Czy absolut jest tym samym, co chrześcijański Bóg?
Odpowiedz na pytanie: czy absolut jest tym samym, co chrześcijański Bóg?
RoNuufxDj6jXt
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie, jakie znasz filozoficzne koncepcje absolutu.
Nie. W odpowiedzi należy wskazać, że teologia chrześcijańska stworzyła jedną z koncepcji absolutu, lecz samo pojęcie ma szersze, filozoficzne znaczenie. Jako uzasadnienie należy odwołać się do innych poznanych koncepcji absolutu.
Rw9BoujZDVPjH11
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj idee i pojęcia właściwym filozofom. Platon Możliwe odpowiedzi: 1. przyczyna ruchu materii musi być niematerialna, 2. Pierwsza Przyczyna, 3. pneuma, 4. rzeczywistość jest rozumna i celowa, 5. Bóg nie jest twórcą materii, 6. rzeczywistość wyłoniła się z absolutu, 7. demiurg, 8. dualizm Boga i świata, 9. Bóg jest nieskończony, 10. Prajednia Arystoteles Możliwe odpowiedzi: 1. przyczyna ruchu materii musi być niematerialna, 2. Pierwsza Przyczyna, 3. pneuma, 4. rzeczywistość jest rozumna i celowa, 5. Bóg nie jest twórcą materii, 6. rzeczywistość wyłoniła się z absolutu, 7. demiurg, 8. dualizm Boga i świata, 9. Bóg jest nieskończony, 10. Prajednia Plotyn Możliwe odpowiedzi: 1. przyczyna ruchu materii musi być niematerialna, 2. Pierwsza Przyczyna, 3. pneuma, 4. rzeczywistość jest rozumna i celowa, 5. Bóg nie jest twórcą materii, 6. rzeczywistość wyłoniła się z absolutu, 7. demiurg, 8. dualizm Boga i świata, 9. Bóg jest nieskończony, 10. Prajednia Stoicy Możliwe odpowiedzi: 1. przyczyna ruchu materii musi być niematerialna, 2. Pierwsza Przyczyna, 3. pneuma, 4. rzeczywistość jest rozumna i celowa, 5. Bóg nie jest twórcą materii, 6. rzeczywistość wyłoniła się z absolutu, 7. demiurg, 8. dualizm Boga i świata, 9. Bóg jest nieskończony, 10. Prajednia Augustyn Możliwe odpowiedzi: 1. przyczyna ruchu materii musi być niematerialna, 2. Pierwsza Przyczyna, 3. pneuma, 4. rzeczywistość jest rozumna i celowa, 5. Bóg nie jest twórcą materii, 6. rzeczywistość wyłoniła się z absolutu, 7. demiurg, 8. dualizm Boga i świata, 9. Bóg jest nieskończony, 10. Prajednia
Przyporządkuj idee i pojęcia właściwym filozofom. Platon Możliwe odpowiedzi: 1. przyczyna ruchu materii musi być niematerialna, 2. Pierwsza Przyczyna, 3. pneuma, 4. rzeczywistość jest rozumna i celowa, 5. Bóg nie jest twórcą materii, 6. rzeczywistość wyłoniła się z absolutu, 7. demiurg, 8. dualizm Boga i świata, 9. Bóg jest nieskończony, 10. Prajednia Arystoteles Możliwe odpowiedzi: 1. przyczyna ruchu materii musi być niematerialna, 2. Pierwsza Przyczyna, 3. pneuma, 4. rzeczywistość jest rozumna i celowa, 5. Bóg nie jest twórcą materii, 6. rzeczywistość wyłoniła się z absolutu, 7. demiurg, 8. dualizm Boga i świata, 9. Bóg jest nieskończony, 10. Prajednia Plotyn Możliwe odpowiedzi: 1. przyczyna ruchu materii musi być niematerialna, 2. Pierwsza Przyczyna, 3. pneuma, 4. rzeczywistość jest rozumna i celowa, 5. Bóg nie jest twórcą materii, 6. rzeczywistość wyłoniła się z absolutu, 7. demiurg, 8. dualizm Boga i świata, 9. Bóg jest nieskończony, 10. Prajednia Stoicy Możliwe odpowiedzi: 1. przyczyna ruchu materii musi być niematerialna, 2. Pierwsza Przyczyna, 3. pneuma, 4. rzeczywistość jest rozumna i celowa, 5. Bóg nie jest twórcą materii, 6. rzeczywistość wyłoniła się z absolutu, 7. demiurg, 8. dualizm Boga i świata, 9. Bóg jest nieskończony, 10. Prajednia Augustyn Możliwe odpowiedzi: 1. przyczyna ruchu materii musi być niematerialna, 2. Pierwsza Przyczyna, 3. pneuma, 4. rzeczywistość jest rozumna i celowa, 5. Bóg nie jest twórcą materii, 6. rzeczywistość wyłoniła się z absolutu, 7. demiurg, 8. dualizm Boga i świata, 9. Bóg jest nieskończony, 10. Prajednia
Przyporządkuj idee i pojęcia właściwym filozofom.
Prajednia, przyczyna ruchu materii musi być niematerialna, <em><span lang="el">pneuma</span> </em>, rzeczywistość wyłoniła się z absolutu, Bóg nie jest twórcą materii, Bóg jest nieskończony, rzeczywistość jest rozumna i celowa, demiurg, Pierwsza Przyczyna, dualizm Boga i świata
Platon
Arystoteles
Plotyn
Stoicy
Augustyn
1
Ćwiczenie 4
Na podstawie przytoczonych fragmentów rozpoznaj koncepcję absolutu i wskaż jej autora.
Na podstawie przytoczonych fragmentów rozpoznaj koncepcję absolutu i podaj jej autora.
1
Z drugiej strony, jeżeli ma istnieć powstawanie i ginięcie, to powinna też istnieć jeszcze inna przyczyna wiecznie działająca raz w takim kierunku, to znowu w innym. Ta nowa przyczyna powinna więc działać w pewnym kierunku sama przez się, a w innym na mocy jakiejś innej rzeczy; a ta inna rzecz będzie zatem albo trzecią przyczyną, albo pierwszą przyczyną. Działanie to musi być jednak skutkiem tej pierwszej przyczyny. W przeciwnym razie przyczyna ta [tzn. pierwsza] musiałaby być jeszcze przyczyną ruchu drugiego czynnika i trzeciego. Dlatego lepiej jest powiedzieć, że to jest „pierwsza przyczyna”, ponieważ była przyczyną wiecznej niezmienności, podczas gdy ta druga jest przyczyną zmienności, a obydwie razem połączone są przyczyną wiecznej zmienności.
Rqozz9UbYpirG
(Uzupełnij).
1
I takie Jedno musi być jedne, bo jeśli inne byłoby takie, to Jednym byłyby obydwa. Nie mówimy bowiem o ciałach dwóch albo – że Jedno jest pierwszym ciałem, gdyż nic pojedynczego nie jest ciałem, i czymś, co powstaje jest ciało, lecz nie początkiem! Początek nie jest zrodzony, jeżeli zaś jest niecielesny, lecz istotnie jeden, to będzie chyba tamtym Pierwszym. Jeżeli po Pierwszym będzie tedy coś różnego, to nie będzie już ono pojedyncze. […] Skąd więc ono? Od Pierwszego, bo z pewnością nie jest to sprawa przypadku, ani Tamto nie byłoby już wtedy początkiem Wszechrzeczy.
RLMzSmZVMeUsz
(Uzupełnij).
1
W związku z nim zastanowić się znowu nad tym, według jakiego wzoru wykonał świat jego budowniczy, czy według tego wzoru, który zawsze jest taki sam, czy też według zrodzonego. Jeżeli piękny jest ten świat, a wykonawca jego dobry, to jasna rzecz, że patrzał na wzór wieczny. A jeśli nie, czego się nawet mówić nie godzi, to patrzał na wzór zrodzony. Każdemu rzecz jasna, że na wieczny. Bo świat jest najpiękniejszy spośród zrodzonych, a wykonawca jego najlepszy jest ze sprawców. W ten sposób zrodzony, wykonany jest na wzór tego, co się myślą i rozumem uchwycić daje i zawsze jest takie samo. Skoro tak jest, to znowu nie może być inaczej, tylko świat ten jest odwzorowaniem czegoś.
R14QWLjFGZePA
(Uzupełnij).
[a] Arystoteles, Pierwsza Przyczyna lub Pierwszy Poruszyciel lub Nieruchomy Poruszyciel. [b] Plotyn, Prajednia lub Jednia [c] Platon, mit demiurga lub koncepcja demiurga
R1UcIVq5kKwWO21
Ćwiczenie 5
Wśród wymienionych niżej stwierdzeń zaznacz prawdziwe i fałszywe. Wszystkie koncepcje starożytne ujmowały absolut jako niematerialny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Myśl, że absolut jest zarazem przyczyną, jak i celem świata, pojawia się u Platona i Arystotelesa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stoicyzm i neoplatonizm są koncepcjami monistycznymi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Problem absolutu pojawił się w filozofii wraz z chrześcijaństwem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Wśród wymienionych niżej stwierdzeń zaznacz prawdziwe i fałszywe. Wszystkie koncepcje starożytne ujmowały absolut jako niematerialny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Myśl, że absolut jest zarazem przyczyną, jak i celem świata, pojawia się u Platona i Arystotelesa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stoicyzm i neoplatonizm są koncepcjami monistycznymi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Problem absolutu pojawił się w filozofii wraz z chrześcijaństwem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Wśród wymienionych niżej stwierdzeń wskaż prawdziwe i fałszywe.
Twierdzenie
Prawda
Fałsz
Wszystkie koncepcje starożytne ujmowały absolut jako niematerialny.
□
□
Myśl, że absolut jest zarazem przyczyną, jak i celem świata, pojawia się u Platona i Arystotelesa.
□
□
Stoicyzm i neoplatonizm są koncepcjami monistycznymi.
□
□
Problem absolutu pojawił się w filozofii wraz z chrześcijaństwem.
□
□
2
Ćwiczenie 6
Przeczytaj fragment tekstu, w którym Władysław Tatarkiewicz omawia jedną z wczesnochrześcijańskich koncepcji Boga. Zdecyduj, do której koncepcji absolutu nawiązuje jej autor.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu, w którym Władysław Tatarkiewicz omawia jedną z wczesnochrześcijańskich koncepcji Boga. Zdecyduj, do której koncepcji absolutu nawiązuje jej autor.
1
Władysław TatarkiewiczFilozofia starożytna i średniowieczna
Chrystus‑Logos był […] hipostazą bytu, „drugim Bogiem”, a pierwszym szczeblem w przejściu od Boga do świata, od jedności do mnogości, od doskonałości do niedoskonałości. Wyłonił się z Boga, a z kolei z niego wyłonił się świat.
cw6 Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Filozofia starożytna i średniowieczna, [w:] Historia filozofii, t. 1, Warszawa 2014, s. 209.
R1ZRYXCvmH9WB
Omawiana we fragmencie koncepcja Boga ma źródła: Możliwe odpowiedzi: 1. platońskie., 2. arystotelesowskie., 3. stoickie., 4. neoplatońskie.
Omawiana we fragmencie koncepcja Boga ma źródła:
platońskie.
arystotelesowskie.
stoickie.
neoplatońskie.
31
Ćwiczenie 7
Na czym polega różnica w teologii pojmującej Boga po platońsku i neoplatońsku?
Odpowiedz na pytanie: na czym polega różnica w teologii pojmującej Boga po platońsku i neoplatońsku?
RpU9m8bwqYctL
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie, jak filozofowie chrześcijańscy interpretowali stosunek Boga do świata.
Twoja odpowiedź powinna poruszyć problem stosunku Boga do świata i przeciwstawić sobie inspirowane neoplatonizmem pojęcie gradualizmu oraz inspirowane platonizmem pojęcie dualizmu kosmologicznego. W pierwszym przypadku przyjmuje się istnienie pośrednich szczebli bytowych pomiędzy absolutem a światem materialnym, a w drugim – przeciwstawia się je sobie.
31
Ćwiczenie 8
Filozofia grecka wywarła wpływ na filozofię chrześcijańską. Istnieje jednak między nimi fundamentalna różnica, która przejawia się dobitnie w teorii poznania. Wyjaśnij, na czym polega podstawowa różnica między tymi dwoma systemami myśli.
RE0l9u9UCB7sH
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie, jakie kryterium prawdy przyjmowali Grecy, a jakie – filozofowie chrześcijańscy.
Twoja odpowiedź powinna odwoływać się do problemu relacji wiedzy i wiary, nawet jeśli wprost nie postawisz tego problemu. Należy określić filozofię grecką jako racjonalną i wyjaśnić, że do ustalenia prawdy posługuje się ona rozumem. Następnie, trzeba odróżnić od niej filozofią chrześcijańską, która opiera się na wierze (w prawdę Objawioną) [alternatywnie: Ewangelii] i posługuje się rozumem w celu dowodzenia lub wyjaśniania prawd wiary.