Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
ROxc1rViOuMO51
Ćwiczenie 1
Uporządkuj chronologicznie okresy ery paleozoicznej. Na dole szeregu umieść najstarszy okres, a na górze najmłodszy. Elementy do uszeregowania: 1. kambr, 2. perm, 3. dewon, 4. karbon, 5. sylur, 6. ordowik
RVk3jbhxGMGQi1
Ćwiczenie 2
Wybierz prawidłowe zakończenie zdania: Wymieranie szczepów to: Możliwe odpowiedzi: 1. proces zmniejszania się liczebności wszystkich populacji, prowadzący do wygaśnięcia poszczególnych gatunków i złożonych z nich większych grup., 2. proces szybkiego wymierania wszystkich gatunków na dużym obszarze., 3. proces wyboru określonych gatunków dla umożliwienia ich rozrodu., 4. zjawisko uszkadzania określonych gatunków roślin i zwierząt.
R10CV1AG44dOu1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań.. Pierwsze wielkie wymieranie nastąpiło w ordowiku, związane było ze zlodowaceniami na Gondwanie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Koniec dewonu to kolejne masowe wymieranie wywołane m.in. znacznym podniesieniem się poziomu morza i „zatruciem” płytkowodnych biotopów beztlenowymi wodami przydennymi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wymieranie permskie jest wiązane z różnymi przyczynami; w tym z potężnym zlodowaceniem na Gondwanie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wymieranie organizmów w końcu kredy spowodowane zostało upadkiem na Ziemię wielkiego meteorytu lub powszechną regresją morza i ochłodzeniem klimatu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ro1FYVfGRCfMg2
Ćwiczenie 4
Podane gatunki ułóż według kolejności okresów wielkiego wymierania (od tych, które wymarły najwcześniej). Elementy do uszeregowania: 1. stromatoporoidy, 2. ramienionogi, 3. pterozaury, 4. pseudozuchy
R113dPncWNglI2
Ćwiczenie 5
Zaznacz nazwę wielkiego wymierania, w którym największa ilość organizmów (90-95% gatunków) została dotknięta wymieraniem. Możliwe odpowiedzi: 1. ordowickie, 2. dewońskie, 3. permskie, 4. triasowe, 5. kredowe
RUjCr60FBTHCU2
Ćwiczenie 6
Połącz czas masowego wymierania z gatunkami, które w tym okresie wymarły lub drastycznie zmniejszyły swoje występowanie. późny ordowik Możliwe odpowiedzi: 1. konodonty i graptolity, liliowce, 2. korale czteropromienne i ramienionogi, trylobity, 3. amonity i belemnity, plezjozaury, 4. korale sześciopromienne, archozaury, terapsydy, 5. wieloraki i trylobity, stromatoporoidy późny dewo Możliwe odpowiedzi: 1. konodonty i graptolity, liliowce, 2. korale czteropromienne i ramienionogi, trylobity, 3. amonity i belemnity, plezjozaury, 4. korale sześciopromienne, archozaury, terapsydy, 5. wieloraki i trylobity, stromatoporoidy koniec permu Możliwe odpowiedzi: 1. konodonty i graptolity, liliowce, 2. korale czteropromienne i ramienionogi, trylobity, 3. amonity i belemnity, plezjozaury, 4. korale sześciopromienne, archozaury, terapsydy, 5. wieloraki i trylobity, stromatoporoidy koniec triasu Możliwe odpowiedzi: 1. konodonty i graptolity, liliowce, 2. korale czteropromienne i ramienionogi, trylobity, 3. amonity i belemnity, plezjozaury, 4. korale sześciopromienne, archozaury, terapsydy, 5. wieloraki i trylobity, stromatoporoidy koniec kredy Możliwe odpowiedzi: 1. konodonty i graptolity, liliowce, 2. korale czteropromienne i ramienionogi, trylobity, 3. amonity i belemnity, plezjozaury, 4. korale sześciopromienne, archozaury, terapsydy, 5. wieloraki i trylobity, stromatoporoidy
2
Ćwiczenie 7
RxduJQcyZITTr
Podaj, jakie organizmy wymarły w permie, triasie i kredzie.
RH1aaBQU8Lucq
Wielkie wymieranie triasowe dotyczy: Możliwe odpowiedzi: 1. amonitów, 2. trylobitów, 3. jaszczurek
3
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj podany tekst. Rozpoznaj, o którym z okresów wielkiego wymierania w nim mowa. Wpisz jego nazwę.

R1M4WGmptrvs5
Wielkie wymieranie Tu uzupełnij
1
Armagedon przed dinozaurami. Ziemia ma już za sobą "koniec świata" i to nie jeden

„Istnieją różne teorie na wyjaśnienie tego zjawiska. Niektórzy naukowcy wierzą, że seria wybuchów wulkanów wyrzuciła tyle zanieczyszczeń do atmosfery, że promienie słoneczne zostały zablokowane, powodując znaczny spadek temperatury i uniemożliwiając roślinom prowadzanie fotosyntezy, co z kolei spowodowało upadek całych łańcuchów pokarmowych.

Inni wskazują na globalne zmiany klimatu, powołując się na dowody na występowanie okresów nagłego ocieplenia i ochłodzenia. Wiele gatunków nie było w stanie przystosować się do tak gwałtownie pojawiających się, skrajnych warunków życia. Inne teorie zakładają katastrofalne w skutkach uwolnienie metanu zmagazynowanego pod dnem morskim, wywołane przez trzęsienia ziemi, globalne ocieplenie, a może uderzenie planetoidy.

Być może złożyło się na to wydarzenie kilka czynników Niezależnie od przyczyny, nowe zwierzęta i rośliny zaczęły się rozwijać, aby wypełnić pustkę. Wśród nich: dinozaury”.

ćwiczenie Źródło: Armagedon przed dinozaurami. Ziemia ma już za sobą "koniec świata" i to nie jeden, 4.03.2016 r., dostępny w internecie: https://www.national-geographic.pl/historia/perm [dostęp 19.03.2020 r.].
311
Ćwiczenie 9

Z tabeli stratygraficznej usunięto nazwy er i okresów geologicznych w dziejach Ziemi, ale umieszczono w kolejności najważniejsze skamieniałości przewodnie, osie pionowe w ćwiczeniu oznaczają wiek, zaś każda linia przerywana odpowiada odpowiada okresowi geologicznemu.

Korzystając z nich zaznacz:

1. linią ciągłą wielkie wymieranie permskie,

2. linią przerywaną wielkie wymieranie kredowe.

RU621uwVMD3Oi
Scharakteryzuj wymieranie ordowickie.
R1BO8erEBpUvx
(Uzupełnij).