Sprawdź się
Błąd niezrozumiałości eksperckiej zachodzi wtedy, gdy...
- zwracamy się o opinię eksperta w celu rozstrzygnięcia jakiegoś bieżącego sporu.
- używamy eksperckiego języka, wyjaśniając swoje stanowisko w jakiejś kwestii.
- wchodzimy w rolę eksperta, nie mając do tego fachowej wiedzy.
- poziom naszej argumentacji jest niedostosowany do poziomu adresata naszej wypowiedzi.
Spory słowne (nieporozumienia słowne) występują wtedy, gdy...
- jeden z rozmówców używa określeń obraźliwych.
- w rozmowie uczestniczy więcej niż jeden rozmówca.
- co najmniej jeden z rozmówców niepoprawnie rozumie jeden z kluczowych terminów używanych w rozmowie.
- kiedy co najmniej jeden z użytych w sporze terminów jest nieostry, a znaczenie, w jakim się go używa, nie zostało przez żadnego z rozmówców doprecyzowane.
Wskaż nazwy lub nazwę, które, przez swoją nieostrość, mogą wywoływać spory o słowa zamiast realnych sporów.
- mrok
- posiłek
- początek astronomicznej wiosny
- prostokąt
Wskaż nazwy lub nazwę, które, przez swoją wieloznaczność, mogą wywoływać spory o słowa zamiast realnych sporów.
- agent
- rozprawa
- planeta Ziemia
- podmiot
Wybierz trzy nazwy nieostre lub wieloznaczne z zadań 3 i 4, a następnie podaj dla każdej z nich dwa różne ich rozumienia, jakie mogły przyjąć osoby toczące o coś spór.
Jak należy postąpić, jeśli w toczonej rozmowie występuje zjawisko niezrozumiałości eksperckiej? Jakie są twoim zdaniem możliwe scenariusze?
Podaj trzy własne przykłady typowych sporów o słowa.
Przeprowadź rozmowę w duchu sokratycznym na temat głównych typów nieporozumień słownych. Zastanówcie się, czy da się ich uniknąć, a jeśli tak, to w jaki sposób. Podczas rozmowy staraj się, żeby przez cały czas była ona całkowicie zrozumiała dla wszystkich jej uczestników.