Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1SnxLb0C48sz1
Ćwiczenie 1
Wybierz odpowiedź, która najlepiej opisuje funkcje glikogenu: Możliwe odpowiedzi: 1. jest rozkładany w wątrobie aby dostarczyć glukozę do krwi, 2. stanowi podporę dla komórek mięśni szkieletowych, 3. bierze udział w rozpoznawaniu antygenów komórkowych, 4. pełni funkcję magazynu glukozy u roślin
RLsL9tpXXjhCE1
Ćwiczenie 2
Wskaż właściwe określenia, tak aby zdania były prawdziwe. Skrobia i glikogen to polimery, w których skład wchodzi mer należący do pentozheksoz. Wielocukry te nie rozpuszczają się w wodzie, dzięki czemu mogą pełnić funkcję zapasowąenergetyczną. Skrobia występuje m.in. w ścianach komórkowychnasionach zbóż, a glikogen znajduje się m.in. w ścianach komórkowych grzybówmięśniach zwierząt.
R1S2gXxZi30zY2
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Określ poprawność poniższych stwierdzeń.. Skrobia i celuloza są homoglikanami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rozgałęzione polisacharydy mają wiele końców redukujących.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pektyny i hemicelulozy wchodzą w skład błony komórkowej roślin.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jedna cząsteczka kwasu hialuronowego może związać nawet 250 cząsteczek wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 4

Na ilustracji przedstawiono fragment wielocukru. Uzupełnij tekst poniżej, zaznaczając prawidłowe sformułowania.

R19qe0PpKEHeO
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rw9G9KmyIQpqI
We wzorze monomerów budujących ten wielocukier grupa 1. 1,4‑alfa-glikozydowe, 2. pod, 3. alfa-glukozą, 4. 1,4‑β-glikozydowe, 5. karboksylowych, 6. cząsteczki wody, 7. karboksylowa, 8. hydroksylowa, 9. hydroksylowych, 10. β‑glukozą, 11. tlenku węgla, 12. nad przy pierwszym atomie węgla znajduje się 1. 1,4‑alfa-glikozydowe, 2. pod, 3. alfa-glukozą, 4. 1,4‑β-glikozydowe, 5. karboksylowych, 6. cząsteczki wody, 7. karboksylowa, 8. hydroksylowa, 9. hydroksylowych, 10. β‑glukozą, 11. tlenku węgla, 12. nad płaszczyzną pierścienia. W związku z tym przedstawiona wyżej cząsteczka jest 1. 1,4‑alfa-glikozydowe, 2. pod, 3. alfa-glukozą, 4. 1,4‑β-glikozydowe, 5. karboksylowych, 6. cząsteczki wody, 7. karboksylowa, 8. hydroksylowa, 9. hydroksylowych, 10. β‑glukozą, 11. tlenku węgla, 12. nad. Między monomerami występuje wiązanie 1. 1,4‑alfa-glikozydowe, 2. pod, 3. alfa-glukozą, 4. 1,4‑β-glikozydowe, 5. karboksylowych, 6. cząsteczki wody, 7. karboksylowa, 8. hydroksylowa, 9. hydroksylowych, 10. β‑glukozą, 11. tlenku węgla, 12. nad, które powstaje na skutek połączenia grup 1. 1,4‑alfa-glikozydowe, 2. pod, 3. alfa-glukozą, 4. 1,4‑β-glikozydowe, 5. karboksylowych, 6. cząsteczki wody, 7. karboksylowa, 8. hydroksylowa, 9. hydroksylowych, 10. β‑glukozą, 11. tlenku węgla, 12. nad z wydzieleniem 1. 1,4‑alfa-glikozydowe, 2. pod, 3. alfa-glukozą, 4. 1,4‑β-glikozydowe, 5. karboksylowych, 6. cząsteczki wody, 7. karboksylowa, 8. hydroksylowa, 9. hydroksylowych, 10. β‑glukozą, 11. tlenku węgla, 12. nad.
RI4s8arKI9o7D
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Informacja do ćwiczeń od 6 do 8

Indeks dolny Zmiany stężenia cukrów, składu jakościowego oraz zmiany transportu następują w tkankach roślin w ciągu doby oraz podczas kolejnych etapów rozwojowych. Pod koniec fotoperiodu obserwowana jest najczęściej kumulacja skrobi asymilacyjnej w liściach, w postaci ziaren skrobiowych. Zwiększone zapotrzebowanie na cukry wykazują wierzchołki wzrostu pędu i korzenia oraz pąki kwiatowe, a następnie rozwijające się owoce i nasiona. Nagromadzenie cukrowców obserwuje się także w warunkach stresu, chłodu, suszy, niedoboru fosforu czy w wyniku ataku patogenów. Indeks dolny koniec

Indeks górny Źródło: Iwona Ciereszko, Cukry jako regulatory wzrostu i rozwoju roślin, w: Różnorodność biologiczna – od komórki do ekosystemu. Rośliny i grzyby – badania środowiskowe i laboratoryjne, red. Andrzej Bajguz, Iwona Ciereszko, Polskie Towarzystwo Botaniczne, Białystok 2016, s. 21. Indeks górny koniec

R1CmP8BSEJH0z2
Ćwiczenie 5
Wybierz właściwe dokończenie zdania.

Skrobia jest wielocukrem zapasowym, gdyż… Możliwe odpowiedzi: 1. jest gromadzona w owocach, nasionach, liściach., 2. jest gromadzona w postaci ziaren skrobiowych., 3. jest gromadzona pod koniec fotoperiodu.
31
Ćwiczenie 6

Jeśli przez kilka dni nie będziesz myć zębów, pojawi się na nich żółtawy osad płytki nazębnej. Częściowo składa się on z dekstranu – polisacharydu wykorzystywanego przez bakterie jako cukier zapasowy.

R1TW8sTWlWZs3
Wyjaśnij, co jest źródłem monosacharydów potrzebnych bakteriom do budowy dekstranu. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego wymienione części roślin wykazują zwiększone zapotrzebowanie na cukry.

REsN1RiHGKGV7
1. Wierzchołki wzrostu (Uzupełnij) 2. Pąki kwiatowe (Uzupełnij) 3. Owoce i nasiona (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1WnsHbKYm9cA
Wyjaśnij, dlaczego pod wpływem stresu (np. ataku patogenów) wzmaga się gromadzenie polisacharydów w różnych organach roślin. (Uzupełnij).