Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Zanotuj przymiotniki opisujące Iwonę, bohaterkę dramatu. Podaj cechę, która Twoim zdaniem jest najważniejsza.

R1WbNYqod4ZIC1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Iwona
    • Elementy należące do kategorii Iwona
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Iwona
RDVUvmV6clNXB1
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z wybranymi kadrami i przypomnij sobie przywołane sceny ze spektaklu Zygmunta Hübnera. Wyjaśnij, jak pokazane jest milczenie Iwony. Jak reagują na jej milczenie inni bohaterowie?

R1aBxuxg5kQAS
Prezentacja.
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R1KfOoDIuQqgL
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 2
ROyH6NlXD8unM1
(Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 3

Przypomnij sobie sceny, w których Iwona milczy. Do czego służy jej milczenie? Jakie ma znaczenie w kontekście wybranych scen spektaklu? Uzupełnij schemat.

R1YxgqY9RkSiV

Kadr ze spektaklu Iwona, księżniczka Burgunda, reż. Zygmunt Hübner
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R1eod1VOMEN2x1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Milczenie
    • Elementy należące do kategorii MilczenieKoniec elementów należących do kategorii Milczenie
R12JA5wuk7QlU1
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Milczenie i postawa Iwony doprowadzają do zdarcia masek przez pozostałych bohaterów. Przypomnij sobie sceny zatrzymane w kadrach. Wskaż, jakie słabości (winy) postaci zostały zdemaskowane. W jaki sposób?

R1CPMjIIaRS9H2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Kadry ze spektaklu Iwona, księżniczka Burgunda, reż. Zygmunt Hübner
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.

Milczenie i postawa Iwony doprowadzają do zdarcia masek przez pozostałych bohaterów (Króla Ignacego, Królową Małgorzatę, Szambelana, Księcia). Przypomnij sobie sceny ze sztuki. Podaj, jakie słabości (winy) postaci zostały zdemaskowane. W jaki sposób?

R1EWdQ5j2K6Pr
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 5

„Ostateczne” milczenie Iwony przy stole reżyser pokazuje w interesujących kadrach. Przeanalizuj je i zapisz swoje wnioski.

R1HpoLc2mmh9C
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Kadry ze spektaklu Iwona, księżniczka Burgunda, reż. Zygmunt Hübner
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RmHEgQPJvNxFv
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 5
RrKmRuAjbIoUf
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Jedną z cech bohaterów jest podglądanie siebie w różnych sytuacjach. Zapoznaj się z poniższymi kadrami. Wskaż środki, jakie zostały użyte w tym celu.

Jedną z cech bohaterów jest podglądanie siebie w różnych sytuacjach. Zapoznaj się z opisami poniższych kadrów. Podaj środki, jakie zostały użyte w tym celu.

RBLQInrnwhdO4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R9dRCsGCgoCph1
Ćwiczenie 7
Dlatego człowiek, który nie ma nic istotnego do powiedzenia, powinien milczeć. Powinien milczeć także wówczas, gdy doświadczenie obecności go przekracza. „Istnieje milczenie zamknięcia, milczenie zastrzeżenia, milczenie dyscypliny, milczenie groźby, milczenie gniewu, milczenie urazy, lecz istnieje także milczenie akceptacji, milczenie obietnicy, milczenie daru, milczenie posiadania". T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty. T. I. Wydawnictwo Znak, Kraków, 2010, s. 488.
1
Ćwiczenie 7
RXqzpByg1WkEo1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RQSqFiw961ApJ1
Ćwiczenie 8
Łączenie par. Język bohaterów dramatu jest mocno skonwencjonalizowany. Najlepszym przykładem tego jest Szambelan, który podpowiada, co w danym momencie zgodnie z ceremoniałem i obyczajem powinna odpowiedzieć Iwona i jak powinna się zachować. Milczenie Iwony jest tu zatem sprzeciwem wobec sztywnych konwenansów królewskiej rodziny. Zaznacz, co w owym konwenansie mogło wywoływać bunt Iwony, tym samym dasz odpowiedź na pytanie, co w swoim dramacie krytykuje Gombrowicz.. Zniewolenie formą. Możliwe odpowiedzi: mogło, nie mogło. Patriarchalność rodziny królewskiej. Możliwe odpowiedzi: mogło, nie mogło. Brak szacunku do rodziny królewskiej. Możliwe odpowiedzi: mogło, nie mogło. Schematyczne myślenie. Możliwe odpowiedzi: mogło, nie mogło. Pustosłowie. Możliwe odpowiedzi: mogło, nie mogło. Obłuda językowa. Możliwe odpowiedzi: mogło, nie mogło. System władzy. Możliwe odpowiedzi: mogło, nie mogło. „Lizusostwo”. Możliwe odpowiedzi: mogło, nie mogło. Fasadowe funkcje kobiety na dworze króla. Możliwe odpowiedzi: mogło, nie mogło. Zdominowana przez mężczyzn procedura zalotów i narzeczeństwa. Możliwe odpowiedzi: mogło, nie mogło
21
Ćwiczenie 9

Przypomnij sobie spektakl i napisz, dlaczego „nijaka” Iwona budzi w dworzanach mordercze instynkty oraz wywołuje nieprzyjemne skojarzenia/wspomnienia?

R1X1CRzwFzNpp
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 10

Zapoznaj się z fragmentem Człowieka w teatrze życia codziennego Goffmana, z którego dowiesz się, czym są maski w życiu ludzi. Następnie dopasuj „maski” do osób dramatu.

R. Ezra Park Race and Culture

Nie jest chyba wyłącznie dziełem historycznego przypadku, że pierwszym znaczeniem słowa ,,osoba” (persona) jest „maska”. Jest to uznanie faktu, że każdy zawsze i wszędzie, bardziej lub mniej świadomie, odgrywa jakąś rolę [...] To właśnie w tych rolach znamy się nawzajem i znamy samych siebie.
W pewnym sensie i o tyle, o ile maska odpowiada naszemu obrazowi samych siebie, roli, jaką chcemy odegrać, maska ta jest naszym najprawdziwszym „ja”, tym ja”, którym pragnęlibyśmy być. W końcu taki obraz własnej roli staje się naszą drugą naturą i integralną częścią naszej osobowości. Przychodząc na świat jako jednostki, kształtujemy stopniowo charakter i stajemy się osobami.

C3 Źródło: R. Ezra Park, Race and Culture, Glenoce 1950, s. 249. Cytat za: E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000, s. 49-50.
RMWBNAOrHD5Dy3
Książe Filip Możliwe odpowiedzi: 1. Maska reprezentacyjna, 2. Maska buntownika, 3. Maska służalczości, 4. Maska reprezentacyjna, 5. Maska wszechwiedzy, 6. Maska wszechmocy, 7. Maska dobroczyńcy, 8. Maska kochanka-zdobywcy, 9. Maska kochanki doskonałej, 10. Maska służalczości Król Ignacy Możliwe odpowiedzi: 1. Maska reprezentacyjna, 2. Maska buntownika, 3. Maska służalczości, 4. Maska reprezentacyjna, 5. Maska wszechwiedzy, 6. Maska wszechmocy, 7. Maska dobroczyńcy, 8. Maska kochanka-zdobywcy, 9. Maska kochanki doskonałej, 10. Maska służalczości Królowa Małgorzata Możliwe odpowiedzi: 1. Maska reprezentacyjna, 2. Maska buntownika, 3. Maska służalczości, 4. Maska reprezentacyjna, 5. Maska wszechwiedzy, 6. Maska wszechmocy, 7. Maska dobroczyńcy, 8. Maska kochanka-zdobywcy, 9. Maska kochanki doskonałej, 10. Maska służalczości Szambelan Możliwe odpowiedzi: 1. Maska reprezentacyjna, 2. Maska buntownika, 3. Maska służalczości, 4. Maska reprezentacyjna, 5. Maska wszechwiedzy, 6. Maska wszechmocy, 7. Maska dobroczyńcy, 8. Maska kochanka-zdobywcy, 9. Maska kochanki doskonałej, 10. Maska służalczości Iza Możliwe odpowiedzi: 1. Maska reprezentacyjna, 2. Maska buntownika, 3. Maska służalczości, 4. Maska reprezentacyjna, 5. Maska wszechwiedzy, 6. Maska wszechmocy, 7. Maska dobroczyńcy, 8. Maska kochanka-zdobywcy, 9. Maska kochanki doskonałej, 10. Maska służalczości Lokaj Możliwe odpowiedzi: 1. Maska reprezentacyjna, 2. Maska buntownika, 3. Maska służalczości, 4. Maska reprezentacyjna, 5. Maska wszechwiedzy, 6. Maska wszechmocy, 7. Maska dobroczyńcy, 8. Maska kochanka-zdobywcy, 9. Maska kochanki doskonałej, 10. Maska służalczości