Łączenie par. Oceń poprawność poniższych zdań. Zaznacz Prawda lub Fałsz.. a. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń poprawność poniższych zdań. Zaznacz Prawda lub Fałsz.. a. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RvRMlcs9AcEBa11
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R10ZxoWQhMSkG2
Ćwiczenie 3
Wykaż, że dla liczb rzeczywistych , nie mniejszych od zachodzi nierówność . Uporządkuj poniższe wypowiedzi, aby otrzymać rozwiązanie powyższego zadania. Elementy do uszeregowania: 1. , 2. Ponieważ powyższa nierówność równoważna jest tezie, dowód uznajemy za zakończony., 3. Zauważmy, że skoro liczby i są nie mniejsze niż , więc liczby i są nieujemne., 4. Poniewaz iloczyn liczb nieujmenych jest nieujemny, więc ., 5. Rozważymy zatem wyrażenie , które przekształca się kolejno do:, 6. Korzystając z rozdzielności mnożenia względem dodawania i odejmowania otrzymujemy ., 7. Z przechodniości relacji równości wynika, że ., 8. Zauważmy najpierw, że teza jest równoważna nierówności ., 9. Ponownie korzystając z rozdzielności mnożenia względem odejmowania otrzymujemy .
Wykaż, że dla liczb rzeczywistych , nie mniejszych od zachodzi nierówność . Uporządkuj poniższe wypowiedzi, aby otrzymać rozwiązanie powyższego zadania. Elementy do uszeregowania: 1. , 2. Ponieważ powyższa nierówność równoważna jest tezie, dowód uznajemy za zakończony., 3. Zauważmy, że skoro liczby i są nie mniejsze niż , więc liczby i są nieujemne., 4. Poniewaz iloczyn liczb nieujmenych jest nieujemny, więc ., 5. Rozważymy zatem wyrażenie , które przekształca się kolejno do:, 6. Korzystając z rozdzielności mnożenia względem dodawania i odejmowania otrzymujemy ., 7. Z przechodniości relacji równości wynika, że ., 8. Zauważmy najpierw, że teza jest równoważna nierówności ., 9. Ponownie korzystając z rozdzielności mnożenia względem odejmowania otrzymujemy .
2
Ćwiczenie 4
Udowodnij, że dla dowolnej liczby całkowitej prawdziwa jest nierówność .
Zauważmy, że . Liczby i są całkowite i różnią się o , zatem:
obie mogą być dodatnie; wówczas ich iloczyn jest dodatni, więc liczba również jest dodatnia;
obie mogą być ujemne; wówczas ich iloczyn jest dodatni, więc liczba również jest dodatnia;
jedna może być równa zeru; wówczas , więc liczba jest dodatnia.
W każdym z rozważanych przypadków otrzymaliśmy wniosek, że , co kończy dowód.
Uwaga! Ponieważ liczby i są całkowite i różnią się o , nie jest możliwe, aby jedna z nich była dodatnia, zaś druga ujemna.
R1ckvlyYQ6Uci21
Ćwiczenie 5
Poniżej znajduje się dowód twierdzenia. Wykaż, że dla dowolnych liczb rzeczywistych , zachodzi nierówność . Do każdego faktu wybierz odpowiedni argument. Fakt pierwszy: Teza jest równoważna nierówności . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt drugi: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt trzeci: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt czwarty: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt piąty: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt szósty: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt siódmy: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt ósmy: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt dziewiąty: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt dziesiąty: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania.
Poniżej znajduje się dowód twierdzenia. Wykaż, że dla dowolnych liczb rzeczywistych , zachodzi nierówność . Do każdego faktu wybierz odpowiedni argument. Fakt pierwszy: Teza jest równoważna nierówności . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt drugi: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt trzeci: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt czwarty: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt piąty: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt szósty: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt siódmy: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt ósmy: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt dziewiąty: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania. Fakt dziesiąty: . Możliwe odpowiedzi: 1. Z rozdzielności mnożenia względem dodawania., 2. Z definicji potęgowania., 3. Z własności relacji wynika, że od obu stron nierówności można odjąć tę samą liczbę., 4. Z własności relacji wynika, że do obu stron nierówności można dodać tę samą liczbę., 5. Z definicji potęgowania., 6. Z przechodniości relacji równości., 7. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania., 8. Z łączności i przemienności dodawania., 9. Z faktu: potęga o wykładniku parzystym jest nieujemna., 10. Z rozdzielności mnożenia względem odejmowania.
2
Ćwiczenie 6
Wykaż, że wartość mediany dwóch różnych ułamków dodatnich jest mniejsza od większego z nich.
Założenie: ; , , , są liczbami naturalnymi dodatnimi
Teza:
Dowód:
Korzystając z własności relacji mniejszości przekształcimy założenie.
Zauważmy, że nierówność jest równoważna z nierównością , którą z kolei można przekształcić sprowadzając ułamki do wspólnego mianownika .
Zatem założenie przekształca się do postaci .
Ponieważ z założenia liczba jest dodatnia, więc liczba jest ujemna.
Rozważmy nierówność .
Z własności relacji mniejszości jest ona równoważna nierówności .
Zbadajmy zatem wyrażenie :
Wiemy już, że licznik powyższego ułamka jest liczbą ujemną.
Ponadto łatwo zauważyć, że mianownik jest liczbą dodatnią.
Ponieważ iloraz liczby ujemnej przez dodatnią jest ujemny, więc .
Z przechodniości relacji równości mamy , czyli .
R1U2M6t3JVJMp3
Ćwiczenie 7
Wykaż, że istnieje dokładnie jedna liczba pierwsza , dla której oraz są liczbami pierwszymi. Uporządkuj poniższe wypowiedzi, aby otrzymać rozwiązanie powyższego zadania. Elementy do uszeregowania: 1. Z powyższego rozumowania wynika, że jedyną liczbą pierwszą , dla której i są liczbami pierwszymi jest ., 2. Zauważmy najpierw, że liczba spełnia warunki zadania., 3. Dla mamy , zatem liczba dzieli się przez , czyli nie jest pierwsza. Dla mamy , zatem liczba dzieli się przez , czyli nie jest pierwsza., 4. Rzeczywiście: liczby oraz są pierwsze., 5. W związku z powyższym pozostałe liczby są postaci: lub dla pewnej liczby naturalnej ., 6. Pozostałe liczby pierwsze nie dzielą się przez .
Wykaż, że istnieje dokładnie jedna liczba pierwsza , dla której oraz są liczbami pierwszymi. Uporządkuj poniższe wypowiedzi, aby otrzymać rozwiązanie powyższego zadania. Elementy do uszeregowania: 1. Z powyższego rozumowania wynika, że jedyną liczbą pierwszą , dla której i są liczbami pierwszymi jest ., 2. Zauważmy najpierw, że liczba spełnia warunki zadania., 3. Dla mamy , zatem liczba dzieli się przez , czyli nie jest pierwsza. Dla mamy , zatem liczba dzieli się przez , czyli nie jest pierwsza., 4. Rzeczywiście: liczby oraz są pierwsze., 5. W związku z powyższym pozostałe liczby są postaci: lub dla pewnej liczby naturalnej ., 6. Pozostałe liczby pierwsze nie dzielą się przez .
3
Ćwiczenie 8
Uzasadnij, że poniższe stwierdzenia nie są prawdziwe. Podaj kontrprzykłady, tzn. liczby, dla których spełnione są założenia, ale teza nie zachodzi.
Stwierdzenie:
a) Jeżeli liczba jest mniejsza niż , to jej kwadrat jest mniejszy niż .
b) Jeżeli liczba jest dodatnia, to jej sześcian jest od niej większy.
c) Jeżeli liczba całkowita dzieli się przez i przez , to dzieli się przez .
d) Kwadrat sumy dwóch liczb jest równy sumie ich kwadratów.
e) Pierwiastek sumy dwóch liczb jest równy sumie ich pierwiastków.
Kontrprzykład:
a) Liczba jest mniejsza niż , zatem spełnia założenie, ale jej kwadrat, czyli , nie jest mniejszy niż .
b) Liczba jest dodatnia, zatem spełnia założenie, ale jej sześcian, czyli nie jest większy niż .
c) Liczba dzieli się przez i przez , zatem spełnia założenia, ale nie dzieli się przez .
d) Rozważmy liczby i . Kwadrat ich sumy to , zaś suma ich kwadratów to .
e) Rozważmy liczby i . Pierwiastek ich sumy to , zaś suma ich pierwiastków to .