Zapoznaj się z litografią Józef Piłsudski wykonaną przez artystę Władysława Skoczylasa i odpowiedz na pytania.
RPTbTwojHPrLb
RYXJ5N4xFlCff
Zwróć uwagę, kogo broni Józef Piłsudski i przed kim. Jakie znaczenie mają tu kolory biały i czerwony?
Polska – przedstawiona w osobie Józefa Piłsudskiego – broni wszystkich, dla których ważne są wartości chrześcijańskie, wolność i niepodległość, bezpieczeństwo i pokojowe istnienie. Zagrożeniem dla nich jest Rosja bolszewicka, którą symbolizuje ubrany na czerwono żołnierz. Wspólne wartości i religia mogą być czynnikiem jednoczącym, przeciwstawiającym się zagrożeniu ze strony Rosji. W tym kontekście jest to potwierdzenie koncepcji federacyjnej.
Ćwiczenie 2
REA8TM35N7mbR
11
Ćwiczenie 3
R1ejPJh7IGUzi1
211
Ćwiczenie 4
Na podstawie mapy etnograficznej przygotowanej przez Eugeniusza Romera, polskiego kartografa i geografa, która została wykorzystana przez polską delegację podczas konferencji pokojowej w Paryżu, oraz tekstu źródłowego z ćwiczenia 3 wykonaj polecenia.
R1GoLU1W5CLvC
RbSS1JItYYf9C
Sprawdź w tekście, jaką rolę miała odgrywać Galicja. Czy w przywoływanych argumentach koncentrowano się wyłącznie na znaczeniu składu narodowościowego danych terenów?
Polska delegacja wysunęła m.in. konieczność włączenia Galicji, podkreślając jej wielkie znaczenie ekonomiczne dla Polski. Na mapie widać wyraźnie, że w okolicach Lwowa, który był ważną częścią Galicji, ludność polska stanowiła mniejszość. W tekście przywoływano znaczenie Polaków jako najważniejszego „elementu kulturalnego i głównej siły ekonomicznej” na wschodnich terenach.
Ćwiczenie 4
RetgqatVnG3wF
21
Ćwiczenie 5
Przeanalizuj przebieg granic z lat 1771 i 1793 oraz tzw. granicy Dmowskiego. Porównaj je z granicą ustaloną traktatem ryskim w 1921 r.
RKtvsYb0fbXej
R1KVu4ZpZm9LB
RelGoa4xPCGuL
R1ewjs8uBzFLl
Zwróć uwagę zwłaszcza na granice Polski przed II i III rozbiorem.
Na mocy traktatu ryskiego w granicach Polski znalazły się ziemie należące do niej przed III i (częściowo) II rozbiorem, a stanowiące po rozbiorach część Rosji. Polska zyskała część zachodniej Białorusi (bez Mińska) i Ukrainy. Na północy granicą była rzeka Dźwina, na południu – Zbrucz i Dniestr. Generalnie granica polsko‑sowiecka przebiegała wzdłuż linii II rozbioru, przy czym Polsce przyznano część Wołynia i Polesia. Dmowski postulował włączenie do Polski zachodniej i centralnej Białorusi z Mińskiem, ostatecznie granica przebiegała ok. 30 km na północ i zachód od Mińska.
Ćwiczenie 5
R8yiuXbNRqOZQ
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i na jego podstawie określ, czy zamieszczone niżej zdania są prawdziwe, czy fałszywe, wpisując „Prawda” lub „Fałsz”.
Memoriał o terytorium państwa polskiego złożony przez R. Dmowskiego prezydentowi Wilsonowi w Waszyngtonie dnia 8 października 1918 roku
Zagadnienie polskie jest przede wszystkim zagadnieniem terytorialnym. Położona między Niemcami, największym narodem kontynentalnym, dążącym zawsze do zdobycia i pochłonięcia Polski, a Rosją, w której siły rozkładowe biorą, jak się zdaje, górę i która prawdopodobnie nie będzie w stanie użyczyć Polsce skutecznej pomocy przeciw napaści niemieckiej, musi Polska być sama w sobie państwem silnym, zupełnie niezawisłym, zdolnym troszczyć się sama o siebie i rozwijać się po własnej swojej linii. Musi ona stać się wielką twórczą demokracją w Europie Wschodniej, szańcem przeciw naporowi niemieckiemu na wschód, a równocześnie musi bronić się przeciw wpływom rozkładowym. Ażeby Polska mogła sprostać tym trudnościom, wypływającym bezpośrednio z warunków jej położenia, są dla niej niezbędne warunki następujące:
[…] problem przyszłości politycznej tych wschodnich prowincji polskich staje się problemem niemal nie do rozwiązania. Utworzenie niezależnego państwa litewskiego i ukraińskiego oznaczałoby albo anarchię, albo rządy cudzoziemców, Niemców. Powrót ziem tych do Rosji pociągnąłby za sobą nie mniejszą anarchię i stagnację w zakresie umysłowym i ekonomicznym. Odbudowanie zaś Polski na całym tym terytorium obciążyłoby państwo polskie zadaniem ponad siły i pozbawiłoby je spoistości wewnętrznej, niezbędnej dla każdego państwa, w szczególności zaś dla Polski, bezpośredniej sąsiadki Niemiec. Nie ma żadnego dobrego rozwiązania tego zagadnienia i trzeba koniecznie wybrać takie, które przedstawia mniej stron ujemnych niż inne. Rozwiązanie takie można by osiągnąć, dzieląc terytorium polskich prowincji wschodnich na dwie części: część zachodnia, gdzie żywioł polski jest liczniejszy i gdzie wpływ polski jest stanowczo przeważający, winna by należeć do państwa polskiego, część zaś wschodnia powinna zostać w posiadaniu rosyjskim.
DmowPis2 Źródło: Memoriał o terytorium państwa polskiego złożony przez R. Dmowskiego prezydentowi Wilsonowi w Waszyngtonie dnia 8 października 1918 roku, [w:] Roman Dmowski, Wybór pism, t. 1, Poznań 2014, s. 738.
R1EVxRGn8I7zI
311
Ćwiczenie 7
Przedstaw sześć szczegółowych zagadnień oraz pytań do dyskusji na temat: „Która koncepcja – federacyjna czy inkorporacyjna – przyniosłaby Polsce więcej korzyści?”.
RtKnjuimABXtb
Przypomnij sobie, jak przedstawiała się sytuacja geopolityczna Polski i jakie były stanowiska państw zachodnich. Zastanów się nad kwestiami wielkości państwa i roli mniejszości narodowych.
Przykłady: Kto stanowił większe zagrożenie dla Polski: Rosja czy Niemcy? Co byłoby korzystniejsze dla Polski: monokulturowość czy wielokulturowość? W którym wypadku Polska byłaby silniejsza: jako duże jednolite państwo graniczące z Rosją i Niemcami czy mniejsze, ale będące liderem sojuszu państw zjednoczonych przeciwko Rosji? Czy państwa mające stanowić bufor oddzielający Polskę od Rosji chciały pozostawać w sojuszu z Polską? Które rozwiązanie byłoby bezpieczniejsze dla stabilności państwa polskiego? Która koncepcja zostałaby poparta przez mocarstwa zachodnie?
31
Ćwiczenie 8
Na podstawie informacji z lekcji sporządź własne definicje koncepcji federacyjnej oraz inkorporacyjnej.