1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RCt39BwLwfXZi1
Opisz, jak zachowują się cząsteczki w stanie gzowym, ciekłym, w ciele stałym amorficznym oraz w ciele stałym krystalicznym.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dopasuj „zachowanie” cząsteczek do stanu skupienia substancji.

Rt7j5herMbWG3
ciało stałe amorficzne Możliwe odpowiedzi: 1. drżące kulki o chaotycznej strukturze i dużym zagęszczeniu, 2. agregaty kulek, które poruszają się chaotycznie, 3. kulki o małym zagęszczeniu i chaotycznym ruchu, 4. drżące kulki o uporządkowanej strukturze i dużym zagęszczeniu gaz Możliwe odpowiedzi: 1. drżące kulki o chaotycznej strukturze i dużym zagęszczeniu, 2. agregaty kulek, które poruszają się chaotycznie, 3. kulki o małym zagęszczeniu i chaotycznym ruchu, 4. drżące kulki o uporządkowanej strukturze i dużym zagęszczeniu ciecz Możliwe odpowiedzi: 1. drżące kulki o chaotycznej strukturze i dużym zagęszczeniu, 2. agregaty kulek, które poruszają się chaotycznie, 3. kulki o małym zagęszczeniu i chaotycznym ruchu, 4. drżące kulki o uporządkowanej strukturze i dużym zagęszczeniu ciało stałe krystaliczne Możliwe odpowiedzi: 1. drżące kulki o chaotycznej strukturze i dużym zagęszczeniu, 2. agregaty kulek, które poruszają się chaotycznie, 3. kulki o małym zagęszczeniu i chaotycznym ruchu, 4. drżące kulki o uporządkowanej strukturze i dużym zagęszczeniu
RQbZmHNrdNemo1
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj pojęcia do opisu. topniki Możliwe odpowiedzi: 1. związki modyfikujące właściwości szkła, 2. związki obniżające temperaturę topienia surowców szkłotwórczych, 3. surowce cechujące się wysoką lepkością w temperaturach topnienia, 4. związki wspomagające odgazowanie stopu modyfikatory Możliwe odpowiedzi: 1. związki modyfikujące właściwości szkła, 2. związki obniżające temperaturę topienia surowców szkłotwórczych, 3. surowce cechujące się wysoką lepkością w temperaturach topnienia, 4. związki wspomagające odgazowanie stopu surowce klarujące Możliwe odpowiedzi: 1. związki modyfikujące właściwości szkła, 2. związki obniżające temperaturę topienia surowców szkłotwórczych, 3. surowce cechujące się wysoką lepkością w temperaturach topnienia, 4. związki wspomagające odgazowanie stopu substancje szkłotwórcze Możliwe odpowiedzi: 1. związki modyfikujące właściwości szkła, 2. związki obniżające temperaturę topienia surowców szkłotwórczych, 3. surowce cechujące się wysoką lepkością w temperaturach topnienia, 4. związki wspomagające odgazowanie stopu
2
Ćwiczenie 3
RiDl7JN2H4Mus
Kryształ górski jest odporny na działanie kwasów i zasad. Rozpuszcza się jedynie w: Możliwe odpowiedzi: 1. stężonym kwasie siarkowym(VI), 2. stężonym kwasie azotowym(V), 3. kwasie fluorowodorowym, 4. kwasie chlorowodorowym

Napisz równanie reakcji w formie cząsteczkowej głównego składnika kryształu górskiego z wybraną przez ciebie substancją:

RrNdtx8Sjihv8
Zapisz odpowiednie równanie reakcji.
RAbVkbdcvqOou2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Określ, które cechy są właściwe dla szkła.. to produkt krystaliczny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. to nieorganiczny materiał amorficzny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. powstaje w wyniku schłodzenia do stanu stałego bez etapu krystalizacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. ma strukturę charakteryzującą się uporządkowaniem dalekiego zasięgu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1d048w5uj1SO2
Ćwiczenie 5
Dzięki różnym związkom chemicznych możemy otrzymać szkło o różnych barwach. Połącz barwę szkła ze związkiem, który odpowiada za nadanie tej barwy. związki manganu i niklu Możliwe odpowiedzi: 1. zielony, 2. czerwony, 3. żółty i brązowy, 4. niebieski, 5. fioletowy związki kobaltu i miedzi Możliwe odpowiedzi: 1. zielony, 2. czerwony, 3. żółty i brązowy, 4. niebieski, 5. fioletowy związki żelaza i chromu Możliwe odpowiedzi: 1. zielony, 2. czerwony, 3. żółty i brązowy, 4. niebieski, 5. fioletowy związki siarki, żelaza z dodatkiem manganu, kadmu i srebra Możliwe odpowiedzi: 1. zielony, 2. czerwony, 3. żółty i brązowy, 4. niebieski, 5. fioletowy związki miedzi, złota i selenu Możliwe odpowiedzi: 1. zielony, 2. czerwony, 3. żółty i brązowy, 4. niebieski, 5. fioletowy
R17NJSdHkQfpH2
Ćwiczenie 6
Substancjami szkłotwórczymi mogą być zarówno związki chemiczne, jak i pierwiastki. Wskaż z podanych substancji te, które zaliczysz do szkłotwórczych.
  1. pierwiastki: siarka selen Te He As O C B Si P H
  2. tlenki: SiO2 B2O3 PbO P4O10 GeO2 As2O5 Al2O3
2
Ćwiczenie 7

Budowa szkła była analizowana przez Lebiediewa, który uważał, że szkło składa się z  bardzo drobnych krystalitów wielkości 1,52 nm), połączonych przypadkowo przez „pustki” – obszary o luźniejszym upakowaniu. Natomiast Zachariasen uważał, że szkło krzemionkowe ma strukturę stanowiącą ciągły szkielet zwany więźbą. Stanowią go powiązane ze sobą przypadkowo czworościany.

R8yCDgToRHxFV
Opisz schemat teorii Lebiediewa.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RlF6FpkKc9ZzT
Możliwe odpowiedzi: 1. Szkło składa się z bardzo drobnych krystalitów wielkości 1,5 – 2 nm., 2. Krystality połączone są przypadkowo przez „pustki” - obszary o luźniejszym upakowaniu.
R8QWQe7brN4UV3
Ćwiczenie 8
Uzupełnij następujące zdania zaznaczając odpowiednie wyrażenia w nawiasach tak, aby powstały zdania prawdziwe. Szkło, jako substancja bezpostaciowa (ma stałą temperaturę/nie ma stałej temperatury) topnienia. Umieszczenie szklanej rurki w obwodzie elektrycznym i podgrzewanie jej w płomieniu palnika (spowoduje zapalenie/nie spowoduje zapalenia) żarówki. Szkło zielone otrzymuje się do masy szklanej poprzez dodanie związków (związków żelaza(II) i chromu(III)/kobaltu(II)). Podczas hartowania szkła, które polega na powtórnym ogrzewaniu i schładzaniu, zewnętrzna powierzchnia szkła zostaje ściśnięta/rozciągnięta), wewnętrzna – (ściśnięta/rozciągnięta). Szkło wielowarstwowe powstaje w wyniku łączenia dwóch lub większej liczby tafli szkła płaskiego za pomocą specjalnej foli (i/lub) żywicy. Szyby wykonane ze szkła wielowarstwowego (chronią/nie chronią) przed promieniowaniem UV. Szkło zbrojone (jest/nie jest) ognioodporne. Szkło ołowiowe jest (przepuszczalne/nieprzepuszczalne) dla ultrafioletu, o (bardzo wysokim/średnim) współczynniku załamania światła. Szkło refleksyjne, to szkło płaskie, które poddawane jest obróbce polegającej na napyleniu specjalnej selektywnej powłoki, która przepuszcza światło, ale ma (duży/mały) współczynnik odbicia promieniowania podczerwonego.
3
Ćwiczenie 9

Związek chemiczny przedstawiony na poniższym modelu może być wykorzystany w produkcji szkła jako surowiec szkłotwórczy. Podaj nazwę systematyczną lub zwyczajową tego związku i temperaturę jego przejścia w stan szklisty.

R17FLeEZ6t8kK
Model związku chemicznego
Źródło: dostępny w internecie: www.wikipedia.org, domena publiczna.

Czerwone kulki – atomy tlenu, białe kulki – atomy wodoru, szare kulki – atomy węgla.

R127eV15YZ3w0
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
ReAECU0tpyT793
Ćwiczenie 9
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
311
Ćwiczenie 10

Uzupełnij schemat przedstawiający rodzaje substancji używanych w procesie produkcji szkła i wygeneruj mapę myśli.

RfsCbJJyJ6uAu
Przedstaw historię produkcji szkła.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RBOVFxIs5ei65
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 11

Ćwiczenie dodatkowe

Poszukaj w dostępnych Ci źródłach informacji na temat szkła typu pyrex, a następnie sporządź krótką notatkę na temat jego składu i zastosowania.

R1btA4FKUOFdB
(Uzupełnij).