg.
Zapoznaj się z opisem poniższych zdjęć. Zwróć uwagę na sposób ukazania twarzy bohaterów. Określ, jaką funkcję pełni ten zabieg.
Rqi15A0nI7Di5
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Uzupełnij tabelę o przykłady zastosowania kontrastu w filmie i określ jego funkcje.

R1eqITAegrT7P
Rycerz (Max von Sydow) grający w szachy ze Śmiercią (Bengt Ekerot)
Źródło: Kadr z filmu Siódma pieczęć w reż. I. Bergmana, tylko do użytku edukacyjnego.
RJ5KrUHhEYXSX
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1XbaaYVK65CK
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 4
Upozowanie niektórych scen przypomina malowidła. Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej opisami kadrów i wyjaśnij, w czym przejawia się malarskość tych scen.
Upozowanie niektórych scen przypomina malowidła. Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej opisami kadrów i wyjaśnij, w czym przejawia się malarskość tych scen.
RBPz3i2gYFzxE
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Na początku filmu odbiorca poznaje głównego bohatera. Scharakteryzuj środki filmowe, które zastosował reżyser, aby zaprezentować Rycerza.
Na początku filmu odbiorca poznaje głównego bohatera. Scharakteryzuj środki filmowe, które zastosował reżyser, aby zaprezentować Rycerza.
RbQ5QzUvqQABx
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Środki filmowe
    • Elementy należące do kategorii Środki filmowe
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Środki filmowe
R1DF78tLmCPaK1
Ćwiczenie 6
Główny bohater, rycerz Antonius Block, wziął udział w wyprawie krzyżowej kierowany swoją wiarą. Teraz jednak przeżywa jej kryzys. Zaznacz poprawne odpowiedzi dotyczące jego zachowania. Możliwe odpowiedzi: 1. Block przeżywa rozterki egzystencjalne – udział w doświadczeniu wojny, a więc bliskie spotkanie z cierpieniem, nieszczęściem, śmiercią powoduje bezradność bohatera. Następuje kryzys wiary., 2. Block przeżywa dylematy egzystencjalne, ale bardzo szybko udaje mu się pokonać kryzys wiary., 3. Próbuje odzyskać spokój ducha, poszukuje odpowiedzi na dręczące go pytania., 4. Chce odkryć tajemnicę życia i śmierci. W każdym zdarzeniu szuka szansy, by znaleźć odpowiedź (np. rozmowa z „czarownicą” na temat diabła)., 5. W ostatnich chwilach swojego życia pragnie dokonać czegoś dobrego (próba odwrócenia uwagi Śmierci i umożliwienia ucieczki rodzinie kuglarzy).
31
Ćwiczenie 7

Podczas spowiedzi Antonius wyjawia Śmierci swój plan. Wyjaśnij, jakie znaczenie ma spowiedź w kontekście filmu.

RCfAXwP4DGcwk
Źródło: Kadr z filmu Siódma pieczęć w reż. I. Bergmana, tylko do użytku edukacyjnego.
R1Lc8HBqivjZt
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Porównaj dwie sceny: nadejścia i odejścia procesji biczowników. Wyjaśnij, jakie znaczenie ma taki sposób ich przedstawienia.

R18a1LKRyOBb4
(Uzupełnij).

Słownik

ekspresjonizm
ekspresjonizm

(fr. expressionnisme) – kierunek w sztuce, który rozwinął się na początku XX wieku, zainspirowany głównie twórczością artystów niemieckich. Skupiał się na poszukiwaniu wyrazu dla silnych wewnętrznych przeżyć emocjonalnych, poruszał tematykę duchową, metafizyczną. Utwory ekspresjonistyczne charakteryzował indywidualizm, hiperboliczny styl, radykalne rozdzielenie sfery ducha i materii

montaż
montaż

(fr. montage) – etap powstawania dzieła filmowego, jeden z podstawowych środków wyrazu sztuki filmowej. Montaż filmowy jest zabiegiem: 1) technicznym – łączenie ujęć, scen i sekwencji w kompletny film, przez klejenie taśmy filmowej; 2) porządkującym – selekcja zrealizowanego materiału zdjęciowego i dźwiękowego oraz ułożenie go w całość, zgodnie z zamierzeniami twórców filmu; 3) dramaturgicznym – podkreślenie za pomocą montażu wybranych treści

parodia
parodia

(gr. parōidía od pará – poza, obok, mimo i ōidḗ – pieśń) – świadome naśladowanie danego wzorca literackiego (dzieła, stylu, gatunku), polegające na celowym wyostrzeniu jego cech formalno‑stylistycznych oraz zmianie tematycznej i ideowej, prowadzi do efektów zabawnych, satyrycznych lub skłaniających do refleksji czy dyskusji; nieudolne naśladownictwo lub zdeformowana, wypaczona postać czegoś

perspektywa, pozycja żaby
perspektywa, pozycja żaby

ujęcie z pozycji ziemi, kamera patrzy z dołu na dominujące nad nią postaci lub przedmioty; sugeruje przytłoczenie, podkreśla wysokość filmowanych obiektów

plan filmowy
plan filmowy

fragment przestrzeni widziany przez kamerę podczas ujęcia; wyróżnia się m.in.: plan ogólny – pełny obraz miejsca akcji, np. plener, sylwetka ludzka widoczna w całości, plan średni – postać ludzka ukazana od pasa w górę, szczególną uwagę kamera zwraca na mimikę, półzbliżenie – obejmuje popiersie człowieka, zbliżenie – twarz lub inny element zajmuje większość lub całość ekranu