Sprawdź się
Gorączka romantycznaKładzione w tytule utworu imię bohatera (Lambro, Kordian, Wacława dzieje, Lesław, Bruno, Jordan), bohatera będącego przeważnie „dziecięciem wieku” albo „dzieckiem szału” (to również określenie tytułowe), od razu narzucało wyczuwany znakomicie przez współczesnych antagonistów romantyzmu najczęstszy sposób interpretacji rzeczywistości. To mianowicie, że zarówno ona sama, jak i jej oficjalni wykładacze będą zaatakowani przez młodego szaleńca, gorzko wyrzucającego „starym” skamienienie i martwotę serca oraz zdradę wszystkich ideałów. „Młody anioł” bywał bowiem przeważnie buntownikiem, snującym „dzikie marzenia” i „szatańskie myśli”. Dalsze losy rebelianta pozostawały najczęściej w tajemniczym zwieszeniu: nie wiadomo, jakie owoce przyniesie jego miłość, jego wola, jego czyn. „Forma otwarta” romantyzmu sprzyjała tym niedopowiedzeniom, ciągle pisał on swoją „powieść nie skończoną.
Połącz cechy i postawy typowe dla bohatera romantycznego z ilustrującymi je cytatami z twórczości Adama Mickiewicza.
Model bohatera romantycznego w wybranych utworach Juliusza SłowackiegoBohatera romantycznego cechuje przede wszystkim indywidualizm. Szczęście jednostki nie tkwi w podporządkowaniu społeczeństwu i zasadom przez nie stworzonym. W utworach romantycznych następuje zerwanie z tradycją oświeceniową, według której człowiek stanowił integralną część zbiorowości. Bohater romantyczny odczuwa swoją odrębność, jest wierny uznanej przez siebie hierarchii wartości i ma świadomość własnej ponadprzeciętności. Nie znajduje swojego miejsca w tłumie, wręcz przeciwnie – ucieka w odosobnienie. Tu pojawiają się kolejne cechy bohatera romantycznego, jakimi są: osamotnienie, poczucie niezrozumienia przez otoczenie i związek z naturą – pierwotnym tworem nieskażonym jeszcze zupełnie przez destrukcyjną cywilizację. W przyrodzie romantycy dostrzegali odwieczny język, którym Bóg przemawia do człowieka. Potrzeba więzi z naturą okazywała się silniejsza od pragnienia relacji z ludźmi [...]. Odizolowanie sprzyja autorefleksji; bohaterzy romantyczni wnikliwie analizują swój świat przeżyć. Wgląd w samego siebie jest też przejawem wrażliwości na doznania psychiczne.
Sformułuj dwa argumenty na potwierdzenie tezy, że podany fragment IV części Dziadów mógłby być ilustracją postawy bohatera romantycznego, którą charakteryzuje Mirosława Sielewońko w tekście z ćwiczenia 5.
Dziady cz. IVKamienni ludzie! wy nie wiecie,
Jak ciężka śmierć pustelnika!
Konając patrzy na świat, sam jeden na świecie!
Dłoń mu przychylna powiek nie zamyka!
Żałobne grono łoża nie otoczy,
Nikt nie pójdzie za trumną do wieczności domu,
Garsteczki piasku nie rzuci na oczy,
Zapłakać nie masz komu!R123sNfKCTHBC
Model bohatera romantycznego w wybranych utworach Juliusza SłowackiegoPełen opozycji romantyzm przeciwstawia kultowi indywidualizmu potrzebę łączności z większą zbiorowością. Romantyk z jednej strony skłania się ku refleksyjnej samotności, z drugiej dąży do uczestnictwa w grupie, co wywiera na niego znaczący wpływ. Osoba kształtuje się w twórczości naszych romantyków przede wszystkim w obliczu historii, w powiązaniu z całością narodowej zbiorowości. Wobec tej całości musi zostać usytuowane centrum osoby ludzkiej, by poprzez nią sięgnąć w ogólniejszą „anielską” sferę bytu. Pojawia się problem proporcji między osobą a zbiorowością i światem wartości ponadindywidualnych, problem etycznego ukierunkowania woli. Bohater romantyczny waha się między zbawieniem zbiorowym a indywidualnym, potrzeby duchowe pozostają w sprzeczności ze sobą. [...] Romantyk wyznający daną ideę staje się jej zakładnikiem, zatraca indywidualność w obliczu większej całości [...]; jako istota rozdwojona w sobie musi podejmować ogromny wysiłek, aby [...] nieskończona wolność nie przemieniła się w nieskończoną niewolę.
Wyjaśnij, jak rozumiesz następujące stwierdzenie...
Model bohatera romantycznego w wybranych utworach Juliusza SłowackiegoRomantycy to kreatorzy własnego wewnętrznego świata. Marzenie romantyczne przeciwstawia sobie dwa miejsca bytowania i dwie rzeczywistości. Czyni to na dodatek w trybie wartościującym. Lepsze jest „tam”, gorsze jest „tutaj”. Dlatego romantyk marzący jest tam, gdzie go nie ma, a nie ma go tu, gdzie jest.
Według badaczki romantyzmu, Marii Janion, niemal wszyscy zrodzeni z inspiracji romantyzmu bohaterowie to ulubieńcy kultury popularnej, dostarczający impulsów do marzeń melodramatycznych, awanturniczych, [...] magicznych
. Odpowiedz, który z bohaterów współczesnej kultury popularnej wyrasta twoim zdaniem z inspiracji romantyzmu? Uzasadnij wybór, formułując co najmniej dwa argumenty.