1
Pokaż ćwiczenia:
RfGZFN5yVpzcW1
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego, twoim zdaniem, literatura i film tak często sięgają po tematy związane z mroczną stroną ludzkiej natury. Sformułuj dwa argumenty.

RQcQJ25GIwdHP
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, jak rozumiesz metafory lwa i myszy, którymi posłużył się w swojej  interpretacji Henryk Paprocki. Uzupełnij mapę myśli.

RyjTCAUVtPtfE
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Metafora
    • Elementy należące do kategorii Metafora
    • Nazwa kategorii: lwa
      • Elementy należące do kategorii lwa
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii lwa
    • Nazwa kategorii: myszy
      • Elementy należące do kategorii myszy
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii myszy
      Koniec elementów należących do kategorii Metafora
R3OKQesajMbXG1
Ćwiczenie 4
Jak rozumiesz sentencję: „Siła lwa jest słabością kota”? Zaznacz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Sentencja odnosi się do natury człowieka i można ją odczytywać następująco:

Teksty do ćwiczeń 5‑9

Henryk Paprocki Lew – morderca (fragmenty)

Raskolnikow nie jest zwykłym przestępcą, mordercą. Jest przestępcą – intelektualistą, stojącym po stronie prawdy rozumu. Wymyślił teorię zabójstwa koniecznego z punktu widzenia rozumu i nauki. Bunt Raskolnikowa przeciw istniejącemu porządkowi przypomina bunt romantycznych bohaterów. Raskolnikow próbuje krytycznie przeanalizować chrześcijańską teologię moralną i zbudować własny system etyczny, w którym przestępstwo nie będzie już złem, co znaczy, że Raskolnikow ustawia się poza dobrem i złem.
Czyn Raskolnikowa nie wypływa ani z trudnej sytuacji materialnej, ani też z życiowych uwarunkowań. Raskolnikow buduje swoją etykę w oparciu o tezę: nadczłowiek znajdujący się w sytuacji wyboru między małym i wielkim przestępstwem może postępować wyłącznie według swojej woli […] próbuje zmienić chrześcijański system etyczny, gdyż nadczłowiek może sam decydować o przekraczaniu praw w celu zbawienia ludzkości. […] postanawia zabić staruszkę‑lichwiarkę, z jego punktu widzenia istotę szkodliwą dla społeczeństwa: przecież ja zabiłem tylko wesz, Soniu, bezużyteczną, plugawą, szkodliwą.
W tym wypadku Rodion Raskolnikow działa jak lew, co pozwala mu zabić i tym samym udowodnić, że jego teoria jest słuszna. Tragedia Raskolnikowa tkwi nie w tym, że zdecydował się przekroczyć prawo i je przekroczył, ale w tym, że uświadomił sobie, iż nie jest w stanie tego dokonać bez następstw dla samego siebie, zwłaszcza gdy zmuszony był zabić drugą, niewinną osobę. Przestępca, przekraczając prawo, niszczy swoje życie, na co zwraca uwagę Sonia, mówiąc, że Raskolnikow zabił samego siebie. Źródłem postawy Raskolnikowa jest samotność i dlatego Rodion Romanowycz wyrzuca otrzymaną na ulicy jałmużnę. Samotność może być przełamana jedynie przez drugiego człowieka. Tymczasem zgodnie z nowym sumieniem wymyślonym przez Raskolnikowa, nadczłowiek przekracza prawo w imię wielkich historycznych zadań. W tym jednak momencie Raskolnikow zderzył się z maleńką myszką – ze swoim sumieniem. Nagle zrozumiał, że jego teoria oznacza likwidacje wszelkiej moralności, że rozum nie może być zasadą wprowadzającą porządek w system przestępstw.

lew Źródło: Henryk Paprocki, Lew – morderca (fragmenty), [w:] Lew i mysz, czyli tajemnica człowieka. Esej o bohaterach Dostojewskiego, Białystok 1997.
Henryk Paprocki Sonia - mysz (fragmenty)

Sonia stoi przy Raskolnikowie jako żywy dowód prawdziwości słów Chrystusa o nierządnicach, które uprzedzą sprawiedliwych w drodze do królestwa (Mt 21,31 – Celnicy i nierządnice wchodzą przed wami do królestwa niebieskiego). Słowa te wydają się paradoksalne, ale historia wielokrotnie je potwierdziła. Dostojewski tworzy postać świętej dziewczyny, która jest prostytutką. Jej profesja nic nie znaczy wobec czystości jej serca, ofiarności i wiary, prostytucja jest więc w tym wypadku cierpieniem. […]
Pokora Soni spotyka się z pychą Raskolnikowa. Kiedy w końcu Raskolnikow upadł do nóg Soni, oddał tym gestem cześć ludzkiemu cierpieniu. To Sonia wręcza Raskolnikowowi Ewangelię i czyta fragment Pisma, mówiący o wskrzeszeniu Łazarza, czyta jak wyznanie wiary i z nadzieją na moralne odrodzenie Raskolnikowa. Sonia walczy o zachowanie etycznej równowagi świata. […]
Sonia – mysz prowadzi Raskolnikowa – lwa ku odrodzeniu (sama porzuca prostytucję i wyjeżdża do Raskolnikowa na katorgę). Tajemnica przemiany człowieka, nieustannej walki lwa z myszką, rozgrywa się w sercu człowieka, gdyż granica między dobrem a złem przebiega właśnie przez ludzkie serce. Jest to pole bitwy sprzeczności ludzkiej „podświadomości”. To na tym polu spotykają się szatani – słudzy Lucyfera i aniołowie – słudzy Archanioła Michała. Dualizm świata aniołów znajduje swoje odbicie w ludzkiej podświadomości. Tylko mysz może zwyciężyć lwa zagłady. Sonia, z punktu widzenia „teorii” Raskolnikowa istota szkodliwa dla społeczeństwa, a na dodatek niewykształcona, mogła mu pomóc, ponieważ jej słabość zwyciężyła potęgę rozumu. Ta myśl Dostojewskiego wydaje się korespondować ze słowami apostoła Pawła – Jeżeli już trzeba się chlubić, to będę się chlubił z moich słabości (2 Kor 11,30; 12,5). Paradoksalne pytanie – Czy mysz może zwyciężyć lwa? – nagle okazuje się pozbawione sensu. Mysz zwycięża lwa nieustannie. Dla Boga bowiem siła lwa jest słabością kotasiła lwa jest słabością kotasiła lwa jest słabością kota. Przez Sonię przemawia wielowiekowe doświadczenie chrześcijańskiego Wschodu. Sonia […] prowadzi mordercę, jak małe dziecko, drogą trudną, prowadzącą ku nawróceniu, które jest zarazem wyzwoleniem.

mys Źródło: Henryk Paprocki, Sonia - mysz (fragmenty), [w:] Lew i mysz, czyli tajemnica człowieka. Esej o bohaterach Dostojewskiego, Białystok 1997.
siła lwa jest słabością kota
RuuSHzJJzNiqV2
Ćwiczenie 5
Możliwe odpowiedzi: 1. jego zbrodnia jest podbudowana rozumową teorią, na której podstawie Raskolnikow daje sobie prawo, by zabić, 2. Raskolnikow poprzedza dokonanie zbrodni napisaniem naukowego traktatu, 3. zbrodnia Raskolnikowa jest dokładnie przemyślana, 4. przestępca-intelektualista unika kary
21
Ćwiczenie 6

Wskaż argumenty, które przytacza autor rozważań, by uzasadnić paradoks świętej prostytutki.

R1Jsw0NYdQGSd
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Autor szkicu stawia tezę, że Raskolnikow przekracza chrześcijański system etyczny. Przedstaw argumenty na rzecz tej tezy lub podejmij z nią polemikę.

RxTMF9kfHqQtC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Źródła zła, jego konsekwencje, odkupienie zła. Napisz esej, w którym przedstawisz ten problem, odwołując się do wybranego utworu.

RPaY1rcVbazz2
(Uzupełnij).