1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Kurtz jest w filmie uosobieniem zła. Przeczytaj fragment wykładu ks. Józefa Tischnera dotyczący manichejskich źródeł zła. W załączonym cytacie, który jest przedśmiertną spowiedzią pułkownika Kurtza, zaznacz fragmenty świadczące o tym, że manichejska koncepcja zła jest mu bliska.

Kurtz jest w filmie uosobieniem zła. Zapoznaj się z fragmentem wykładu ks. Józefa Tischnera dotyczącym manichejskich źródeł zła. Z załączonego cytatu, który jest przedśmiertną spowiedzią pułkownika Kurtza, wymień fragmenty świadczące o tym, że manichejska koncepcja zła jest mu bliska.

Ks. Józef Tischner Wędrówki w krainę filozofów

Z pytaniem o naturę zła kierujemy się dziś do świętego Augustyna. Czy znajdziemy odpowiedź? Święty Augustyn uchodzi za klasyka chrześcijańskiej filozofii zła. Problem zła był problemem jego życia. Za młodu był zwolennikiem manicheizmu, doktryny, która głosiła, że zło istnieje realnie i odwiecznie i od zawsze spiera się z dobrem. Doktryna manichejska nie jest nam dziś dostatecznie znana. [...] Mimo wielu wątpliwości i niejasności jedno wydaje się jednak pewne: przekonanie, że świat został zbudowany z tworzywa, które jest złe. [...] Ale pogląd manicheizmu daje się przedstawić jeszcze inaczej. Wyobraźmy sobie ogromnego pasożyta. Pasożyta, który żeruje na żywym organizmie. Niech nasz pasożyt będzie świadomy tego, co robi. Będzie mu się z pewnością wydawać, że to on, pasożyt, jest celem i sensem świata. Będzie przekonany, że organizm, na którym żeruje, został stworzony dla niego: on jest najważniejszy. I wydaje się, że taka jest ukryta idea manicheizmu. Manicheizm nie twierdzi, że na świecie nie ma żadnego dobra. Twierdzi jedynie, że wszelkie dobro świata zostało stworzone dla zła. Zło dopuszcza do istnienia jedynie tyle dobra, ile jest mu potrzebne, aby miało się czym karmić. Tak więc zdrowie istnieje po to, aby mogły istnieć choroby; człowiek rodzi się i żyje, aby mógł umrzeć; sprawiedliwość istnieje po to, by mogła zatriumfować niesprawiedliwość. Cały świat i wszyscy ludzie idą na zatracenie. Na końcu świata odezwie się szyderczy śmiech demona, śmiech, który będzie znaczył, że nic się człowiekowi nie udało: ani poznanie prawdy, ani tworzenie piękna, ani urzeczywistnienie dobra.

cw1 Źródło: Ks. Józef Tischner, Wędrówki w krainę filozofów, Kraków 2017, s. 50–54.
RmJx1CoVPhEb11
Płk Kurtz: Widziałem koszmar (org. horror - tu i dalej). Nie masz prawa nazywać mnie mordercą. Masz za to prawo mnie zabić. Do tego masz prawo. Nie masz jednak prawa, aby mnie osądzać. Nie da się opisać słowami tego, co niezbędne dla tych, którzy nie wiedzą, czym jest koszmar. Koszmar ma twarz. Trzeba się zaprzyjaźnić z koszmarem. Koszmar i moralny terror to twoi przyjaciele. Jeśli tak nie jest, wówczas są wrogami, których należy się obawiać. To prawdziwi, lojalni wrogowie. Pamiętam jak byłem w Jednostkach Specjalnych. Mam wrażenie, że było to tysiące wieków temu. Wyruszyliśmy do obozu, by zaszczepić dzieci… Opuściliśmy obóz, po tym jak zaszczepiliśmy dzieci przeciwko polio. W naszą stronę biegł starzec. Płakał. Nie mógł mówić. Wróciliśmy tam. Oni tam przyszli i odcięli każdą zaszczepioną rękę. Leżały tam na stercie. Na stercie małych rączek. Pamiętam, że się popłakałem. Ryczałem jak stara babcia. Chciałem wyrwać sobie zęby. Nie wiedziałem, co mam zrobić. Chcę o tym pamiętać! Nie chcę o tym nigdy zapomnieć. Ale potem zrozumiałem, trafiło to we mnie jak pocisk, jakbym dostał diamentowym pociskiem. Diamentowym pociskiem prosto w czoło. Pomyślałem, Boże! Jakie to było genialne. Genialne. Ta wola, aby zrobić coś takiego. Idealna, oryginalna, pełna, krystaliczna, czysta. Po tym zrozumiałem, że oni byli silniejsi ode mnie, bo było ich na to stać. Oni nie byli potworami. To byli wyszkoleni żołnierze. Ludzie, którzy walczyli całym swoim sercem, którzy mieli rodziny i dzieci, którzy byli pełni miłości, mieli siłę. Siłę, by zrobić coś takiego!

Płk Kurtz: Widziałem koszmar (org. horror — tu i dalej). Nie masz prawa nazywać mnie mordercą. Masz za to prawo mnie zabić. Do tego masz prawo. Nie masz jednak prawa, aby mnie osądzać. Nie da się opisać słowami tego, co niezbędne dla tych, którzy nie wiedzą, czym jest koszmar. Koszmar ma twarz. Trzeba się zaprzyjaźnić z koszmarem. Koszmar i moralny terror to twoi przyjaciele. Jeśli tak nie jest, wówczas są wrogami, których należy się obawiać. To prawdziwi, lojalni wrogowie. Pamiętam jak byłem w Jednostkach Specjalnych. Mam wrażenie, że było to tysiące wieków temu. Wyruszyliśmy do obozu, by zaszczepić dzieci… Opuściliśmy obóz, po tym jak zaszczepiliśmy dzieci przeciwko polio. W naszą stronę biegł starzec. Płakał. Nie mógł mówić. Wróciliśmy tam. Oni tam przyszli i odcięli każdą zaszczepioną rękę. Leżały tam na stercie. Na stercie małych rączek. Pamiętam, że się popłakałem. Ryczałem jak stara babcia. Chciałem wyrwać sobie zęby. Nie wiedziałem, co mam zrobić. Chcę o tym pamiętać! Nie chcę o tym nigdy zapomnieć. Ale potem zrozumiałem, trafiło to we mnie jak pocisk, jakbym dostał diamentowym pociskiem. Diamentowym pociskiem prosto w czoło. Pomyślałem, Boże! Jakie to było genialne. Genialne. Ta wola, aby zrobić coś takiego. Idealna, oryginalna, pełna, krystaliczna, czysta. Po tym zrozumiałem, że oni byli silniejsi ode mnie, bo było ich na to stać. Oni nie byli potworami. To byli wyszkoleni żołnierze. Ludzie, którzy walczyli całym swoim sercem, którzy mieli rodziny i dzieci, którzy byli pełni miłości, mieli siłę. Siłę, by zrobić coś takiego!

RckNP15HTBM6x
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

„Jest was dwóch. Nie widzisz? Jeden, który kocha i jeden, który zabija” — uświadamia kapitanowi Willardowi kochanka, francuska wdowa. Ta wykładnia dwoistości natury ludzkiej wskazuje, że w człowieku zawarte są zawsze dobro i zło. Wypisz pod kadrem filmowym informacje na temat jasnych i ciemnych stron osobowości Kurtza.

R1O3EZoVoVOOh
Źródło: dostępny w internecie: https://www.imdb.com/title/tt0078788/mediaviewer/rm3246533120/, tylko do użytku edukacyjnego.
RphssIjmjmAuZ
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Przypomnij sobie scenę w pokoju hotelowym, w której poznajemy głównego bohatera filmu — kapitana Willarda.

a. Zaznacz te kadry, które ze względu na chronologię filmowych wydarzeń nie powinny znaleźć się w scenie otwierającej film.

R15hgFN3VgWDu
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: dostępny w internecie: https://www.imdb.com/title/tt0078788/mediaindex/?ref_=tt_mi_sm, tylko do użytku edukacyjnego.

a. Zapoznaj się z opisami kadrów. Zaznacz te kadry, które ze względu na chronologię filmowych wydarzeń nie powinny znaleźć się w scenie otwierającej film.

RHzqhQpH1FhSI
Możliwe odpowiedzi: 1. Kadr pierwszy przedstawia las pełen palm, w którym widoczne są ogniste wybuchy. Nad lasem unosi się ciemny dym., 2. Kadr drugi przedstawia pokój. Po lewej stronie widoczne są dwa fotele w kwiecisty wzór, stolik oraz lampa. Na ścianie jest okno, przez które do środka wpada światło. Po prawej stronie znajdują się drzwi oraz półka, na której stoją kubki oraz toster. W kadrze widoczna jest rama łóżka., 3. Kadr trzeci przedstawia twarz mężczyzny. Jest ona brudna i umorusana. Włosy mężczyzny są zaczesane do tyłu. Obok widoczna jest murowana ściana. Kadr jest ciemny., 4. Kadr czwarty przedstawia pistolet, który leży na łóżku. Jest częściowo przykryty poduszką., 5. Kadr piąty przedstawia stolik, na którym są telefon z tarczą, szklanka z płynem, paczka papierosów, zapalniczka oraz łyżka., 6. Kadr szósty przedstawia widok z okna, który zakryty jest częściowo żaluzją. Widoczne są ulica, jasny budynek, płot, grupa ludzi oraz drzewa.

b. Jednym zdaniem określ, co przedstawiają zaznaczone przez ciebie kadry.

R1BauyRnBYels
(Uzupełnij).

c. Popatrz na kadr przedstawiający odwróconą twarz Willarda i fragment figury, która znajduje się w wiosce Kurtza. Biorąc pod uwagę, iż jest to początkowa sekwencja filmu, napisz, jaki zabieg został tu zastosowany przez reżysera.

c. Zapoznaj się z opisem kadru, przedstawiającego odwróconą twarz Willarda i fragment figury, która znajduje się w wiosce Kurtza. Biorąc pod uwagę, iż jest to początkowa sekwencja filmu, napisz, jaki zabieg został tu zastosowany przez reżysera.

R1KTkAC45nwaH
Źródło: dostępny w internecie: https://www.imdb.com/title/tt0078788/mediaindex/?ref_=tt_mi_sm, tylko do użytku edukacyjnego.
RAKYKRQg33UWP
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Jeszcze raz przywołaj z pamięci sekwencję filmową rozpoczynającą film oraz obecność w niej kadru będącego zestawieniem odwróconej twarzy Willarda i posągu. Zastanów się i napisz, dlaczego – twoim zdaniem – reżyser zdecydował się w taki sposób zbudować pierwszą sekwencję, nie zachowując lineralnego porządku czasowego.

RpSRzfdWnU6Lt
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem książki Andrzeja Pitrusa. Następnie napisz, czy zgadzasz się ze stwierdzeniem: „identyfikacja widza z postacią kapitana Willarda pozwala odkryć widzowi własne pokłady podświadomości, a tym samym odkryć źródło zła prawdopodobnie obecne w każdym człowieku”. Podaj dwa argumenty „za” i  „przeciw”.

Andrzej Pitrus Kino kultu

W ujęciu Baudry`ego kino jest rodzajem ideologicznej maszyny, a ekran staje się lustrem, w którym „odbijają” się obrazy postrzegane przez widza jako rzeczywiste. Oglądając film, w pewnym sensie, podobnie jak dziecko w fazie zwierciadła, niedojrzały ruchowo i nadaktywny wzrokowo, dokonuje błędnego rozpoznania świata ekranowego jako świata rzeczywistego.

cw6 Źródło: Andrzej Pitrus, Kino kultu, Kraków 1998, s. 47.
RiVPvSEThNbNz
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem interpretacji motywu maski w kulturze autorstwa Manfreda Lurkera. Zwróć uwagę na wyszczególnione filmowe kadry. Napisz, jakie znaczenie mogą mieć dla bohaterów maski, co próbują pod nimi ukryć, do jakiej przemiany prowadzą.

Zapoznaj się z fragmentem interpretacji motywu maski w kulturze autorstwa Manfreda Lurkera. Zwróć uwagę na opisy wyszczególnionych kadrów z filmu. Napisz, jakie znaczenie mogą mieć dla bohaterów maski, co próbują pod nimi ukryć, do jakiej przemiany prowadzą.

Manfred Lurker Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach

Za pomocą maski człowiek stara się przezwyciężyć strach. Ukrywa pod nią swoją bezsilność i ma zarazem nadzieję, że dzięki niej uda się mu się wyrosnąć ponad siebie samego. Nosiciel maski wydostaje się „poza siebie”, wyzwala od siebie samego i ulega przez to czarowi tego, co nieobliczalne i działające pod powierzchnią. W głębi duszy zdając się na maskę i symbolizowane przez nią moce, ma — często nie uświadomioną — nadzieję, że uratuje się od upadku w otchłań nicości. Osiągnięta za pośrednictwem maski przemiana zewnętrzna zmierza ostatecznie do przemiany wewnętrznej.

cw7 Źródło: Manfred Lurker, Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Warszawa 2011, s. 336–337.
Rn9EJMZryCjD9
Źródło: dostępny w internecie: https://www.imdb.com/title/tt0078788/mediaindex/?ref_=tt_mi_sm, tylko do użytku edukacyjnego.
RziadhAX5qy0u
Źródło: dostępny w internecie: https://www.imdb.com/title/tt0078788/mediaindex/?ref_=tt_mi_sm, tylko do użytku edukacyjnego.
R40GZXqMi8R0V
Źródło: dostępny w internecie: https://www.imdb.com/title/tt0078788/mediaindex/?ref_=tt_mi_sm, tylko do użytku edukacyjnego.
R1aLA7w8NbWrX
Źródło: dostępny w internecie: https://www.imdb.com/title/tt0078788/mediaindex/?ref_=tt_mi_sm, tylko do użytku edukacyjnego.
R25Ki9WFH4xv0
Źródło: dostępny w internecie: https://www.imdb.com/title/tt0078788/mediaindex/?ref_=tt_mi_sm, tylko do użytku edukacyjnego.
RM4wLW1qFhg93
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Czy informacje o wojnie w Wietnamie cytowane przez pułkownika Kurtza z magazynu „Time” odpowiadają prawdzie o wojennej rzeczywistości ukazanej w filmie? Odpowiedz na pytania zawarte w grafie.

— Magazyn „Time”. Tygodnik, 22 września 1976, wolumin 90, numer 12. Wojna na horyzoncie. Amerykanom ciężko uwierzyć w to, że Stany Zjednoczone wygrywają wojnę w Wietnamie. Jednakże w jednym z najbardziej dokładnych raportów dotyczących tego konfliktu, znaleźć można dowody, które mówią, że potęga USA po dwóch i pół roku od rozpoczęcia tej wojny zaczyna wzrastać. Oficjele z Białego domu twierdzą, że wpływ tej siły może doprowadzić przeciwnika do momentu, w którym nie będzie w stanie kontynuować walk.

Lyndon B. Johnson obawia się, że opinia publiczna nie będzie w stanie zaakceptować tak optymistycznych rezultatów, dlatego może nie być zgody na publikację pełnego raportu. Mimo tego jest pod wrażeniem wniosków [...] Brak daty, magazyn „Time”.

Sir Robert Thompson, który zwyciężył partyzantkę komunistyczną w Malezji, został konsultantem korporacji RAND, wrócił niedawno do Wietnamu, by zbadać sytuację dla prezydenta Nixona. W minionym tygodniu powiedział prezydentowi, że czuje się tam dużą poprawę i pachnie tam o wiele lepiej.
— [Kurtz dopowiada do Willarda] A jak tobie tu pachnie, żołnierzu?

RyppDjMdHxMx8
Graf przedstawia prostokątne bloki połączone strzałkami, które zawierają pytania. Od góry są to następujące pytania. 1. Kto w doniesieniach prasowych informuje opinię publiczną o sukcesach wojennych USA? 2. Jak wygląda sytuacja na wojnie? 3. Jak żołnierze odnajdują się w sytuacji wojny? 4. Kto jest sprawcą krzywdy im wyrządzanej? 5. Jak sytuację na wojnie przedstawiają media? 6. Co media podkreślają? 7. O czym media nie mówią? 8. Dlaczego tak postępują? 9. Kogo krzywdzą media?
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JmouyGjblUw
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z dwoma fragmentami tekstu: podręcznika Kino bez tajemnic oraz Złota gałąź.

Wspomniana scena może być symboliczną ilustracją magii naśladowczej opisanej przez FrazeraZłotej gałęzi. Zaznacz argumenty przemawiające za tą tezą:

Zapoznaj się z dwoma fragmentami tekstu: podręcznika Kino bez tajemnic oraz Złota gałąź.

a. Podaj celowość wykorzystania montażu skojarzeniowego w scenie morderstwa pułkownika Kurtza.

b. Wspomniana scena może być symboliczną ilustracją magii naśladowczej opisanej przez FrazeraZłotej gałęzi. Zaznacz argumenty przemawiające za tą tezą:

E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski Kino bez tajemnic

Montaż skojarzeniowy – umożliwia budowanie znaczeń abstrakcyjnych – na przykład przez łączenie ujęć o charakterze analogicznym, dążące do uwypuklenia cechy łączącej przedstawione rzeczy. Wyobraźmy sobie sekwencję, w której jedno ujęcie będzie pokazywało pojedynek bokserski, a kolejne – walkę kogutów. Na podstawie takiego zestawienia widz będzie miał prawo sformułować wniosek, który mógłby brzmieć na przykład tak: „w świecie ludzi można spotkać zachowania podobne do tych, które właściwe są zwierzętom”. Przykład ten jest typowy dla montażu skojarzeniowego (nazywanego także intelektualnym), w którym dramaturgiczne ukierunkowanie narracji zostaje porzucone na rzecz pojęć uzyskiwanych przez zestawienie obrazów.

cw8 Źródło: E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic, Warszawa 2013, s. 129.
James George Frazer Złota gałąź. Studia z magii i religii

Analizując podstawy myślenia, na których opiera się magia, dojdziemy prawdopodobnie do dwóch zasad. Pierwsza zakłada, że podobne powoduje podobne albo że skutek podobny jest do przyczyny; druga, że rzeczy, które kiedyś pozostawały w styczności ze sobą, nadal działają na siebie nawet wtedy, gdy kontakt fizyczny przestał istnieć. Pierwszą zasadę możemy nazwać prawem podobieństwa, drugą prawem kontaktu czy przeniesienia. Z pierwszej zasady czarownik wyciąga wniosek, że może wywołać każdy skutek, jakiego tylko zapragnie, przez naśladowanie go. Z drugiej, że cokolwiek uczyni z przedmiotem materialnym, wpłynie w taki sam sposób na osobę, z którą przedmiot ten kiedyś pozostawał w jakimś stosunku, bez względu na to, czy stanowił część jej ciała, czy też nie. Czary oparte na prawie podobieństwa można nazwać magią homeopatyczną czy też naśladowczą. Czary oparte na prawie kontaktu lub przeniesienia można nazwać magią przenośną.

cw8b Źródło: James George Frazer, Złota gałąź. Studia z magii i religii, tłum. H. Krzeczkowski, Kraków 2017, s. 16–21.
Rnfz3lQFfytpn
Możliwe odpowiedzi: 1. Nawiązanie do opisu magii sympatycznej znajduje się w Złotej gałęzi Frazera, książce którą czyta Kurtz. Kontekst intertekstualny., 2. Podobieństwo formy i narzędzia zadawania śmierci. Zabicie świętego zwierzęcia — zabicie boga., 3. Odejście krowy może, zgodnie z magią sympatyczną, łagodzić ból śmierci Kurtza., 4. Pogarda wobec zwierzęcia odpowiada pogardzie mieszkańców wnioski wobec Kurtza., 5. Śmierć zadawana zwierzęciu ma na celu pokazanie zezwierzęcenia natury Kurtza., 6. Krowa jest zabijana w tym samym czasie co Kurtz, aby jego dusza mogła zadomowić się w zwierzęciu.
31
Ćwiczenie 9

Wskaż celowość wykorzystania montażu skojarzeniowego w scenie morderstwa pułkownika Kurtza.

RPWH5fWdQGfIw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Zapoznaj się z poniższym fragmentem Jądra ciemności i wskaż trzy analogie pomiędzy filmowym i literackim Kurtzem.

Zapoznaj się z poniższym fragmentem Jądra ciemności i wymień trzy analogie pomiędzy filmowym i literackim Kurtzem.

Joseph Conrad Jądro ciemności

Nie zdradzam żadnych handlowych sekretów. Faktem jest, że dyrektor mówił potem, iż metody Kurtza zrujnowały cały okręg. Nie mam w tej sprawie własnego zdania, ale chcę, abyście zrozumieli dokładnie: nic nikomu właściwie nie przyszło z tych głów tkwiących na palach. Świadczyły tylko o tym, że Kurtz nie miał żadnego hamulca w nasycaniu różnych żądz, że czegoś w nim brakowało, jakiejś drobnej rzeczy, której nie można było odnaleźć pod jego wspaniałą wymową, gdy zaszła nagląca potrzeba. Czy wiedział sam o tym swoim braku, nie umiem powiedzieć. Myślę, że uświadomił go sobie w końcu — dopiero w samym końcu. Ale dzicz przejrzała Kurtza wcześnie i wywarła na nim straszliwą zemstę za nieprawdopodobne jego najście. Myślę, że szeptała mu rzeczy, których sam o sobie nie wiedział, rzeczy, o których nie miał pojęcia, póki mu ich nie podsunęła ta wielka samotność; a ów szept dziczy okazał się nieprzeparcie ponętny. Rozebrzmiał w Kurtzu głośnym echem, ponieważ wnętrze jego było puste…

cw9 Źródło: Joseph Conrad, Jądro ciemności, tłum. A. Zagórska, dostępny w internecie: wolnelektury.pl/media/book/pdf/conrad-jadro-ciemnosci.pdf.
RbwmVh5UURgLy
(Uzupełnij).