Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Wskaż właściwe dokończenia zdań.

RKaGdoYFjMKCC
Kolektywizacja to proces… Możliwe odpowiedzi: 1. przejmowania zakładów przemysłowych na własność państwa., 2. tworzenia przez państwo dużych gospodarstw rolnych., 3. polegający na zwiększeniu dostaw żywności do miast., 4. odbierania drobnym właścicielom zakładów rzemieślniczych i łączenia ich w większe kompleksy.
RlRlHhNsMoDJ3
Kułak to… Możliwe odpowiedzi: 1. osoba osadzona w obozie pracy przymusowej., 2. biedny chłop, zwolennik stalinowskich reform na wsi., 3. osoba pracująca w jednej ze spółdzielni rolniczych zakładanych w Związku Sowieckim., 4. bogaty chłop, niechętny kolektywizacji gospodarstw wiejskich.
1
Ćwiczenie 2

Wskaż stwierdzenia odnoszące się do polityki gospodarczej okresu stalinizmu.

RC5ZQnXWe5jwj
Możliwe odpowiedzi: 1. Wprowadzono przymus tworzenia dużych gospodarstw rolnych., 2. Na rolników nałożono obowiązkowe dostawy żywności., 3. Wprowadzono prywatyzację średnich zakładów przemysłowych., 4. Państwo przejęło na własność zakłady przemysłowe., 5. Zezwalano chłopom na posiadanie własnych pól uprawnych., 6. Zniesiono pieniądz i wprowadzono zasady gospodarki wymiennej.
1
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj poniższą mapę i określ, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.

Zapoznaj się z opisem poniższej mapy i określ, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.

Re2kmpeeJmPWH
Ośrodki rozwoju gospodarczego w ZSRS
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Qbe3MOUyKcD
Wskaż które stwierdzenia są poprawne: 1. Rozwój przemysłu w Związku Radzieckim opierał się na pracy przymusowej. 2. Obszarem szczególnie bogatym w złoża naturalne była Syberia. 3. Najsłabiej zurbanizowanym terenem przed okresem reform Stalina były tereny położona najdalej na wschodzie (okolice Mandżurii).. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
211
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj fragment opracowania historycznego i rozstrzygnij, jakiego rodzaju konsekwencje stalinowskich reform na wsi przedstawia cytowany tekst: polityczne, ekonomiczne, ideologiczne czy społeczne. Uzasadnij swoje zdanie, podając trzy argumenty.

Orlando Figes Szepty. Życie w stalinowskiej Rosji

Kolektywizacja była punktem zwrotnym w dziejach Związku Sowieckiego. Zniszczyła ukształtowaną w ciągu stuleci wieś rosyjską z jej filarami: chłopskim gospodarstwem rodzinnym, samorządną wspólnotą wiejską, cerkwią i wiejskim rynkiem wymiany towarów, bo wszystko to bolszewicy uznali za przeszkodę na drodze do socjalistycznego uprzemysłowienia. Miliony ludzi wypędzono z domów; po całym terytorium Związku Sowieckiego rozproszyli się uciekinierzy z kołchozów, ofiary głodu, do którego doprowadziły przymusowe rekwizycje zboża, osierocone dzieci, „kułacy” i członkowie ich rodzin. To dwudziestowieczne plemię koczownicze, zaludniające miasta i wielkie place budowy, obozy pracy i osiedla specjalne, dostarczyło siły roboczej stalinowskiej rewolucji przemysłowej. Pierwszy plan pięcioletni stworzył model rozwoju gospodarczego opartego na pracy przymusowej i zainicjował nowy rodzaj rewolucji przemysłowej („odgórną rewolucję”), która skonsolidowała reżim stalinowski. Doszło do zerwania starych więzi, upadku dotychczasowej moralności i powstania nowych („sowieckich”) wartości i więzów, bo cała ludność kraju została podporządkowana państwu i uzależniona od niego niemal pod każdym względem – w ramach „gospodarki planowej” zapewniało ono odtąd mieszkanie, wykształcenie, pracę i jedzenie.

c Źródło: Orlando Figes, Szepty. Życie w stalinowskiej Rosji, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2007, s. 69–70.
RyxaOTsmnt67U
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższe fragmenty, a następnie ułóż w odpowiednim porządku, tworząc z nich plakat. Uzasadnij swoje uporządkowanie.

RtXcvTMCDh8ga
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem lekcji.
Sowiecki plakat dotyczący planu pięcioletniego; narysowana postać wypowiada słowa: Fantazja, bzdura, utopia, napis na czerwonej kartce: Plan pięcioletni 1928 r..
Źródło: rusvesna.su/sites/default/files/styles/orign_wm/public/pyatiletka.jpg, dostępny w internecie: , tylko do użytku edukacyjnego.
RS4mJrijh4rSZ
Wybierz pojęcie ze słownika i podaj jego znaczenie.
Ćwiczenie 5
RAAYLMvjKcsps
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj poniższy plakat a następnie określ, do jakich wydarzeń z zakresu przemian społeczno‑gospodarczych mających miejsce w ZSRS w czasach stalinizmu nawiązuje. Opisz jego wymowę.

Zapoznaj się z opisem poniższego plakatu, a następnie określ, do jakich wydarzeń z zakresu przemian społeczno‑gospodarczych mających miejsce w ZSRS w czasach stalinizmu nawiązuje. Opisz jego wymowę.

REP7UztFeL7n8
Napis na górze: Arytmetyka wypełnionego planu rozwoju przemysłu, napis na dole: Plus entuzjazm robotników.
Źródło: Гуминер, Яков Моисеевич, Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1LAx9r1vDQhh
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj poniższe źródła i wykonaj polecenia.

Źródło 1. Produkcja przemysłowa państw

Państwo

1929

1932

1937

1938

Stany Zjednoczone

43,3

31,8

35,1

28,7

ZSRS

5,0

11,5

14,1

17,6

Niemcy

11,1

10,6

11,4

13,2

Wielka Brytania

9,4

10,9

9,4

9,2

Francja

6,6

6,9

4,5

4,5

Japonia

2,5

3,5

3,5

3,8

Włochy

3,3

3,1

2,7

2,9

Indeks górny Na podstawie: Paul Kennedy, Mocarstwa świata. Narodziny, rozkwit, upadek, tłum. M. Kluźniak, Warszawa 1997, s. 325. Indeks górny koniec

Źródło 2

R1MjJblAF2xL9
Sowiecki plakat z lat 30. XX w.; napis na dole: „Te same lata, ale inna pogoda”, napis po lewej stronie: „Kryzys”.
Źródło: Wikimedia Commons, tylko do użytku edukacyjnego.
RxjxLtwyQLhll
Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż państwo, które w latach 1932–1939 zanotowało największy wzrost produkcji przemysłowej świata. (Uzupełnij). Podaj przyczyny wzrostu produkcji przemysłowej w tym państwie i spadku produkcji przemysłowej w innych państwach. (Uzupełnij). Rozstrzygnij, czy informacje zawarte w tabeli znajdują potwierdzenie w źródle 2. Uzasadnij swoje zdanie. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższe źródła i wykonaj polecenia.

Źródło 1 - Produkcja przemysłowa w ZSRS w latach 1928‑1932

Produkcja (w mln ton)

1928 r.

1932 r.

Stosunek produkcji w 1928 r. do 1932 r.

żeliwo

3,3

6,2

188%

stal

4,3

5,9

137%

metale żelazne

(w skład których wchodzi żelazo, stal, żeliwo)

3,4

4,4

129%

węgiel

35,5

64,4

181%

ropa naftowa

11,6

21,4

184%

elektroenergia w kWh

5,0

13,5

270%

papier (w tys. ton)

284

471

166%

cement

1,8

3,5

194%

cukier granulowany (w tys. ton)

1283

1828

142%

maszyny do cięcia metalu (w tys. sztuk)

2,0

19,7

985%

samochody (w tys. sztuk)

0,8

23,9

2987,5%

obuwie skórzane (w mln par)

58,0

86,9

150%

traktory (w tys. sztuk)

1,8

50,8

wagony kolejowe (w tys.)

0,7

23,7

tkaniny wełniane (w mln metrów)

101

89

Indeks górny Na podstawie: ru.wikipedia.org/wiki/Первая_пятилетка; Cyt. za: Eunice Price, Daniela Senes, Authoritarian States, Pearson Education Limited 2015, s. 73. Indeks górny koniec

Źródło 2

RLpLbUcNRwcQO
Wykres kolumnowy. Wzrost dochodu narodowego ZSRS (w %). Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Lata: 1928–1940
    • Oficjalnie statystyki sowieckie: 14
    • Dane szacunkowe CIA: 6

Indeks górny Na podstawie: en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_the_Soviet_Union#/media/File:Graph_of_Soviet_National_Income_Growth.png Indeks górny koniec

RVbT1nxOXHG8i
Określ, czy efekty pierwszego planu pięcioletniego Stalin mógł uznać za sukces. Uzasadnij swoją opinię. (Uzupełnij). Przyjrzyj się temu, co produkowano w Związku Sowieckim w okresie tzw. pierwszej pięciolatki, i wyjaśnij, dlaczego produkcja tych towarów była ważna. (Uzupełnij). Określ tendencję widoczną w przypadku produkcji tkanin wełnianych. Do czego były one używane? Sformułuj na tej podstawie wniosek na temat tego, którym działom gospodarki przyznano priorytet w czasie realizacji planu pięcioletniego. (Uzupełnij). Wyjaśnij, dlaczego dane zamieszczone w ostatniej tabeli są tak zróżnicowane. Jaki skutek dla gospodarki sowieckiej mogły mieć te odchylenia? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Nikołaj Gołowin uprawiał swoje dwuhektarowe gospodarstwo w podmoskiewskiej wsi. Posiadał konia, krowę i dwie świnie. Rodzinie Nikołaja wiodło się całkiem dobrze w porównaniu z innymi gospodarstwami, w których ledwo wiązano koniec z końcem. W 1928 r. rozpoczęto kolektywizację, a Stalin wypowiedział wojnę bogatym chłopom. Napisz list w imieniu Gołowina do jego brata, Josifa, który kilka lat wcześniej opuścił rodzinną wieś i udał się do stolicy, gdzie znalazł zatrudnienie w jednej z tamtejszych fabryk. W liście tym opisz, jak teraz wygląda sytuacja na wsi, napisz o swoich odczuciach, lękach związanych z reformą rolnictwa. Twoja wypowiedź powinna się składać z minimum 500 słów. Inspiracją dla ciebie mogą być poniższe zdjęcia.

R15iKpQZv8GNt
Twoja wypowiedź (Uzupełnij).