Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RKNV6YAF7wvWb1
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj nazwy form prezentacji do ich opisów. Profil terenu Możliwe odpowiedzi: 1. Wykres przedstawiający wycinek skorupy ziemskiej oraz ukształtowanie jego powierzchni w rzucie perspektywicznym., 2. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości, na osi pionowej wysokości bezwzględne. Profil uzupełniają informacje np. dotyczące roślinności występującej na powierzchni., 3. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości wzdłuż wybranej linii poprowadzonej przez teren, a na osi pionowej wysokości bezwzględne., 4. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości, na osi pionowej wysokości bezwzględne lub głębokość. Profil uzupełniają informacje o rodzajach skał i strukturach tektonicznych. Blokdiagram Możliwe odpowiedzi: 1. Wykres przedstawiający wycinek skorupy ziemskiej oraz ukształtowanie jego powierzchni w rzucie perspektywicznym., 2. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości, na osi pionowej wysokości bezwzględne. Profil uzupełniają informacje np. dotyczące roślinności występującej na powierzchni., 3. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości wzdłuż wybranej linii poprowadzonej przez teren, a na osi pionowej wysokości bezwzględne., 4. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości, na osi pionowej wysokości bezwzględne lub głębokość. Profil uzupełniają informacje o rodzajach skał i strukturach tektonicznych. Profil kauzalny Możliwe odpowiedzi: 1. Wykres przedstawiający wycinek skorupy ziemskiej oraz ukształtowanie jego powierzchni w rzucie perspektywicznym., 2. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości, na osi pionowej wysokości bezwzględne. Profil uzupełniają informacje np. dotyczące roślinności występującej na powierzchni., 3. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości wzdłuż wybranej linii poprowadzonej przez teren, a na osi pionowej wysokości bezwzględne., 4. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości, na osi pionowej wysokości bezwzględne lub głębokość. Profil uzupełniają informacje o rodzajach skał i strukturach tektonicznych. Przekrój geologiczny Możliwe odpowiedzi: 1. Wykres przedstawiający wycinek skorupy ziemskiej oraz ukształtowanie jego powierzchni w rzucie perspektywicznym., 2. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości, na osi pionowej wysokości bezwzględne. Profil uzupełniają informacje np. dotyczące roślinności występującej na powierzchni., 3. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości wzdłuż wybranej linii poprowadzonej przez teren, a na osi pionowej wysokości bezwzględne., 4. Wykres, na którym na osi poziomej przedstawiono odległości, na osi pionowej wysokości bezwzględne lub głębokość. Profil uzupełniają informacje o rodzajach skał i strukturach tektonicznych.
R1evH7Uk7OF4J1
Ćwiczenie 2
Ilustracja przedstawia przekrój przedstawiający zależność między rodzajem zbiorowisk leśnych a rzeźbą terenu, warunkami wodnymi i glebą na Roztoczu. Po lewej i prawej stronie przekroju zaznaczono wysokość - po lewej stronie od zera do 40, po prawej od zera do 100. Po prawej stronie jest wzniesienie. Pomiędzy lewą i prawą stroną przekroju pokazano, jakie drzewa porastają dany fragment terenu. Na przekroju zaznaczono rodzaj skał, tworzących warstwy pod powierzchnią terenu. Po lewej stronie profilu jest wzniesienie sięgające 40 metrów, po prawej 100 metrów. Od lewej obszar porastają następujące drzewa: na glinach i lessach rosną buki i dęby, na piaskach - buki, sosny, świerki (bory sosnowe suche świeże, wilgotne bagienne i torfowiska porastają sosny). Obok nich rosną olsy i łęgi (drzewa liściaste). Wzniesienie od dołu zbocza porastają: bory mieszane, bory sosnowe świeże, bory jodłowe, a szczyt wzniesienia buczyny. Wzniesienie jest w całości zbudowane z marglu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., Grafika: Rozmieszczenie zbiorowisk leśnych na Roztoczu w zależności od rzeźby terenu, warunków wodnych i glebowych (wg Izdebskiego i in., Zbiorowiska roślinne RPN na tle warunków siedliskowych. Wyd. UMCS, Lublin 1992, s. 42.), [online], dostępny w internecie: http://www.wlad.com.pl/Roztocze.htm, licencja: CC BY-SA 3.0.
RR5TYh1HNuXmq1
Ćwiczenie 3
Korzystając z przekroju geologicznego z ćwiczenia 2. zaznacz wszystkie prawidłowe wnioski. Możliwe odpowiedzi: 1. olsza to gatunek drzew liściastych, rosnący w dolinach rzek, 2. bory sosnowe rosną tylko na podłożu zbudowanym z piasków, 3. grądy to las, w którym dominują drzewa iglaste, 4. najwyższe wzniesienia porastają lasy bukowe z domieszką jodły
Rg4gSLK6koGD4
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Na podstawie zamieszczonego przekroju oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.

Na podstawie opisu przekroju oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.

R14AavH7xkFVv
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., dostępny w internecie: http://geoportal.pgi.gov.pl/zrozumiec_ziemie/wycieczki/swietokrzyskie_1/dzien_III/punkt_3_4, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1I8KvO5l28aF
Łączenie par. . Najwyższe wzniesienia Góry Zamkowej i Góry Zelejowej zbudowane są z tej samej skały.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Skały budujące najwyższe wzniesienia utworzone zostały w dewonie środkowym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na dnie Doliny Chęcińskiej występują mułowce i zlepieńce.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Północne zbocza Góry Zamkowej są bardziej strome niż południowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przekrój geologiczny wykonano wzdłuż linii o przebiegu południkowym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fotografią oraz przekrojem geologicznym przez Góry Stołowe. Porównaj dwa sposoby przekazu informacji o środowisku przyrodniczym Gór Stołowych i zaznacz w tabeli, które informacje można uzyskać z fotografii, a które na podstawie przekroju.

Zapoznaj się z opisem fotografii oraz przekrojem geologicznym przez Góry Stołowe. Porównaj dwa sposoby przekazu informacji o środowisku przyrodniczym Gór Stołowych i zaznacz w tabeli, które informacje można uzyskać z fotografii, a które na podstawie przekroju.

R1KATfF4Lw8Te
Szczeliniec Wielki w Górach Stołowych.
Źródło: By Tomasz Przywecki - Own work, CC BY 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by/3.0, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40243335.
RhzxnJeFPNnFD
Uproszczony przekrój geologiczny przez Góry Stołowe
Źródło: dostępny w internecie: https://www.pngs.com.pl/pl/przyroda/przyr.html, licencja: CC BY 3.0.
RIfFaGxmWn6zr
Łączenie par. . Formy użytkowania terenu wokół Szczelińca Wielkiego.. Możliwe odpowiedzi: Fotografia, Przekrój geologiczny. Odporność skał, wpływ rodzaju skał na rzeźbę terenu.. Możliwe odpowiedzi: Fotografia, Przekrój geologiczny. Rodzaj skał budujących Szczeliniec Wielki.. Możliwe odpowiedzi: Fotografia, Przekrój geologiczny. Rodzaj roślinności występującej w masywie Szczelińca Wielkiego.. Możliwe odpowiedzi: Fotografia, Przekrój geologiczny
RP5B94JeLRZhv2
Ćwiczenie 6
Na podstawie przekroju geologicznego przez Góry Stołowe uzupełnij tekst tak, aby powstała prawidłowa charakterystyka tego pasma górskiego. Najwyższym szczytem Gór Stołowych jest Próg Radkowa / Szczeliniec Wielki, który wznosi się na wysokość 919 m n.p.m. / 850 m n.p.m.. Budują go piaskowce / margle, które powstałe w permie / kredzie.
2
Ćwiczenie 7

Grupa uczniów wybrała się na ćwiczenia terenowe w Góry Stołowe. Uczniowie otrzymali schematyczny przekrój przez Góry Stołowe (taki jak w zadaniu 5) oraz narysowany profil terenowy ich trasy.

Poniżej zamieszczono krótkie opisy dotyczące odcinków trasy, którą pokonują uczniowie. Dobierz do opisów oznaczenia odpowiadających im odcinków.

A – od Radkowa do wodospadu Pośny  
B – od Szczelińca Wielkiego do Karłowa  
C – od wodospadu Pośny do skrzyżowania szlaków  
D – od Radkowa do Schroniska na Szczelińcu

R12id5NiXNHiE
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o. na podstawie strony https://mapa-turystyczna.pl/, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rlv0bseoAp6d4
.
RKr0DoNCnWrBd3
Ćwiczenie 8
Podczas wycieczki w trzech miejscach (zaznaczonych na profilu cyframi) uczniowie dokonywali obserwacji skał i próbowali na podstawie przekroju geologicznego ustalić okres geologiczny. Połącz w pary miejsca obserwacji z rodzajami skał, jakie mogli zaobserwować uczniowie. 2 Możliwe odpowiedzi: 1. margle kredowe, 2. piaskowce i zlepieńce permskie, 3. piaskowce kredowe 1 Możliwe odpowiedzi: 1. margle kredowe, 2. piaskowce i zlepieńce permskie, 3. piaskowce kredowe 3 Możliwe odpowiedzi: 1. margle kredowe, 2. piaskowce i zlepieńce permskie, 3. piaskowce kredowe
RM5rlk6jUncnZ
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.