Po zapoznaniu się z tekstami źródłowymi oraz na podstawie zdobytej wiedzy uzupełnij mapę myśli najważniejszymi poglądami Claude'a H. Saint‑Simona, Roberta Owena i Charles'a Fouriera.
R1UJRZWwmKH7M1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: SocjaliściElementy należące do kategorii SocjaliściNazwa kategorii: Henri de Saint-SimonElementy należące do kategorii Henri de Saint-SimonNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Henri de Saint-SimonNazwa kategorii: Robert OwenElementy należące do kategorii Robert OwenNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Robert OwenNazwa kategorii: Charles FourierElementy należące do kategorii Charles FourierNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Charles FourierKoniec elementów należących do kategorii Socjaliści
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: SocjaliściElementy należące do kategorii SocjaliściNazwa kategorii: Henri de Saint-SimonElementy należące do kategorii Henri de Saint-SimonNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Henri de Saint-SimonNazwa kategorii: Robert OwenElementy należące do kategorii Robert OwenNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Robert OwenNazwa kategorii: Charles FourierElementy należące do kategorii Charles FourierNazwa kategorii: Nazwa kategorii: Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Charles FourierKoniec elementów należących do kategorii Socjaliści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RK4OMCiVneYuE
(Uzupełnij).
W twojej mapie myśli powinny się pojawić następujące kwestie:
W twojej liście powinny się pojawić następujące kwestie:
środki materialne rozdzielane według wkładu pracy i zdolności.
Owen:
wpływ środowiska na człowieka;
koncepcja wspólnot spółdzielczych;
waga edukacji;
przeciwnik rewolucji;
tradycyjne instytucje przyczyniają się do rozwarstwienia społeczeństwa, podtrzymują nędzę i brak wykształcenia.
Fourier:
przyczyną wyzysku jest konkurencja, będąca podstawową wadą kapitalizmu;
własność prywatna i środki produkcji powinny zostać uspołecznione;
koncepcja falang (stowarzyszeń);
tworzenie społeczności składających się z rodzin;
każdy ma swoją pracę;
podział pracy i wypoczynku ma położyć kres konkurencji;
przeciwnik rewolucji;
waga edukacji.
R18h1pzcyu1ck1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawne odpowiedzi na pytanie. Które postulaty spośród wymienionych są charakterystyczne dla doktryny socjalistycznej? Możliwe odpowiedzi: 1. Zniesienie własności prywatnej., 2. Równość kobiet i mężczyzn., 3. Równomierny podział dóbr i środków., 4. Poszanowanie tradycji narodowej., 5. Walka z rozwarstwieniem społecznym., 6. Ochrona gospodarki narodowej., 7. Wolność jednostki jako najwyższe dobro.
R12ySTHnLjvFD11
Ćwiczenie 3
Czyjego autorstwa mogą być niżej cytowane fragmenty? Dopasuj je do autorów według swojej wiedzy na temat myśli filozoficzno-społecznej Saint-Simona, Owena i Fouriera. Klasa industrialna powinna zajmować pierwsze miejsce, ponieważ jest najważniejszą ze wszystkich, ponieważ sama się może obejść bez wszystkich innych, natomiast żadna inna nie może się obejść bez niej, wreszcie, ponieważ utrzymuje się o swych własnych siłach osobiście wykonaną pracą. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Owen, 2. Charles Fourier, 3. C.H. de Saint-Simon [Konkurencyjne społeczeństwo] obraca wniwecz szlachetne uczucia i liberalne poglądy, rodzi niewrażliwość na problemy i niedole innych, pociąga za sobą ciasny partykularyzm i małostkową przebiegłość. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Owen, 2. Charles Fourier, 3. C.H. de Saint-Simon(...) członków każdej społeczności można tak urobić, by żyli bez nieróbstwa, bez ubóstwa, bez przestępczości i bez kar; bo wszystkie przywary są tylko następstwem błędu tkwiącego w różnych systemach rządów na świecie, są one nieuniknionym skutkiem ignorancji. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Owen, 2. Charles Fourier, 3. C.H. de Saint-Simon
Czyjego autorstwa mogą być niżej cytowane fragmenty? Dopasuj je do autorów według swojej wiedzy na temat myśli filozoficzno-społecznej Saint-Simona, Owena i Fouriera. Klasa industrialna powinna zajmować pierwsze miejsce, ponieważ jest najważniejszą ze wszystkich, ponieważ sama się może obejść bez wszystkich innych, natomiast żadna inna nie może się obejść bez niej, wreszcie, ponieważ utrzymuje się o swych własnych siłach osobiście wykonaną pracą. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Owen, 2. Charles Fourier, 3. C.H. de Saint-Simon [Konkurencyjne społeczeństwo] obraca wniwecz szlachetne uczucia i liberalne poglądy, rodzi niewrażliwość na problemy i niedole innych, pociąga za sobą ciasny partykularyzm i małostkową przebiegłość. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Owen, 2. Charles Fourier, 3. C.H. de Saint-Simon(...) członków każdej społeczności można tak urobić, by żyli bez nieróbstwa, bez ubóstwa, bez przestępczości i bez kar; bo wszystkie przywary są tylko następstwem błędu tkwiącego w różnych systemach rządów na świecie, są one nieuniknionym skutkiem ignorancji. Możliwe odpowiedzi: 1. Robert Owen, 2. Charles Fourier, 3. C.H. de Saint-Simon
11
Ćwiczenie 4
Korzystając ze swojej dotychczasowej wiedzy, postaraj się odpowiedzieć na pytanie: U jakich filozofów znajdujesz najwcześniejsze źrodła socjalistycznej koncepcji?
Rdrpb2S6U5BdO
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie idee państwa Platona. Pomyśl, jakie elementy koncepcji Platońskiej przypominają idee socjalizmu.
Według Platona człowiek znajduje cnoty nie w życiu jednostkowym, lecz społecznym. Filozof ujmuje to słowami: „Prawu nie na tym zależy, aby jakiś jeden rodzaj ludzi był osobliwie szczęśliwy; prawo zmierza do tego stanu dla całego państwa; harmonizując obywateli namową i przymusem, skłania ich do tego, żeby się z sobą dzielili tym pożytkiem, jaki każdy potrafi przynieść dla wspólnego dobra; prawo samo wytwarza takich ludzi w państwie nie na to, żeby potem pozwolić każdemu, niech sobie idzie, którędy sam zechce, ale na to, żeby się nimi posługiwać dla zjednoczenia państwa”.
21
Ćwiczenie 5
Zastanów się i opisz sytuację z historii, literatury lub życia codziennego, której bohaterowie mieliby do czynienia z poglądami socjalistycznymi.
RoX2dEnQURYUS
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie takie utwory literackie, jak:
Przedwiośnie Stefana Żeromskiego;
Szewcy Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacy).
Przykładowa odpowiedź:
Jeden z bohaterów powieści Żeromskiego jest członkiem Polskiej Partii Socjalistycznej.
Głównym tematem Szewców Witkacego jest rewolucja socjalistyczna.
21
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie, w jaki sposób idee socjalizmu są obecne w dzisiejszych czasach? Które partie polityczne się do nich odwołują? Przygotuj spis założeń programowych polskich partii, które czerpią z doktryny socjalistycznej.
R1RuOAGqaxCJG
(Uzupełnij).
Poszukaj w internecie programów największych polskich partii politycznych. Znając założenia doktryny socjalistycznej, poszukaj jej śladów w tych dokumentach.
Wypisanie założeń programowych partii Razem, SLD lub Wiosna Roberta Biedronia.
31
Ćwiczenie 7
Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania: O jakich dwóch siłach pisze Tocqueville? Jaka między nimi rozgrywa się walka? Zastanów się, dlaczego w tekstach poświęconych realizacji założeń doktryn społeczno‑politycznych często pojawia się retoryka wojny i walki.
Zapoznaj się z tekstem i odpowiedz na pytania: O jakich dwóch siłach pisze Tocqueville? Jaka między nimi rozgrywa się walka? Zastanów się, dlaczego w tekstach poświęconych realizacji założeń doktryn społeczno‑politycznych często pojawia się retoryka wojny i walki.
1
AlexisdeTocquevilleO demokracji w Ameryce
RtNQjOulubaEw1
Obraz przedstawia portret młodego mężczyzny. Ma czarne włosy, prosty nos i pociągłą twarz. Ubrany jest w czarny płaszcz z białym kołnierzem. Stoi, prawą rękę opiera o ramę fotela.
Alexis de Tocqueville
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
W krajach demokratycznych, jak zresztą wszędzie, większość dziedzin przemysłu prowadzą ludzie pod względem majątku i wykształcenia wcale nie stojący znacznie wyżej od tych, których u siebie zatrudniają. Takich przedsiębiorców jest bardzo wielu i mają oni różne interesy. Dlatego nie jest im łatwo porozumieć się między sobą i wspólnie działać. Z drugiej strony prawie wszyscy robotnicy mają jakieś zasoby, które pozwalają im odmówić wykonywania pracy, jeśli nie otrzymują godziwego wynagrodzenia. W wiecznej wojnie o wysokość zarobków, jaką toczą między sobą te dwie klasy, siły są więc podzielone i zbliżone są szanse obu stron na zwycięstwo. Można nawet przypuszczać, że w końcu przeważy interes robotników, ponieważ wyższe zarobki, które udało im się już zdobyć, czynią ich coraz mniej zależnymi od właścicieli, im bardziej zaś są niezależni, tym łatwiej przychodzi im wywalczenie dalszych podwyżek. [...] Zasadniczo można powiedzieć, że powolny i stały wzrost zarobków jest jednym z ogólnych praw rządzących społeczeństwami demokratycznymi. W miarę jak zrównują się możliwości, zarobki się podnoszą, a w miarę jak podnoszą się zarobki, możliwości się zrównują.
Alexis Źródło: AlexisdeTocqueville, O demokracji w Ameryce, t. II, tłum. B. Janicka, M. Król, Kraków 1996.
RqMaM930apFfq3
(Uzupełnij).
Sprawdź, o jakich warstwach społecznych pisali teoretycy socjalizmu. Jaki jest między nimi konflikt?
W tekście jest mowa o dwóch siłach: robotniczej i nadzorującej, wyzyskiwanej i wyzyskującej. Między nimi toczy się walka o wysokość zarobków: w interesie klasy posiadającej, zarządzającej leży bowiem ograniczenie wydatków (czyli również wynagrodzeń) przy maksymalizacji zysków, natomiast w interesie robotników leży uzyskanie godziwej zapłaty za własną pracę. Retoryka walki jest często wykorzystywana do podkreślenia konfliktu między stronami, nierzadko również po to, by rozniecić wolę walki i zmian w społeczeństwie.
31
Ćwiczenie 8
Przeczytaj fragment Lalki Bolesława Prusa. Wypisz argumenty, które przemawiają za tym, że poglądy studenta odmawiającego płacenia za wynajmowane mieszkanie można uznać za socjalistyczne.
Zapoznaj się z fragmentem Lalki Bolesława Prusa. Wypisz argumenty, które przemawiają za tym, że poglądy studenta odmawiającego płacenia za wynajmowane mieszkanie można uznać za socjalistyczne.
1
Bolesław PrusLalka
R1IWSfVnGtklk1
Zdjęcie przedstawia pomnik starszego mężczyzny. Jest lekko pochylony, ma krótkie włosy, krótką bródkę i spiczaste wąsy. Ubrany jest w surdut. Pomnik stoi na podeście z napisem Bolesław Prus. Wokół rosną drzewa.
Niechaj pracownik nie żali się cichy, Gdy ziarno myśli wciąż rzucając świeże, W oklaskach tłumu i błyskotkach pychy za trud swój głośnej zapłaty nie bierze. A. Asnyk Bolesławowi Prusowi
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 1.0.
— A do mnie, łaskawy panie, żadne — wołał młody człowiek, grożąc nam pod nosami — bo ja z zasady nie płacę za komorne. Komu mam płacić?… Za co?… Cha! cha! dobrzy sobie… Począł chodzić jeszcze prędzej po pokoju, śmiejąc się i gniewając. Nareszcie zaczął świstać i wyglądać przez okno, hardo odwróciwszy się tyłem do nas… Mnie już zabrakło cierpliwości. — Pozwoli pan zrobić uwagę — odezwałem się — że takie nieszanowanie umowy jest dość oryginalne… Ktoś daje panu mieszkanie, a pan uważa za stosowne nie płacić mu… — Kto mi daje mieszkanie?!… — wrzasnął młody człowiek, siadając na oknie i huśtając się w tył, jakby miał zamiar rzucić się z trzeciego piętra. — Ja sam zająłem to mieszkanie i będę w nim dopóty, dopóki mnie nie wyrzucą. Umowy!… paradni są z tymi umowami… Jeżeli społeczeństwo chce, ażebym mu płacił za mieszkanie, to niechaj samo płaci mi tyle za korepetycje, żeby z nich wystarczyło na komorne… Paradni są!… Ja za trzy godziny lekcyj co dzień mam piętnaście rubli na miesiąc, za jedzenie biorą ode mnie dziewięć rubli, za pranie i usługę trzy… A mundur, a wpis?… I jeszcze chcą, żebym za mieszkanie płacił. Wyrzućcie mnie na ulicę — mówił zirytowany — niech mnie złapie hycel i da pałą w łeb… Do tego macie prawo, ale nie do uwag i wymówek… — Nie rozumiem pańskiego uniesienia — rzekłem spokojnie. — Mam się czego unosić! — odparł młody człowiek huśtając się coraz mocniej w stronę podwórka. — Społeczeństwo, jeżeli nie zabiło mnie przy urodzeniu, jeżeli każe mi się uczyć i zdawać kilkanaście egzaminów, zobowiązało się tym samym, że mi da pracę ubezpieczającą mój byt… Tymczasem albo nie daje mi pracy, albo oszukuje mnie na wynagrodzeniu… Jeżeli więc społeczność względem mnie nie dotrzymuje umowy, z jakiej racji żąda, abym ja jej dotrzymywał względem niego. Zresztą co tu gadać, z zasady nie płacę komornego, i basta. Tym bardziej że obecny właściciel domu nie budował tego domu; nie wypalał cegieł, nie rozrabiał wapna, nie murował, nie narażał się na skręcenie karku. Przyszedł z pieniędzmi, może ukradzionymi, zapłacił innemu, który może także okradł kogo, i na tej zasadzie chce mnie zrobić swoim niewolnikiem. Kpiny ze zdrowego rozsądku! — Pan Wokulski — rzekłem, powstając z krzesła — nie okradł nikogo… Dorobił się majątku pracą i oszczędnością… — Daj pan spokój! — przerwał młody człowiek. — Mój ojciec był zdolnym lekarzem, pracował dniem i nocą, miał niby to dobre zarobki i oszczędził… raptem trzysta rubli na rok! A że wasza kamienica kosztuje dziewięćdziesiąt tysięcy rubli, więc na kupienie jej za cenę uczciwej pracy mój ojciec musiałby żyć i zapisywać recepty przez trzysta lat… Nie uwierzę zaś, ażeby ten nowy właściciel pracował od trzystu lat…
lalka Źródło: Bolesław Prus, Lalka.
R19bMibspgv053
(Uzupełnij).
Wypisz poglądy studenta i porównaj je z założeniami socjalistycznymi.
Student ma żal do społeczeństwa, do państwa, że nie jest w stanie pracować zgodnie ze swoim wykształceniem i umiejętnościami i w ten sposób zarobić na codzienny byt. Jest to odwołanie do idei opiekuńczego państwa, które powinno – w założeniu – zapewnić jednostkom sprawiedliwy podział pracy i godne zarobki za uczciwą pracę. W słowach studenta odnajdujemy również opis klasy „posiadającej”: zauważa on, że bogactwo jest często pochodną przypadku (np. spadek) lub nieuczciwości (kradzież), nie ma związku z wkładem pracy i dlatego jest częścią niesprawiedliwego systemu, polegającego na wyzysku.
Praca domowa
Napisz esej na temat: Idea równości społecznej a dążenie jednostki do bogacenia się, lub: Jak realizować ideę równości społecznej w erze konsumpcjonizmu? Wskazówki dotyczące pisania eseju filozoficznego znajdziesz w materiale „Jak napisać esej filozoficzny”P15HFoklf„Jak napisać esej filozoficzny”.