Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst do ćwiczeń 1 i 2

Jan Kott O nową syntezę polskiego Oświecenia

Walka o polski język narodowy w pierwszym okresie polskiego oświecenia ma niezmiernie szeroki zasięg. Obejmuje walkę z żargonem szlacheckim czasów saskich, z francuszczyzną, która wchodzi w użycie na dworach jaśniepańskich, z łaciną wreszcie, która powoli zostaje wyparta z naukowego piśmiennictwa. (…) Pisarze stanisławowscy w walce z żargonem szlacheckim sięgają do języka mówionego. Z niego rodzi się literacki język epoki. Świadczy o tym ogromna ilość słów technicznych, nazw ubiorów, sprzętów i wyrobów, terminów określających różnorakie zajęcia, terminów naukowych, słownictwa politycznego, przysłów i powiedzeń. Język literacki rodzi się z języka, którym mówią ludzie różnych stanów i zawodów. Jest to język nie tylko szlachty, ale kupców warszawskich i rzemieślników, język coraz liczniejszej rzeszy urzędników w różnych komisjach państwowych, język nauczycieli świeckich, uczonych i polityków.

2 Źródło: Jan Kott, O nową syntezę polskiego Oświecenia, „Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej” 1950, nr 41/3–4, s. 627.
1
Pokaż ćwiczenia:
REzOFflia0tD31
Ćwiczenie 1
Przeczytaj fragment tekstu Jana Kotta i zastanów się, jakie funkcje teatru oświecenia mogły zostać spełnione dzięki przemianie języka literackiego epoki. Zaznacz przynajmniej trzy właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. wsparcie polityki królewskiej, 2. kształtowanie oświeceniowego światopoglądu, 3. wsparcie reform społeczno-politycznych, 4. walka z sarmatyzmem, 5. poparcie dla tolerancji religijnej, 6. poparcie możliwości awansu społecznego niższych stanów, 7. odnowa języka polskiego
R17ZSjaFjTfmw1
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z fragmentem tekstu Jana Kotta i zastanów się, jakie funkcje teatru oświecenia mogły zostać spełnione dzięki przemianie języka literackiego epoki. Zaznacz przynajmniej trzy właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. wsparcie polityki królewskiej, 2. kształtowanie oświeceniowego światopoglądu, 3. wsparcie reform społeczno-politycznych, 4. walka z sarmatyzmem, 5. poparcie dla tolerancji religijnej, 6. poparcie możliwości awansu społecznego niższych stanów, 7. odnowa języka polskiego
11
Ćwiczenie 2

Odwołując się do tekstu Jana Kotta, wyjaśnij związek przemian językowych z oświeceniowym programem reform społecznych.

RYmeYdw1meyCp
(Uzupełnij).

Tekst do ćwiczeń 3–7

Julian Ursyn Niemcewicz Powrót posła

Akt I Scena II

(…)

Podkomorzy

Wskrzeszają mądrą wolność, skracają swywole.
Ten to nieszczęsny nierząd, to sejmów zrywanie,
Kraj zgubiło, ściągnęło obce panowanie.
Te zaborów, te srogich klęsk naszych przyczyną,
I my sami byliśmy nieszczęść naszych winą;
Gnijąc w zbytkach, lenistwie, i biesiad zwyczaju,
Myśleliśmy o sobie, a nigdy o kraju;
Klęskami ojców nowe plemię ostrożniejsze,
Wzgardziwszy zyski, było na całość baczniejsze.
Nieba zdarzyły porę, oni ją chwycili,
Ojczyznę z pod ciężkiego jarzma wydobyli,
Walcząc wszystkie przeszkody gorliwą robotą,
Idąc przykładem króla, i własną swą cnotą,
Powracają porządek, i sławę ojczyźnie.
Stokroć szczęśliwy, że choć przy późnej siwiźnie
Ujrzę, że Polska rządna i że poważana.

Starosta

Wiem, że waćpanu każda przyjemna odmiana. 
W księgach się tych dzikości wszystkich nauczyłeś,
W tych księgach, nad któremi już oczy straciłeś.
Ja, co nigdy nie czytam, lub przynajmniej mało,
Wiem, że tak jest najlepiej, jak przedtem bywało.

3 Źródło: Julian Ursyn Niemcewicz, Powrót posła, Warszawa 1983.
11
Ćwiczenie 3

Przeczytaj fragment sztuki Powrót posła i określ przyczyny upadku Rzeczpospolitej, na które wskazuje Podkomorzy.

Zapoznaj się z fragmentem sztuki Powrót posła i określ przyczyny upadku Rzeczpospolitej, na które wskazuje Podkomorzy.

RgG1oyJinjBSI
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Znajdź w podanym fragmencie cytat wychwalający dokonania oświeceniowych reformatorów. Podaj go.

RHbq8inYyLUvy
(Uzupełnij).
R1b6EPBxhENN92
Ćwiczenie 5
Na podstawie fragmentu sztuki scharakteryzuj postawę Starosty. Zaznacz wszystkie właściwe odpowiedzi. Postać Starosty wyraża:
niechęć do wiedzy
obawę przed zmianami
patriotyzm
nieufność wobec nowinek
poszanowanie władzy
lekceważenie edukacji
przywiązanie do tradycji
tolerancję wobec odmienności
podejrzliwość wobec nowych idei
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, czy na podstawie podanego fragmentu sztuki można stwierdzić, że pełniła ona funkcję dydaktyczną.

Rgw8xeOeXRVuF
(Uzupełnij).
R170ZXSy3hoPP31
Ćwiczenie 7
Uzupełnij poniższy tekst: Powrót posła ukazuje dwa obozy polityczne: konserwatystów i Tu uzupełnij. Celem Niemcewicza było Tu uzupełnij konserwatystów jako tych, którzy ponoszą winę za upadek Tu uzupełnij. Dramatopisarz przejaskrawił postać Tu uzupełnij, by ukazać wady Tu uzupełnij: próżność, skostniałe Tu uzupełnij, ignorancja, egoizm, lenistwo, wygodnictwo, krótkowzroczność. Reformatorzy ukazani w sztuce, stawiają dobro Tu uzupełnij ponad własne sprawy. Myślą perspektywicznie, doceniają rolę Tu uzupełnij w wychowaniu obywateli, krytykują Tu uzupełnij i nieograniczone Tu uzupełnij szlacheckie.
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego właśnie ta komedia najlepiej spełniała funkcję dydaktyczną w teatrze oświecenia.

R18FOXE2fgwMH
(Uzupełnij).