Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Rz3bXeqFOcAc111
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość zdań. Pogląd odnoszący się do pochodzenia mieszkańców Rzeczypospolitej od starożytnego rodu Sarmatów pojawił się w okresie baroku (XVII wiek). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Synonimem słowa „Sarmata” stał się w Rzeczypospolitej Obojga Narodów wyraz „szlachcic”. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Geneza sarmatyzmu wiąże się z ogólnoeuropejską tendencją do opierania źródeł własnej państwowości na starożytnym rodowodzie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Popularne w Rzeczypospolitej powiedzenia, takie jak „szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie” czy „panowie bracia” są wyrazem wartości uznawanych w sarmackiej Rzeczypospolitej za najważniejsze. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pogląd o sarmackich przodkach był w Rzeczypospolitej rozpowszechniany przede wszystkim przez słabo wykształconą szlachtę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sarmatyzm był w rozumieniu mieszkańców XVII-wiecznej Rzeczypospolitej nie tylko koncepcją szlachecką, ale także ogólnonarodową, wpłynął na wykształcenie się poczucia tożsamości narodowej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z fragmentem tekstu Janusza Tazbira Sarmatyzm a barok europejski. Podaj charakterystyczną cechę sarmatyzmu oraz omów jej znaczenie.

Janusz Tazbir Sarmatyzm a barok europejski

Na skutek wojen kozackich, najazdu szwedzkiego, zmagań z potęgą turecką narasta poczucie stanu ciągłego zagrożenia, powstaje rodzaj nerwicy narodowej. Na odcinku ideologii politycznej sarmatyzm stanowił jeden z jej przejawów. Był on typem kultury defensywnej, niejako odpowiedzią na utratę przez szlachtę przodującej w państwie pozycji, a przez Polskę stanowiska największego mocarstwa wschodniej Europy. Rozkwitał tym bardziej, im bardziej realnie istniejąca rzeczywistość przeczyła jego teoretycznym założeniom. Stanowił więc poniekąd zespół fikcji; zasięg i wpływy kultury sarmackiej sprawiają, iż można w niej widzieć zarazem prototyp kultury masowej w Polsce.

C4 Źródło: Janusz Tazbir, Sarmatyzm a barok europejski, [w:] Rzeczpospolita i świat: studia z dziejów kultury XVII wieku, Wrocław 1971, s. 38.
R1APXWumlQqDb
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

W przywołanym fragmencie tekstu Janusza Tazbira Sarmatyzm a barok europejski odnajdź paradoks, następnie wyjaśnij jego znaczenie.

R17mNLQbcxwkC
Paradoks (Uzupełnij) Znaczenie paradoksu (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, z jakiego powodu Janusz Tazbir widzi w sarmatyzmie prototyp kultury masowej. Zajmij stanowisko wobec poglądu autora, sformułuj argument na poparcie swojej opinii.

RZ6JaBKk0YAno
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentem artykułu Adama Krzemińskiego Sarmacki mit. Zaznacz te określenia, które odpowiadają cechom opisywanego przez autora ustroju w sarmackiej Rzeczypospolitej.

Andrzej Krzemiński Sarmacki mit

Rzeczpospolita jest spichlerzem Europy, ukrainne zboże płynie traktem wiślanym przez Gdańsk do Holandii i Anglii. Republikański ustrój Rzeczpospolitej, w której król nie jest panem sumień, studiuje się na Zachodzie jako ważną innowację. Ma swych krytyków, ale i entuzjastów: dla jednych jest rajem heretyków, dla drugich krajem bez stosów. Sukcesy militarne w wojnach granicznych z Moskwą, Szwecją i Turcją na przełomie XVI i XVII w. i przywileje polityczne dają panom braciom poczucie własnej wartości i dumy.
Szlachta broniła swej złotej wolności, dumna ze szlacheckiej równości, czego dowodem miało być nieuznawanie książęcych (poza Litwą) i hrabiowskich tytułów. Z czasem jednak zakaz łatwo obchodzono, kupując sobie arystokratyczne tytuły w krajach ościennych. Zresztą równość panów braci była pozorna, skoro do stanu szlacheckiego z jednej strony należeli magnaci kresowi, mający własne armie, dyplomację i rezydencje pyszniejsze od królewskich. Z drugiej natomiast, szlachecka gołota (po której polszczyzna poprzez ukraiński odziedziczyła mało pochlebne określenie – hołota), szaraczkowie ze spłachetkiem ziemi i drewnianą szablą u pasa, ale w swym przekonaniu równi wojewodzie, trzymający się pańskiej klamki, ale gardłujący na sejmikach i na polu elekcyjnym.

C5 Źródło: Andrzej Krzemiński, Sarmacki mit, „Polityka” 2011, nr 11 (24), s. 42.
R1QYVnMMMdO0Q
Możliwe odpowiedzi: 1. równościowy, 2. hybrydyczny, 3. nowoczesny, 4. innowacyjny, 5. defensywny, 6. homogeniczny, 7. kontrowersyjny, 8. pozorowany, 9. regresywny
211
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z fragmentem rozprawy Janusza Tazbira Sarmatyzm a barok europejski. Uzupełnij schemat tak, aby był zgodny z tezami autora tekstu. Nie cytuj.

R13jIZCxQhZKO
Rw661I2cMOMvY
(Uzupełnij).
Janusz Tazbir Sarmatyzm a barok europejski

Ustrój polityczny Rzeczypospolitej napełniał - od strony teoretycznej - euforią korzystających z niego. Praktyka budziła już daleko mniej zachwytów; pocieszano się jednak, że ustrój jest dobry, lecz ludzie źli, ponieważ odstąpili od cnót przodków i nie realizują dawnych ustaw. Skoro zdawano sobie sprawę z jego wyjątkowego w ówczesnej Europie charakteru, konsekwencją tego przeświadczenia mógł być albo kompleks niższości (tylko my nie mamy sprawnie funkcjonującego państwa), albo też - wręcz przeciwnie - kompleks wyższości (żaden naród nie wpadł na równie doskonałe rozwiązanie ustrojowe). W Polsce rozwinął się drugi z tych kompleksów; znalazł on ujście w megalomanii narodowej oraz przekonaniu, że istnieją siły dybiące nieustannie na skarb szlachecki, ucieleśniony w złotej wolności.

C6 Źródło: Janusz Tazbir, Sarmatyzm a barok europejski, [w:] Rzeczpospolita i świat: studia z dziejów kultury XVII wieku, Wrocław 1971, s. 38.
R1OFPL3BnGW3L2
Ćwiczenie 7
Zaznacz te cechy sarmatyzmu, o których jest mowa zarówno w tekście Andrzeja Krzemińskiego Mit sarmacki, jak i we fragmentach rozprawy Janusza Tazbira Sarmatyzm a barok europejski. Możliwe odpowiedzi: 1. umiłowanie wolności, 2. szacunek do władcy, 3. nierówność, 4. rozdźwięk pomiędzy rzeczywistością a wyobrażeniami dotyczącymi sarmackiego mitu, 5. niejednorodność, 6. kontrast pomiędzy szlachtą a innymi stanami, 7. innowacyjność, 8. megalomania, 9. skłonność do idealizacji, 10. znaczne rozwarstwienie, 11. wstecznictwo, 12. demokratyzm
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z fragmentem artykułu Adama Krzemińskiego Skrzydła i kołtun. Wyjaśnij znaczenie sformułowań znajdujących się w tabeli. Nie cytuj.

RqF1rHKM5ekPS
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R8IET3OTXUuda
(Uzupełnij).
Adam Krzemiński Skrzydła i kołtun

Sarmacka Rzeczpospolita, nie mająca ani silnej władzy, ani strategii, ani gospodarki, za mocarstwo już się nie zmieściła wśród mocarstw rozgrywających. Nie poprawiła jej realnego statusu także szarża wiedeńska, bo unii polsko‑litewskiej już brakowało  tej soft power, która coraz bardziej zaczynała się liczyć w Europie - wykształconych, otwartych elit i zdyscyplinowanego narodu politycznego. Natomiast z pewnością warto dzisiaj przypomnieć Europie, czym była kultura sarmacka [...] Europie trzeba zwracać uwagę, że sarmatyzm był oryginalnym połączeniem Wschodu i Zachodu, ideologią polsko‑litewskiego Commonwealthu, który nie wykorzystał swej szansy, ale wypróbował -  w dobrym i złym - wiele doświadczeń mogących się przydać w kształtowaniu Unii Europejskiej. W końcu UE ma ledwo pół wieku, podczas gdy unia polsko‑litewska trwała lat 400. Warto więc znać jej wady i zalety [...].
Wadą była zbytnia ufność szlachty we własne cnoty obywatelskie i zazdrosne ograniczanie narodu politycznego do własnego stanu. Tak jak wadą UE jest pielęgnowanie narodowego egoizmu i słabe poczucie poczucie oddolnego współuczestnictwa narodów Europy w unijnym projekcie. 
Zaletą Rzeczypospolitej było obywatelskie poczucie przynależności szlachty do politycznej wspólnoty [...] Sarmacka Rzeczpospolita padła wreszcie ofiarą własnej słabości wewnętrznej i agresji sąsiadów. Ale - to także warto powtarzać Europie - w wieku XVII przetrzymała burze, których Europa Zachodnia [...] nie znała. [...] Jest to chyba nie najgorsza lekcja dla Unii Europejskiej, której raczej w XXI wieku wojny nie grożą, ale długotrwałe kryzysy i owszem. Może więc, w oparciu o naszą sarmacko‑reformistyczną przeszłość, mamy w ręku nie najgorszy kamień filozoficzny dla Unii Europejskiej na trudne czasy?

C7 Źródło: Adam Krzemiński, Skrzydła i kołtun, „Historia (dodatek do Polityki)” 2010, s. 67.
31
Ćwiczenie 9

Podaj wartości, które Unia Europejska może czerpać, według Adama Krzemińskiego, z sarmackiego doświadczenia Rzeczypospolitej.

Rlddr58QYzlLl
(Uzupełnij).
Praca domowa

Zastanów się, na ile mit sarmacki jest zauważalny we współczesnej kulturze i mentalności Polaków. Wskaż kilka przykładów jego obecności.