Tekst źródłowy do ćwiczeń

R1LCCBYkcyV6x
Franciszek Dionizy Kniaźnin Spocznienie.
Franciszek Dionizy Kniaźnin Wybór poezji

Nie zawsze cug swój łabędzicug...łabędzicug swój łabędzi
ChyżymchyżyChyżym polotempolotpolotem pędzi
Można Cypru paniCypru paniCypru pani;
Nie zawsze i jej syn złotem,
Lecąc po świecie, grotem
Czułe serca rani.

Patrz, jako znużeni srodzesrodzesrodze,
Biegnąc w ustawnejustawnieustawnej drodze,
I matka, i synek;
Po srogim, a długim boju
I uprzykrzonym znojuznójznoju
Idą na spoczynek.

Rozkoszne sieje KnidKnidKnid zioła
I balsamy dokoła,
ZefirZefirZefir z lekka wieje.
Liść się po gajach połyskapołyskaćpołyska,
Szmerny strumyczek pryska,
Tok się morza śmieje.

Teraz, o teraz więc pora,
Kogo myśl znudzi chora,
Snem uśpić zgryzotę.
Teraz to zgromadzić społemspołemspołem
Troskę i ból z mozołemmozółmozołem
Pod spokojną grotę.

Póki CyteracyteraCytera z swym synkiem
Słodkim zjęci spoczynkiem,
Uśniem i my trochę.
Jak się te bóstwa przecucąsię…przecucićprzecucą,
Znowu się do nas wrócą,
Raniąc serce płoche.

2 Źródło: Franciszek Dionizy Kniaźnin, Wybór poezji, Wrocław 1948, s. 56–57.
cug...łabędzi
chyży
polot
Cypru pani
srodze
ustawnie
znój
Knid
Zefir
połyskać
społem
mozół
Cytera
się…przecucić
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Określ, jaka część mowy została wykorzystana w tytule wiersza Franciszka Dionizego Kniaźnina. Zastanów się, czemu służy użycie tej formy gramatycznej w wierszu.

R1EVfAWPpvLMK
(Uzupełnij).
RKyQsjuZkWotu1
Ćwiczenie 2
Wybierz związek frazeologiczny opisujący specyfikę miłości przedstawioną w wierszu Franciszka Dionizego Kniaźnina. Możliwe odpowiedzi: 1. być ugodzonym strzałą Amora, 2. stara miłość nie rdzewieje, 3. miłość jest ślepa, 4. mieć złamane serce
R5CNkiuOVLlaq1
Ćwiczenie 3
W podanych strofach wskaż zdrobnienia (deminutivum). Patrz, jako znużeni srodze, Biegnąc w ustawnej drodze, I matka, i synek Po srogim, a długim boju I uprzykrzonym znoju Idą na spoczynek. Rozkoszne sieje Knid zioła I balsamy dokoła, Zefir z lekka wieje. Liść się po gajach połyska, Szmerny strumyczek pryska, Tok się morza śmieje.
1
Ćwiczenie 3
RxyoLcDnfSH02
Patrz, jako znużeni srodze, Biegnąc w ustawnej drodze, I matka, i synek Po srogim, a długim boju I uprzykrzonym znoju Idą na spoczynek. Rozkoszne sieje Knid zioła I balsamy dokoła, Zefir z lekka wieje. Liść się po gajach połyska, Szmerny strumyczek pryska, Tok się morza śmieje. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Określ, jaki efekt osiągnął poeta dzięki użyciu zdrobnień.

Rit2jwuEP4Tx2
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Wypisz cechy stylu rokokowego, jakie występują w wierszu Kniaźnina Spocznienie.
Wypisz cechy stylu rokokowego, jakie występują w wierszu Kniaźnina Spocznienie.
R1IZ0mZKO6ntj
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Nazwij co najmniej cztery środki stylistyczne zastosowane w wierszu Franciszka Dionizego Kniaźnina. Wypisz ich przykłady oraz określ ich funkcję.

RrGtd1zyRsuCw
Środek stylistyczny:. Przykład z tekstu:. Funkcja w wierszu:. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
ReLRUUifAfe4g2
Ćwiczenie 7
Zaznacz elementy tekstu tak, żeby powstały prawdziwe zdania na temat wiersza Spocznienie. 1. W wierszu Spocznienie uczucie miłości przedstawione jest żartobliwie \ poważnie, ponieważ Afrodyta i Eros toczą bój o zakochanych \ uzależnione jest od kaprysów mitologicznej bogini miłości i jej syna.

2. W obliczu miłości człowiek ukazany jest jako istota wyrachowana \ bezbronna, ponieważ w przemyślany sposób wybiera obiekt swoich uczuć \ nie jest w stanie okiełznać umysłem namiętności.
31
Ćwiczenie 8

Czy obraz François’a Bouchera Wenus i Amor może być ilustracją wiersza Spocznienie Franciszka Dionizego Kniaźnina? Uzasadnij swoje stanowisko.

Czy obraz François’a Bouchera Wenus i Amor może być ilustracją wiersza Spocznienie Franciszka Dionizego Kniaźnina? Uzasadnij swoje stanowisko.

Ri5JAuvJPm7pA
François Boucher, Wenus i Amor, 1742
Źródło: domena publiczna.
R1U6tL7uLYLVK
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Sformułuj główną myśl tekstu Jana Białostockiego i w 40‑60 słowach streść informacje podane przez autora.

J. Białostocki Rococo: ornament, styl i postawa. Przegląd problematyki badawczej, [w:] Rokoko. Studia nad sztuką pierwszej połowy XVIII wieku

Rokoko wyraźnie odróżnia się od potężnej sztuki baroku z jego iluzjonizmem i retoryczną perswazją. Rokoko nikogo nie przekonywało, nikogo nie chciało porwać i pozyskać. […] Rokoko wyraźnie odróżnia się od neoklasycyzmu z jego heroizmem, prostotą, wielkością, spokojem, rozumną i etyczną normą, z jego oświeceniowym poszukiwaniem prawdy, a także dramatycznym gestem. Rokoko było antyheroiczne: prostocie przeciwstawiało komplikację, mnogość i zawiłość; wielkości – grację drobnych form; spokojowi – zaprzątającą myśl ruchliwość, a rozumnej etycznej normie – zmysłowy smak chwilowej rozkoszy. Prawda nie interesowała nikogo. […] Swe uczucia rokoko przechowywało w porcelanowych puszkach, nad wzniosłość przekładało wdzięk upudrowanej pasterki i przyćmione światło buduaru; naturę podporządkowało rytmom ornamentu.

3 Źródło: J. Białostocki, Rococo: ornament, styl i postawa. Przegląd problematyki badawczej, [w:] Rokoko. Studia nad sztuką pierwszej połowy XVIII wieku, Warszawa 1970, s. 12.
RDrkg7kszHoRH
(Uzupełnij).