Sprawdź się
Bazując na posiadanych informacjach, wskaż, które trzy państwa osiągnęły na przełomie XIX i XX w. największe terytorium (wliczając kolonie).
Wielkie imperia XIX w. nie mogłyby powstać, gdyby nie postęp techniczny, który ułatwiał kontrolowanie i eksploatację odległych i wcześniej trudno dostępnych obszarów. Spośród wymienionych wynalazków epoki wskaż te, które najbardziej wzmacniały europejską obecność w różnych częściach globu.
Poniżej znajduje się lista wynalazków z epoki II rewolucji przemysłowej. Umieść je alfabetycznie w tabeli z podziałem na wynalazki wciąż używane dzisiaj w podobnej formie, używane nadal w formie mocno zmodyfikowanej oraz takie, które już całkowicie wyszły z użycia i zostały zastąpione innymi.
Spośród wymienionych wynalazków z epoki II rewolucji przemysłowej wskaż te, które są wciąż używane dzisiaj w podobnej formie, używane nadal w formie mocno zmodyfikowanej oraz takie, które już całkowicie wyszły z użycia i zostały zastąpione innymi.
Przyporządkuj pojęcia do grafik. Możesz dopasować do ilustracji więcej niż jeden termin.
Spośród poniższej listy brytyjskich kolonii i protektoratów wybierz te, które odwiedziłby statek płynący z Londynu do Bombaju trasą prowadzącą przez Kanał Sueski.
Które z poniższych kolonii mógłby odwiedzić statek płynący tradycyjną trasą morską, z czasów przed otwarciem Kanału Sueskiego?
Poniżej znajduje się tabela przedstawiająca wybrane okręgi przemysłowe końca XIX w. Uzupełnij puste miejsca, przeciągając dane znajdujące się poniżej tabeli.
West Riding of Yorkshire, Pas Stali, Górnośląski, Londyński, Lancashire, Leeds, Sheffield, Londyn, Dortmund, Essen, Hamburg, Włochy, Francja, Tekstylny, wydobycie węgla, produkcja stali, Wydobycie węgla, przemysł stalowy, Przemysł tekstylny, papierowy, maszynowy, Wydobycie węgla, produkcja stali, przemysł tekstylny, Wydobycie węgla, cynku i ołowiu, produkcja żelaza i stali, przemysł chemiczny, Przemysł bawełniany, stoczniowy
Nazwa okręgu przemysłowego | Główne miasto/miasta | Państwo | Rodzaj przemysłu |
---|---|---|---|
West Riding of Yorkshire | Leeds, Sheffield | Tekstylny, wydobycie węgla, produkcja stali | |
Pas Stali | Wydobycie węgla, przemysł stalowy | ||
Włochy | Przemysł tekstylny, papierowy, maszynowy | ||
Górnośląski | |||
Francja | Wydobycie węgla, produkcja stali, przemysł tekstylny | ||
Londyński | Londyn | ||
Dortmund, Essen | Wydobycie węgla, cynku i ołowiu, produkcja żelaza i stali, przemysł chemiczny | ||
Hamburg | |||
Lancashire | Przemysł bawełniany, stoczniowy |
Zapoznaj się z poniższą tabelą z danymi dotyczącymi wartości handlu wybranych krajów w 1860 i 1913 r. Następnie przeczytaj różne stwierdzenia na temat handlu w tym okresie i zaznacz, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Zapoznaj się z poniższą tabelą z danymi dotyczącymi wartości handlu wybranych krajów w 1860 i 1913 r. Następnie zapoznaj się z różnymi stwierdzeniami na temat handlu w tym okresie i zaznacz, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe.
Dane w mln dol. USA | Europa | Ameryka Płn. | Ameryka Płd. | Azja | Afryka | |
---|---|---|---|---|---|---|
Wielka Brytania | import 1860 | 419 | 252 | 96 | 143 | 80 |
eksport 1860 | 358 | 132 | 74 | 139 | 36 | |
import 1913 | 1548 | 848 | 393 | 458 | 220 | |
eksport 1913 | 917 | 265 | 272 | 620 | 248 | |
Stany Zjednoczone | import 1860 | 217 | – | 80 | 29 | – |
eksport 1860 | 249 | – | 46 | 11 | – | |
import 1913 | 893 | 199 | 381 | 298 | 26 | |
eksport 1913 | 1479 | 469 | 294 | 140 | 29 | |
Francja | import 1860 | 234 | 47 | 41 | 16 | 34 |
eksport 1860 | 293 | 49 | 53 | 3 | 45 | |
import 1913 | 880 | 187 | 183 | 192 | 148 | |
eksport 1913 | 937 | 89 | 94 | 36 | 181 | |
Niderlandy | import 1860 | 92 | 5 | 3 | 32 | – |
eksport 1860 | 87 | 2 | 1 | 14 | – | |
import 1913 | 624 | 190 | 87 | 274 | 14 | |
eksport 1913 | 1131 | 57 | 9 | 73 | 14 | |
Niemcy | import 1913 | 1402 | 423 | 290 | 250 | 118 |
eksport 1913 | 1828 | 184 | 183 | 130 | 50 | |
Rosja | import 1913 | 556 | – | – | – | – |
eksport 1913 | 719 | – | – | – | – |
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Wielką Brytanię niepokoiła ekspansja handlowa Niemiec, których eksport prawie dogonił brytyjski. | □ | □ |
Amerykański eksport trafiał głównie do Francji. | □ | □ |
Ruch handlowy świata początku XX w. koncentrował się w portach azjatyckich. | □ | □ |
Niderlandy importowały towary z całego świata, by eksportować je dalej do Europy. | □ | □ |
Eksport Francji poza Europę kierował się przede wszystkim do kolonii francuskich. | □ | □ |
Dla Stanów Zjednoczonych najważniejsze były rynki amerykańskie. | □ | □ |
Najkorzystniejszy bilans handlowy w 1913 r. posiadały Niemcy, USA i Rosja. | □ | □ |
Przeczytaj zamieszczony niżej fragment książki historyka Normana Daviesa, a następnie korzystając z wiedzy zdobytej na lekcji oraz na podstawie charakterystyki epoki zawartej w przytoczonym tekście, napisz krótką rozprawę, w której wyjaśnisz, dlaczego autor stwierdza, że „cała budowla legła w gruzach”. Co było tą katastrofą i co do niej doprowadziło? Użyj w swojej pracy takich terminów jak: imperializm, kolonializm, darwinizm.
Zapoznaj się z zamieszczonym niżej fragmentem książki historyka Normana Daviesa, a następnie korzystając z wiedzy zdobytej na lekcji oraz na podstawie charakterystyki epoki zawartej w przytoczonym tekście, napisz krótką rozprawę, w której wyjaśnisz, dlaczego autor stwierdza, że „cała budowla legła w gruzach”. Co było tą katastrofą i co do niej doprowadziło? Użyj w swojej pracy takich terminów jak: imperializm, kolonializm, darwinizm.
EuropaHistorię Europy XIX wieku cechuje dynamizm, który znacznie przewyższa wszystko, co działo się wcześniej. Jak nigdy przedtem, dziewiętnastowieczna Europa pulsowała siłą – techniczną, gospodarczą, kulturalną, interkontynentalną. Podstawowymi symbolami tej potęgi były maszyny – lokomotywy, gazownie, dynama. Zdawało się, że siła jako taka została wyniesiona do rangi cnoty – w formie popularnych poglądów na temat ewolucji, w myśl których przetrwać mieli tylko najlepiej przystosowani […].
Był to naprawdę triumfalny „wiek siły” Europy. Prym wiodła najpierw Wielka Brytania – ów „warsztat świata” – a w następnych dziesięcioleciach Niemcy, którym nie udało się „znaleźć miejsca pod słońcem”, co z kolei przyczyniło się do tego, że cała budowla legła w gruzach. Wśród przegranych i ofiar były wszystkie jednostki i wszystkie narody, które albo nie potrafiły się przystosować, albo nie umiały stanąć do współzawodnictwa – chłopi, rzemieślnicy/tkacze, miejska biedota; ludy zamieszkujący kolonie, Irlandczycy, Sycylijczycy, Polacy, którzy byli zmuszeni emigrować całymi milionami […].