Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1JmAPysmR5i31
Ćwiczenie 1
polimer Możliwe odpowiedzi: 1. element 2 prawy, 2. element 3 prawy, 3. element 4 prawy, 4. element 1 prawy element 2 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 2 prawy, 2. element 3 prawy, 3. element 4 prawy, 4. element 1 prawy element 3 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 2 prawy, 2. element 3 prawy, 3. element 4 prawy, 4. element 1 prawy element 4 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 2 prawy, 2. element 3 prawy, 3. element 4 prawy, 4. element 1 prawy
R1AVAA47S3iKF1
Ćwiczenie 2
Wskaż, gdzie możemy zauważyć występowanie sił van der Waalsa: Możliwe odpowiedzi: 1. Gazami szlachetnymi, 2. Cząsteczkami niepolarnym, 3. Między dipolem a cząsteczką niepolarna
Rz6yBHUFFIS0m1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania podanymi wyrazami. Siły van der Waalsa to bardzo 1. elektrostatyczny, 2. mniejsze, 3. polarne, 4. słabe, 5. Nie są, 6. Są, 7. większe, 8. długi, 9. silne, 10. krótki oddziaływania międzycząsteczkowe, w których biorą udział dipole. Mają charakter 1. elektrostatyczny, 2. mniejsze, 3. polarne, 4. słabe, 5. Nie są, 6. Są, 7. większe, 8. długi, 9. silne, 10. krótki. Ich źródło to wzajemne oddziaływania jąder i elektronów w atomach oraz cząsteczkach. 1. elektrostatyczny, 2. mniejsze, 3. polarne, 4. słabe, 5. Nie są, 6. Są, 7. większe, 8. długi, 9. silne, 10. krótki kierunkowe. Siły działają tylko na bardzo 1. elektrostatyczny, 2. mniejsze, 3. polarne, 4. słabe, 5. Nie są, 6. Są, 7. większe, 8. długi, 9. silne, 10. krótki zasięg. Oddziaływanie jest 1. elektrostatyczny, 2. mniejsze, 3. polarne, 4. słabe, 5. Nie są, 6. Są, 7. większe, 8. długi, 9. silne, 10. krótki, gdy cząsteczki zbliżają się do siebie.
R1MsMiGRJVByR1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst. Cząsteczki o strukturze liniowej, w porównaniu do swoich rozgałęzionych izomerów, mają 1. bardziej twarde, 2. wyższe, 3. takie same, 4. bardziej kruche, 5. niższe, 6. niższymi, 7. wyższymi, 8. bardziej miękkie temperatury topnienia.

Ciało stałe, w którym występują jedynie siły van der Waalsa, charakteryzuje się 1. bardziej twarde, 2. wyższe, 3. takie same, 4. bardziej kruche, 5. niższe, 6. niższymi, 7. wyższymi, 8. bardziej miękkie temperaturami topnienia i jest 1. bardziej twarde, 2. wyższe, 3. takie same, 4. bardziej kruche, 5. niższe, 6. niższymi, 7. wyższymi, 8. bardziej miękkie w porównaniu do ciał stałych o budowie jonowej.
R18WlkIY5fvvE1
Ćwiczenie 5
Wskaż substancje gdzie widoczne są efekty występowania sił van der Waalsa: Możliwe odpowiedzi: 1. Grafit, 2. Liniowa struktura związku organicznego C5H12, 3. gazy szlachetne, 4. Cząsteczki siarki
21
Ćwiczenie 6

Siły van der Waalsa są odpowiedzialne za występowanie wielu zjawisk w przyrodzie. Wymień trzy znane Ci, za które odpowiadają te oddziaływania.

RhxLO8rK7NGrM
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

W temperaturze pokojowej fluor i chlor są gazami, brom jest cieczą, a jod to substancja stała. Wytłumacz różnice w stanach skupienia fluorowców.

R1SMVVCVLZQlh
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Siła oddziaływań van der Waalsa zależy od kształtu cząsteczki. Wzór sumaryczny dwóch poniższych związków to C 5 H 12 .

R1GSubSSndzjK
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Temperatura wrzenia jednego z nich wynosi 9,5°C, a drugiego to 36,06°C. Dopasuj temperaturę wrzenia do związku i wyjaśnij znaczną różnice w wysokości tych temperatur.

R1BEWj0jYA1Qc
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9

Kwas arachidonowy, występujący w orzeszkach ziemnych (1), oraz kwas linolowy, występujący w oleju słonecznikowym (2), posiadają niżej zaprezentowane wzory półstrukturalne.

RB8jtuixOpiFy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wymienione kwasy należą do grupy omega 6. Są to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), co oznacza, że nie są wytwarzane przez organizm. Równocześnie potrzebujemy ich do prawidłowego funkcjonowania organizmu i muszą być dostarczane z pokarmem. Na podstawie podanych wzorów wyjaśnij, który z kwasów posiada niższą temperaturę topnienia.

R12vkPbBOf1DX
(Uzupełnij).