Sprawdź się
Uzupełnij pola podanymi rzeczownikami, przypisując wymienione emocje bohaterom wiersza – kobiecie lub mężczyźnie.
radość, obojętność, zaciekawienie, miłość, zazdrość, rezygnacja, złość, znużenie, ekscytacja
Uczucia kobiety | |
---|---|
Uczucia mężczyzny | |
Nie występują emocje |
Zaznacz stwierdzenia trafnie charakteryzujące sytuację bohaterów wiersza.
- Uważnie słuchają siebie nawzajem.
- Każde z nich jest skoncentrowane na własnych uczuciach.
- Oboje przeżywają negatywne emocje.
- Oboje w jednakowy sposób interpretują wydarzenia ze wspólnej przeszłości.
- Emocje obojga pozostają niezmienne przez cały czas rozmowy.
- Niemożność porozumienia prowadzi parę bohaterów do rozstania.
Oceń prawdziwość stwierdzeń zawartych w tabeli.
prawda | fałsz | |
Bohaterowie wiersza spełniają regułę odniesienia Grice’a, ponieważ rozmawiają na jeden temat. | □ | □ |
Bohaterowie wiersza dysponują wspólnym kodem (w rozumieniu Jakobsona). | □ | □ |
Bohaterowie wiersza nie mogą się porozumieć z powodu braku wspólnego kontekstu (w rozumieniu Jakobsona). | □ | □ |
Bohaterowie wiersza spełniają regułę ilości Grice’a, ponieważ przekazują sobie wszystkie istotne informacje. | □ | □ |
Wyobraź sobie, że jesteś terapeutą i masz pomóc parze bohaterów wiersza porozumieć się. Zaproponuj zestaw reguł (po dwie dla każdego z bohaterów), które umożliwią osiągnięcie tego celu. Reguły zapisz w 2. osobie liczby pojedynczej, w trybie rozkazującym.
wieża ziewnęła – 1. neologizm, 2. epitet, 3. oksymoron, 4. hiperbola, 5. porównanie, 6. personifikacja, 7. ożywienie, 8. zdrobnienie
ziewnęła jak lew – 1. neologizm, 2. epitet, 3. oksymoron, 4. hiperbola, 5. porównanie, 6. personifikacja, 7. ożywienie, 8. zdrobnienie
w stubłysku – 1. neologizm, 2. epitet, 3. oksymoron, 4. hiperbola, 5. porównanie, 6. personifikacja, 7. ożywienie, 8. zdrobnienie
Do fragmentów tekstu dopasuj nazwy występujących w nich środków artystycznych.
epitet, neologizm, hiperbola, zdrobnienie, ożywienie, oksymoron, porównanie, personifikacja
dzwoneczka u szyi – ............................
wieża ziewnęła – ............................
ziewnęła jak lew – ............................
w stubłysku – ............................
Uzupełnij wypowiedzi bohaterów wiersza samodzielnie wymyślonymi zdaniami tak, by stworzyć dialog spełniające reguły konwersacyjne Grice’a.
– Więc nie słyszałaś burzy? Murem targnął wiatr, wieża ziewnęła jak lew, wielką bramą na skrzypiących zawiasach. –
– O tak, chciałbym, żebyś została ze mną.
– Nikogo jak ciebie.
Porozumienie bez przemocyKolejnym typem komunikatów odcinających od życia jest wyparcie się odpowiedzialności. Komunikat odcinający od życia zaćmiewa naszą świadomość tego, że każdy z nas odpowiada za własne myśli, uczucia i czyny. Często używane słowo „musieć” – tak jak w zdaniu „Pewne rzeczy człowiek po prostu robić musi, chce czy nie chce” – może być przykładem, jak tego rodzaju frazeologia zamąca poczucie odpowiedzialności za własne występki. Wyrażenie „przez ciebie czuję się...” – na przykład w zdaniu „Przez ciebie czuję się winny” – to kolejny przykład, jak język ułatwia odmowę wzięcia na siebie odpowiedzialności za własne uczucia i myśli.
Źródło: Marshall B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2014, s. 33.