Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1WLDHCB1aZyB1
Ćwiczenie 1
Wskaż, który z poniższych wskaźników kwasowo-zasadowych barwi się na niebiesko w obecności zasady. Możliwe odpowiedzi: 1. Papierek uniwersalny., 2. Oranż metylowy., 3. Fenoloftaleina.
R1SmCmThXpGiq1
Ćwiczenie 2
Czerwień Kongo Możliwe odpowiedzi: 1. bezbarwny, 2. czerwony, 3. niebieski Oranż metylowy Możliwe odpowiedzi: 1. bezbarwny, 2. czerwony, 3. niebieski Fenoloftaleina Możliwe odpowiedzi: 1. bezbarwny, 2. czerwony, 3. niebieski
1
Ćwiczenie 3

Uczeń badał odczyn roztworu wodnego nieznanej substancji (roztwór X). W jednej z prób, do badania odczynu wykorzystał wodny roztwór oranżu metylowego. Po wprowadzeniu kilku kropel wspomnianego roztworu oranżu metylowego do roztworu badanego, uczeń zaobserwował, że oranż metylowy zmienił zabarwienie na czerwone.

Na podstawie opisu doświadczenia przeprowadzonego przez ucznia oceń, które z poniższych stwierdzeń prawidłowo charakteryzują badany roztwór X. Zaznacz wszystkie poprawne stwierdzenia.

R1ZB30GvrkRma
Możliwe odpowiedzi: 1. Roztwór X miał odczyn kwasowy., 2. Roztwór X miał odczyn obojętny., 3. Roztwór X miał odczyn zasadowy., 4. pH roztworu X było większe od 7., 5. pH roztworu X było mniejsze od 7., 6. pH roztworu X było równe 7., 7. Stężenie jonów oksoniowych (H3O+) w roztworze X, było takie samo jak stężenie anionów wodorotlenkowych (OH-)., 8. Stężenie jonów oksoniowych (H3O+) w roztworze X, było mniejsze od stężenia anionów wodorotlenkowych (OH-)., 9. Stężenie jonów oksoniowych (H3O+) w roztworze X, było większe od stężenia anionów wodorotlenkowych (OH-)., 10. Jeśli do roztworu X uczeń dodałby kilka kropel alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, to zaobserwowałby, że roztwór zabarwił się na malinowo (różowoczerwono)., 11. Jeśli do roztworu X uczeń dodałby kilka kropel alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, to nie zaobserwowałby zmian.
21
Ćwiczenie 4

Zaproponuj doświadczalny sposób odróżnienia próbek dwóch białych substancji stałych: chlorku glinu i chlorku potasu. Załóż, że masz do dyspozycji wyłącznie odpowiednie szkło laboratoryjne, wodę destylowaną oraz uniwersalne papierki wskaźnikowe (zdjęcie opakowania uniwersalnych papierków wskaźnikowych, które możesz wykorzystać, znajduje się poniżej).

R1ISvyCxKqELH
Ilustracja przedstawiająca barwy uniwersalnego papierka wskaźnikowego w zależności od pH badanego roztworu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słuszność proponowanego postępowania uzasadnij pisząc odpowiednie równanie reakcji.

RsisIMuiFhYI2
Jak można doświadczalnie odróżnić stały chlorek glinu od chlorku potasu przy użyciu papierka wskaźnikowego? Uzasadnij odpowiedź, zapisując odpowiednie równania reakcji w formie jonowej skróconej. (Uzupełnij).
R1MuFvNfWzQXB
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Do wodnego roztworu amoniaku od stężeniu 1 moldm3 (do tzw. wody amoniakalnej) dodano kilka kropel alkoholowego roztworu fenoloftaleiny.

Na podstawie powyższej informacji odpowiedz na poniższe pytania.

RZIX3mU5IJ6uk
1. Jaką barwę ma uzyskany roztwór? (Uzupełnij) 2. Jaki jest odczyn wody amoniakalnej? (Uzupełnij) 3. Według której z teorii kwasów i zasad – teorii Arrheniusa, teorii Brønsteda-Lowry'ego, teorii Lewisa, amoniak jest zasadą? Odpowiedź uzasadnij. Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
211
Ćwiczenie 6

W dwóch nieopisanych probówkach znajdują się następujące roztwory:

  • HCl(aq),

  • NaOH(aq).

W trzeciej, również nieopisanej probówce, znajduje się woda destylowana.

Jak przy pomocy uniwersalnego papierka wskaźnikowego można rozróżnić zawartości wszystkich 3 probówek? Zaprojektuj odpowiednie doświadczenie, narysuj schematyczny rysunek, podaj obserwacje i wnioski wraz z równaniami reakcji.

R10uwAnIATa8s
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R196IqyFLKL4Y
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

W trzech probówkach znajdują się wodne roztwory węglanu sodu, chlorku amonu i azotanu(V) sodu o stężeniu 1 moldm3 każdy. Zbadano odczyn każdego z roztworów. Uzupełnij poniższą tabelę wpisując do niej odpowiednie informacje oraz ewentualne równania reakcji hydrolizy. Czy wszystkie sole w roztworze wodnym hydrolizują? Wstaw znak „-”, jeśli reakcja hydrolizy nie zachodzi.

Informacja o roztworze soli

Probówka 1

Probówka 2

Probówka 3

Barwa uniwersalnego papierka wskaźnikowego

żółta

czerwona (czerwonopomarańczowa)

niebieska

Wzór sumaryczny substancji

Na2CO3

Barwa roztworu z dodatkiem fenoloftaleiny

Odczyn roztworu

Równanie reakcji hydrolizy

R4Go5Cxbtjsxo
core/Q33TableTyping
Rixvdhl0Qmv5M
(Uzupełnij).
(Uzupełnij).
R1WGNg2FhC7ir
31
Ćwiczenie 8

W probówce umieszczono 0,1 mola wodorotlenku glinu, a następnie dodano 300 cm3 kwasu solnego o stężeniu 1 moldm3. Po reakcji sprawdzono odczyn roztworu za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego. Opisz przewidywane obserwacje, wyciągnij odpowiednie wnioski oraz uzasadnij je, zapisując równania reakcji w formie jonowej skróconej.

R12Ek4iycQ1S1
(Uzupełnij).
R4GTwAcwxtnrk
(Uzupełnij).