Sprawdź się
Półanalfabeta to osoba, która
- nie potrafi czytać i nie potrafi pisać.
- pisze i czyta bardzo słabo.
- zapomniała umiejętności pisania i czytania.
- pisze i czyta, lecz nie rozumie tekstów pisanych.
Jeżeli w danym kraju wskaźnik alfabetyzmu wynosi 52%, to wskaźnik analfabetyzmu wynosi
- 48%.
- 4,8%.
- 5,2%.
- 52%.
Zbieranie i przedstawianie danych dotyczących wskaźnika analfabetyzmu (illiteracy rate) na świecie oraz zwalczanie analfabetyzmu to zadania
- UNESCO.
- IMF.
- ILO.
- UNICEF.
Korzystając z danych zestawionych w poniższej tabeli, sformułuj prawidłowość między poziomem rozwoju kraju a poziomem analfabetyzmu.
Państwo | Włochy | Sudan | Brazylia | Indie |
|---|---|---|---|---|
PKB per capita [tys. USD] | 34,5 | 1,0 | 8,9 | 2,0 |
wskaźnik analfabetyzmu [%] | 0,8 | 39,3 | 6,8 | 25,6 |
Indeks dolny Źródło: opracowanie na podstawie danych Banku Światowego za 2018 r.: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD, https://data.worldbank.org/indicator/SE.ADT.LITR.ZS?view=chart. Indeks dolny koniecŹródło: opracowanie na podstawie danych Banku Światowego za 2018 r.: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD, https://data.worldbank.org/indicator/SE.ADT.LITR.ZS?view=chart.
Uporządkuj podane kraje według malejącego wskaźnika analfabetyzmu.
- Bangladesz
- Pakistan
- Argentyna
- Czad
- RPA
Przeanalizuj wartości podanych w tabeli wskaźników wpływających na poziom analfabetyzmu w krajach wysoko i słabo rozwiniętych. Sformułuj prawidłowości. Następnie wyjaśnij przyczyny wysokich lub niskich wartości tych wskaźników w krajach słabo rozwiniętych.
Państwo | Polska | Finlandia | Mali | Namibia |
|---|---|---|---|---|
Liczba uczniów szkoły podstawowej przypadających na jednego nauczyciela w latach 2017–2018 | 10 | 14 | 38 | 25 |
Średnia liczba lat edukacji w 2018 roku | 12,3 | 19,3 | 2,4 | 6,9 |
Indeks dolny Źródło: opracowanie na podstawie danych Banku Światowego: https://data.worldbank.org/indicator/SE.PRM.ENRL.TC.ZS?view=chart oraz http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr2019.pdf Indeks dolny koniecŹródło: opracowanie na podstawie danych Banku Światowego: https://data.worldbank.org/indicator/SE.PRM.ENRL.TC.ZS?view=chart oraz http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr2019.pdf
W tabeli przedstawiono wartości wskaźnika analfabetyzmu dla mężczyzn i kobiet w trzech państwach. Wybierz te dane, które dotyczą Iraku. Uzasadnij odpowiedź.
Wskaźnik analfabetyzmu mężczyzn [%] | Wskaźnik analfabetyzmu kobiet [%] | |
|---|---|---|
A | 8,8 | 20,1 |
B | 16,4 | 10,5 |
C | 0,9 | 1,7 |
Indeks dolny Źródło: opracowanie na podstawie danych Banku Światowego: https://data.worldbank.org/indicator/SE.PRM.ENRL.TC.ZS?view=chart Indeks dolny koniecŹródło: opracowanie na podstawie danych Banku Światowego: https://data.worldbank.org/indicator/SE.PRM.ENRL.TC.ZS?view=chart
Według ekspertów, aby dziecko potrafiło prawidłowo pisać i czytać, musi regularnie uczęszczać do szkoły przez co najmniej pięć lat. Korzystając z dostępnych źródeł informacji geograficznej, sprawdź, które z poniższych krajów spełniają ten wymóg.
- Somalia
- Kenia
- Senegal
- Burkina Faso