Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Strzałki na rysunku przedstawiają zmiany właściwości pierwiastków na tle układu okresowego. Na podstawie rysunku uzupełnij poniższą tabelę dotyczącą zmiany niektórych właściwości pierwiastków. W rozważaniach należy wziać pod uwagę tylko pierwiastki grup głównych, 1., 2. i 13.-17.

Zapoznaj się z opisem rysunku. Strzałki przedstawiają zmiany właściwości pierwiastków na tle układu okresowego. Na podstawie rysunku uzupełnij poniższą tabelę dotyczącą zmiany niektórych właściwości pierwiastków. W rozważaniach należy wziać pod uwagę tylko pierwiastki grup głównych 1., 2., od 13. do 17..

RK1bkkXtAgm7j
Informacja do ćwiczenia nr 1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1cjpqI6DbC5e
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 2

Połącz w pary pierwiastki z odpowiadającymi im wartościami promieni atomowych.

RMlKQaS9Hkuyc
Ca Możliwe odpowiedzi: 1. 132 pm, 2. 145 pm, 3. 197 pm, 4. 161 pm, 5. 227 K Możliwe odpowiedzi: 1. 132 pm, 2. 145 pm, 3. 197 pm, 4. 161 pm, 5. 227 Sc Możliwe odpowiedzi: 1. 132 pm, 2. 145 pm, 3. 197 pm, 4. 161 pm, 5. 227 Ti Możliwe odpowiedzi: 1. 132 pm, 2. 145 pm, 3. 197 pm, 4. 161 pm, 5. 227 V Możliwe odpowiedzi: 1. 132 pm, 2. 145 pm, 3. 197 pm, 4. 161 pm, 5. 227
11
Ćwiczenie 3

Połącz w pary pierwiastki z odpowiadającymi im wartościami elektroujemności wg skali Paulinga.

R7eDZR7r4Iq2W
Al Możliwe odpowiedzi: 1. 1,5, 2. 2,5, 3. 3,0, 4. 1,8, 5. 2,1 Si Możliwe odpowiedzi: 1. 1,5, 2. 2,5, 3. 3,0, 4. 1,8, 5. 2,1 P Możliwe odpowiedzi: 1. 1,5, 2. 2,5, 3. 3,0, 4. 1,8, 5. 2,1 S Możliwe odpowiedzi: 1. 1,5, 2. 2,5, 3. 3,0, 4. 1,8, 5. 2,1 Cl Możliwe odpowiedzi: 1. 1,5, 2. 2,5, 3. 3,0, 4. 1,8, 5. 2,1
21
Ćwiczenie 4

Uszereguj pierwiastki: O, N, C według:

A. rosnącego charakteru niemetalicznego (największy charakter niemetaliczny u dołu):

R18qqVQLfi0Pr
Elementy do uszeregowania: 1. N, 2. O, 3. C

B. malejącego promienia atomowego (najmniejszy promień atomowy u dołu):

RRnpeFf2oY2iV
Elementy do uszeregowania: 1. N, 2. C, 3. O
21
Ćwiczenie 5

W tabeli podano wartości promieni atomowych fosforu, siarki i chloru.

Fosfor

Siarka

Chlor

110 pm

104 pm

99 pm

Na podstawie analizy tabeli wybierz prawidłowe stwierdzenia w nawiasach.

RlPf58a3oHqXH
Promień atomu siarki jest mniejszy większy od promienia atomu fosforu, ponieważ atom siarki zbudowany jest z większej mniejszej liczby protonów i (większej/mniejszej) liczby elektronów, niż atom fosforu. W związku z tym, przyciąganie elektrostatyczne pomiędzy jądrem a elektronami jest silniejsze w przypadku atomu fosforu siarki, co skutkuje zmniejszeniem zwiększeniem wartości promienia atomowego. Promień atomu chloru jest mniejszy większy od promienia siarki.
21
Ćwiczenie 6

Poniżej przedstawiono fragment układu okresowego pierwiastków.

RESQmtCgBfc5B
Ilustracja do ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Spośród pierwiastków widocznych na załączonym fragmencie układu okresowego wybierz te, które spełniają wymienione poniżej właściwości. W puste pola wpisz symbole pierwiastków.

R1UPZhZVRoKnW
o najniższej elektroujemności: Tu uzupełnij o największym promieniu atomowym: Tu uzupełnij o najwyższej wartości energii jonizacji: Tu uzupełnij posiadającego najbardziej niemetaliczny charakter: Tu uzupełnij posiadającego najbardziej metaliczny charakter: Tu uzupełnij
2
Ćwiczenie 6
R14M9EUIiVG4f
31
Ćwiczenie 7

Dopasuj wykres do jego nazwy.

RIiRJGCmybRgR
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 8

Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, którego przebieg pozwoli wykazać, jak zmienia się aktywność metali w okresie.

Uzupełnij schemat doświadczenia, wybierając nazwy odczynników z podanych poniżej.

Rj1dh2ooo9IPj
Propozycje lit, sód, magnez, chrom, woda, wodorotlenek sodu, fenoloftaleina
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Probówki można ogrzać za pomocą palnika spirytusowego.

R1cDqHzXqDemY
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).

Zaprojektuj doświadczenie chemiczne, którego przebieg pozwoli wykazać, jak zmienia się aktywność metali w okresie. Do dyspozycji masz magnez, chrom, wodorotlenek sodu, wodę, fenoloftaleinę, sód i lit.

Zanotuj wnioski płynące z wyników.

W jakim celu w eksperymencie zastosujesz fenoloftalinę?

RyVai5RF8FCZf
(Uzupełnij).