Zbigniew Herbert Potęga smaku

Pani Profesor Izydorze DąmbskiejDąmbskiejDąmbskiej

To wcale nie wymagało wielkiego charakteru
nasza odmowa niezgoda i upór
mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
w którym są włókna duszy i chrząstki sumienia

Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono
słano kobiety różowe płaskie jak opłatek
lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima BoschaBoschaBoscha
lecz piekło w tym czasie było jakie
mokry dół zaułek morderców barak
nazwany pałacem sprawiedliwości
samogonnysamogonnysamogonny MefistoMefistoMefisto w leninowskiej kurtcekurtcekurtce
posyłał w teren wnuczęta AuroryAuroryAurory
chłopców o twarzach ziemniaczanych
bardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękach

Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana
(Marek TulliuszTulliuszTulliusz obracał się w grobie)
łańcuchy tautologiitautologiitautologii parę pojęć jak cepy
dialektykadialektykadialektyka oprawców żadnej dystynkcjidystynkcjidystynkcji w rozumowaniu
składnia pozbawiona urody koniunktiwukoniunktiwukoniunktiwu

Tak więc estetykaestetykaestetyka może być pomocna w życiu
nie należy zaniedbywać nauki o pięknie
Zanim zgłosimy akces trzeba pilnie badać
kształt architektury rytm bębnów i piszczałek
kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów

Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu
książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie

To wcale nie wymagało wielkiego charakteru
mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi
lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku
Tak smaku
który każe wyjść skrzywić się wycedzić szyderstwo
choćby za to miał spaść bezcenny kapitelkapitelkapitel ciała
głowa

(Raport z oblężonego miasta, 1983)

wiersz Źródło: Zbigniew Herbert, Potęga smaku, [w:] Wiersze zebrane, oprac. Ryszard Krynicki, Kraków 2008, s. 523–524.
Dąmbskiej
Boscha
samogonny
Mefisto
kurtce
Aurory
Tulliusz
tautologii
dialektyka
dystynkcji
koniunktiwu
estetyka
kapitel
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Wskaż, jaki typ liryki występuje w wierszu Potęga smaku Zbigniewa Herberta.

R11EBKxya8Gq5
Możliwe odpowiedzi: 1. liryka inwokacyjna, 2. liryka bezpośrednia, 3. liryka pośrednia sytuacyjna, 4. liryka podmiotu zbiorowego
1
Ćwiczenie 2

Określ, kim jest podmiot liryczny wiersza Potęga smaku.

R1HKbCghAfeaq
Możliwe odpowiedzi: 1. podmiot liryczny to everyman, 2. podmiot liryczny jest zbiorowy, 3. podmiot liryczny można utożsamić z autorem, 4. podmiot liryczny nie ujawnia swoich poglądów, 5. podmiot liryczny mówi w imieniu wszystkich Polaków, 6. podmiot liryczny mówi w imieniu pokolenia, które odrzuciło system komunistyczny
1
Ćwiczenie 3

W podanym fragmencie wiersza Potęga smaku zaznacz na czerwono wszystkie negatywne określenia odnoszące się do realiów życia w komunistycznej Polsce.

R1UW7DKo6hxeQ
Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono słano kobiety różowe płaskie jak opłatek lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha lecz piekło w tym czasie było jakie mokry dół zaułek morderców barak nazwany pałacem sprawiedliwości samogonny Mefisto w leninowskiej kurtce posyłał w teren wnuczęta Aurory chłopców o twarzach ziemniaczanych bardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękach
1
Ćwiczenie 3
R1SiHz9ZPLVcm
Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono słano kobiety różowe płaskie jak opłatek lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha lecz piekło w tym czasie było jakie mokry dół zaułek morderców barak nazwany pałacem sprawiedliwości samogonny Mefisto w leninowskiej kurtce posyłał w teren wnuczęta Aurory chłopców o twarzach ziemniaczanych bardzo brzydkie dziewczyny o czerwonych rękach. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Za pomocą co najmniej dziesięciu określeń scharakteryzuj świat, w którym przyszło żyć osobie wypowiadającej się w wierszu Potęga smaku.

R16LX6tCyuZuZ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Podaj trzy związki frazeologiczne, które w wierszu Potęga smaku ulegają modyfikacji, i wyjaśnij ich znaczenie
Podaj trzy związki frazeologiczne, które w wierszu Potęga smaku ulegają modyfikacji, i wyjaśnij ich znaczenie
RdJ4K4o4WOcTD
Związek frazeologiczny 1 (Uzupełnij). Znaczenie 1 (Uzupełnij). Związek frazeologiczny 2 (Uzupełnij). Znaczenie 2 (Uzupełnij). Związek frazeologiczny 3 (Uzupełnij). Znaczenie 3 (Uzupełnij).
Władysław Gomułka
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem przemówienia Władysława GomułkiWładysław GomułkaWładysława Gomułki, a następnie zinterpretuj strofę wiersza Zbigniewa Herberta.

1
Władysław Gomułka Przemówienie na spotkaniu z załogą Cegielskiego w Poznaniu dnia 5 VI 1957 roku

Są ludzie, którym nic się nie podoba w dzisiejszej Polsce, niczego się nie nauczyli z naszej dalszej i bliższej przeszłości historycznej. Działają w naszym społeczeństwie różne reakcyjne siły rozkładu, siły, którym interes narodu jest tak samo obcy, jak obcy był niegdyś dla wielu polskich magnatów. Zaślepione klasową nienawiścią do Związku Radzieckiego i do socjalizmu, siły te prowadzą wrogą dla interesów Polski propagandę, usiłują zasiać niewiarę w masach do słusznej polityki zewnętrznej rządu, prowadzą kłamliwą, bzdurną nieraz propagandę, zmierzającą do poderwania sojuszu polsko‑radzieckiego.

gomulka Źródło: Władysław Gomułka, Przemówienie na spotkaniu z załogą Cegielskiego w Poznaniu dnia 5 VI 1957 roku, Warszawa 1957, s. 31.
1
Zbigniew Herbert Potęga smaku

Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana
(Marek TulliuszTulliuszTulliusz obracał się w grobie)
łańcuchy tautologiitautologiitautologii parę pojęć jak cepy
dialektykadialektykadialektyka oprawców żadnej dystynkcjidystynkcjidystynkcji w rozumowaniu
składnia pozbawiona urody koniunktiwukoniunktiwukoniunktiwu

fragment Źródło: Zbigniew Herbert, Potęga smaku , [w:] tegoż, Wiersze zebrane, oprac. Ryszard Krynicki, Kraków 2008, s. 523–524.
R9EUUdu1rqOEI
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Przyporządkuj po dwa cytaty do odpowiednich określeń charakteryzujących podmiot liryczny.

R1SjZV1O9uH21
Esteta: 1. „fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”;
2. „estetyka może być pomocna w życiu”;
3. „trzeba pilnie badać/kształt architektury”;
4. „nie należy zaniedbywać nauki o pięknie”;
5. „książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”;
6. „[…] była to sprawa smaku […]/ który każe wyjść, skrzywić się, wycedzić szyderstwo”;
7. „mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi”;
8. „choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała”;
9. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono”;
10. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu”;
11. „Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana”;
12. „dialektyka oprawców żadnej dystynkcji w rozumowaniu”. Koneser sztuki: 1. „fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”;
2. „estetyka może być pomocna w życiu”;
3. „trzeba pilnie badać/kształt architektury”;
4. „nie należy zaniedbywać nauki o pięknie”;
5. „książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”;
6. „[…] była to sprawa smaku […]/ który każe wyjść, skrzywić się, wycedzić szyderstwo”;
7. „mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi”;
8. „choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała”;
9. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono”;
10. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu”;
11. „Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana”;
12. „dialektyka oprawców żadnej dystynkcji w rozumowaniu”. Intelektualista: 1. „fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”;
2. „estetyka może być pomocna w życiu”;
3. „trzeba pilnie badać/kształt architektury”;
4. „nie należy zaniedbywać nauki o pięknie”;
5. „książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”;
6. „[…] była to sprawa smaku […]/ który każe wyjść, skrzywić się, wycedzić szyderstwo”;
7. „mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi”;
8. „choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała”;
9. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono”;
10. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu”;
11. „Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana”;
12. „dialektyka oprawców żadnej dystynkcji w rozumowaniu”. Ironista: 1. „fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”;
2. „estetyka może być pomocna w życiu”;
3. „trzeba pilnie badać/kształt architektury”;
4. „nie należy zaniedbywać nauki o pięknie”;
5. „książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”;
6. „[…] była to sprawa smaku […]/ który każe wyjść, skrzywić się, wycedzić szyderstwo”;
7. „mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi”;
8. „choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała”;
9. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono”;
10. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu”;
11. „Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana”;
12. „dialektyka oprawców żadnej dystynkcji w rozumowaniu”. Człowiek honoru: 1. „fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”;
2. „estetyka może być pomocna w życiu”;
3. „trzeba pilnie badać/kształt architektury”;
4. „nie należy zaniedbywać nauki o pięknie”;
5. „książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”;
6. „[…] była to sprawa smaku […]/ który każe wyjść, skrzywić się, wycedzić szyderstwo”;
7. „mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi”;
8. „choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała”;
9. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono”;
10. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu”;
11. „Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana”;
12. „dialektyka oprawców żadnej dystynkcji w rozumowaniu”. Buntownik: 1. „fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”;
2. „estetyka może być pomocna w życiu”;
3. „trzeba pilnie badać/kształt architektury”;
4. „nie należy zaniedbywać nauki o pięknie”;
5. „książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”;
6. „[…] była to sprawa smaku […]/ który każe wyjść, skrzywić się, wycedzić szyderstwo”;
7. „mieliśmy odrobinę niezbędnej odwagi”;
8. „choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała”;
9. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono”;
10. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu”;
11. „Zaiste ich retoryka była aż nazbyt parciana”;
12. „dialektyka oprawców żadnej dystynkcji w rozumowaniu”.
21
Ćwiczenie 8

Wypisz z pierwszej strofy wiersza Zbigniewa Herberta Potęga smaku dwa zdania, w których występuje ironia, i objaśnij ich znaczenie.

Rg7SU6Cb84dqT
(Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
RV8EMtdDq4O4X
Zapoznaj się ze sformułowaniami dotyczącymi stosunku Zbigniewa Herberta do systemu totalitarnego, a następnie dopasuj zdania do ilustrujących je cytatów z utworu. W wierszu występuje ironia, dzięki której Zbigniew Herbert unika patosu i bez zbędnych emocji pokazuje swój dystans wobec absurdów systemu totalitarnego. Możliwe odpowiedzi: 1. „lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ który każe wyjść skrzywić się/ wycedzić szyderstwo/ choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała/ głowa”, 2. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono/ słano kobiety różowe płaskie jak opłatek/ lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”, 3. „mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ w którym są włókna duszy i cząstki sumienia”, 4. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu/ książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”, 5. Tak więc estetyka może być pomocna w życiu/ nie należy zaniedbywać nauki o pięknie/ „Zanim zgłosimy akces trzeba pilnie badać/ kształt architektury rytm bębnów i piszczałek/ kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów”, 6. „To wcale nie wymagało wielkiego charakteru/ nasza odmowa niezgoda i upór/ mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku” Poeta dowodzi, że w czasach komunizmu niezależność intelektualistów można było pielęgnować poprzez odniesienia do wartości kultury europejskiej: piękna, dobra i prawdy. Możliwe odpowiedzi: 1. „lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ który każe wyjść skrzywić się/ wycedzić szyderstwo/ choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała/ głowa”, 2. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono/ słano kobiety różowe płaskie jak opłatek/ lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”, 3. „mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ w którym są włókna duszy i cząstki sumienia”, 4. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu/ książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”, 5. Tak więc estetyka może być pomocna w życiu/ nie należy zaniedbywać nauki o pięknie/ „Zanim zgłosimy akces trzeba pilnie badać/ kształt architektury rytm bębnów i piszczałek/ kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów”, 6. „To wcale nie wymagało wielkiego charakteru/ nasza odmowa niezgoda i upór/ mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku” Sprzeciw wobec brutalności i prymitywizmu systemu totalitarnego Zbigniew Herbert podnosi do rangi arystokratycznej godności. Możliwe odpowiedzi: 1. „lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ który każe wyjść skrzywić się/ wycedzić szyderstwo/ choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała/ głowa”, 2. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono/ słano kobiety różowe płaskie jak opłatek/ lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”, 3. „mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ w którym są włókna duszy i cząstki sumienia”, 4. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu/ książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”, 5. Tak więc estetyka może być pomocna w życiu/ nie należy zaniedbywać nauki o pięknie/ „Zanim zgłosimy akces trzeba pilnie badać/ kształt architektury rytm bębnów i piszczałek/ kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów”, 6. „To wcale nie wymagało wielkiego charakteru/ nasza odmowa niezgoda i upór/ mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku” Poeta przeciwstawia systemowi totalitarnemu uniwersalne dziedzictwo kultury śródziemnomorskiej. Możliwe odpowiedzi: 1. „lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ który każe wyjść skrzywić się/ wycedzić szyderstwo/ choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała/ głowa”, 2. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono/ słano kobiety różowe płaskie jak opłatek/ lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”, 3. „mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ w którym są włókna duszy i cząstki sumienia”, 4. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu/ książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”, 5. Tak więc estetyka może być pomocna w życiu/ nie należy zaniedbywać nauki o pięknie/ „Zanim zgłosimy akces trzeba pilnie badać/ kształt architektury rytm bębnów i piszczałek/ kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów”, 6. „To wcale nie wymagało wielkiego charakteru/ nasza odmowa niezgoda i upór/ mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku” Potęga smaku, symbolizująca niezmienne wartości kultury, pozwala bronić się Herbertowi przed politycznymi manipulacjami. Możliwe odpowiedzi: 1. „lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ który każe wyjść skrzywić się/ wycedzić szyderstwo/ choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała/ głowa”, 2. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono/ słano kobiety różowe płaskie jak opłatek/ lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”, 3. „mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ w którym są włókna duszy i cząstki sumienia”, 4. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu/ książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”, 5. Tak więc estetyka może być pomocna w życiu/ nie należy zaniedbywać nauki o pięknie/ „Zanim zgłosimy akces trzeba pilnie badać/ kształt architektury rytm bębnów i piszczałek/ kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów”, 6. „To wcale nie wymagało wielkiego charakteru/ nasza odmowa niezgoda i upór/ mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku” Zbigniew Herbert dramatyzm funkcjonowania w totalitaryzmie maskuje drwiną. Możliwe odpowiedzi: 1. „lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ który każe wyjść skrzywić się/ wycedzić szyderstwo/ choćby za to miał spaść bezcenny kapitel ciała/ głowa”, 2. „Kto wie gdyby nas lepiej i piękniej kuszono/ słano kobiety różowe płaskie jak opłatek/ lub fantastyczne twory z obrazów Hieronima Boscha”, 3. „mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku/ Tak smaku/ w którym są włókna duszy i cząstki sumienia”, 4. „Nasze oczy i uszy odmówiły posłuchu/ książęta naszych zmysłów wybrały dumne wygnanie”, 5. Tak więc estetyka może być pomocna w życiu/ nie należy zaniedbywać nauki o pięknie/ „Zanim zgłosimy akces trzeba pilnie badać/ kształt architektury rytm bębnów i piszczałek/ kolory oficjalne nikczemny rytuał pogrzebów”, 6. „To wcale nie wymagało wielkiego charakteru/ nasza odmowa niezgoda i upór/ mieliśmy odrobinę koniecznej odwagi/ lecz w gruncie rzeczy była to sprawa smaku”
31
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, dlaczego Zbigniew Herbert w Potędze smaku używa metafory mówiącej o tytułowym zmyśle, że „są w nim włókna duszy i chrząstki sumienia”.

RhxWtkAUSVqNb
(Uzupełnij).
1
311
Ćwiczenie 11

Porównaj fragmenty obrazów Hieronima Boscha z przykładami sztuki socrealistycznej i wyjaśnij, dlaczego Zbigniew Herbert uznał obrazy niderlandzkiego malarza za piękniejsze.

R1NMwMPkVD0lq
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 11
Ry0ObG6GPQzkj
(Uzupełnij).
Praca domowa
  1. Opisz kompozycję wiersza Potęga smaku.

  2. Udowodnij, że wiersz Potęga smaku ma strukturę tekstu argumentacyjnego, czyli składa się z tezy, argumentacji i wniosku potwierdzającego tezę.