Sprawdź się
Uczeń badał odczyn roztworu wodnego nieznanej substancji (roztwór ). W jednej z prób, do badania odczynu wykorzystał wodny roztwór oranżu metylowego. Po wprowadzeniu kilku kropel wspomnianego roztworu oranżu metylowego do roztworu badanego, uczeń zaobserwował, że oranż metylowy zmienił zabarwienie na czerwone.
Na podstawie opisu doświadczenia przeprowadzonego przez ucznia oceń, które z poniższych stwierdzeń prawidłowo charakteryzują badany roztwór . Zaznacz wszystkie poprawne stwierdzenia.
Zaproponuj doświadczalny sposób odróżnienia próbek dwóch białych substancji stałych: chlorku glinu i chlorku potasu. Załóż, że masz do dyspozycji wyłącznie odpowiednie szkło laboratoryjne, wodę destylowaną oraz uniwersalne papierki wskaźnikowe (zdjęcie opakowania uniwersalnych papierków wskaźnikowych, które możesz wykorzystać, znajduje się poniżej).
Słuszność proponowanego postępowania uzasadnij pisząc odpowiednie równanie reakcji.
Do wodnego roztworu amoniaku od stężeniu (do tzw. wody amoniakalnej) dodano kilka kropel alkoholowego roztworu fenoloftaleiny.
Na podstawie powyższej informacji odpowiedz na poniższe pytania.
W dwóch nieopisanych probówkach znajdują się następujące roztwory:
,
.
W trzeciej, również nieopisanej probówce, znajduje się woda destylowana.
Jak przy pomocy uniwersalnego papierka wskaźnikowego można rozróżnić zawartości wszystkich probówek? Zaprojektuj odpowiednie doświadczenie, narysuj schematyczny rysunek, podaj obserwacje i wnioski wraz z równaniami reakcji.
W trzech probówkach znajdują się wodne roztwory węglanu sodu, chlorku amonu i azotanu() sodu o stężeniu każdy. Zbadano odczyn każdego z roztworów. Uzupełnij poniższą tabelę wpisując do niej odpowiednie informacje oraz ewentualne równania reakcji hydrolizy. Czy wszystkie sole w roztworze wodnym hydrolizują? Wstaw znak „-”, jeśli reakcja hydrolizy nie zachodzi.
Informacja o roztworze soli | Probówka 1 | Probówka 2 | Probówka 3 |
---|---|---|---|
Barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego | żółta | czerwona (czerwonopomarańczowa) | niebieska |
Wzór sumaryczny substancji | |||
Barwa roztworu z dodatkiem fenoloftaleiny | |||
Odczyn roztworu | |||
Równanie reakcji hydrolizy |
W probówce umieszczono mola wodorotlenku glinu, a następnie dodano kwasu solnego o stężeniu . Po reakcji sprawdzono odczyn roztworu za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego. Opisz przewidywane obserwacje, wyciągnij odpowiednie wnioski oraz uzasadnij je, zapisując równania reakcji w formie jonowej skróconej.